Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Evamarie schreef:Ik heb het niet over wel of geen papier, maar over een pony met 26 procent inteelt.
Er zijn mensen die daar niet naar kijken, ook goed. Ik wil dit wel serieus overwegen met alles wat ik weet.
Evamarie schreef:Ik heb het niet over wel of geen papier, maar over een pony met 26 procent inteelt.
Er zijn mensen die daar niet naar kijken, ook goed. Ik wil dit wel serieus overwegen met alles wat ik weet.
fensy79 schreef:Plop1997 schreef:Ik heb vandaag een lang gesprek gehad met mijn vriend over wat we nu precies willen. Sparen voor een paard in een duurdere prijsklasse is wellicht voor nu een te grootte klap voor wat we financieel kunnen, ook kijkende naar andere toekomstplannen (koopwoning).
We willen wel al onze ogen open gaan houden in de lagere prijsklasse. Wel een gezond paard maar dan wellicht niet het ras of de leeftijd van wat we eerder hadden bedacht.
Dus dan blijft over:
- Merrie
- 5-15 jaar
- Lief karakter
- vanaf 1.65m ivm. lengte en gewicht van mijn vriend
- Voorkeur voor Wit, Zwart of Vos
- Voorkeur voor wat meer barok achtige types met lange manen
- Hoeft niet per se beleerd/doorgereden te zijn
- We willen wel graag keuren
Onder de 5.000 maar wel voor een 5* huisje.
Neem eens contact op met Horacio Hippique. Deze zitten in Rotterdam. Ze hebben gewoon een site en fb. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar wat kennissen van mij hebben daar een paard vandaan.
Citaat:Zojuist kom ik erachter dat de 'stamboek'pony die ik leuk vind een opa heeft die hetzelfde is als haar vader. Wat vinden jullie hiervan? Heeft iemand kennis over dit soort zaken?
Citaat:Kan het paard niet zelf ook gezondheidsproblemen hebben /eerder krijgen hierdoor?
Citaat:Bedankt, helder.
Ik vraag het nog verder na hoor, bij meer kenners.
Citaat:Medisch is het paard zwakker. Dat is, wat ik veel hoor.
MyWishMax schreef:Nee, er zijn mensen die er niet naar kijken als de pony verder helemaal gezond blijkt op de keuring. Dat is wat anders.
Evamarie schreef:Medisch is het paard zwakker. Dat is, wat ik veel hoor. Daar zit ik over in omdat dit net even te veel haken en ogen geeft met de andere dingetjes die net even wat extra aandacht vereisen.
De prijs is naar mijn mening een prijs voor een pony met een leuk papiertje. Het is ook nog eens een heel mooie merrie. Dat maakt voor mij een paard meer waard. Dus ook hoger in vraagprijs.
Niet dat mijn bedoeling fokken is, maar wel dat die optie er is. Ik ben er ook pas op zijn laatst achter gekomen, door goed het papier te bekijken. Dat is voor mij ook een pijnpunt. Bij de vorige twee kwam ik ook zelf achter allerlei ellende. Niet dat dit echte ellende is maar toch. Dit had ik graag direct geweten. Dan had ik vanuit daar besloten of ik verder wilde. Of gewoon in alle openheid. Maar de eigenaar is er nu zelf door mij achter gekomen zegt ze.
Het brengt mij toch aan het twijfelen. Nu ben ik niet meer zeker. Dat was ik eerst wel.
Morgen ga ik nog meer mensen vragen.
Bedankt voor de tips.
oji schreef:Tja, een inteelt paard kan aangeboren erfelijke afwijkingen hebben, maar die zullen er met een keuring (klinisch + X-ray) altijd uitkomen.
Evamarie schreef:Voor deze zou ik zeggen kijk eens op markplaats en dan de baroktype. Die zitten er zeker tussen in deze prijsklasse, maar zou wel goed laten keuren.
myk_en_shant schreef:StalNollie schreef:Keurt hij vaker paarden voor deze verkoper? Dan zou ik sowieso voor een andere gaan
Is zijn vaste keuringsarts.
Maar zit te denken aan de paardenkliniek in Heerde, die doen ook keuringen.
Evamarie schreef:Ik liet mij ook verleiden hoor, ga dat ook niet doen mocht ik doorgaan. Pony hijgt ook een beetje onder zadel, dus daar laat ik zoiezo ook op testen. Weet iemand of je direct de uitslag hebt na bloedonderzoek?
opisop_shop schreef:Wat zou een "gezonde" reden kunnen zijn van hijgen, ik bedoel dan moet je hem wel compleet over de kop rijden toch? Oftewel daar zou ik niet aan beginnen.
Spaansepony schreef:opisop_shop schreef:Wat zou een "gezonde" reden kunnen zijn van hijgen, ik bedoel dan moet je hem wel compleet over de kop rijden toch? Oftewel daar zou ik niet aan beginnen.
Beestje kan ook gewoon geen conditie hebben.
Maargoed morgen heeft de pony nog wat erbij, want eerst was het alleen inteelt probleem. Nu incl hijgen, en morgen staat z’n oor scheef.