Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:29

Ik heb het niet over wel of geen papier, maar over een pony met 26 procent inteelt.
Er zijn mensen die daar niet naar kijken, ook goed. Ik wil dit wel serieus overwegen met alles wat ik weet.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:39

Evamarie schreef:
Ik heb het niet over wel of geen papier, maar over een pony met 26 procent inteelt.
Er zijn mensen die daar niet naar kijken, ook goed. Ik wil dit wel serieus overwegen met alles wat ik weet.

Laat maar je snapt de hele context niet met verhouding van je eerdere vraag waar we op geantwoord hebben. :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:00

Evamarie schreef:

En?

Jij wilde een pony voor recreatief gebruik toch?

En tenzij je een pony hebt met retegoed papier, raad ik gewoon af om te fokken. Fokken moet altijd verbetering zijn, nooit vermeerdering.
Ik zou nooit fokken met een paard zonder papieren.

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:02

Nee, er zijn mensen die er niet naar kijken als de pony verder helemaal gezond blijkt op de keuring. Dat is wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:02

fensy79 schreef:
Plop1997 schreef:
Ik heb vandaag een lang gesprek gehad met mijn vriend over wat we nu precies willen. Sparen voor een paard in een duurdere prijsklasse is wellicht voor nu een te grootte klap voor wat we financieel kunnen, ook kijkende naar andere toekomstplannen (koopwoning).

We willen wel al onze ogen open gaan houden in de lagere prijsklasse. Wel een gezond paard maar dan wellicht niet het ras of de leeftijd van wat we eerder hadden bedacht.

Dus dan blijft over:
- Merrie
- 5-15 jaar
- Lief karakter
- vanaf 1.65m ivm. lengte en gewicht van mijn vriend
- Voorkeur voor Wit, Zwart of Vos
- Voorkeur voor wat meer barok achtige types met lange manen
- Hoeft niet per se beleerd/doorgereden te zijn
- We willen wel graag keuren

Onder de 5.000 maar wel voor een 5* huisje.

Neem eens contact op met Horacio Hippique. Deze zitten in Rotterdam. Ze hebben gewoon een site en fb. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar wat kennissen van mij hebben daar een paard vandaan.

Voor deze zou ik zeggen kijk eens op markplaats en dan de baroktype. Die zitten er zeker tussen in deze prijsklasse, maar zou wel goed laten keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:05

MyWishMax schreef:
Nee, er zijn mensen die er niet naar kijken als de pony verder helemaal gezond blijkt op de keuring. Dat is wat anders.

Klopt. En misschien heeft de DA wel tips voor keuren wat betreft deze specifieke gevallen. Dat zal ik morgen vragen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:07

DA kijkt daar niet naar, alleen gezondheid, beperkingen en of iets goed is voor je gebruiksdoel.
Dat maakt qua beoordeling deze pony niet anders dan een andere als je geen fok ambities hebt.

Als je iets betreft erfelijkheid factoren wil weten moet je bij een hele kundige fokker of
klinisch geneticus zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:22

Citaat:
Zojuist kom ik erachter dat de 'stamboek'pony die ik leuk vind een opa heeft die hetzelfde is als haar vader. Wat vinden jullie hiervan? Heeft iemand kennis over dit soort zaken?

Citaat:
Kan het paard niet zelf ook gezondheidsproblemen hebben /eerder krijgen hierdoor?

Reactie: als paard door kl en ro keuring komt is het gezond.

Citaat:
Bedankt, helder.

Ik vraag het nog verder na hoor, bij meer kenners.

Citaat:
Medisch is het paard zwakker. Dat is, wat ik veel hoor.

Van wie? Wat is de onderbouwing hiervoor?

Even voor context :)

MyWishMax schreef:

De vraag was of zo'n paard gezond is in de eerste plaats :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:14

Evamarie schreef:
Medisch is het paard zwakker. Dat is, wat ik veel hoor. Daar zit ik over in omdat dit net even te veel haken en ogen geeft met de andere dingetjes die net even wat extra aandacht vereisen.

De prijs is naar mijn mening een prijs voor een pony met een leuk papiertje. Het is ook nog eens een heel mooie merrie. Dat maakt voor mij een paard meer waard. Dus ook hoger in vraagprijs.

Niet dat mijn bedoeling fokken is, maar wel dat die optie er is. Ik ben er ook pas op zijn laatst achter gekomen, door goed het papier te bekijken. Dat is voor mij ook een pijnpunt. Bij de vorige twee kwam ik ook zelf achter allerlei ellende. Niet dat dit echte ellende is maar toch. Dit had ik graag direct geweten. Dan had ik vanuit daar besloten of ik verder wilde. Of gewoon in alle openheid. Maar de eigenaar is er nu zelf door mij achter gekomen zegt ze.

Het brengt mij toch aan het twijfelen. Nu ben ik niet meer zeker. Dat was ik eerst wel.

Morgen ga ik nog meer mensen vragen.
Bedankt voor de tips.

Tja, een inteelt paard kan aangeboren erfelijke afwijkingen hebben, maar die zullen er met een keuring (klinisch + X-ray) altijd uitkomen. Een teveel ingeteeld paard kan verminderd vruchtbaar zijn, maar dat is alleen interessant al fokken een gebruiksdoel is. En of een merrie vruchtbaar is weet je überhaupt pas op het moment dat het dier al een veulen heeft gehad.

Wat ik gewoon weer niet snap in dit hele verhaal, is als een veulen fokken in de toekomst een optie moet zijn, dan kijk je toch naar het papier voordat je überhaupt bij een paard gaat kijken. Ik snap werkelijk niet dat dit iets is dat je pas in het allerlaatste stadium vraagt. Je doet nu weer alsof de verkopende partij zaken voor je achter gehouden heeft, maar dit is iets dat een verkoper helemaal niet kan achterhouden, want het staat gewoon in het paspoort. Als jij daar niet naar vraagt of kijkt tot op het laatste moment, dan zal de verkoper waarschijnlijk denken dat het je niet interesseert, wat meestal zo is als men op zoek is naar een recreatie pony.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je dit met name wilt gebruiken om de prijs te drukken. Als ik de verkoper was zou ik denken, voor jou een ander. Als het een leuke pony is, is die zo weg.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:15

Evamarie schreef:

Als je wilt fokken; niet doen.

Wil je gewoon lekker rijden; dan maakt die zoveel % inteelt niets uit.

T is heel simpel :D . Maar dan moet je wel weten wat je wilt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:38

oji schreef:
Tja, een inteelt paard kan aangeboren erfelijke afwijkingen hebben, maar die zullen er met een keuring (klinisch + X-ray) altijd uitkomen.

Klopt niet, er zijn genoeg erfelijke afwijkingen die niet in een standaard keuring naar voren komen. Het is dus wel zinnig om te kijken wat in dat stamboek meer of minder voorkomende aandoeningen zijn en of die dan in de vader-lijn aanwezig zijn. Bij Connemara's is bijvoorbeeld een genetisch hoevenprobleem bekend, als zo'n pappa dat gen draagt is het bij zo'n inteelt-geval een extra risico. Ook PSSM is zo'n aandoening die je niet perse bij een gewone keuring hoeft op te merken, maar het is wel een hele nare, vooral als het er dubbel inzit.
Maar bij een leuke pony zou ik dat zeker even nagaan en de pony zeker niet zomaar afschrijven op "inteelt".

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:07

Dat is genetisch draagschap van een bepaalde afwijking.
2 niet verwante kunnen ook net zo goed beide drager zijnen het doorgeven, dat staat in principe los van verwantschap en inteelt coefficient.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:40

Evamarie schreef:
Voor deze zou ik zeggen kijk eens op markplaats en dan de baroktype. Die zitten er zeker tussen in deze prijsklasse, maar zou wel goed laten keuren.

Ja hebben hier en daar al wat voorbij zien komen op mp. Budget is exclusief keuren en harnachement. Zijn ook niet super hard aan het zoeken maar als er toevallig iets voorbij komt wat het kijken waard is dan laten we het niet staan. En mocht er niks komen dan is het ook prima, uiteindelijk wordt het budget hoger hoe meer we sparen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:44

Zoals het nu lijkt heb ik een paard gevonden, nu nog een keuringsarts vinden.
Eigenaar laat toevallig dinsdag een ander paard keuren door Carel Dimmendaal, heeft iemand ervaring met deze arts. Zo ja, kan hij goed keuren.
Laatst bijgewerkt door Sica op 15-03-22 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes verwijderd uit naam

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:25

Keurt hij vaker paarden voor deze verkoper? Dan zou ik sowieso voor een andere gaan

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:08

StalNollie schreef:
Keurt hij vaker paarden voor deze verkoper? Dan zou ik sowieso voor een andere gaan

Is zijn vaste keuringsarts.

Maar zit te denken aan de paardenkliniek in Heerde, die doen ook keuringen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:08

myk_en_shant schreef:
StalNollie schreef:

Is zijn vaste keuringsarts.

Maar zit te denken aan de paardenkliniek in Heerde, die doen ook keuringen.

Ik heb de fout gemaakt naar een tip van de verkoper te luisteren voor een keuringsarts... Nooit weer :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:51

Ik liet mij ook verleiden hoor, ga dat ook niet doen mocht ik doorgaan. Pony hijgt ook een beetje onder zadel, dus daar laat ik zoiezo ook op testen. Weet iemand of je direct de uitslag hebt na bloedonderzoek?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:10

Hijgt? Als in pompen of echt met geluid?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:17

Evamarie schreef:
Ik liet mij ook verleiden hoor, ga dat ook niet doen mocht ik doorgaan. Pony hijgt ook een beetje onder zadel, dus daar laat ik zoiezo ook op testen. Weet iemand of je direct de uitslag hebt na bloedonderzoek?

Laat dat dier gewoon staan, ik hoor alweer allerlei mitsen en maren, straks ga je weer de mist in.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:24

Ja alles bij elkaar zou ik hetzelfde doen als wat earth zegt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:31

Wat zou een "gezonde" reden kunnen zijn van hijgen, ik bedoel dan moet je hem wel compleet over de kop rijden toch? Oftewel daar zou ik niet aan beginnen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:29

opisop_shop schreef:
Wat zou een "gezonde" reden kunnen zijn van hijgen, ik bedoel dan moet je hem wel compleet over de kop rijden toch? Oftewel daar zou ik niet aan beginnen.

Beestje kan ook gewoon geen conditie hebben.

Maargoed morgen heeft de pony nog wat erbij, want eerst was het alleen inteelt probleem. Nu incl hijgen, en morgen staat z’n oor scheef. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:40

Dat hijgen (pony heeft goede conditie) niet pompen en geen piep, Maar iemand hier heeft wel gelijk, wat kan een gezonde reden zijn voor hijgen. Heb zelf een dampige pony gereden (jaren) dat was een ander geluid, die was benauwd. Deze puft. Nooit ervaring mee gehad.

Morgen hak ik de knoop door als ik goed navraag heb kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:42

Spaansepony schreef:
opisop_shop schreef:

Beestje kan ook gewoon geen conditie hebben.

Maargoed morgen heeft de pony nog wat erbij, want eerst was het alleen inteelt probleem. Nu incl hijgen, en morgen staat z’n oor scheef. ;)

Wanneer heb jij nuttige invulling gevonden v je leven meis? Kom op houdt 't topic positief of ga weg.