Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:15

Klinkt als een mooi plekje Coby maar begrijp heel goed je gevoel.

In het buitengebied wonen is nu wel wat minder zorgeloos geworden...

Afgelopen week op de Veluwe gestaan met de caravan in emst waar dus die ene aanval is geweest.
Kleine wandeling gemaakt met man en zoon in de kinderwagen maar waar ik voorheen echt genoot van een boswandeling is dat nu toch met een beetje meer spanning.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:34

Ik ben gelukkig niet bang om buiten te zijn ‘s nachts (nog). Gelukkig ook zelf niet bang om een wolf zelf tegen te komen achter huis. Wel bewust een goede buks gekocht voor wat eigen geruststelling.
Maar die momenten dat het donker is en je je lieve pony’s buiten moet zetten hakt er altijd wel in.
Ik hoop zo dat er ergens een opleving komt dat er wat aan gedaan wordt. Dit kan zo niet langer doorgaan!
Was vandaag in regio Amsterdam en begrijp dan ook wel dat er zo anders gedacht kan worden. Wereld van verschil met hier wonen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:35

Wintu schreef:
gillian schreef:
En aan wie verkoop je ze. In deze tijd is dat dus echt heel lastig denk ik.
Meest humane is dan nog afspuiten of de slager.

Nou, dat vind ik wel erg rap een handdoek in de ring gooien.

Tja, ik zou mijn paard liever euthanaseren dan levend aan laten vreten.
Liefst zou ik beheer van de wolf zien,maar dat is een sprookje vrees ik. Dat gaat niet gebeuren hier in het brave Nederland.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:43

gillian schreef:
Liefst zou ik beheer van de wolf zien,maar dat is een sprookje vrees ik. Dat gaat niet gebeuren hier in het brave Nederland.

Nou als je het niet erg vind, ik zie mijn paard liever gewoon levend ;)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:45

Ja tuurlijk, ik ook.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:47

gillian schreef:
Ja tuurlijk, ik ook.

Dus waarom zou ik m dan afspuiten :?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:48

Dreiging / aanwezigheid van de wolf noopt soms wel dat eigenaren wel tot beslissingen overgaan die anders door medicatie etc uitgesteld worden.

In de praktijk blijkt echt dat hemelsbreed 2 km echt verschil maakt bij eigenaren.
2 km verderop is het ver van mijn show. Terwijl iemand die net bij het bos woont in de praktijk te maken heeft met de wolf.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:02

Wintu schreef:
gillian schreef:
Ja tuurlijk, ik ook.

Dus waarom zou ik m dan afspuiten :?

Jij gaat em ook niet verkopen toch?

Gaat om dat verhaal over die ponys die verkocht gaan worden.
Op dit moment is het erg lastig, om een goed tehuis te vinden. Maar een wolfwerende omheining, stal bouwen ed is niet mogelijk. Dus wat doe je dan.
Weggeven aan iemand? Waar kun je ze kwijt?
Je wil ze niet kwijt, maar een oplossing voor het veilig houden voor de wolf is vrijwel onmogelijk anders hadden ze niet weg gemoeten. Ga je dan afwachten tot de wolf ze opvreet?
Ga je erbij zitten met een jachtgeweer?
Dat is wat ik bedoel. Natuurlijk wil je ze niet afmaken, maar verkopen of weggeven lukt niet...
Ik vind het dan humaner om ze af te maken dan op te laten vreten door een roedel wolven.

Mijn paard staat snachts binnen. Op dit moment ben ik nog niet bang dat er eerdaags een wolf hier op het erf komt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:09

gillian schreef:
Wintu schreef:

Jij gaat em ook niet verkopen toch?

Gaat om dat verhaal over die ponys die verkocht gaan worden.
Op dit moment is het erg lastig, om een goed tehuis te vinden. Maar een wolfwerende omheining, stal bouwen ed is niet mogelijk. Dus wat doe je dan.
Weggeven aan iemand? Waar kun je ze kwijt?
Je wil ze niet kwijt, maar een oplossing voor het veilig houden voor de wolf is vrijwel onmogelijk anders hadden ze niet weg gemoeten. Ga je dan afwachten tot de wolf ze opvreet?
Ga je erbij zitten met een jachtgeweer?
Dat is wat ik bedoel. Natuurlijk wil je ze niet afmaken, maar verkopen of weggeven lukt niet...
Ik vind het dan humaner om ze af te maken dan op te laten vreten door een roedel wolven.

Mijn paard staat snachts binnen. Op dit moment ben ik nog niet bang dat er eerdaags een wolf hier op het erf komt.

Verkopen niet. Hij is 18, sinds hij 5 maanden oud is bij mij.

Het is geen gemakkelijke beslissing. Maar als ik geen keuze had, zou ik eerst wel verkoop proberen. Genoeg plekken in Nederland waar nog geen roedels zitten en dat is al een stuk veiliger dan wonen in een gebied dat onveilig wordt gemaakt door een roedel wolven. Afmaken zou voor mij wel het allerlaatste zijn, dan zouden alle andere opties af moeten vallen, wil ik dat overwegen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:11

tienus63 schreef:
Dreiging / aanwezigheid van de wolf noopt soms wel dat eigenaren wel tot beslissingen overgaan die anders door medicatie etc uitgesteld worden.

In de praktijk blijkt echt dat hemelsbreed 2 km echt verschil maakt bij eigenaren.
2 km verderop is het ver van mijn show. Terwijl iemand die net bij het bos woont in de praktijk te maken heeft met de wolf.

Ik kan het helaas alleen maar beamen.
Even vooropgesteld dat we de paarden al maanden ‘s nachts binnen hebben, want ik weet heel goed dat ze die paar kilometers die we van het DFW af wonen zat kunnen lopen in een nachtje.
En toch bleef het wel een beetje een ver van mijn bed show.
Tot er dus 2 weken geleden een aanval hier direct achter was.
Wat ong 50 meter van onze stal af is, maar ook maar 50 meter van mijn bed.
En dan is het dus letterlijk niet meer een ver van je bed show.
Ondanks dat de schapen niet van ons waren, had en heb ik zo’n groot gevoel van onmacht en boosheid.

Naast de dieren die hier lopen hebben we ook 2 kleine kindjes (2 en 4) die graag heerlijk over het erf heen dwarrelen/spelen.
Verklaar me voor gek (want dat doet de wolf toch niet), maar je wil niet weten hoe vaak ik per dag het land in zit te loeren.
Of naar de paarden van de buren (die lopen wat verder achterop) zit te staren om te kijken of alles nog rustig is.

Sanet

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:18

Ik ben wel heel blij dat we dit jaar geen hittegolf gehad hebben, ik had geen idee hoe dat gemoeten had! Normaal doe ik ze dan ‘s nachts buiten en overdag op stal. Maar dat durf ik nu echt niet… het was ook eigenlijk wel mijn bedoeling om de 2 enters dag en nacht buiten. Maar ik durf dat ook niet. Wij zitten aan de rand van wolven gebied. In 2 dorpen naast ons zijn wel aanvallen geweest. Dan huppelen ze ook wel een 5km verder om hier….. brrrr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:20

Zerena schreef:
tienus63 schreef:

Ik kan het helaas alleen maar beamen.
Even vooropgesteld dat we de paarden al maanden ‘s nachts binnen hebben, want ik weet heel goed dat ze die paar kilometers die we van het DFW af wonen zat kunnen lopen in een nachtje.
En toch bleef het wel een beetje een ver van mijn bed show.
Tot er dus 2 weken geleden een aanval hier direct achter was.
Wat ong 50 meter van onze stal af is, maar ook maar 50 meter van mijn bed.
En dan is het dus letterlijk niet meer een ver van je bed show.
Ondanks dat de schapen niet van ons waren, had en heb ik zo’n groot gevoel van onmacht en boosheid.

Naast de dieren die hier lopen hebben we ook 2 kleine kindjes (2 en 4) die graag heerlijk over het erf heen dwarrelen/spelen.
Verklaar me voor gek (want dat doet de wolf toch niet), maar je wil niet weten hoe vaak ik per dag het land in zit te loeren.
Of naar de paarden van de buren (die lopen wat verder achterop) zit te staren om te kijken of alles nog rustig is.

Ik herken dat zo. Mijn zoon is 17 en dwaalt graag hier aan het einde van het pad met de honden in het bos. Nou, dat wil ik niet meer hebben. Fietsen naar school in het donker, ik zie het niet zitten. De overbuurjongen moest naar zijn bijbaantje in de ochtend en door het bos en daar liep een wolf. De schrik zat er goed in. Het vee in de buurt, loopt het er nog, niks gebeurd vannacht? Ik ga al niet meer zo vroeg wandelen met de honden, vanwege de kans op wolven of een wei vol half dode dieren.
Niemand gaat hier bij schemering het bos nog in. Als je in de nacht dieren hoort loeien, blaten, hinniken, dan gelijk staan je haren overeind.
Staldeuren checken of ze wel goed dicht zitten was nog nooit zo een obsessie. Reageren de honden anders dan anders, dan ben je gelijk alert.
Geritsel in het bos betekende vroeger een ree of eekhoorn, nu ook een wolf. Blah, het is een spanning die onbewust blijft hangen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:21

Sanet schreef:
Ik ben wel heel blij dat we dit jaar geen hittegolf gehad hebben, ik had geen idee hoe dat gemoeten had! Normaal doe ik ze dan ‘s nachts buiten en overdag op stal. Maar dat durf ik nu echt niet… het was ook eigenlijk wel mijn bedoeling om de 2 enters dag en nacht buiten. Maar ik durf dat ook niet. Wij zitten aan de rand van wolven gebied. In 2 dorpen naast ons zijn wel aanvallen geweest. Dan huppelen ze ook wel een 5km verder om hier….. brrrr

Hier hetzelfde.. normaliter ook in de nachten buiten en dan overdag binnen, ook niet meer, het kan niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:32

Hier idem hoor.
Qua dier welzijn heb ik wel vrede mee. Maar zonder dreiging van de vestiging van de wolf had ik andere beslissingen gemaakt.
Tweemaal wolf op het erf/weide gehad. Gelukkig geen slachtoffers bij onze dieren.
Maar de wetenschap dat beest bij ons op het erf en klaarblijkelijk via de weide en de tuin om het erf is geweest, heeft 100 punten meegespeeld in de beslissing.

Merrie en veulen werden sinds de wolf op het erf heeft gelopen altijd voor het donker werd binnen gezet. Na 9 uur in de ochtend buiten gezet.
Bij hitte normaliter overdag op stal en in nacht buiten.
Onze paarden zijn de afgelopen twee jaar weinig tot niet 24/7 buiten geweest. Of bij hitte in de wel nacht buiten.

Het geeft mij wel rust geen weide dieren meer te hebben.
Onlangs vertelde mijn schoonzusje dat bij hen de kalveren en pinken waren uitgebroken. Geen slachtoffers.
Hun bedrijf ligt ten zuiden van het bos.
Wij wonen ten oosten van dat zelfde bos.
Maar ze hebben het jongvee en pinken toch maar op stal gezet. Alleen de melkkoeien komen overdag nog buiten. Als vanwege het weer de melkkoeien overdag op stal staan en in de nacht naar buiten kunnen, slapen mijn broer en schoonzus slecht.
En ze zijn blij dat ze ventilatoren en waterverneveling voor de melkkoeien hebben.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:36

Wintu schreef:
gillian schreef:

Gillian ook, maar als je de vraag stelt levend op- of aangevreten of laten hemelen, dan is die vraag snel beantwoord. Triest om zo te redeneren, aangezien we allemaal ons paard(en) gezond en wel zien!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:39

Kaja schreef:
Wintu schreef:

Gillian ook, maar als je de vraag stelt levend op- of aangevreten of laten hemelen, dan is die vraag snel beantwoord. Triest om zo te redeneren, aangezien we allemaal ons paard(en) gezond en wel zien!

Gelukkig zit daar nog iets van een grijs gebied tussen.
Maar krijgt ik het mes op de keel en moet ik kiezen tussen die twee, inslapen of opvreten, ja dan de eerste natuurlijk, gelukkig is de keuze niet zo zwart-wit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:47

Keuze is wel veel grijzer voor veel mensen in Nederland.
En die keus wordt wel ingegeven door de aanwezigheid van wolfgrijs.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:42

Ik vindt het zo'n rare redenering om je paard te verkopen of zelfs te euthaniseren, omdat er wolven rond lopen die je dier kunnen aanvallen. Moet dan iedereen die binnen 50 km rond een roedel woont dan alles maar weg doen?
Als je hier rond het DFW rondkijkt hoe enorm veel paarden en pony's er lopen en je zet dat af tegen hoeveel aangevallen zijn is dat ms 1 %. Moet je daarom je dieren dan verkopen of inslapen? Dan weet je zeker dat je ze kwijt bent, het is maar wat je wilt. Als ik na de aanval bij de buren mijn schapen uit angst had weggedaan was ik nu al 2 jaar zonder mijn geliefde schapen geweest, terwijl er tot nu geen aanval binnen een kilometer weer is geweest.
En dan de redenering, als ik moet kiezen tussen inslapen of laten verscheuren, slaat helemaal nergens op. Als ik weet dat de wolven morgen komen om mijn pony te verscheuren laat ik haar vandaag inslapen. Maar zo is de praktijk niet.
Mijn lijdt het meest aan het lijden dat men vreest.

En voor de duidelijkheid ik onderken het probleem echt niet en vindt het evengoed vreselijk en spannend, maar laat mijn plezier in paard en schapen er niet door afpakken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:46

Nou ja, als je (oude/zieke) paard met bijvoorbeeld astma/artrose/… eigenlijk 24/7 buiten moet staan en dat kan nu niet meer. En dan is de wolf een grote extra risico factor op een heel onprettig einde van het leven en kunnen mensen dus ervoor kiezen om vanwege de wolf hun paard al eerder dan ze normaal zouden doen, te laten inslapen. Ik snap dat wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:47

Dat is wel een mooie, nuchtere kijk op de situatie pillow. Mijn dieren blijven ook gewoon bij mij maar ik zal ondertussen wel steeds kijken wat ik nog meer kan doen voor hun veiligheid. Als ik daarvoor geen mogelijkheden zou hebben zou het misschien een ander verhaal worden.

Maar het is allemaal "wat als..." ook wat hier nu geschreven wordt. De grootste angst van elke dierhouder. We moeten inderdaad in het hier en nu blijven, doen wat kan en proberen het niet ons leven te laten bepalen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:30

Pillow goed dat je dit deelt. Zo sta ik er ook in. Ik heb een tijd gedacht ik ga niet meer met de hond wandelen waar wolven zitten. Maar dan kan ik zoveel mooie stukken niet meer komen. Ik ben wel alerter dan voorheen maar laat het mijn plezier niet bederven. Ze willen trouwens de wolf die in mijn regio loopt vangen en zenderen 8)7 ideetje van Lelieveld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:38

Zenderen... Denk te bang dat hij ineens verdwijnt...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:42

SusanH schreef:
Pillow goed dat je dit deelt. Zo sta ik er ook in. Ik heb een tijd gedacht ik ga niet meer met de hond wandelen waar wolven zitten. Maar dan kan ik zoveel mooie stukken niet meer komen. Ik ben wel alerter dan voorheen maar laat het mijn plezier niet bederven. Ze willen trouwens de wolf die in mijn regio loopt vangen en zenderen 8)7 ideetje van Lelieveld.

Dat laatste hoorde ik ook.
Afgelopen vrijdag een varken gevangen en één en ander opgevangen van de boswachter en later bevestigd gekregen door iemand van de gemeente.

Pillow ik denk dat je het eerste stuk mist; wat als je je omheining niet voor elkaar kan krijgen of je je paard/ pony niet 's nachts kan opsluiten.

Dan blijven er niet veel keuzes over.
Er zijn al meerdere oudere paarden ingeslapen vanwege de wolf en het niet op stal kunnen staan.
En één zelfs vanwege het op stal staan voor de wolf, paard rolde zich vast.

Als mijn stalbaas ook niks aan de omheining wilt doen zal ik ook mezelf achter mn oren moeten krabben.
Ze kunnen niet opgesloten worden, we hebben geen stallen en de schuilstal afsluiten kan niet.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:57

DuoPenotti schreef:
Zenderen... Denk te bang dat hij ineens verdwijnt...

Precies wat ik ook dacht.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:58

Je kunt ook gewoon lezen wat er staat Pillow. Dit noemen ze nou een discussie aanwakkeren, wat kant noch wal raakt. Niet iedereen heeft jouw manier van denken en toch staan we er aan het einde van het verhaal allemaal hetzelfde in. Je moet wel blijven lezen wat er staat. Ik heb die keuze namelijk, in goed overleg met een zeer goede dierenarts, wel gemaakt. En het raakt mij dat je dat dus afdoet met het gezegd ‘men lijdt het meest, voor het lijden dat men vreest’. Nee, ik heb een weloverwogen hartverscheurende beslissing gemaakt voor de bejaarde pony van mijn kinderen. Mijn paarden kan ik veilig stellen, de pony niet. Op basis van talloze redeneringen welke zich wel duizenden keren in mijn gedachte hebben afgespeeld. En nu kon ik haar én mijn kinderen een waardig afscheid geven, zonder exorbitant lijden. En nee, daarbij denk ik niet dat ik nu al twee jaar zonder mijn geliefde pony verder moet, omdat ik uit angst voor mijn eigen lijden die beslissing heb gemaakt.