Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:17

Met inrijden hou ik hele verhalen tegen het paard, vertel ieder stapje dat hij het o zo goed doet :D

Ascot rijd ik al wat langer, hou ook verhalen tegen hem, maar dan vooral als ik er naast sta. 'Als jij nou eens een stapje andere kant op doet, kan ik er langs met zadel,blablabla' Leukste is; hij reageert! :P Er op vertel ik het hem als hij goed bezig is, vooral als hij uitzonderlijk goed bezig is, en mopper ik op hem als hij me loopt te bedonderen.

Niet praten om het paard niet bang te maken...ja, als je nooit praat behalve in een stress situatie kan ik me dat voorstellen. aan de andere kant heeft paard allang door dat je bang bent 8-)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:52

Als ik aankom, als ik aan het poetsen ben, of wat dan ook. Ik praat de hele tijd tegen haar. En ik merk niets aan haar. Alleen dat ze veel onrustiger is, als ik niet praat.
Ik rijd ook op alleen maar stemcommando's, maar tijdens het rijden zelf (draven & galoperen zeg maar), praat ik niet zoveel. Alleen commando's enz.
Maar tijdens het instappen, hup weer hele verhalen, ze ontspant er van.

Ook als er iets engs aan komt, alleen maar '' Rustig, is niets aan de hand '' en verder niets.

Dus ik vind het opzich niet erg hoor =O

Ze merkt ook wel wanneer ik kwaad ben hoor. Dan praat je toch op een andere manier! :)

Juuul_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:07

Ja,

Dan wordt hij ontspannen als hij ergens van geschrokken is ofzo.
als ik ergens blij mee ben of juist niet blij mee ben zeg ik dat ook.
Niet dat hij terug kan praten maar het lucht wel altijd op !

x

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:24

Ja!

Ik praat ook tegen mijn paarden om te laten weten of het goed is want mijn pony gaat stil staan als ze het eng vind en dan praat ik tegen haar en dan is het klaar,

maar opzich ben ik het er wel mee eens dat het niet altijd even goed is, maar ik denk niet dat het wat uit maakt voor het paard het is maar net hoe je het tegen je paard zegt,

En je kunt ook niks zegen en een aaitje over de hals? dan kan je ook goedzo met een aaitje doen toch?

Janine1997

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:26

Ik vind het ook altijd zo leuk als je tegen ze praat want ze luisteren wel de oortjes gaan dan heen en weer,

dan begin je te denken snappen ze het, (nee vast niet)

Haha

x

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:44

Ik zeg sowieso wel "Braaaaaf, goedzooooooo" tegen een paard/pony :P
En soms klets ik ook wel tegen ze. Wetende dat ze er geen bal van verstaan :+

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:50

Ik praat ook altijd tegen me paard.
bij rijden als ik geconsentreed bezig ben niet.
Maar al ik aan het stappen ben wel.
Niet hele verhale maar meer zo van.
Lief paard braaf.
hallooo.
Daggg.
En complimentjes en zeggen als ze dingen niet mochen. [ Ze vertaan me dan niet maar toch voor het ideee.]
Ik zeg ook los tegen monik als ze me poetszakje pak en niet meer loslaat. xD

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:59

Tegen het paard van me moeder praat ik wel heel veel want die reageerd daar zo goed op als die netjes nagefelijk loopt dan moet ze echt zeggen 'braaf' enz. Bij mijn pony doe ik het meestal als die wat eng vind enzo want dan luisterd die en dan gaat ie der langs :D !

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:03

ik groet ze met hey jongen...
zo nu en dan zeg ik wat maar niet hele verhalen.

Ik had laats een hoefsmit die prate tegen mijn paard op een gegeven moment wist ik niet of hij het tegen mij had of tegen het paard :P

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:07

ik praat ook heel veel met me paardje, vooral met rijden, als ze iets goed of fout doet.
als ze iets fout doet probeer ik het liever eerst met me stem.
met springen moedig ik haar aan en dat werkt stukken beter dan zweep etc.
langs iets engs ook.

volgens mij vind ze het ook wel gezellig.

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:14

Ik praat veel tegen mijn paarden...
En wat merk ik ? Rust.
*D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:22

Ik praat veel tegen mijn paard, voornamelijk als ze braaf is. Dit zowel tijdens het rijden als tijdens de omgang. Wanneer ze dingen fout doet probeer ik dit zolang mogelijk te negeren, tenzij het echt te erg word dan zeg ik daar ook wat van.
Maar bij enge dingen, die negeer ik volledig....

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:19

cherish schreef:
ik praat ook heel veel met me paardje, vooral met rijden, als ze iets goed of fout doet.
als ze iets fout doet probeer ik het liever eerst met me stem.
met springen moedig ik haar aan en dat werkt stukken beter dan zweep etc.
langs iets engs ook.

volgens mij vind ze het ook wel gezellig.

Dat idee heb ik ook bij mijn verzorgpony. Ik praat ook veel, zeker met rijden, maar ook gewoon hoe het gaat enz..
Ja, volgens mij ontspant ze ervan.. :)

_natliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:16

Ik praat wel tegen m'n paard. Ze reageert echt op m'n stem tijdens longeren enzo..
Als ze tijdens het rijden weer eens moeilijk doet zal ik eerder luid roepen dan met m'n zeep een tik geven.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:29

Ik zou niet eens mn mond kunnen houden in principe. Op het moment dat ik mijn merrie zie staan begroet ik haar en klets zo nu en dan. Niet hele verhalen, het blijft een dier. Maar ik klets wel wat, daar wordt ze rustig van en weet ze hoe de situatie is. Als er tijdens het kletsen iets gebeurd wat niet getolereerd kan worden laat ik dit duidelijk merken en niet op een klets-manier. Ik houd mijn (strenge) commando's dus buiten mijn kletspraatje omdat het duidelijk moet zijn voor haar als ik iets niet goed vind of juist wel. Tijdens het werk (longeren en rijden) klets ik dus niet maar beloon of straf ik duidelijk met stem en hulpen. Als ik een buitenrit maak en ze aanstelt, dan moet ik even brommen om aan te geven dat ik geen gezeur wil. Dit werkt dus prima, beloning is beloning, straf is straf. Het kletsen kalmeert mijn merrie dus eigenlijk, een soort vertrouwen. Als ik stil ben wordt ze wat druk en is soms niet zeker van wat ik wil van haar, ze voelt dat er iets is. Zo klets ik altijd op een rustige en kalme manier met een lage stem. Dit vind ze (en ik denk andere paarden ook) fijner dan geschreeuw of hard praten.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:49

Ik heb vandaag mijn eerste onderlinge wedstrijd gehad met mijn 4 jarige..Hij vond het zo super spannend heb de hele proef tegen hem gepraat.Jury kon mooi mee luisteren, hij reageerde er wel goed op.Vaak wanneer je tegen ze gaat praten in een spannende situatie zijn ze eerder gekalmeerd is mijn ervaring.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:55

netam12 schreef:
Ik heb vandaag mijn eerste onderlinge wedstrijd gehad met mijn 4 jarige..Hij vond het zo super spannend heb de hele proef tegen hem gepraat.Jury kon mooi mee luisteren, hij reageerde er wel goed op.Vaak wanneer je tegen ze gaat praten in een spannende situatie zijn ze eerder gekalmeerd is mijn ervaring.

Stond daar ook wat van over op je lijsje?

persoonljk praat ik er ook altijd tegen omdat die natuurlijk nog jong is:D

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:56

Ja altijd, en ik zing ook :D

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:58

Malissaa schreef:
netam12 schreef:

Stond daar ook wat van over op je lijsje?

persoonljk praat ik er ook altijd tegen omdat die natuurlijk nog jong is:D

Je bedoelt waarschijnlijk of er commentaar op de protecol stond.Néé dat was niet het geval.Jury waardeerde het dat ik tegen hem sprak , omdat ze zagen dat hij daardoor zelf verzekerde werd !

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:03

Met een onderlinge wedstrijd heb ik ook continue tegen m'n pony gepraat, en elke keer, gewoon tijdens de proef, een klopje op z'n hals gegeven ;)
Ze vond het zó spannend, de jury vond het alleen maar goed en fijn om te zien dat ik haar gerust stelde ;)

Dus meestal waarderen ze het wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:51

Ik praat eigenlijk best veel tegen mn paard. :+ Als ze iets spannend vind merk ik toch wel
dat het kan helpen soms, maar als ze echt freaked dan werkt het natuurlijk niet. Ook liedjes
zingen enzo, worden we vrolijk van :D

Mouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:55

Als mijn paard iets goeds heeft gedaan praat ik wel tegen haar.
Dan zie je ook meteen haar oortjes naar voren gaan.
Als ze vervelend doet zeg ik met een boze stem; he, of stop.. Iets in die richting.

Ook als ik haar uit de wei haal praat ik soms wel tegen haar. Ik vind het wel grappig.
Van mijn dressuurjuf moest ik terwijl ik aan het rijden was ook tegen een jong paard van 3,5 jaar oud praten...

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:18

mijn paardj is 3,5 en we zijn samen dingen aan het opbouwen, ik vind het dus wel fijn dat ze aan mij gaat wennen..ik denk door tegen haar te praten en positieve energie uit te stralen in gebaren en woorden dat het vertrouwen er veel eerder zal zijn..

annemieke_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:49

Ik praat ook wel tegen mijn paarden. Niet echt heel veel, maar als ze iets goed/niet goed doen of als ze jong zijn vind ik wel dat ze meer vertrouwen hebben als ze je stem kennen.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:50

ja lekker ontspannen