Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:58

Lusitano schreef:
Desire schreef:
Zeg jongens ik heb een geweldig idee, laten we al onze paardjes naar het uitgestrekte amerika brengen om ze vervolgens de rest van hun leven in pure vrijheid door te laten brengen, goed idee of niet! Pling

Pffff, wat een onzin hier zeg, ik denk dat als ik een paard was, in "gevangenschap" geboren en van jongs af aan niet beter wist dan dat mensen bij mijn leven hoorde, dat ik dan vrolijker zou worden van de manier hoe Anky haar paarden houdt, verzorgd en traint dan de manier waarop 80% van de bokkers hun paarden houden, verzorgen en erop rond butsen.

En wat betreft Arie, tja ik kan me helemaal vinden in de reactie van mevr. Retera.
Zodra je op de pagina "ingezonden brief" aankomt hou je je hart vast, je leest 3 regels en je weet alweer genoeg, wéér zo'n geweldig verhelderende brief uit Steenbergen, nou ja das overdreven misschien, 9 van de 10 ingezonden brieven komen daar vandaan dan in ieder geval.

Desire, heb jij goed naar de foto´s gekeken?? Ben je op de hoogte van de anatomie van het paard?
Niemand heeft iets tegen dressuur, alleen tegen de manier waarop daar momenteel mee om gegaan wordt. Als je oprecht geeft om het paard en de kunst van het paardrijden dan behandel je je paard met respect en met de liefde die het verdient. 4 kilo ijzer in zijn mond en daar aan gaan hangen lijkt mij niet de manier om die liefde te uiten. Je boodschap komt dan in ieder geval niet echt over.
Je kan toch ook dressuur rijden met respect voor het paard en zijn fysieke mogelijkheden. Kijk eens naar het verschil tussen de plaatjes aan het einde van Arie´s brief. Je kan mij niet vertellen dat het plaatje van Anky is zoals het hoort. Het is juist goed dat er nu steeds meer mensen opstaan om de kunst van dressuur te verdedigen!!

Ja hoor, die heb ik heel goed bekeken, en niet alleen deze maar nog honderden anderen en geen van de plaatjes kunnen me echt iets doen en waarom dan niet? Heel simpel, omdat het niet het hele trainingsverloop laat zien, maar enkel de momenten met de strakke teugel worden de wereld overgezonden, de momenten (en dat zijn er een stuk meer) dat er een heel los en fijn contact is en het paard fijn over de rug is dat laten ze weg. Die plaatjes zeggen mij niks, ik sta liever aan de kant de hele training te volgen en IK vind er niks mis mee. Kijk er is altijd wel een moment dat ik denk dat had net iets minder gekund of was dat nou nodig, maar die momenten heb ik op een gewone basis wedstrijd veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer! Ik ben er als paard gelukkiger mee als ik systematisch en consequent getraind wordt hoor en dat het paard dan af en toen wat meer druk in zijn mond krijgt, ja dus? Het paard leert dat hij op die druk weer los laat, zodra dat gebeurt laat de ruiter ook weer los. Heel verhelderend voor dat paard want zo weet hij precies waar hij aan toe is en hoe hij het fijnste de baan rond kan (zonder de hele tijd tegen het bit in te komen dus) en dan zal hij merken dat het zeer fijn is om zo lekker losjes rond te huppelen en het hele rijden als een massage voor de spieren ervaren.
Ik heb veel meer moeite met al die sprongen en onzin die ik die paarden van de spaanse rijschool uit zie voeren, dat vind ik gewoon echt pijnlijk om te zien en ik vind die paarden echt geen schoolvoorbeeld van de happy athlete hoor, onrustige mond en wijde neusgaten, ogen die erg angstig kijken, zwiepende staarten een vreselijke galop (als mijn paard zo galoppeerde liet ik zijn rug nakijken!), oefeningen die mij als paard echt niet prettig lijken en ik zie erg weinig losheid bij die paarden.
Nee sorry, ik ben niet overtuigd.

Overigens, die foto's net als van PP keur ik ook niet goed, daar zit alles echt vast en als Nelson echt enkel hinder van de training zou ondervinden zou hij die spriet van 50 kilo zo uit haar zadel getrokken hebben, want dat zit niet vast en zij opent ook steeds. Uiteraard is PP niet de enige die zo gelongeerd wordt, ook dat weet ik en in mijn ogen zijn er fijnere oplossingen om tot dat stukje ontspanning en door de nek zijn te komen.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:46

[/quote]
Ik heb veel meer moeite met al die sprongen en onzin die ik die paarden van de spaanse rijschool uit zie voeren, dat vind ik gewoon echt pijnlijk om te zien en ik vind die paarden echt geen schoolvoorbeeld van de happy athlete hoor, onrustige mond en wijde neusgaten, ogen die erg angstig kijken, zwiepende staarten een vreselijke galop (als mijn paard zo galoppeerde liet ik zijn rug nakijken!), oefeningen die mij als paard echt niet prettig lijken en ik zie erg weinig losheid bij die paarden.
Nee sorry, ik ben niet overtuigd.
[/quote]

Grappig hoe smaak kan verschillen.
Ik geniet meer van Spaanse rijschool dan van die spastische hehuppel van GP ruiters.
Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:43

@ desire, als je dat oordeel kunt geven over de paarden in de Spaanse Rijschool, wil ik je toch vragen die plaatjes van het losrijden nog eens te bekijken. ook daar open monden, strakgetrokken mondhoeken en vooral een trieste blik in de ogen. als je dat niet eens opmerkt, vraag ik me af waar dan het oordeel over de Spaanse school vandaan komt.

overigens laat ik in het midden hoe ik over de Spaanse rijschool an sich denk, ik hou gewoon niet van die uitstraling bij een paard. dat een paard een keer tegen het bit loopt, of een keer gecorrigeerd wordt, prima, maar bewust zo rijden is imo niet bepaald paardgericht werken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:20

merrieveulen schreef:
overigens laat ik in het midden hoe ik over de Spaanse rijschool an sich denk, ik hou gewoon niet van die uitstraling bij een paard. dat een paard een keer tegen het bit loopt, of een keer gecorrigeerd wordt, prima, maar bewust zo rijden is imo niet bepaald paardgericht werken.

gewoon de druksensoren met LEDjes invoeren = gezeur over teugeldruk in één klap uit de wereld.

Wedden dat het niet gaat gebeuren?! Goh, waarom toch?! 350 gram gemiddeld en 1 kilo maximaal is toch niet weinig op een bit zou je denken Haha! Welnu, méét het maar eens. ÍEMAND hier dat al eens gedaan bij de eígen teugels Schijnheilig

KNHS, doé er wat aan: het is per 2008 breed toepasbaar. Is helemaal 21ste eeuw en waar geen weg is, is blijkbaar geen wil. Dat is dan ook meteen duidelijk en ook dan hoeft niemand meer te zeuren.
Dan kan de hoofdstroom klassieke dressuurruiterij terecht in de hoek gezet worden, sterker nog zet deze zichzelf in de duistere hoek, waar paardenlíefhebbers deze nu al in plaatsten.

hc

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:28

Huertecilla schreef:
Wel dan is er dus geen reden om de teugelkrachtsensor niet per direct in te voeren!

Kan simpel met een piëzo-electrisch element in een zwart blokje met twee clips. Kan elke electronica hobbyist maken dus een mailtje naar Taiwan en je hebt er 1000.
Strass ´diamantjes´op de buitenkant en het is nog een BLING hebbending ook.

Aangezien niemand met veel kracht aan de teugels rijdt is de waarde ook makkelijk te bepalen.

Oranje LEDjes geven aan of het gemiddelde boven de 350 gram komt, rood LEDsignaal = > 1 kilo.

Simpel, betaalbaar, per direct te te realiseren, kan per 2008 geïmplementeerd worden.
Op wedstrijden een glashelder signaal, bij opleiden van de ruiter idem.

Ok KNHS, laat maar zien hoe serieus het jullie daadwerkelijk is met welzijn en kwaliteit.

hc

briljant Haha! wanneer gaan ze in productie??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:38

Lusitano schreef:
briljant Haha! wanneer gaan ze in productie??

Laat de KNHS er maar bestellen. Ik regel het met een paar weken. Protoptype maken, testen, voorserie testen, productie.
Kan echt in 2008 gelijk van start.

hc

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:04

ik vind het een geweldig idee. jammer dat ze het inderdaad niet zullen doen. het zou mooi zijn als hoofdstellen standaard uitgerust zouden worden met zo'n dingetje.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:06

Bling bling zou qua geluid ook wat meer kunnen bijdragen aan het geeikte stuk van AvG...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:11

hihi inderdaad, haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:23

Overigens zou ik zelf best eens een paar weken willen rondrijden met zo'n ding. Ben erg benieuwd naar mijn eigen wanprestaties tijdens het rijden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:24

Precies, als het bijdraagt aan een stukje introspectie waardoor het bijdraagt aan verbetering van onze rijprestaties, why not?
Wil dan wel een heel kitscherige optoming.
Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:29

ik wil 'm gewoon bij mijn hoofdstel bijpassend, zwart. ik hou niet van steentjes enzo. ben wel benieuwd wat er bij mij uit zou komen, hoewel ik eerlijk durf te stellen dat ik me er niet zoveel zorgen over maak. misschien is dat ook wel de reden dat ik de top niet zal bereiken.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:31

Ik ook, ik als basisruiter vind het maar moeilijk in te schatten hoeveel gram ik nou in m'n handen heb. Zou ook leuk zijn om een grafiekje achteraf te krijgen waaraan je kunt zien hoeveel variatie in druk je had, dus hoe (on)rustig je aanleuning was.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:50

Das duidelijk, met z'n allen naar Deurne dus! Daar kunnen ze in het fieldlab zo'n teugeldrukgrafiekje al maken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:59

Tsjah, ik vind het er niet uitzien zo. Ik ben echt geen tegenstander om eens wat lager en ronder in te stellen, maar dit vind ik tè. Gelukkig rijd ik ook niet op een niveau dat dat nu direct noodzakelijk is trouwens, dat scheelt. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:09

LDR op zich is ook niet verkeerd, imo is het dat wel als het gedaan wordt door aan de teugels te sjorren. hier op stal zijn ook twee jongere dieren die nog weleens in elkaar kruipen, en dan veel te diep lopen. daar wordt verder nog geen aandacht aan besteed, en er wordt dus ook niet aan teugels gesjord. naarmate de training vordert en het paard zelf zijn lichaam leert gebruiken, gaat hij ook wel meer openen.
bewust naar het kin-op-de-borst toerijden met flinke teugeldruk, tja ik zie er gewoon het nut niet zo van.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:19

vanitymay schreef:
ik denk dat mijn bijdrage net zo constructief is als de gemiddelde hier in deze discussie...

ik geloof dat er maar weinigen bij stilstaan bij het feit dat een grote groep ruiters, waaronder ikzelf, continu wordt uitgemaakt voor dierenmishandelaar etc. omdat ik mijn paarden laag diep en rond rijdt..

dit gaat me inderdaad aan het hart en als je me zou kennen en zou weten hoe mijn paarden hier leven en gehouden worden zou denk ik niemand dit in mijn gezicht durven te herhalen. ik vind het net zo vervelend voor dierenmishandelaar uitgemaakt te worden als ieder ander die het beste met zijn of haar paard voor heeft. er wordt hier vreselijk met modder gegooit, niet zozeer naar personen, los van onze topruiters, maar er zijn veel mensen die zich waarschijnlijk aangesproken kunnen voelen omdat zij ook wedstrjid ruiter zijn en laag diep en rond rijden. het feit dat er zelfs petities worden getekend tegen deze voor mij volstrekt normale, pijnloze manier van werken met een paard stuit mij terdege tegen mijn borst, omdat er dus min of meer een petitie tegen mijzelf wordt getekend. (en tegen ongeveer de helft van de bokkers hier!)

daarnaast vind ik het belachelijk dat iemand die zo'n grootheid in de paardensport is en zoveel tijd en energie in de promtie van deze sport stopt, zo ontzettend wordt afgekamt. ik vind niet dat ze dit verdiend.

Dus je wil eigenlijk zeggen dat wij geen eigen mening mogen hebben omdat jij toevallig zo rijdt?
Het spijt me, maar dan heb jij pech, vermijd deze topics dan, jij als LDR ruiter zult vast wel weten dat deze methode bij een groot deel ruiters NIET in de smaak valt, dus dan is het jou keuze zo te gaan rijden, en vind ik het belachelijk dat jij hier komt reclameren omdat je je persoonlijk aangevallen voelt...

Jij hebt je mening, goed, wordt gerespecteerd, respecteer die van ons dan ook, zelfs als wij onze mening hebben over het leven van de paarden van huidige topruiters. Ik snap niet waarom jij je dan zo aangevallen voelt. :S Die opmerkingen zijn namelijk niet tegen JOU gericht, maarja als jij dat persoonlijk opneemt, jou keuze...

En trouwens, als ruiter moet je volledig achter je methode staan, en je niet door een beetje kritiek tegen laten werken. Kijk maar naar Anky, die heeft al tonnen negatieve aandacht gehad betreft LDR, en die gaat er ook stug mee door... Neem daar eens een voorbeeld aan.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:42

Karl66 schreef:
Wat mij vooral opvalt aan de petitie is dat als redenen uit hun verband getrokken onderzoeken en vermenselijkt paardengedrag wordt genomen.

Er zijn door zowel voor- als tegenstanders onderzoeken gedaan en daar blijkt tot nu toe vooral uit dat er in ieder geval geen lichamelijke of geestelijke schade aangericht wordt. Dat het voor het klassieke hogeschoolrijden nauwelijks toegevoegde waarde heeft, maar voor wat de FEI op wedstrijden waardeert wel.

In zo'n geval lijkt een petitie over de misstanden in de basissport me een stuk zinvoller, al was het alleen maar omdat GP-paarden per definitie ouder dan zes worden.

Wat de spaanse rijschool betreft, ik zie hier genoeg paarden die regelmatig achter de loodlijn komen, hoofden die niet rustig zijn, paarden waarbij het hoogste punt niet tussen de oren ligt en zeker bij de zwaardere oefeningen regelmatig een zwiepende staart. En dan praat je hier over een promotiefilm, dus het equivalent van een goed gelukte wedstrijdproef, niet van een training of van het inrijden.

OK dan! OK dan! OK dan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:18

Lara_Silver schreef:
Kijk maar naar Anky, die heeft al tonnen negatieve aandacht gehad betreft LDR, en die gaat er ook stug mee door... Neem daar eens een voorbeeld aan.

Zo lang haar gedrag beloond blijft worden heeft ze ´gelijk´ in die aanpak.
Of het goed paardrijden is, is wat anders. Ook dat bewijst ze en gaat ze stug mee door.

De kritiek op anky en eígenlijk ook de kritiek op LDR zijn daarom niet relevant.
Is het goed paardrijden? Nee.
Is het volgens de welzijnsnormen van de 21ste eeuw? Nee.

Dat de KNHS en FEI door de eigen financiële agenda gemotiveerd zijn niet te mderniseren is een gegeven. Ook dít is een kwestie van gedrag wat beloond wordt.

Blijkbaar ligt hier een taak van de overheid. De taak om dat wat er in de samenleving gebeurt gelijk te laten lopen met de normen van die samenleving.
Als de KNHS niets doet is het een kwestie van tijd en niet eens zoveel, zie de beleidsota dierenwelzijn mbt paarden. Hulpmiddelen en hulpmiddelgebruik worden daar al genoemd als aandachtspunt Haha!

hc

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:06

Vandaag of morgen stelt de overheid, net als de publieke opinie, de vraag waarom de FEI regels niet nageleefd worden. Deze regels behartigen optimaal het welzijn van het paard. Een overheid kan niet lijdzaam toezien dat internationale regels en in het bijzonder als het welzijn van het paard in het geding is door de overkoepelende en verantwoordelijke organisaties met de voeten worden getreden.

De zogenaamde vernieuwing die ten koste gaat van het welzijn van het paard en de schoonheid van de dressuursport is geen vernieuwing maar een verarming. Hier wringt ook de schoen. De juryleden die deze verarming hebben omhelst en de ruiters die daarmee hebben gescoord willen deze situatie niet meer prijsgeven. Het paard wordt derhalve ondergeschikt gemaakt aan persoonlijke belangen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:12

Wat een raar idee die teugelkrachtsensor. Het paard bepaald nl. hoe groot de druk is, en niet de ruiter. De ruiter begrenst en wacht tot het paard loslaat (lees Ruiters en Rechters van Ernest van Loon). Het LDR systeem is geen treksysteem en geen krachtsport en leidt tot een veel lichter teugelgebruik dan de klassieke dressuur, waarbij aan ruiters onderwezen wordt om met het been naar de hand toe te rijden: vertel dat aan een kind en het gaat hand en been tegelijk gebruiken. Dit leidt onvermijdelijk tot schoppen en trekken: het paard krijgt tegenstrijdige signalen en de " hulpen" zullen alsmaar sterker moeten worden.

De nadruk ligt bij de clinics van Anky altijd hierop: nooit tegelijk hand en been gebruiken. Hoe moet een paard dit immers snappen?? Zonder teugelkrachtsensor te gebruiken kan ik jullie hier al verklappen dat bij de Nederlandse school (mits correct toegepast) de krachten logischerwijze onder die van de klassieke methode liggen. Dat is nl. het doel van het systeem: lichtheid en losheid itt de klassieke methode. Er zal af en toe een piek te zien zijn in de krachtsensor. De hoogte en de lengte hiervan wordt enkel en alleen door het paard veroorzaakt (nogmaals als je het systeem goed toepast). Anky onderscheid zich van de rest van de wereld daarin dat zij het snelst kan loslaten. Degene die het snelst kan loslaten (= belonen voor het wijken voor de druk) is de beste africhter. De krachtsensor zal bij de klassieke dressuurruiter gemiddeld een hogere druk laten zien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:02

LindaJ schreef:
Ik ook, ik als basisruiter vind het maar moeilijk in te schatten hoeveel gram ik nou in m'n handen heb. Zou ook leuk zijn om een grafiekje achteraf te krijgen waaraan je kunt zien hoeveel variatie in druk je had, dus hoe (on)rustig je aanleuning was.

Daar heb je de 'ZACK' voor. Dat is een plastic stripje die je tussen je teugels en het bit kunt zetten. Je hebt ze in verschillende kleuren. De blauwe geeft 2 kg weer, de sterkste (ik dacht de zwarte) 10 of 15 kg. Als ze scheuren zit er nog een kettingkje zodat je nog wel gewoon de teugel aan het bit hebt zitten.
Ik heb het in Nederland nog niet gezien. Maar al wel in een Duits blad erover gelezen.

http://www.swing-tree-vario.de/seiten/de/xl-pic.php

Montjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:03

wat erg Lips are sealed

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:12

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:12

Lijkt mij ook een reuze interessante optie om met ZACK te rijden. Als het voor een redelijke prijs op de markt komt ga ik er zeker mee rijden gewoon om eens voor mijzelf te controleren waar ik mij nu aan schuldig maak.

Ik denk dat zoals hier boven iemand aangaf het niet om leermomenten die verkeerd uitpakken gaat tijdens het leren paardrijden maar om structurele methodes die willens en wetens worden gehanteerd om van oefeningen een soort kunstjes te maken want die indruk krijg ik steeds vaker als ik dressuur zie, dat ik een ingestudeerd dansje aan het bekijken ben.