Lusitano schreef:Desire schreef:Zeg jongens ik heb een geweldig idee, laten we al onze paardjes naar het uitgestrekte amerika brengen om ze vervolgens de rest van hun leven in pure vrijheid door te laten brengen, goed idee of niet!![]()
Pffff, wat een onzin hier zeg, ik denk dat als ik een paard was, in "gevangenschap" geboren en van jongs af aan niet beter wist dan dat mensen bij mijn leven hoorde, dat ik dan vrolijker zou worden van de manier hoe Anky haar paarden houdt, verzorgd en traint dan de manier waarop 80% van de bokkers hun paarden houden, verzorgen en erop rond butsen.
En wat betreft Arie, tja ik kan me helemaal vinden in de reactie van mevr. Retera.
Zodra je op de pagina "ingezonden brief" aankomt hou je je hart vast, je leest 3 regels en je weet alweer genoeg, wéér zo'n geweldig verhelderende brief uit Steenbergen, nou ja das overdreven misschien, 9 van de 10 ingezonden brieven komen daar vandaan dan in ieder geval.
Desire, heb jij goed naar de foto´s gekeken?? Ben je op de hoogte van de anatomie van het paard?
Niemand heeft iets tegen dressuur, alleen tegen de manier waarop daar momenteel mee om gegaan wordt. Als je oprecht geeft om het paard en de kunst van het paardrijden dan behandel je je paard met respect en met de liefde die het verdient. 4 kilo ijzer in zijn mond en daar aan gaan hangen lijkt mij niet de manier om die liefde te uiten. Je boodschap komt dan in ieder geval niet echt over.
Je kan toch ook dressuur rijden met respect voor het paard en zijn fysieke mogelijkheden. Kijk eens naar het verschil tussen de plaatjes aan het einde van Arie´s brief. Je kan mij niet vertellen dat het plaatje van Anky is zoals het hoort. Het is juist goed dat er nu steeds meer mensen opstaan om de kunst van dressuur te verdedigen!!
Ja hoor, die heb ik heel goed bekeken, en niet alleen deze maar nog honderden anderen en geen van de plaatjes kunnen me echt iets doen en waarom dan niet? Heel simpel, omdat het niet het hele trainingsverloop laat zien, maar enkel de momenten met de strakke teugel worden de wereld overgezonden, de momenten (en dat zijn er een stuk meer) dat er een heel los en fijn contact is en het paard fijn over de rug is dat laten ze weg. Die plaatjes zeggen mij niks, ik sta liever aan de kant de hele training te volgen en IK vind er niks mis mee. Kijk er is altijd wel een moment dat ik denk dat had net iets minder gekund of was dat nou nodig, maar die momenten heb ik op een gewone basis wedstrijd veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer! Ik ben er als paard gelukkiger mee als ik systematisch en consequent getraind wordt hoor en dat het paard dan af en toen wat meer druk in zijn mond krijgt, ja dus? Het paard leert dat hij op die druk weer los laat, zodra dat gebeurt laat de ruiter ook weer los. Heel verhelderend voor dat paard want zo weet hij precies waar hij aan toe is en hoe hij het fijnste de baan rond kan (zonder de hele tijd tegen het bit in te komen dus) en dan zal hij merken dat het zeer fijn is om zo lekker losjes rond te huppelen en het hele rijden als een massage voor de spieren ervaren.
Ik heb veel meer moeite met al die sprongen en onzin die ik die paarden van de spaanse rijschool uit zie voeren, dat vind ik gewoon echt pijnlijk om te zien en ik vind die paarden echt geen schoolvoorbeeld van de happy athlete hoor, onrustige mond en wijde neusgaten, ogen die erg angstig kijken, zwiepende staarten een vreselijke galop (als mijn paard zo galoppeerde liet ik zijn rug nakijken!), oefeningen die mij als paard echt niet prettig lijken en ik zie erg weinig losheid bij die paarden.
Nee sorry, ik ben niet overtuigd.
Overigens, die foto's net als van PP keur ik ook niet goed, daar zit alles echt vast en als Nelson echt enkel hinder van de training zou ondervinden zou hij die spriet van 50 kilo zo uit haar zadel getrokken hebben, want dat zit niet vast en zij opent ook steeds. Uiteraard is PP niet de enige die zo gelongeerd wordt, ook dat weet ik en in mijn ogen zijn er fijnere oplossingen om tot dat stukje ontspanning en door de nek zijn te komen.