slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:23

Precies, en op basis van dat soort individuele informatie maak je een keuze.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:25

ja idd.
maar ik kan me dan ook goed indenken dat als je paard het vreselijk vind om op transport te gaan,je andere keuzes maakt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:26

Ik heb het dus ook over MIJN paard. Hij kan best op de trailer, maar hij wordt er wel nerveus van.
Daarbij vind ik het een fijner idee als het thuis in zijn eigen omgeving gebeurt. Zowel voor hem, als voor mezelf.

Wat jullie doen, jullie zaak. Ik zal het zo doen, als het zo ver zal zijn. Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:28

En zo zou ik het zeer waarderen als dat respect door war meer mensen werd getoond.

je zegt het zelf precies zoals ik het ook voel
Citaat:
Daarbij vind ik het een fijner idee als het thuis in zijn eigen omgeving gebeurt. Zowel voor hem, als voor mezelf.

alleen maak ik een andere keuze

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:36

Dat kan, Lielle. Dat is jouw persoonlijke afweging. Lachen

Ik heb zelf helemaal niets met slachthuizen. En ik ben zelf ook nog eens overtuigd vegetarier. Knipoog
Ik erger me wel aan al die dramaverhalen over spuitjes. Regel een goede DA, die precies weet wat hij/zij doet en dan gaat het prima. Ik heb van dichtbij een aantal van dit soort ervaringen meegemaakt en gehoord van mensen die hun paard hebben laten inslapen thuis en geen een van die paarden heeft gevochten. Ze sliepen allemaal heel vredig en rustig in, hoe ziek ze ook waren. Het is ook de bedoeling dat de DA van tevoren al een roesje geeft.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar dat geldt net zo goed voor het slachthuis, lijkt me.

En over cremeren; ja, dat is inderdaad mogelijk. Mijn weidegenootje heeft een paard van 35 jaar, die ze ook gaat laten cremeren. Daar heeft ze jaren voor gespaard en qua prijs viel het me nog erg mee (rond de 700 euro, geloof ik).

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:41

Als je besluit je paard niet naar het slachthuis te brengen, is dit meestal een keuze die je voor jezelf maakt. Je paard hóéft er namelijk niets van te merken, maar eea is natuurlijk wel afhankelijk van het slachthuis en de begeleiding. Dat paarden bloed ruiken en dat aan dood koppelen is volgens mij een associatie die wij als mensen maken. Een paard is geen roofdier en komt niet tot nauwelijks met bloed in aanraking, daardoor is de koppeling bloed-dood (waarschijnlijk) ook minder snel gemaakt.
Ik hoop dat ik mijn paarden in hun eigen stal kan laten inslapen, al weet ik wel dat ik er ook rekening mee moet houden dat dit niet kan. Gevoelsmatig zou ik dit liever doen dan mijn paarden naar de slacht brengen, maar dit een keuze die ik voor mij als mens maak, omdat ik het slachthuis nu eenmaal moeilijker vind. Maar als he tniet anders kan, dan is het niet anders. De dood van een dier en zeker van een paard is nooit prettig.
Laatst bijgewerkt door chevax op 26-03-07 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:43

Nadya schreef:
Ik heb zelf helemaal niets met slachthuizen. En ik ben zelf ook nog eens overtuigd vegetarier. Knipoog
Ik erger me wel aan al die dramaverhalen over spuitjes.

en zo erger ik me aan de dramaverhalen over de slacht. Niet van jou, wel van anderen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:46

Ik las: dramaverhalen over spruitjes Haha! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:48

Lielle schreef:
Nadya schreef:

en zo erger ik me aan de dramaverhalen over de slacht. Niet van jou, wel van anderen.

Ach joh, gewoon laten kletsen. Haha!
Ik hoop in elk geval dat het nog heel lang duurt, voordat ik mijn paard zal verliezen.
Moet er niet aan denken. Verdrietig

En Ellen; dramaverhalen en spruitjes, ja dat kan ook absoluut. Ik lust ze niet. Haha! Haha! Haha! Haha!

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:53

die filmpjes.. zijn die bloederig? want ik ben echt geen penny ofzo maar ik wil weten hoe ze dat doen.. maar als het te erg is kijk ik liever niet Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:57

die filmpjes geven altijd de 'naarste' kanten weer,zo zijn er van elke manier wel nare filmpjes in omloop,je kan pas oordelen als je het meegemaakt hebt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:02

Lielle schreef:
Nadya schreef:

ik denk dat het 'm hier ook in zit.
de dramaverhalen die je hoort of kent van het paard-van-de-zus-van-mijn-moeder-haar-vriendin-die-haar...........................................

2,5 jaar geleden werd duidelijk dat mijn pony ( die ik al 14 jaar had en t beestje ondertussen bijna 30 was) steeds verder achteruit ging. ik ben me toen gaan orienteren en heb veel gesprekken gevoerd met de d.a. zo had ik al besloten dat wanneer ik een moment moest kiezen om in te laten slapen, hij naar de kliniek zou gaan en tegen een narcosetafel aangezet zou worden, zodat ie niet ineens door zijn benen zou klappen. want ja... teslotte hád ik toch een dramaverhalen gehoord over zowel het inslapen zelf als het door de benen klappen en brekende botten
uiteindelijk heb ik de keuze niet hoeven maken hem nog te vervoeren. ik werd 's cohtends gebeld dat olaf niet meer op kon staan. het is zó ontzettend vredig gegaan. het is natuurlijk vreselijk zoiets, maar toch op zo'n fijne manier dat ik er geen nare gedachte aan heb over gehouden.

de slacht was voor mij een absolute NOT! tot ik een poosje geleden met een groepje van bokt er geweest ben. ook hier ging het zo vredig en zo snel, niet te geloven. al die slacht horror verhalen gingen ook hier totaal niet op.

wat ik met toos en donder doe wanneer het moment daar is... geen idee! in ieder geval niet slachten voor consumptie, dat staat al vast in de paspoorten. het meest ideale vind ik slachten op eigen terrein... ze hoeven niet vervoerd te worden en toch op een zéér snelle en vredige manier, alleen gebeurd dat helaas nauwelijks meer. toos vervoer ik sowieso niet naar een slachthuis... zij vind de vrachtwagen ver-schrik-ke-lijk, dat zou ik haar niet aandoen.

@qleke: ja de filmpjes zijn best bloederig... tenslotte moet het paard leegbloeden en tsja... ze hebben behoorlijk wat bloed. neemt niet weg dat de filmpjes er erger uitzien dan het in werkelijkheid was.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:24

Als je er tegen kan dat je bij de supermarkt allerlei dierenonderdelen verpakt of niet verpakt ziet liggen terwijl je je realiseert dat ook dat een dier is geweest. Als je wel eens paardevlees eet, als je het slachten van een koe wel kunt verdragen en als je bijvoorbeeld al een je hond of kat bewust hebt moeten laten inslapen (dus niet toen je vijf jaar was ofzo) en je niet gelijk flauw valt van een paar druppels bloed of rauw vlees en ingewanden, nou dan kan je 100% zeker het filmpje van Rosita bekijken hoor.

Ben je onder de 15, vegetarier uit medelijden, en sta je niet met beide benen op de grond (als je op een shetlander zit) en kijk je tegen de wereld aan als de grote boze mensenwereld, en sorry als je de penny nog leest , dan moet je 100% ZEKER NIET KIJKEN!

Je doet nooit meer een oog dicht. Maar als je de Lord of the Rings gezien hebt dan ook niet........
Dat betekent dat je te jong of onvolwassen bent om alles in het goede perspectief te plaatsen van wat je ziet. NIET DOEN,
maar ook niet zeuren er over....

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:32

De meningen zijn over dit onderwerp erg verdeeld..
Ik kan goed begrijpen dat mensen hun paard laten inslapen..( is misschien ook een stukje eigen verdriet verwerken) Naar de slager klinkt meteen zo hard..

Mijn beslissing zou zijn naar de slacht..ik ben mee geweest met een aantal paarden die daar heen gingen en vond dat het snel voorbij was..ook een paar paarden zien inslapen en had daar veel meer moeite mee..emotioneel gezien dan....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:52

Ik denk dat we gelukkig mogen zijn dat het er in Nederland zo netjes en paardvriendelijk aan toe gaat, ik sta dan ook niet negatief tegenover het slachthuis. Maar de filmpjes die ik heb gezien over Amerikaanse 'slachtfabrieken' geven mij nachtmerries! Ik ben vreselijk blij dat ik dáár de beslissing nooit zou hoeven nemen!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:37

meander schreef:
Ik denk dat we gelukkig mogen zijn dat het er in Nederland zo netjes en paardvriendelijk aan toe gaat, ik sta dan ook niet negatief tegenover het slachthuis. Maar de filmpjes die ik heb gezien over Amerikaanse 'slachtfabrieken' geven mij nachtmerries! Ik ben vreselijk blij dat ik dáár de beslissing nooit zou hoeven nemen!

Die heb ik ook gezien en ik begrijp wat je bedoeld. Andere kant is als ik daar zou wonen en daar de keuze zou moeten maken de keuze wel heeeel makkelijk zou zijn. Al vocht mijn paard bij toeval een uur tegen een verdoving dan was dat nog altijd minder erg dan wat daar gebeurt.
6 dollar voor een gezond jong slachtpaard of ex-familie paard, kun je je dat voorstellen ??
Het is trouwens niet in Amerika, de paarden worden in amerika gekocht maar mogen niet op die vreselijke manier gedood worden, in mexico wel dus gaan ze even de grens over......met de zadels nog op hun rug.......hoofdstelletjes in....etc....etc....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:46

Volgens mij zijn er wel hele grote paardenslachterijen in o.a. Texas?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:07

meander schreef:
Volgens mij zijn er wel hele grote paardenslachterijen in o.a. Texas?

Ja klopt maar die mogen niet slachten op de mexicaanse manier. Die zijn aan regels gebonden dus dood door schot of pin en niet op zn mexicaans. Maar eigenlijk is het lood om oud ijzer want de amerikaanse slachthuizen behandelen de dieren voor hun dood weer zo slecht dat het net zo erg is als als de mexicaanse manier van slachten.
Maar in NL worden de koeien er varkentjes ook niet eerst over hun bolletje geaaid en gerustgesteld voor dat ze afgemaakt worden. Worden ook onder zeer dieronvriendelijke omstandigheden vervoerd en gehouden helemaal hier in Duitsland, daar zie je het ook omdat men het hier normaal vind blijkbaar.

Afgelopen vrijdag avond laat, stond hier aan de overkant een vrachtwagentrailer geparkeerd volgepropt met schreeuwende elkaar vertrappende en bijtende varkens. In de kou terwijl ze opgegroeid zijn in verwarmde stallen. Urenlang, volgens mij maakten ze elkaar dood....
Het was een nachtmerrie mn honden liepen bibberend van angst hun rondje.

Maar ja iedereen (ook ik ) wil zijn spareribje op de barbecue en al stopte ik daarmee, slachten en vleeseten gaat echt wel onverminderd door zonder mij. Ik ben niet tegen slachten alleen tegen de manier van, indien het niet diervriendelijk is en de manier waarop sommig vee gehouden en getransporteerd word. Ik wil best meer betalen voor mn stukje vlees indien het dier daardoor een beter leven krijgt.
Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:23

Ja ik bedoelde inderdaad dat die paardjes in de U.S.A voordat ze daadwerkelijk geslacht worden in zeer slechte omstandigheden worden gehouden. Zonder dierenarts en vaak met vreselijke verwondingen en lichamelijke mankementen staan ze daar dan dagen te wachten...En het transport wat ze voor die tijd hebben meegemaakt is ook te vreselijk voor woorden. Dus ik blijf erbij dat we het hier in ieder geval voor onze paardjes een stuk beter voor elkaar hebben! Nou heb ik het niet over koeien en varkens e.d. want daar weet ik niet voldoende over, dat zijn dan ook productiedieren ( klinkt erg ik weet het ) en we hebben het hier over onze geliefde huisdieren die volgens mij beter af zijn dan de "gewone" dieren die speciaal voor de slacht gefokt worden. ( Ik vind overigens wel dat dat veel diervriendelijker moet gebeuren ) Maar da's wel erg off-topic, exuus.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:27

meander schreef:
Nou heb ik het niet over koeien en varkens e.d. want daar weet ik niet voldoende over, dat zijn dan ook productiedieren ( klinkt erg ik weet het ) en we hebben het hier over onze geliefde huisdieren die volgens mij beter af zijn dan de "gewone" dieren die speciaal voor de slacht gefokt worden.

Dat maakt voor mij nou echt geen verschil... mijn geliefde paarden zou ik 'makkelijk' naar de slager brengen, want ik weet dat ze een goed leven hebben gehad en dat de dood snel en pijnloos is, maar ik eet geen vlees uit principe, omdat ik vind dat onze productiedieren onder veel te slechte omstandigheden gehouden worden

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:22

gipsyboy schreef:
ik heb ook alle filmpjes en foto's gezien.
walgelijk vind ik het.
en ze zijn niet in 1 keer dood, en ook nog ff als ze vel er al af is en een mes in zijn hart is gestoken om leeg te bloeden dan klopt het hart nog steeds. sorry dat ik het zo grof zeg maar het is de waarheid.

en never nooit dat mijn schat daar heen gaat.
alleen al dat hij moet sterven op een andere plek,
die van mij gaat rustig heen op zijn eigen vertrouwde stukje land, met ze vriendje erbij en ik.
en als ze worden ingeslapen krijgen ze eerst een narcose zodat ze slapen en dan de definitiefe prik.
dus dan vechten ze volgens jullie ook als ze worden geopereerd??!!!?

paarden ruiken het ook als ze in een slachthuis komen dan ruiken ze het bloed van de andere dieren/paarden nog.

en als jullie dood zouden moeten wat zou jij dan kiezen??
op een enge plek zijn en een een pin in je hoofd en dat je weet dat er nog meer dode mensen zijn.
of rustig met een prikje en klaar????
geloof dat niemand dood geschoten wil worden? of wel???

en zeg dan niet dat is anders.
want dat is het niet een paard en mens heeft allebei gevoel een hart en ziel, en hersens

ik weet dat hier over al genoeg gezecht is maar kon het niet laten,ik volg deze topic al van af het begin,en dan snap ik niet dat mensen zoals gipsyboy ook niet even de moeite nemen om alle 1244 berichten te lezen en dan gewoon blind hier wat neer typen,en meteen op de "achterste benen gaan staan" bij het woord: slachten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:32

je mag ook je mening geven ellen_b
en idd ik vind ook dat je gelijk hebt.

respect voor andermans keuzes word door sommigen niet getoond.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:58

meander schreef:
Ja ik bedoelde inderdaad dat die paardjes in de U.S.A voordat ze daadwerkelijk geslacht worden in zeer slechte omstandigheden worden gehouden. Zonder dierenarts en vaak met vreselijke verwondingen en lichamelijke mankementen staan ze daar dan dagen te wachten...En het transport wat ze voor die tijd hebben meegemaakt is ook te vreselijk voor woorden. Dus ik blijf erbij dat we het hier in ieder geval voor onze paardjes een stuk beter voor elkaar hebben! Nou heb ik het niet over koeien en varkens e.d. want daar weet ik niet voldoende over, dat zijn dan ook productiedieren ( klinkt erg ik weet het ) en we hebben het hier over onze geliefde huisdieren die volgens mij beter af zijn dan de "gewone" dieren die speciaal voor de slacht gefokt worden. ( Ik vind overigens wel dat dat veel diervriendelijker moet gebeuren ) Maar da's wel erg off-topic, exuus.

Helemaal mee eens meander....

Mackie, de hele discussie over paard koe varken productiedieren en vegetariers hebben we hier ook al gehad....maar begrijp ik nou goed dat ondanks dat je vegetarier bent je je paard wel zou laten slachten ? En laat je hem ook consumeren door anderen ? Dat zou ik wel heel erg nobel vinden....
dat heb ik nog niet meegemaakt....

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:31

Perrokai schreef:
Mackie, de hele discussie over paard koe varken productiedieren en vegetariers hebben we hier ook al gehad....maar begrijp ik nou goed dat ondanks dat je vegetarier bent je je paard wel zou laten slachten ? En laat je hem ook consumeren door anderen ? Dat zou ik wel heel erg nobel vinden....
dat heb ik nog niet meegemaakt....

Ik weet dat die discussie hier al eerder is geweest, maar omdat ie weer werd begonnen, dacht ik, ach... laat ik mijn mening nog een keer geven Knipoog

Hoe bedoel je nobel? De enige reden dat ik geen vlees meer eet, is dat ik niet eens ben met de huidige manier van productiedieren houden, ook de biologische manier voldoet naar mijn mening nog niet voldoende. Ik vond vlees altijd heerlijk, maar eet het niet meer. Daarom zal ik mijn paard ook wel laten slachten, mocht dat nodig zijn en of ie dan opgegeten wordt of niet, maakt me dan niet zoveel uit, als ik weet dat ie een goed leven heeft gehad en dat ie snel dood was, tja... dan maakt het me verder niet zoveel uit wat er daarna mee gebeurt

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 01:10

Met nobel bedoel ik dat je dan echt staat voor je mening en je reden waarom je geen vlees eet. En als je je paard wel laat eten omdat die manier van houden en slachten wel aan jouw eisen heeft voldaan in tegenstelling tot productiedieren, vind ik dat een heerlijke, eerlijke nuchtere kijk op het leven, zo kom je ze niet veel tegen, zeker niet hier....petje af... Afgod