Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:54

Nee bigone. Dat is jouw mening. En dat mag.

Maar ik heb dus een andere. Of ik heb in ieder geval nog hoop op een andere.

Al is het maar omdat er met dichte luiken ook niks meer te verdienen valt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:55

Ieder paard kan piaff/passageren, niet ieder paard kan dit zolang als nu in de proeven lijkt te moeten. Ik vind het er ook niet uitzien een halve proef in passage. Ik weet niet meer wie dat net al zei.

Laat ze eens gaan draven en figuren rijden. Worden schouderbinnenwaarts en travers gevraagd in de gp?

Eens met jou polo!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:55

BigOne schreef:
Iedereen die denkt dat dit bij gaat dragen aan minder foute methodes, keep on dreaming.
De luiken gaan gewoon dicht.

Ah. De opper optimist meldt zich ook :)

Eens met jou Pol0. In de hele geschiedenis was nog nooit zoveel aandacht voor dierenwelzijn. Dat blijft gelukkig door ontwikkelen. Doordat er echter meer aandacht voor is, is men zich ook veel bewuster van wat nog niet goed gaat

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:56

pol013 schreef:
De grap is.

Het lijkt nu slechter dan ooit te gaan met de sport.
Maar misschien gaat het wel beter dan ooit......

Want dat deze video uitkomt én de bonden er meteen duidelijk bovenop duiken/ de ruiter meteen weet hoe laat het is. IS vooruitgang.
Het betekend dat we dit steeds minder accepteren en meer bereid blijken te zijn dit aan de kaak te stellen.

Pijnlijk wel ja. Maar misschien groeistuipen.

CD heeft eigenlijk ook best veel goed gedaan voor paardenwelzijn door er samen met CH op te hameren dat die beesten best gewoon lekker in de wei kunnen. Ook samen met een maatje. Het rijden zag er (vaak) vriendelijker uit. Dat heeft mede haar populariteit bepaald. Dat je op die manier een held kunt worden is positief.

Dit vinden we dus niet goed aan haar. Balen om er achter te komen dat zoiets misschien schuil kan gaan achter vriendelijk(er) rijden.
Zij zal haar zweep niet meer zo snel oppakken zoals meer instructeurs zich voortaan weer meer bewust zijn van.
Op naar meer verbetering.

Misschien zitten we juist op het goede kantelpunt...
Ik ben geschokt maar ergens nog steeds hoopvol.

Ben ik het mee eens en hoop ik ook, ja.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 10:56

pol013 schreef:
Nee bigone. Dat is jouw mening. En dat mag.

Maar ik heb dus een andere. Of ik heb in ieder geval nog hoop op een andere.

Al is het maar omdat er met dichte luiken ook niks meer te verdienen valt.

Ja, hier ga ik in mee. Ik hoop het ook.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:57

mce schreef:
Piaffe en Passage maar uit de proeven halen!!! is in principe geen natuurlijke gang van een paard,

veel paarden die het door hun bouw ook niet kunnen maar het wel moet kunnen om.................ieder heeft zo zijn/haar eigen reden.

Eens, maar als je dat uit de proeven haalt, dan heb je nog steeds de amateur thuis die dit (verkeerd) aanleren aan de hand of onder de man omdat ze dat gezien hebben op een filmpje. Jonge meiden die de basis van het rijden/opleiden van een paard niet kennen, maar wel piaffe willen aanleren omdat het er stoer uitziet en niet nadenken over het incorrect lichaamsgebruik tijdens zo'n oefening. Dus wat is slechter? Een paard over de jaren heen voorbereiden op een dergelijke zware oefening met daarbij het getrainde lichaam van een atleet, of iemand die dit thuis in de bak zonder enige correcte voorwaarde uit zijn paard/pony wil halen? En die dit niet eventjes 'aanraakt' tijdens de training, maar misschien wel dagenlang eruit probeert te persen..Staan genoeg tiktok filmpjes online.

Wat mij betreft prima om het uit de proef te halen, maar de oefening mits goed aangeleerd en uitgevoerd draagt wel bij aan het gymnastiseren van het paard.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:04

Achterom schreef:
Als het gaat om degene die nu de beelden van CD openbaar heeft laten maken, diegene wordt door een aantal zo ongeveer afgemaakt, gedreigd met rechtszaken (als ze dat bij mij zou hebben gedaan, dan....) en wil blijkbaar voor haar eigen veiligheid alleen communiceren via een advocaat. Zo onveilig is het dus in de paardenwereld. Misschien is de conclusie dan wel dat deze sport te ziek is en zichzelf uiteindelijk de das om zal doen?

_O- keep on dreaming, je hebt denk ik een iets te geromantiseerd beeld van de werkelijkheid....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:08

Padoertje schreef:
Eens, maar als je dat uit de proeven haalt, dan heb je nog steeds de amateur thuis die dit (verkeerd) aanleren aan de hand of onder de man omdat ze dat gezien hebben op een filmpje. Jonge meiden die de basis van het rijden/opleiden van een paard niet kennen, maar wel piaffe willen aanleren omdat het er stoer uitziet en niet nadenken over het incorrect lichaamsgebruik tijdens zo'n oefening. Dus wat is slechter?
maar dan kan het nog steeds uit de proef. Dan wordt het ook minder interessant misschien.
En mensen doen thuis toch wel wat ze denken dat stoer, leuk en goed is :j

Citaat:
Een paard over de jaren heen voorbereiden op een dergelijke zware oefening met daarbij het getrainde lichaam van een atleet, of iemand die dit thuis in de bak zonder enige correcte voorwaarde uit zijn paard/pony wil halen? En die dit niet eventjes 'aanraakt' tijdens de training, maar misschien wel dagenlang eruit probeert te persen..Staan genoeg tiktok filmpjes online.

of gewoon niet in een wedstrijd?

Citaat:
Wat mij betreft prima om het uit de proef te halen, maar de oefening mits goed aangeleerd en uitgevoerd draagt wel bij aan het gymnastiseren van het paard.

Is dat zo? Ik denk niet dat een paard die dat niet kan, iets belangrijks mist in zn gymnastiek?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:10

Padoertje schreef:
mce schreef:
Piaffe en Passage maar uit de proeven halen!!! is in principe geen natuurlijke gang van een paard,

veel paarden die het door hun bouw ook niet kunnen maar het wel moet kunnen om.................ieder heeft zo zijn/haar eigen reden.

Eens, maar als je dat uit de proeven haalt, dan heb je nog steeds de amateur thuis die dit (verkeerd) aanleren aan de hand of onder de man omdat ze dat gezien hebben op een filmpje. Jonge meiden die de basis van het rijden/opleiden van een paard niet kennen, maar wel piaffe willen aanleren omdat het er stoer uitziet en niet nadenken over het incorrect lichaamsgebruik tijdens zo'n oefening. Dus wat is slechter? Een paard over de jaren heen voorbereiden op een dergelijke zware oefening met daarbij het getrainde lichaam van een atleet, of iemand die dit thuis in de bak zonder enige correcte voorwaarde uit zijn paard/pony wil halen? En die dit niet eventjes 'aanraakt' tijdens de training, maar misschien wel dagenlang eruit probeert te persen..Staan genoeg tiktok filmpjes online.

denk Padoertje, als je het uit de proef haalt er minder noodzaak is om te oefenen, en juist mits goed aangeleerd..............daar gaat het al manko en is het geen goede gymnastische oefening meer

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:21

BigOne schreef:
Iedereen die denkt dat dit bij gaat dragen aan minder foute methodes, keep on dreaming.

Deze mening deel ik ook hoor. Als ik alleen in mijn directe omgeving (per ongeluk) meekrijg wat ze met paarden doen om maar te laten presteren en ze te laten luisteren… In de professionele wereld, en dan vooral de handel, draait het gewoon om geld. Ik wil absoluut niet zeggen dat iedereen zo is hoor, maar ken genoeg stallen waar trainingsmethodes (en wat ze paarden geven om braaf te zijn) niet zo leuk zijn. Dat betekent niet dat paarden daar dan ook verder slecht verzorgd worden, dat zijn twee losse onderdelen.

Als ze willen dat je iets écht niet ziet gooien ze de deuren wel dicht. Het is in ieder geval een wereld waar ik zelf ver buiten wil blijven staan. Wake up zou ik zeggen..

Over een hoop amateurs of recreanten valt ook iets te zeggen natuurlijk. Veel mensen proberen of doen het echt wel goed, maar leed heb en hou je overal. CD is daar echt geen uitzondering in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:11

BigOne schreef:

Als je dat bericht op FB mag geloven waren die luiken bij Charlotte al regelmatig dicht...

Ik denk dat Polo een heel goed punt aanhaalt... Voorheen werden die gesloten luiken misschien gedoogd of normaal gevonden. Nu zullen gesloten luiken (genoeg mensen die dat linksom of rechtsom horen of meemaken) juist vragen gaan oproepen.

Daarom zou zo'n Klokkenluiders groep ook heel goed zijn, zoals Enzo_Ollie als eerste al eens benoemde.

Ik denk dat daarnaast Tango ook een goed punt heeft met de leeftijdsminima voor de sport. Dat gaat vast een hoop geld kosten, maar als ik zie wat voor auto's er op de grotere internationale concoursen staan, is er wel wat ruimte voor te krijgen. :+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:17

Niet alleen de leeftijd bij de paarden denk ik, wat dacht je van de ponykinderen, kinderarbeid is verboden maar intenationaal starten moet kunnen want het is sport, jong geleerd oud gedaan zeker
internationaal starten vanaf 18 jaar!!!!

hoor nu al weer: mits goed begeleid,

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:23

mce schreef:
Niet alleen de leeftijd bij de paarden denk ik, wat dacht je van de ponykinderen, kinderarbeid is verboden maar intenationaal starten moet kunnen want het is sport, jong geleerd oud gedaan zeker

Je vergelijkt nu het uitoefenen van een sport met kinderarbeid?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:26

996981 schreef:
BigOne schreef:

Ah. De opper optimist meldt zich ook :)

Eens met jou Pol0. In de hele geschiedenis was nog nooit zoveel aandacht voor dierenwelzijn. Dat blijft gelukkig door ontwikkelen. Doordat er echter meer aandacht voor is, is men zich ook veel bewuster van wat nog niet goed gaat

Je kon het niet laten om even te sneren maar oké .
Jij zit zelf in de paardenwereld en handel , denk jij nu echt dat wat CD overkomt niet van toepassing is op het wereldje waar geld en resultaten zeer belangrijk zijn?
En dan kun je mijn opmerking pessimistisch vinden, het is gewoon realiteit, al jaren.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:27

Helemaal mee eens Pol. De FEI doet iig wat met de meldingen. Dat is vooruitgang. De vooruitgang gaat traaaag, maar hij is er wel. Ik hoop dat het snel genoeg gaat vanuit de sector, want anders hebben we een veel groter probleem in de toekomst.

BigOne

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:28

De Fei kan ook niet anders toch? Anders wordt de sport helemaal gecanceld.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:32

BigOne schreef:
De Fei kan ook niet anders toch? Anders wordt de sport helemaal gecanceld.

Ja klopt. Daarom heb ik er minder moeite mee dat het filmpje nu naar buiten wordt gebracht. Maximale exposure, maximale impact. De FEI/bonden/sector moeten wel IETS doen nu

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:49

Eens met Pol. Op zich gaat het in mijn ogen beter met de sport dan ooit.
Het lijkt minder omdat door het feit dat iedereen nu met een smartphone elk ongelukkig moment kan vastleggen en viral laten gaan op social media, waardoor negatieve zaken veel meer in de publiciteit komen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat paardensport over de gehele breedte de afgelopen decennia enorme sprongen vooruit heeft gemaakt.

Het feit dat we nu deze training van CD hebben gezien, dat dit massaal afgekeurd wordt en dat dit je naast schorsing ook sponsorcontracten kost, zorgt weer voor een enorme bewustwording op dit vlak. Juist dat sponsoren zich niet willen associëren met paard-onvriendelijke trainingsmethode gaat op termijn echt wel een belangrijke trigger worden voor weer een stap vooruit.

Ik geloof eerlijk gezegd niet in zaken als afschaffen van oefeningen. Op het hoogste niveau een proefje met de moeilijkheidsgraad van een Z-basis te zien, is gewoon niet interessant. Net zoals je op de OS niet een B parcoursje wilt springen. Het hoogste niveau is interessant omdat je paarden kunt opleiden tot topatleten die moeilijkere uitdagingen aankunnen dan de gewone basis sporter.

Ik geloof ook niet in elke training filmen, dat is micromanagement en leidt tot oneindige discussies over wat wel en niet acceptabel is en is mijn inziens gedoemd te mislukken.

Waar ik toekomst in zie voor verbetering zijn 2 dingen:
1. Transparantie. dus niet elke training filmen maar wel dat waarnemers van de FEI te allen tijden onaangekondigd een trainingsfaciliteit van een ruiter binnen mogen komen en beoordelen wat er gebeurt op alle vlakken, dus zowel rijden als management. Net zoals de doping controle. Topatleten kunnen in principe 24x7 365 dagen per jaar opgeroepen worden een plasje in te leveren.
2. Technische ontwikkelingen. Met AI kun je bewegingspatronen herkennen die je met het blote oog niet kan zien. Wordt al ingezet in de medische wetenschap/keuringen bij paarden om kreupelheden, afwijkingen in de beweging en scheefheid te detecteren die met het blote oog niet zijn te zien. Als je dit ook inzet bij jureren is een correcte piaff, ook al is het paard minder getalenteerd voor expressie, goed te onderscheiden van een getructe piaff met weggedrukte rug, vol spanning maar wel expressief omdat het dier zoveel talent heeft. En hiermee dus eigenlijk een extra jurylid inzet (of zelfs opnemen vanuit elk jury oogpunt).

Ik denk als een onafhankelijk oog (AI) objectief zonder gevoel/emotie de bewegingen en de overgangen in de proef op correctheid kan controleren, dat dressuur 1. van het stempel jurysport af kan komen en 2. de sport eerlijker wordt. Correcte proeven krijg je alleen door een correcte voorbereiding dus vang je 2 vliegen in 1 klap.

Zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken die op kortere termijn al kunnen omdat ze nog net wat minder toekomstmuziek zijn, zoals teugeldruk meters, hartslagmeters, spanningsmeters, stresshormonen etc etc. De beoordeling van de sport wetenschappelijker en reproduceerbaarder maken op het hoogste niveau zou volgens mij enorm helpen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:53

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:00

996981 schreef:
mce schreef:

Je vergelijkt nu het uitoefenen van een sport met kinderarbeid?

Niet zoals u het opmerkt.

Alle trainings uren vragen veel van deze nog jonge kinderen, om internationaal te kunnen starten is het fysiek en mentaal hard werken om er te komen. Die lat ligt best hoog.

Druk om te moeten presteren wat doet dat met kinderen??

Of is er voldoende personeel die alles traint en hoeven de kinderen alleen maar even hun proefje te rijden??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:02

Interessante gedachten over AI Oji!

Ik vind AI heel erg interessant, maar twijfel tegelijkertijd ook... Want moet AI niet gevoerd worden met theorie? En is de theorie niet heel erg afhankelijk van wie deze uitlegt? En zit daar niet een gevaar in m.b.t. AI? Dat AI het verkeerd uitlegt en daardoor verkeerd beoordeeld?
Je begrijpt, ik ben echt een leek met AI :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:09

@ Oji: dan kun je AI ook wel inzetten om trainingsbeelden te scannen. Dat een Ai camera meekijkt die alleen signaal geeft als er x zweepslagen zijn/x minuten te diep/stress reacties bij het paard zijn.

Dan begint de camera beelden vast te leggen kun je die beelden beoordelen, door eens mens die iets kan met context zolang dat nodig is.

Wie weet wordt dat ooit nog iets.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:10

AI moet inderdaad gevoerd worden, maar daar wordt al aan gewerkt voor keuringen van paarden. Stefan Cokelaere van het SMDC in Heesch heeft daar ooit iets over verteld in een podcast dat ze daarmee bezig zijn in de ontwikkeling voor het opsporen van kreupelheden, revalidatie maar ook voor de toekomst bij aankoopkeuringen.

Ja kan ook voor trainingsbeelden, misschien wel juist ook. Ik denk dat we ons op dit moment ook nog geen voorstelling kunnen maken van de toepassingsgebieden over een paar jaar op dit gebied.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:12

denisesilver schreef:
Ieder paard kan piaff/passageren, niet ieder paard kan dit zolang als nu in de proeven lijkt te moeten. Ik vind het er ook niet uitzien een halve proef in passage. Ik weet niet meer wie dat net al zei.

Laat ze eens gaan draven en figuren rijden. Worden schouderbinnenwaarts en travers gevraagd in de gp?

Eens met jou polo!

Om even antwoord te geven op jouw vraag, nee..schouderbinnenwaarts en travers zijn M/Z oefeningen en oefeningen die in de GP vaak gebruikt worden tijdens het losrijden. Maar een heel ander niveau dus.

Ik vind jullie eigenlijk allemaal wel goede ideeen hebben en wat Pol zegt, het omdenken is ook erg interessant. Er is inderdaad een verandering gaande. Maar door alles wat er in het nieuws komt, nu ook weer met die springruiter is het wel de vraag of de paardensport uberhaupt nog wel houdbaar/ te verdedigen is. Zeker zolang de sector zo uiterst traag en conservatief blijft. Of zou het allemaal juist niet afgeschaft worden vanwege de vele miljoenen die er in omgaan en wat de economie helpt?

De leeftijdsminima lijkt mij ook een hele goede trouwens, zag gisteren een stukje Pavo cup en vele 4 jarigen die al liepen zoals een 8 jarige pas hoeft te lopen..

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:12

We richten ons nu vooral op de topsport betreft veranderingen / verbeteringen.
Ik zou graag ook dit willen zien voor amateur wedstijden, bepaalde plaatselijke maneges waar pony’s worden afgestompt. Alle ogen gericht op de topsport terwijl er dagelijks genoeg misstanden plaatsvinden om de hoek.