Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:59

Joh ik ben ook 1.78 en mijn merrie die met pensioen is, is 1.50. wel heel rond en voor het plaatje niet super mooi maar te zwaar zeker niet. Mijn wedstrijd paard is krap 1.60 en nooit commentaar gehad terwijl ik veel lengte in de benen heb. Ja, ik zou mooier passen op 1 van 1.70 + maar dat kan ik fysiek niet meer uitzitten (problemen in heup en bekken gebied).
Laatst bijgewerkt door Audesta op 30-06-24 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:06

Lieser schreef:
Lizenlotte schreef:
Maar je gaat toch geen 2e paard kopen omdat een ander een mening over jullie heeft?? Wat is dat nou voor onzin. Of gaan die betweters/bemoeials de kosten voor dat 2e paard voor je betalen? Vast niet. Laat ze een andere Hobby zoeken zeg dan commentaar op jou te hebben.. :roll:

Nou ja, volgens die mensen zouden we een ánder (groter) paard moeten kopen. Maar wij willen ons huidige paard niet wegdoen/verkopen. En dan betekent een ander paard dus dat er eentje bij komt.

Ik denk dat het me vooral raakt omdat ik zelf vanaf het begin heb getwijfeld of het paard niet te klein was voor mij (of ik te lang voor het paard).

Dan echt niks van aantrekken hoor! Je bent zo te lezen dol op je paard en schikt je dan naar de mening van anderen….niet doen hoor! Ik snap overigens wel dat je je het aantrekt dat stalgenoten er wat van vinden maar ik zou ze netjes te verstaan geven dat er niet van gediend bent dat ze ongevraagd zich met jou bemoeien. Laag van hun dat ze inspelen op jouw onzekere gevoelens, echt hoor, stelletje sneuneuzen!

Edit: ik zie nu de foto: laat die mensen echt voor wat ze zijn!!! Je past er echt prima op!! :j
Laatst bijgewerkt door Pallatin op 30-06-24 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:06

Lieser schreef:
Eigenlijk ben ik niet zo van de foto's, maar bij deze

[ [url=m/pDSCVv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Normaal zit ik meer rechtop, maar ik keek naar het water.

Leuk dier lieser! Denk omdat hij wat kort is in z’n lijf dat het wat vertekend. Maar ik vind dit echt niet raar hoor!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:10

Ik vind het er ook niet heel gek uitzien, omdat je pony zo kort is qua lijf staat het wel iets minder mooi dan bijvoorbeeld een tinker van dezelfde stokmaat. Maar vind dit geen dierenmishandeling. 1.57 lijkt me zo wel een redelijke overschatting zo op het oog.

Maar zou er toch niet een ander paard om kopen.

Audesta

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:13

Haha verkeerde topic :+ excuus :')

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:46

Er is niks mis met jullie als combi zo van de foto gezien, echt niet. Laat je niks aanpraten hoor!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:48

En ze is toch nog jong ook, Lieser? Al mijn paarden waren pas klaar met uitzwaren met 8 jaar. Merrie is binnen half jaar uit zadel gegroeid toen ze 6 jaar was door het uitzwaren. Dan wordt het beeld ook anders.

Maar echt onzin dat je te groot zou zijn. Niet naar luisteren. Pas als zij paard voor je kopen en maandelijkse kosten betalen mogen ze zich ermee bemoeien.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:04

Ze is 11, dus wel uitgegroeid helaas :(
Op haar 3e bij de Feldtest is ze voor het laatst officieel gemeten, toen was ze 1m53. Komende dinsdag wordt ze dus opnieuw gemeten (niet omdat wij hier speciaal iemand voor hebben laten komen hoor, we haken aan bij iemand die een officiële meting van haar paard nodig had).

Maar het beeld zou inderdaad best kunnen vertekenen omdat ze vrij compact (kort) is.

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:10

Niks van aantrekken hoor! Ik rijd met mijn 1.70 op een pony van 1.53. Dit omdat ik hem deel met mijn tien jarige dochter. Op stal zeggen ze dat ik prima pas. Vorige week kreeg ik tijdens een buitenrit twee keer te horen dat ze het toch echt een paard vonden en geen pony. Als het qua gewicht past en jullie hebben plezier dan is dat goud waard toch?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:20

Ach lieser. Alle mensen hebben altijd een mening.
Voor het mooie vind ik je ook te lang. Of je in de weg zit daarmee is van een foto altijd lastig te zien.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:26

En wat is mooi, iedereen heeft daar ook een eigen kijk op.
Ik vind het een heerlijk barok paard en past in mijn ogen prima

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:02

Vraag ze of ze je willen sponsoren voor een groter paard :+

Nee, te lang vind ik je zeker niet. Ik heb het idee dat het rijden van die "kalven" iets is van de laatste paar jaren. In de fokkerij is ook niemand meer gelukkig met een paard van 1,65. Dat moet minimaal 1,70 zijn. En waarom? Je komt er met moeite de bocht mee door :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:07

Ik vind je voor het oog wel lang, dat heeft er ook mee te maken dat je pony een ‘kort propje’ is, zoals wij dat noemen. Maar je bent wel een lichtgewicht en zolang jij je pony verder niet in de weg zit lijkt het me geen probleem. :D Op pensionstallen hebben mensen toch altijd wat te zeuren en ze weten het vaak allemaal beter. Lekker niks van aantrekken!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:53

denisesilver schreef:
Vraag ze of ze je willen sponsoren voor een groter paard :+

Nee, te lang vind ik je zeker niet. Ik heb het idee dat het rijden van die "kalven" iets is van de laatste paar jaren. In de fokkerij is ook niemand meer gelukkig met een paard van 1,65. Dat moet minimaal 1,70 zijn. En waarom? Je komt er met moeite de bocht mee door :D

:D Dan moet je dat kalf van mij eens zien galopperen: uitmuntende bochten :D
Maar ik snap je punt hoor, maar ik ben blij dat er grotere paarden zijn want ik heb dat met m’n lengte wel nodig. Tegenwoordig zijn de meeste kwpn’ers qua bouw steeds luxer, op eentje van 1.65 steek ik met mn lange stelten er een stuk onderuit. Beetje stevige types waar ik mn benen een beetje omheen kan vouwen zie je niet veel meer. Ik heb een Gelderse en zelfs die zijn een stuk luxer dan zeg 20 jaar geleden

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:05

Ja, dat grote merk ik wel. Ik zoek iets tussen 160-165 en die zijn er niet zo veel.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:19

Hahaha vrienden hebben er een van over de 1,80 en die maakt een volte tien meter in twee passen. Was gruwelijk lastig om met die het M door te komen in de 40-meter baan

Zou het de invloed van Vivaldi bloed zijn geweest?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:53

Ik vind het tegenwoordig juist weer beter worden dat er ook normalere maten gefokt worden. Je ziet ook bij de HK bijvoorbeeld ook niet meer alleen maar 2,5 jarige van 1.70 of groter, maar ook kleiner weer. Ook zie ik minder kastelen van 1.80 op jonge leeftijd langskomen.

De reden dat je in advertenties weinig 1.60 tot 1.65 tegenkomt is omdat die geadverteerd worden als 1.65, omdat die kleinere gewoon minder kijkers opleveren want de groep die dat zoekt is kleiner. Dat is echt al eeuwen zo, ook de mijne stonden beide te koop als 1.65 waarbij de ene dat misschien wel was en uitgroeide tot 1.70. De ander was ruim 2 jaar later 1.63 :+
Net als dat pony's die op grens van de maat zitten ook niet betrouwbaar zijn qua gegevens in advertenties zijn die paarden dat ook. Omdat de meeste mensen toch vanaf 1.65 zoeken. Maar juist ook niet groter als 1.75 bijvoorbeeld, dus er zijn al aantal jaren weer normalere maten gefokt.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 21:05

Ik vind het ook wel meevallen met grote maten, wordt toch best wat aangeboden tussen 1,60m en 1,70m.

Ben zelf 1,80m met lange benen en rijd het allerlekkerst op een paard van 1,85 :=. Mijn eigen paard is 1,67m maar ik heb toch wel vaker dat ik mijn benen niet helemaal lekker kwijt kan, hoewel het voor het plaatje prima kan. Vind het fijn om nog wat buik te hebben om tegenaan te zitten en die van mij is atletisch gebouwd, dus mijn voeten bungelen in het luchtledige :')
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 17-07-24 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: deel bericht verwijderd op verzoek

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 06:35

Ah ja, dat herinnert me aan al die paarden die ik destijds heb uit geprobeert. Dat waren dus ook veelal E ponies :Y)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 07:25

Ik heb het omgekeerde :D
Jaren geleden een 1,5 jarige kwpn gekocht die doorschoot naar 1,70..
Ik ben maar 1,63 met korte pootjes. Gelukkig was zij niet moeilijk bij elkaar te krijgen.
Een nieuw paard zocht ik wat kleiner, dus een schrale Spanjaard van 1,60 gekocht. Vervolgens is die nog gegroeid én behoorlijk uitgezwaard (nog niet klaar..), dus nu komen mijn pootjes nog niet om haar buik haha.
Maar ik ben niet superlicht, dus voel me er wel prettig op.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:09

Ik vind een echt grote (175+) echt niet fijn, maar ligt heel erg aan het type paard.

Hier gaat de zoektocht door. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niets aan vind om overal te gaan kijken. Ik hou er ook niet van om op vreemde paarden te rijden. Zaterdag 2,5 uur in de auto enkele reis en dan is het toch een teleurstelling als het écht niks voor je blijkt te zijn.

Maar we zijn pas 1 dag op pad geweest, dus ga er vanuit dat er nog wat dagen volgen :') .

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:23

Lieser schreef:
Op haar 3e bij de Feldtest is ze voor het laatst officieel gemeten, toen was ze 1m53. Komende dinsdag wordt ze dus opnieuw gemeten (niet omdat wij hier speciaal iemand voor hebben laten komen hoor, we haken aan bij iemand die een officiële meting van haar paard nodig had).

Maar het beeld zou inderdaad best kunnen vertekenen omdat ze vrij compact (kort) is.

Liesel, de meeste mensen kijken met rijpaard ogen. Mijn beste en fijnste pony was een new forest pony van 1.39. Dat gaf hetzelfde beeld en ik heb nog altijd spijt dat ik haar om die reden voor weggedaan heb. Wat een werelds ponietje was dat.
Nu maakt het mij niet meer uit. Fiesta is 1.58, ons jonkie 1.50 en ik zie wel hoe dat gaat passen. Lat een ander je plezier niet bederven, het is simpel, iedereen heeft een mening dus ergens of bij iemand doe je het niet goed.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:26

Belker schreef:
Lieser schreef:

Liesel, de meeste mensen kijken met rijpaard ogen. Mijn beste en fijnste pony was een new forest pony van 1.39. Dat gaf hetzelfde beeld en ik heb nog altijd spijt dat ik haar om die reden voor weggedaan heb. Wat een werelds ponietje was dat.
Nu maakt het mij niet meer uit. Fiesta is 1.58, ons jonkie 1.50 en ik zie wel hoe dat gaat passen. Lat een ander je plezier niet bederven, het is simpel, iedereen heeft een mening dus ergens of bij iemand doe je het niet goed.

Het zal vast wel meevallen met het 'te groot', tenzij je met je benen bij de knieën komt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:30

Nog over braaf: Ik heb 3 poepie brave paarden.
Maar met alle 3 die paarden zijn er (aan het begin) ook momentjes geweest die vrij bepalend zijn geweest voor dat brave gedrag. Een soort vuurproeven.
Niet perse uitprobeer gedrag maar wel van die incidenten die er voor gezegd hebben dat we elkaar goed hebben leren kennen. Een stevige situatie in het verkeer, een stevige discussie etc.

Bij de laatste 2 paarden toevallig allebei incidenten waarbij ze op hun achterpootjes gingen dansen. Bij beide kon ik (net) doortastend genoeg zijn. Bij beide ging het nu precies goed maar je merkt wel dat zoiets best makkelijk tussen je oren kan gaan zitten.
Nu waren het incidentjes maar dat hadden dus ook startpunten van een neerwaartse spiraal kunnen zijn.
Ik denk dat precies op dat soort momentjes (groot en klein) brave paarden gemaakt (of verspeeld) worden.

En dat maakt het natuurlijk heel lastig.
Brave paarden worden gemaakt ergens op het snijvlak van fysiek net handig genoeg zijn als ruiter (voor dat paard) en mentaal dit soort momenten weer los te kunnen laten. Althans die grote 80 procent paarden groep die ruitje bedoelt.

Al zijn er altijd uitschieters zoals in haar 10 en 10 voorbeeld.

@mavanotos: haha herkenbaar. Ik vond er ook helemaal niks aan.
Vreemde paarden rijden vond ik nog wel leuk. Maar de tijd die het kost. blegh

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:50

Ik maakte er vaak een dagje uit van met m’n partner of ander slachtoffer dat meeging :Y) eerste dier wat ik bezocht was in de buurt van Nijmegen dus de terug weg daar geluncht. Andere keer stond een paar nabij prachtige natuur, dus daar lekker gewandeld. Bezichtigen is een feestje, je moet alleen zelf de slingers ophangen.

Wel vraag ik altijd video’s voor ik bezichtig. Ik wil wel graag zien op voorhand of een dier rad is. Als een eigenaar moeilijk doet dan ga ik niet.