Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jitskenienke

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:32

DDDara wat een avontuur :P Hopelijk wil je vriend de volgende keer weer mee !

Sirus_ Leuk dat filmpje! Gaaf dat er nu echt een begin gemaakt gaat worden aan het serieuze werk

Zertab Ohhh dat is zo fijn! Wat goed geregeld!!

Hier heb ik afgelopen zaterdag les gehad en toen een begin gemaakt met longeren, naja longeren.. Het was meer de achterhand en schouder kunnen verplaatsen en zo dansend naar samen op de cirkel. Ging matig toen.. Afgelopen woensdag verder geoefend en we hebben gewoon paar rondjes links en rechts 'gelongeerd'. Mega trots ! :o Merk wel dat hij het echt even moet verwerken en dat het dan appeltje eitje is voor hem. O:)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:21

Jaa ze bood het zelf aan :D wel eerst even een keertje vooraf gaan oefenen. Hij is nog nooit op vreemd terrein geweest zonder zijn vriendjes.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:20

Fijn is dat Zertab. Oefenen op vreemd terrein worden ze natuurlijk sowieso nooit slechter van.

Jitskenienke, gewoon stapje voor stapje, alle begin is moeilijk!

Ik was voorzichtig aan op zoek naar een bijrijder/verzorger/hulp, en gisteren is iemand komen kennismaken die ook gelijk Sire gelongeerd heeft. Ging heel leuk (al moest Sire even wennen uiteraard, nieuw mens, andere energie, huh - maar dat is ook niet slecht voor hem) dus ze komt vandaag terug en met een beetje geluk kunnen we het zadelmak maken de komende maanden dan samen gaan doen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:34

Wauw wat een knapperd icccc! *D
Ik hou van groot hihi :))

Jullie gaan snel! Leuk om alle updates te lezen :j

Hier ook goed nieuws! Ik heb een stalling dichterbij huis gevonden die voldoet aan mijn eisenlijst voor Patser. Betekend wel dat mijn shire op de paddock paradise blijft maar dat is oke want ze staan daar fantastisch! Maar de afstand is een dingetje ennik durf patser daar niet op te pakken omdat er 60 paarden lopen en ook mega veel jonge meiden, de locatiebis gewoon niet ideaal met een jonkie en mijn baby kan ik daar niet meenemen en op de nieuwe kleinschalige stal wel.

Patser wil ik wat vaker heen dan mijn shire, waarvoor ik ook een verzorgster heb, dus nu toch de keuze ze uit elkaar te halen. Het ligt wel op de route, dus kan makkelijk doorrijden :j

Hij verhuisd 1 maart, vind het wel spannend, hij gaat dan voor het eerst naar een stalling met een "kleine" paddock waar hij met max 2 andere paarden samen buiten komt. Op stal kent hij wel, dat vind hij heerlijk, lekker slapen <<) (2e hobby naast spelen) dus ben benieuwd!

Hem gisteren lekker gepoetst en voor eerst sinds halfjaar weer wat basis grondwerk gedaan met clickertraining. Hij deed het zo goed! Na 1x vragen met korte uitleg wist hij alles weer *\o/*

Het is zo een lekkere knuffel <3
Heb hem ook opgemeten en hij is nu 1.70m met zijn 2,5 jaar :))

En ik heb zijn manen eraf geknipt, hij krijgt een hanenkam :):)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij moet binnenkort ook naar keer onder de douche _O-

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:54

@ Nadiine__x
Ook al zo’n reus :D Wat fijn dat je nu een betere plek voor hem (en jullie beide) gevonden hebt. Hanenkam zo mooi <3 Wel regelmatig update plaatsen van de groei ervan is altijd zo schattig om te zien. Heb je ze alleen geknipt of ook echt geschoren. Scheren geef wel meteen het mooiste resultaat vaak.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:27

Fijn dat je een betere plek gevonden hebt! En knap dier <3

Hier geoefend met een zijl. Hij keek me echt aan van: ja moet ik dit eng vinden ofzo? :')
Erover heen lopen geen probleem. Uiteindelijk mocht ik het zijl over hem heen leggen, zo braaf :D

Het is hier carnaval dus ook harde muziek en er kwam een optocht wagen langs. Hij keek wel, maar kijken mag ook. Maar verder bleef hij gewoon goed aan het werk. Tot nu toe dus echt ontzettend braaf! <3

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:02

Hier vandaag Fier gewogen, liep er een in keer op <3 had eigenlijk niet anders verwacht aangezien hij ook zo trailer laad en over zeil gaat en überhaupt negens naar kijkt
Afbeelding
398,5KG. Ik vind het altijd handig om te weten met medicatie, ontwormen etc..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:14

Nadiine fijn dat je een geschikte plek dichterbij hebt. Dat is ook echt geen kleintje, hij past net onder dat dakje _O-

IngeK samen doen vind ik ook fijner, hopelijk klikt het echt. Je moet elkaar wel flink kunnen vertrouwen met zadelmak maken.

Jitskenienke hier duurt het ook even voordat ze het snapt. Je ziet ze wel denken van wat wil je nu precies? En als het dan lukt, dan zijn ze gewoon trots op zichzelf.

Zertab goeie oefening! Zowel de carnaval als het zeil.

StalMelyn wat braaf zeg!

De bak was weer te nat om te longeren, maar aangezien ik wel elke week "iets" met Elonia wil doen...heb ik er maar gewoon een zadel op gegooid. Volgens mij is ze zadelmak geboren _O- . Dit dekje had ik vorig jaar al voor haar uitgekozen, kleur staat haar mooi he? <3

Afbeelding
Afbeelding

Ja daar krijg je dan rare neigingen van _O-
Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:33

Hier vandaag ook weer lekker bezig, met de trailer naar de manege longeren in de longeer cirkel. Deze keer met zadel EN stijgbeugels, alle gangen weer gedaan en wat meer overgangen erin verwerkt. Braaf dier, alleen linker galop vind Fred nog lastig, voor zit hij goed, achter gaat hij in contra en gaat ook gewoon door. 1x alle benen goed, na half rondje sprong hij achter over naar de verkeerde galop. Zal wel een balans dingetje zijn, dus maak ik me geen zorgen over.

Trailer laden blijft een dingetje, hij gaat er nog niet vrijwillig op zeg maar :o Dan is het opzich wel fijn dat ik thuis niet zoveel met hem kan, dus hij gaat nu wekelijks op de trailer mee ergens heen.

Als het weer mee werkt staat er deze week nog een wandeling op de agenda en vrijdag de grote dag, tandarts :D

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:45

Mag ik mij ook melden? :D
Ik heb een kruising draver x kwpn van 3,5. Ik heb haar gekocht als enter en daarna heeft ze een tijd in de opfok gestaan. Helaas heb ik haar daar met spoed moeten weghalen omdat ze een wond tot op het bot had.. na 5 weken kliniek heb ik haar niet meer terug in de opfok gedaan maar bij mijn andere merrie op een 24/7 buiten stal geplaatst. Daar heeft ze een winter mogen wennen en bijkomen en wat basis dingetjes gedaan. Afgelopen zomer gestart met grondwerk en schriktraining en daarna door mijn zwangerschap weer alles op een lager pitje. Nu wil ik haar langzaamaan weer gaan oppakken! Plan is om grondwerk dit jaar goed te bevestigen en haar fysiek voorbereiden op het rijden. Hopelijk ook al inrijden en dan volgend jaar doorrijden.

En natuurlijk nog wat foto’s van Nanook:

Afbeelding als enter

Afbeelding Hier is ze 2,5 en net uit de kliniek

Afbeelding

Afbeelding
En van afgelopen jaar!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:37

Welkom, knap paard <3

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:52

Wat een leukerd :j

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:54

Leuk nog een bonte!

Maar ook nog n bonte met de pech van zo’n nare wond tot op t bot, ellende is dat

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:21

Die is grappig getekend.

Sandrawierda, dat verkeerd of overkruist in galop komt inderdaad door balans. Fier heeft dat ook rechtsom, linksom gaat vaak wel goed. Waar ik ook tegenaan loopt is dat de longeercirkel eigenlijk net een tandje de klein is voor zijn grote gangen waardoor hij de galop nu ook nog nauwelijks vol kan houden. Dat komt vanzelf wel goed hoor!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 05:29

SandraWierda schreef:
@ Nadiine__x
Ook al zo’n reus :D Wat fijn dat je nu een betere plek voor hem (en jullie beide) gevonden hebt. Hanenkam zo mooi <3 Wel regelmatig update plaatsen van de groei ervan is altijd zo schattig om te zien. Heb je ze alleen geknipt of ook echt geschoren. Scheren geef wel meteen het mooiste resultaat vaak.

Haha is goed!
Nouja betere plek.. Dat klinkt zo negatief over zijn huidige stal en patser heeft daar echt de tijd van zijn leven! Maar het is wel fijn dat hij dichterbij komt! Hoop dat ik er goed aan doe :j

Ik heb het nu geknipt, hij is nog beetje bang voor het scheerapparaat dus dat moet ik gewoon rustig gaan trainen straks. :j scheren is idd mooier! Dat deed ik bij mijn oude paard ook.

#samir wat een mooie bonte, sprekend koppie heeft hij! Leuk om te lezen dat je weer gaat oppakken na je zwangerschap,.hier ik ook! Niet alleen je paard opbouwen maar ook jezelf :j

#sandra, vaak is het balans maar ken ook 1 jonkie die bleef het doen en die zat heel erg vast in zijn bekken. Dus mocht het niet verbeter denk dan aan fysio. Maar dit paard deed het na een jaar training onder het zadel nogsteeds en toen zijn ze stappen gaan ondernemen. Dus dat is nu natuurlijk nog niet aan de orde. En wat goed dat je al lekker met de trailer aan het oefenen bent! :j

#Muronia wat een leukerd! En zo braaf <3

#zertab wat pakt hij alles braaf op zeg,leuk!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:44

Vandaag voor het eerst zonder vriendjes het terrein af geweest. Hij is met vriendjes al eens op straat geweest, lopend naar een ander weiland. En in de trailer vervoerd. Maar nooit alleen op pad. Samen met de eigenaar hem meegenomen dus ieder aan een kant vasthouden want ik weet natuurlijk niet wat hij doet. Hij was heel dapper! Wel snuiven op de heen weg en dingen waren echt wel spannend. Maar hij springt niet opzij, wil niet omdraaien en naar huis rennen, maar gaat stil staan en kijken. En is ook goed te motiveren om toch door te lopen en langs het enge object te gaan. Echt zo braaf <3
Het bruggetje was geen enkel probleem. Hij stapte er zo op en schrok ook niet eens van het andere geluid van zijn hoeven op de ondergrond.

Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:35

Vanavond op Fier gezeten <3 Afbeelding
Ik doe alles alleen (vind ik prettig en lekker rustig) dus heel blij dat stalgenoot even moment heeft vastgelegd.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 01:25

Wat tof! +:)+ heel fijn dat het ook vastgelegd is *-:)

dat veel alleen doen is herkenbaar, ik vind dat het aan de ene kant veel rust geeft. Ik heb wel graag dat er iemand een oogje in het zeil houdt, beeldmateriaal maken is ook top. Maar ik merk dat veel mensen een jong paard echt niet snappen en vaak onbewust veel spanning meebrengen. Dus zoveel mogelijk “alleen” vind ik top.

Vandaag heb ik voor de eerste keer “les” gehad. Donderdag wordt mijn zadel gecheckt, maar ik dacht ineens misschien is het dan wel handig dat ik er thuis ook op gedraafd en evt gegaloppeerd heb. Prop was weer super braaf, is echt flink ontwikkeld in de 2 maanden grond/longeerwerk. Het was wel even afstoffen van het gene wat hij geleerd heeft onder het zadel, hij had veel duidelijkheid nodig met de hulpen. hij heeft wel veel meer balans en is zoekende naar de hand, waar hij met bezichtigen nog juist voornamelijk met zijn hoofd in de lucht liep. Uiteindelijk vandaag al hele fijne stukjes gedraafd en ook een klein galopje meegepakt. Het ging alleen allemaal zo snel dat er geen foto’s zijn gemaakt, terwijl er dus constant iemand bij was _O-

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 04:28

Zo leuk 1e keer erop!

En wat fijn dat hij zo veranderd is onder het zadel dankzij werken aan de hand!

Ik werk ook graag alleen inderdaad, maar eenmaal erop wel graag iemand in de buurt. Hoeft dan niet eens een paarden persoon te wezen eigenlijk haha.

Mijn verhuis plannen zijn toch nog gewijzigd ik heb een plekje 10 min van mijn huis vandaan gevonden die aan mijn eisen voldoet en waar beide paarden heen kunnen, zo fijn! 8-)

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 05:17

Thanks allemaal!

Nadine; ook net een nacht voeding gehad? ;) Hoe oud zijn de jouwe? (Paard én baby? :P )

Leuk Zertab! Ik ben al vroeg begonnen met buiten wandelen, ook met haar alleen. Nanook is ook zo stoer, loopt ook snuivend op nieuwe objecten af. Vaak gaat ze eerst stilstaan, waarna ik bij het enge object ga staan en haar vraag te komen ruiken. Als se dat doet beloon ik haar. Dat is super fijn, want zo raakt ze niet alleen gewend aan nieuwe objecten maar leert ze ook mijn leiderschap te accepteren en groet haar zelfvertrouwen. Ik heb wel gemerkt dat ze soms de eerste keren zo overrompelt zijn ze minder schrikken. Dus wees voorbereid dat ze na een aantal keer het ineens toch allemaal spannender vind haha

Wat gaaf StalMelyn! Welke stappen heb je gezet voordat je erop ging? Wat maakte dat het nu goed voelde erop te stappen?

Saba er ik doe idd ook zoveel mogelijk alleen, en heb een Pivo om mezelf te filmen. Maar oh wat heb ik toch veel profijt van af en toe een lesje! Een ander ziet toch net wat meer en andere dingen dan waar jij op let. Ik ga binnenkort weer een grondwerk lesje doen omdat ik merk dat ze rechtsom een stuk moeilijker vind, en ikzelf ook. Ben benieuwd! Heb je in totaal nog maar 2 maanden met haar gewerkt? Hoe vaak train je dan ongeveer? Ik merk dat die van mij met 2/3x in de week 20 minuten al verzadigd is dus het gaat bij ons helaas niet altijd zo snel als ik zou willen…

Hebben jullie trouwens een stappenplan wat jullie een beetje volgen in het beleren? Of kijken jullie gewoon hoe het gaat en waar jullie zin in hebben qua training?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 08:15

Sababber, daarom doe ik het graag alleen. Zoveel mensen hebben onbewust angst (super logisch) en dat voelen paarden. Zo vroeg een iemand al, denk je dat hij wat doet? Daar denk ik niet eens aan, ook niet eens over nagedacht want ik ben 100% van overtuigd dat hij niks doet. En zo stap ik bij allemaal op. Maar als ik teveel met mensen praat over wat mis kan gaan wil mijn gevoel wel eens veranderen/beïnvloed worden en dan ben ik mijn 'state of mind' even kwijt. Weet ook niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Samir, Fier is gelongeerd met bijzet en met zadel 2 keer ofzo? Ik had maandag besloten dat ik gister erop ging. Normaal ga ik er zonder zadel op maar Fier is te groot (of het krukje dat ik heb te klein) dus dan maar meteen met zadel en druk in de beugel. De manenkam beetpakken en mezelf erop slingeren leek me geen goede eerste ervaring haha. En ja, waarom gister? Geen idee. Dat zat in mijn hoofd.

Ik heb geen stappenplan, elke paard is anders en zo kijk ik dat aan wat volgende stap of moment is. Veel dingen leer ik wel op dezelfde manier aan.
In april gaan we echt rondsturen en als stap, draf, galop, stuur en rem erop zitten pakken ik vaak al een keer een lesje. Maar voor de rest zal het vooral wat km's maken zijn en conditie opbouwen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:23

Samir schreef:
Thanks allemaal!

Nadine; ook net een nacht voeding gehad? ;) Hoe oud zijn de jouwe? (Paard én baby? :P )

Leuk Zertab! Ik ben al vroeg begonnen met buiten wandelen, ook met haar alleen. Nanook is ook zo stoer, loopt ook snuivend op nieuwe objecten af. Vaak gaat ze eerst stilstaan, waarna ik bij het enge object ga staan en haar vraag te komen ruiken. Als se dat doet beloon ik haar. Dat is super fijn, want zo raakt ze niet alleen gewend aan nieuwe objecten maar leert ze ook mijn leiderschap te accepteren en groet haar zelfvertrouwen. Ik heb wel gemerkt dat ze soms de eerste keren zo overrompelt zijn ze minder schrikken. Dus wees voorbereid dat ze na een aantal keer het ineens toch allemaal spannender vind haha

Wat gaaf StalMelyn! Welke stappen heb je gezet voordat je erop ging? Wat maakte dat het nu goed voelde erop te stappen?

Saba er ik doe idd ook zoveel mogelijk alleen, en heb een Pivo om mezelf te filmen. Maar oh wat heb ik toch veel profijt van af en toe een lesje! Een ander ziet toch net wat meer en andere dingen dan waar jij op let. Ik ga binnenkort weer een grondwerk lesje doen omdat ik merk dat ze rechtsom een stuk moeilijker vind, en ikzelf ook. Ben benieuwd! Heb je in totaal nog maar 2 maanden met haar gewerkt? Hoe vaak train je dan ongeveer? Ik merk dat die van mij met 2/3x in de week 20 minuten al verzadigd is dus het gaat bij ons helaas niet altijd zo snel als ik zou willen…

Hebben jullie trouwens een stappenplan wat jullie een beetje volgen in het beleren? Of kijken jullie gewoon hoe het gaat en waar jullie zin in hebben qua training?

Prop heb ik 5 december zadelmak gekocht van zijn fokker, dus die heeft hem zadelmak laten maken en er zelf een aantal keer mee gereden. Ik werk eigenlijk een beetje om de dag met hem, 20 minuten actief longeren afgewisseld met korter aan de longe en wat oefeningen aan de hand of wat verkenning van nieuwe dingen. Hij is niet zo snel moe, is ook heel nieuwsgierig van aard dus lijkt het hem ook niet zoveel energie te kosten om nieuwe dingen te doen. Hij laadt daar meer van op merk ik, hij bouwt zelden en zeer weinig spanning op.

Ik heb niet echt een letterlijk volledig stappenplan, want dat vind ik niet werken met paarden. Ik werk wel naar dingen toe, zo moest hij nu eerst beter met het krukje omgaan voor ik weer ging rijden en de tandarts eerst geweest zijn. Ik ben wel van mening dat hoe kleiner ik de stappen maak, hoe sneller we gaan. Nu is snel hier alles behalve prioriteit, het moet vooral compleet zijn.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:53

Haha yup nachtvoeding :')
Mijn dochter is 2 maanden en mijn jonge paard is 2,5 jaar. Mijn oudere paard is 11 jaar die heb ik ook zelf opgeleid :j

Het idee is dat ik na de verhuizing het longeren erop ga zetten en verder met grondwerk en clickertraining. Wil hem graag leren opjecten aan te tikken, inparkeren, wijken voor druk en daarna op lichaamstaal en hoofd laag.

Als dat er allemaal op zit wil ik werken aan de hand gaan oppakken en met hem daarvoor naar les, dan leert hij meteen mee te gaan op pad om voor een training :j en wil eigenlijk wachten tot 4 jaar voor ik erop ga, maar licht er ook even aan hoe hij ontwikkeld

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:19

Samir schreef:

Niet per se een stappenplan, wel dingen die voorwaardelijk zijn voor een volgende stap.
Ik heb altijd zin om erop te zitten, maar voor we echt gaan rijden vind ik dat hij eerst in balans aan de longe moet kunnen lopen. Dus dat doen we dan eerst.

Ook zou ik hem liever eerst sterker maken op de rechte lijnen, maar ik kan niet alleen met hem het erf af. Dus daarom ook iemand erbij gezocht, zodat we hopelijk binnenkort met beide paarden weg kunnen.

Als hij weer een opdringerige bui heeft, is dat de aanleiding voor wat extra grondwerk en afspraken bevestigen.
Dus wat we doen is meer afhankelijk van 'wat is in deze fase nodig' dan per se waar we zin in hebben.
Oh ja, als de bak gesleept moet worden, dan oefenen we het slepen :D

Maar nu ligt de focus op benen schoon en droog houden en mok verzorgen.. De tijd die daarin gaat zitten, gaat een beetje ten koste van de training, moet ik eerlijk zeggen.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:04

Ik heb zelf ook geen stappenplan, maar ik ben wel onder begeleiding en volg een beetje mijn instructeur daarbij.

Best spannend om mezelf zo te delen, maar ik ben hier helemaal trots op mn jonkie. Zijn 2e keer oefenen te longeren op deze manier. Erg leuk om mezelf ook terug te kijken, ik zie al weer dingen waar ik op moet letten! En hij vind de zweep in het donker wel enger dan met normaal daglicht.

Aanstaande zaterdag weer een les, en gaan we het verder oppakken. *\o/*