Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:30

Eilinora schreef:
Ik kreeg net idd melding van schapen dood in weiteveen,ben bang dat ze zich toch in het bargerveen gaan vestigen.
Prachtig gebied voor ze

Zijn we mooi klaar mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:32

Is dit een hond?
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:37

Lijkt wel erg een X te kunnen vormen, dan is het een wolf.
Bij een hond kun je een duidelijke H tussen de kussentjes tekenen.

Staan er meer afdrukken en lopen ze in rechte lijn, dan is het heel duidelijk een wolf geweest.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:40

Ik vond het dus ook een x.

Zag wel meer sporen maar steeds geen serie zeg maar.

Was over een zandpad tussen weilanden waar ook veel gewandeld word.
Maar ook waar een jaar geleden in de wei een wolf is gezien.
Verder momenteel geen meldingen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:07

Wij hadden eerder vanmiddag de koeien in de stal aan het schreeuwen en onrustig.
Konden niks vinden.
Maar net telefoontje van de buurman dat er een koe op de rug in de (droge) sloot ligt.

Dan vraag je je meteen af hoe het gekomen is,het zijn rustige dames die al een poosje vrij binnen en buiten kunnen dus waarom ze nou in de sloot ligt.

Je verwacht meteen het ergste.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:11

Eilinora schreef:
Wij hadden eerder vanmiddag de koeien in de stal aan het schreeuwen en onrustig.
Konden niks vinden.
Maar net telefoontje van de buurman dat er een koe op de rug in de (droge) sloot ligt.

Dan vraag je je meteen af hoe het gekomen is,het zijn rustige dames die al een poosje vrij binnen en buiten kunnen dus waarom ze nou in de sloot ligt.

Je verwacht meteen het ergste.

He bah! Heeft de koe het wel overleefd?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:13

Ja hoor,ze is er alweer uit.

Het was een droge koe op de zand paddock naast de stal,daar is maar 1 draadje gespannen en waarschijnlijk is ze te dicht langs de draad gaan liggen en de sloot in gegleden.
Hoe ze lag half op haar rug is dat het meest aannemelijk.

Maar zo zie je maar hoe snel je nu wat anders denkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:48

Wintu schreef:
Er zijn mensen die met hun kinderen in de auto wolven gaan zoeken en bij zicht dan met zijn allen met een zaklamp gaan kijken of ze m kunnen zien. Ik blijf me over sommige dingen verbazen.

Leuke herfstvakantie halloween activiteit toch?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:52

Wel UIT de auto dan. Niet van dat benauwende, ga voor de full experience.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:53

rien10 schreef:
Wel UIT de auto dan. Niet van dat benauwende, ga voor de full experience.

En vooral even een selfie maken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:41

Wintu schreef:
mysa schreef:

Of de knekelveldjes worden goed bevoorraad. Weet het natuurlijk niet zeker maar kan me zo voorstellen dat als er te veel weerstand komt met dagelijks aanvallen,'men' naar een tijdelijke oplossing gaat zoeken.

Weet niet of daar veel maisvelden staan, waar wild zich gemakkelijk in kan verstoppen en het voor de wolven dus lastiger was wild te pakken en ze over zijn gegaan op schapen. Met maïs eraf moet wild weer naar het bos.

Het mais is hier allemaal al af, dus dat is 't niet..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:25

Dat van die wolven zoeken vind ik zo gek niet hoor. Wij gingen vroeger in de auto in het donker zoeken naar zwijnen langs de weg. En dan stoppen en stil staan als we ze zagen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:38

Nu ook melding binnen van klazienaveen een geit gepakt.
Geit heeft het niet overleefd.

Ongeveer 1 km van de schapen in weiteveen af

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:51

nine1987 schreef:
Wintu schreef:

Weet niet of daar veel maisvelden staan, waar wild zich gemakkelijk in kan verstoppen en het voor de wolven dus lastiger was wild te pakken en ze over zijn gegaan op schapen. Met maïs eraf moet wild weer naar het bos.

Het mais is hier allemaal al af, dus dat is 't niet..

Dat bedoel ik, lijkt mij dat veel wild zich verstopt in het mais, ze hebben met die enorme velden heel wat meer verstopruimte. Lastiger te vinden voor de wolf, dus misschien zijn ze toen overgestapt op het vee. Nu het mais er af is, is de extra verstopplek voor het wild er niet mee en is het wild weer gemakkelijker te grijpen voor de wolf en die blijft weer van de schapen af.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:52

Eilinora schreef:
Nu ook melding binnen van klazienaveen een geit gepakt.
Geit heeft het niet overleefd.

Ongeveer 1 km van de schapen in weiteveen af

Gaat lekker.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:17

sterregoud schreef:
FrNo schreef:
Ik schrok al, ik dacht 30 in een keer/nieuwe melding.

Maar alsnog 30 teveel.

Sorry, dat ik het wat plompverloren zei. Het was inderdaad een optelsom van veel aanvallen van de afgelopen tijd/jaren.

(Sorry voor mijn late reactie.)
Ik neem je niets kwalijk hoor, en zo staat het ook in het artikel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:50

Meldingen van aanvallen en of zichtmeldingen van wolven voor Friesland, Groningen, Drenthe en deel van Overijssel worden voortaan gemeld in de groep Westerveld (zw-Drenthe e.o.) gedaan.
De groep richtte zich tot nu toe op Drenthe, stukje Friesland en klein stukje Overijssel.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:52

Wintu schreef:
Dat bedoel ik, lijkt mij dat veel wild zich verstopt in het mais, ze hebben met die enorme velden heel wat meer verstopruimte. Lastiger te vinden voor de wolf, dus misschien zijn ze toen overgestapt op het vee. Nu het mais er af is, is de extra verstopplek voor het wild er niet mee en is het wild weer gemakkelijker te grijpen voor de wolf en die blijft weer van de schapen af.

In theorie volg ik je absoluut.. Maar hier staat het meeste gewas (ook mais) hoog afgerasterd tegen wildschade van edelherten en zwijnen.. Dus ik denk dat dat hier niet helemaal opgaat..

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:07

tienus63 schreef:
Meldingen van aanvallen en of zichtmeldingen van wolven voor Friesland, Groningen, Drenthe en deel van Overijssel worden voortaan gemeld in de groep Westerveld (zw-Drenthe e.o.) gedaan.
De groep richtte zich tot nu toe op Drenthe, stukje Friesland en klein stukje Overijssel.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253

De meldingen blijven toch ook gewoon via de groep geen wolf?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:10

Ja zeker.
Alleen het gebied van meldingen wolven in Westerveld is nu uitgebreid.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:12

nine1987 schreef:
Wintu schreef:

In theorie volg ik je absoluut.. Maar hier staat het meeste gewas (ook mais) hoog afgerasterd tegen wildschade van edelherten en zwijnen.. Dus ik denk dat dat hier niet helemaal opgaat..

Och ja en daar heb ik dan weer helemaal niet bij stil gestaan, stom :')

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:54

Wintu schreef:
Hadden we hier in Drenthe ook, over de zomermaanden weinig van ze gehoord. Maar nu begint het weer. De zichtmeldingen nemen toe. En zodra er een zichtmelding bekend is, dan krijg je standaard de meldingen dat men wolvengehuil heeft gehoord. Ik vraag me af in hoeverre men dat werkelijk heeft gehoord.

Dat is vlakbij voor mij , zelf niets gehoord maar vanavond is er weer een melding van dit gebied geweest dat ze gehoord zijn. Ook niet gek want ze worden ook in dat stuk bos gezien.

tienus63 schreef:
Ja zeker.
Alleen het gebied van meldingen wolven in Westerveld is nu uitgebreid.

Niet heel gek gezien de DFW wolven ook in de kop van Overijssel regelmatig toeslaan.

Wintu schreef:

De wolf ruikt ze ook in een maisveld wel. De neus van een hond is al sterk, laat staan die van een wolf die hem nodig heeft om te kunnen overleven.

DP, hoe groot waren die sporen ?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:00

Happinez schreef:
De wolf ruikt ze ook in een maisveld wel. De neus van een hond is al sterk, laat staan die van een wolf die hem nodig heeft om te kunnen overleven.

Tuurlijk ruiken de wolven het wild en vice versa. Maar het is waarschijnlijker toch gemakkelijker ontsnappen in een maïsveld dan in het bos. Het zicht is er immers niet.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:40

Melding dat er een wolf gezien is met jongen in vries.

Pff doodeng. Mijn ponys staan in Yde en is dus aardig dichtbij. %)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:59

Citaat:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/435 ... XciVlLs8A8

De wolf heeft zich de afgelopen zeven maanden veel minder laten zien in Brabant. Dit blijkt uit cijfers van BIJ12, de organisatie die alle meldingen over wolven bijhoudt. De afgelopen drie maanden is er zelfs geen enkele melding vanuit Brabant gekomen. Wat is er aan de hand?
Profielfoto van Femke de Jong

"Je gaat je wel afvragen, waar is de wolf gebleven", denkt coördinator wolvenmeldpunt Glenn Lelieveld hardop. "Het punt is, we weten het niet. We zien hem niet. We vinden geen sporen, [zelfs geen drolletje. Hij kan vertrokken zijn naar een ander territorium. Hij kan dood zijn. Hij kan schapen ingeruild hebben voor het wild in de bossen. Het kan allemaal, maar het blijft gissen."

"Steeds meer schapen veilig achter een hoog hek."
Wat wel duidelijk is, is dat er een jaar geleden een wolf in West-Brabant actief was. "Die heeft toen veel schapen aangevallen waardoor het aantal meldingen toen hoog uitviel", weet Christian Jansen van BIJ12 . "Vorig jaar hadden we 33 meldingen over de eerste 7 maanden van het jaar, nu is dat 13." Deze West-Brabantse wolf zit nu in België, maar dit kan niet de enige reden zijn voor het lage aantal meldingen."

Een andere verklaring is, is dat de Brabantse veehouders meer veiligheidsmaatregelen getroffen hebben om hun dieren te beschermen. Martijn Lambregts van de Werkgroep Wolf Nederland vermoedt dat er steeds meer schapen veilig achter een anti-wolvenhek zitten. "Dit is een hoger hek dan normaal van 1,20 meter. Waar een gewoon hek twee schrikdraden heeft lopen, heeft zo'n wolvenhek er 5 en soms zelfs 6. Dit werkt heel goed."

"Misschien zijn herten en konijnen nu eerder het haasje."
Wolven gaan voor de gemakkelijkste prooi. "Als ze eenmaal doorhebben dat ze niet door zo'n hek kunnen, jagen ze op herten, zwijnen of ander wild", vertelt Martijn. "Ze leren dit ook aan hun kleintjes waardoor schapen steeds vaker met rust gelaten worden."

Nu zijn het de eenzame wolven die de meeste schade aanrichten onder vee. Dit zijn de wolven die er alleen op uitgaan om een nieuw jachtveld te verkennen. Zij pakken onderweg alles wat ze tegenkomen en wat gemakkelijk te grijpen is. "In andere provincies is het aantal meldingen juist gestegen. "Best kans dat 'onze' wolven hun jachtgebied verplaatst hebben," zegt Martijn, "maar die kunnen ook weer terugkomen."

Moet je nu janken of lachen om zo'n artikel?

GW1625m, daar waar het hier om gaat is idd al een poosje niet bemerkt.
Vorig jaar is hij een half jaar in Duitsland geweest. Geen idee of hij daar nu weer is.

Wel is bewezen dan GW1625m al heel veel vee heeft gedood. 172 DNA bevestigde.
Waarbij ook een heleboel achter 120 stroomraster en zelfs achter 150 hoog met 8 stroomdraden.
Dus dat gel.l over de rasters zijn beter en daarom geen gedode dieren kan net als de rest van de berichten van Leliveld naar het rijk der fabelen.
En hij spreekt zich ook behoorlijk tegen, want nu jaagt hij dan wild.... maar met wild schijten ze ineens niet meer??? Er is immers geen drolletje gevonden.

Ik ben benieuwd waar hij is. Hopelijk geknuffeld met een vrachtwagen of kennis gemaakt met de Duitse 3 S-en.
Andere denken dat hij naar Belgie is (uitgezet)
Waar die wolf is doodgereden en de teef haar jongen alleen groot moest brengen wat volgens deskundige niet zou kunnen. En het daar ineens heeeeel stil is met berichtgeving wat er eerst wel veel was.

Maar voor nu is het hier even rustig. En hopelijk blijft dat zo.