Eilinora schreef:Ik kreeg net idd melding van schapen dood in weiteveen,ben bang dat ze zich toch in het bargerveen gaan vestigen.
Prachtig gebied voor ze
Zijn we mooi klaar mee.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eilinora schreef:Wij hadden eerder vanmiddag de koeien in de stal aan het schreeuwen en onrustig.
Konden niks vinden.
Maar net telefoontje van de buurman dat er een koe op de rug in de (droge) sloot ligt.
Dan vraag je je meteen af hoe het gekomen is,het zijn rustige dames die al een poosje vrij binnen en buiten kunnen dus waarom ze nou in de sloot ligt.
Je verwacht meteen het ergste.
Wintu schreef:mysa schreef:
Of de knekelveldjes worden goed bevoorraad. Weet het natuurlijk niet zeker maar kan me zo voorstellen dat als er te veel weerstand komt met dagelijks aanvallen,'men' naar een tijdelijke oplossing gaat zoeken.
Weet niet of daar veel maisvelden staan, waar wild zich gemakkelijk in kan verstoppen en het voor de wolven dus lastiger was wild te pakken en ze over zijn gegaan op schapen. Met maïs eraf moet wild weer naar het bos.
nine1987 schreef:Wintu schreef:
Weet niet of daar veel maisvelden staan, waar wild zich gemakkelijk in kan verstoppen en het voor de wolven dus lastiger was wild te pakken en ze over zijn gegaan op schapen. Met maïs eraf moet wild weer naar het bos.
Het mais is hier allemaal al af, dus dat is 't niet..
sterregoud schreef:FrNo schreef:Ik schrok al, ik dacht 30 in een keer/nieuwe melding.
Maar alsnog 30 teveel.
Sorry, dat ik het wat plompverloren zei. Het was inderdaad een optelsom van veel aanvallen van de afgelopen tijd/jaren.
Wintu schreef:Dat bedoel ik, lijkt mij dat veel wild zich verstopt in het mais, ze hebben met die enorme velden heel wat meer verstopruimte. Lastiger te vinden voor de wolf, dus misschien zijn ze toen overgestapt op het vee. Nu het mais er af is, is de extra verstopplek voor het wild er niet mee en is het wild weer gemakkelijker te grijpen voor de wolf en die blijft weer van de schapen af.
tienus63 schreef:Meldingen van aanvallen en of zichtmeldingen van wolven voor Friesland, Groningen, Drenthe en deel van Overijssel worden voortaan gemeld in de groep Westerveld (zw-Drenthe e.o.) gedaan.
De groep richtte zich tot nu toe op Drenthe, stukje Friesland en klein stukje Overijssel.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253
nine1987 schreef:Wintu schreef:Dat bedoel ik, lijkt mij dat veel wild zich verstopt in het mais, ze hebben met die enorme velden heel wat meer verstopruimte. Lastiger te vinden voor de wolf, dus misschien zijn ze toen overgestapt op het vee. Nu het mais er af is, is de extra verstopplek voor het wild er niet mee en is het wild weer gemakkelijker te grijpen voor de wolf en die blijft weer van de schapen af.
In theorie volg ik je absoluut.. Maar hier staat het meeste gewas (ook mais) hoog afgerasterd tegen wildschade van edelherten en zwijnen.. Dus ik denk dat dat hier niet helemaal opgaat..
Wintu schreef:Hadden we hier in Drenthe ook, over de zomermaanden weinig van ze gehoord. Maar nu begint het weer. De zichtmeldingen nemen toe. En zodra er een zichtmelding bekend is, dan krijg je standaard de meldingen dat men wolvengehuil heeft gehoord. Ik vraag me af in hoeverre men dat werkelijk heeft gehoord.
tienus63 schreef:Ja zeker.
Alleen het gebied van meldingen wolven in Westerveld is nu uitgebreid.
Wintu schreef:Weet niet of daar veel maisvelden staan, waar wild zich gemakkelijk in kan verstoppen en het voor de wolven dus lastiger was wild te pakken en ze over zijn gegaan op schapen. Met maïs eraf moet wild weer naar het bos.
Happinez schreef:De wolf ruikt ze ook in een maisveld wel. De neus van een hond is al sterk, laat staan die van een wolf die hem nodig heeft om te kunnen overleven.
Citaat:https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/435 ... XciVlLs8A8
De wolf heeft zich de afgelopen zeven maanden veel minder laten zien in Brabant. Dit blijkt uit cijfers van BIJ12, de organisatie die alle meldingen over wolven bijhoudt. De afgelopen drie maanden is er zelfs geen enkele melding vanuit Brabant gekomen. Wat is er aan de hand?
Profielfoto van Femke de Jong
"Je gaat je wel afvragen, waar is de wolf gebleven", denkt coördinator wolvenmeldpunt Glenn Lelieveld hardop. "Het punt is, we weten het niet. We zien hem niet. We vinden geen sporen, [zelfs geen drolletje. Hij kan vertrokken zijn naar een ander territorium. Hij kan dood zijn. Hij kan schapen ingeruild hebben voor het wild in de bossen. Het kan allemaal, maar het blijft gissen."
"Steeds meer schapen veilig achter een hoog hek."
Wat wel duidelijk is, is dat er een jaar geleden een wolf in West-Brabant actief was. "Die heeft toen veel schapen aangevallen waardoor het aantal meldingen toen hoog uitviel", weet Christian Jansen van BIJ12 . "Vorig jaar hadden we 33 meldingen over de eerste 7 maanden van het jaar, nu is dat 13." Deze West-Brabantse wolf zit nu in België, maar dit kan niet de enige reden zijn voor het lage aantal meldingen."
Een andere verklaring is, is dat de Brabantse veehouders meer veiligheidsmaatregelen getroffen hebben om hun dieren te beschermen. Martijn Lambregts van de Werkgroep Wolf Nederland vermoedt dat er steeds meer schapen veilig achter een anti-wolvenhek zitten. "Dit is een hoger hek dan normaal van 1,20 meter. Waar een gewoon hek twee schrikdraden heeft lopen, heeft zo'n wolvenhek er 5 en soms zelfs 6. Dit werkt heel goed."
"Misschien zijn herten en konijnen nu eerder het haasje."
Wolven gaan voor de gemakkelijkste prooi. "Als ze eenmaal doorhebben dat ze niet door zo'n hek kunnen, jagen ze op herten, zwijnen of ander wild", vertelt Martijn. "Ze leren dit ook aan hun kleintjes waardoor schapen steeds vaker met rust gelaten worden."
Nu zijn het de eenzame wolven die de meeste schade aanrichten onder vee. Dit zijn de wolven die er alleen op uitgaan om een nieuw jachtveld te verkennen. Zij pakken onderweg alles wat ze tegenkomen en wat gemakkelijk te grijpen is. "In andere provincies is het aantal meldingen juist gestegen. "Best kans dat 'onze' wolven hun jachtgebied verplaatst hebben," zegt Martijn, "maar die kunnen ook weer terugkomen."