Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:43

Belasten doen veel mensen ook al voor het rijden, gaan ze 'm 3 kwartier op een grondwerkcirkel zitten longeren ofzo ( sprak ik zwart wit :D ) . En dan zeggen: maar ik stap er pas op als hij 6 is.

Wij fokken ook met een welsh cob hengst op onze tinker nu, ik vind ze 'sassy' . Leuk, maar moet je wel liggen. Is Stip ook Sassy ?

AlwaysH

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:09

Je hebt verschillende spiergroepen, pezen, gewrichten die je op verschillende manieren meer of minder belast. Je kan inderdaad op de cirkel flink belasten, en als je er op stapt ook, maar dat zijn toch twee dingen die weer heel anders op het paard inwerken. Ik vind een jong paard moe longeren zodat je er veilig op kan stappen niet alleen mentaal een foute aanpak, maar fysiek ook too much.
Een evenwichtige training vind ik belangrijk. En dat je niet overhaast natuurlijk; dat is imo per situatie anders.

Zadelmak/ruitermak betekent voor mij persoonlijk dat het paard bekend is met zadel en mens op de rug, los van de verdere basis van het rijden. Geen stap, draf, galop, maar de eerste stapjes die daarvoor komen. Ontspanning vinden in het opstappen, zitten, bewegen op de rug.
Ik denk dat er qua belasting ook een heel groot verschil in zit. Zeker als je veelal op cirkels werkt mét ruiter er op. Als je dat 20 minuten doet, vind ik dat best wel wat.
De gangen etc bevestigen vind ik ‘inrijden’.
Tegelijkertijd vind ik zoals Babootje eerder schreef ook dat je evenwicht moet vinden en niet pas moet beginnen als het dier is uitgezwaard.. ik denk dat dit averechts effect heeft.

Maar soms twijfel ik ook wat ik te weinig of teveel vind hoor. Ik probeer het gewoon goed te doen. :=

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 03:14

Ik lees hier vooral mee, super interessant! En gaaf alle avonturen te lezen.

Volgens mij is mijn aanpak wel redelijk uniek. Die van mij ben ik dit jaar, ze worden 3, wel aan beleren, en ook de gangen etc.,. Maar een bak zien ze echt niet onder de man, we gaan enkel naar buiten. Ik zit er wel op voor hun daadwerkelijke verjaardag, maar pas op hun verjaardag de eerste keer ohz van het erf. Ze kennen dan zadel, hoofdstel met bit, ruitergewicht, voorwaarts voor het been en halthouden op teugeldruk, en een klein beetje sturen. Deels aangeleerd met stemhulp, deels met lange teugelen. Mijn paarden train ik wel vanaf hun geboorte met enorm veel vertrouwen, dus meestal is de eerste keer erop zitten vooral snoepfeestje :+ handen klappen, benen zwaaien, “fake lichtrijden”, eventueel via de kont eraf. Niks boeiends aan…

Ze zijn 3, dus doen 3 keer per week iets, en nooit 2 keer hetzelfde. Maar moet zeggen dat dat met mijn 10-jarige niet veel anders is. Het rijden buiten is wel echt gericht op balans, dus niet gewoon wat sjokken. Andere dingen die we doen zijn werken aan de hand, vrijheidsdressuur, longeren met mate, fietsen en vooral veel wandelen. Ze zijn beide ook voorbeeld voor mijn jaarling, die ik eens per week probeer mee te nemen voor een wandeling.

Ik neem trouwens geen 3-jarigen aan in training, voor beleren. Simpelweg omdat met de verhuizing en vreemde omgeving, vreemde kudde, ander voerbeleid, andere trainer én de tijdsdruk, ik me daar niet prettig bij voel. Dan is een 4-jarige vaak toch net een stukje wijzer. Een 3-jarige mag wel komen voor het voorwerk en dan voorjaar erop terug komen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:32

Een hele goede om belasten verder te bekijken dan alleen rijden, want longeren op de cirkel is inderdaad ook een pittige belasting.
Wij longeren nog steeds nauwelijks, maar werken vooral aan de hand. Schouder binnen zit er al op, nu met de travers bezig en dan is draf de volgende stap denk ik. Hierdoor is ze echt al heel erg in balans zonder de belasting op de cirkel te hebben. De zijgangen in stap helpen heel goed in hun lichaamsbewustzijn.
Rijtechnisch kan ik er nu goed op rondstappen.
Stuur en rem zitten erop, maar ze heeft daar echt nog wel mentaal de ruimte nodig om te verwerken. Soms moet ze echt even stil staan, keertje kauwen en dan pas weer verder. Die tijd krijgt ze dus ook van me.
Lis wordt over een paar weken 4, en ik hoop aan het einde van de zomer wel serieus rond te kunnen rijden in stap en draf. Maar als ze mentaal meer tijd nodig heeft, krijgt ze die gewoon.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:52

Klinkt wel alsof je er iig goed over nadenkt @Caily. En inderdaad, er zit zo’n mentaal verschil tussen een 2/3 vergeleken met een 4/5 jarige. Al merk ik nu ook al een flink verschil met Azu als ik hem met zijn 2-jarige zelf vergelijk.
Het is mij absoluut niet alleen een kwestie van fysieke belasting..
Gisteren weer hersenwerk les gehad. En hij was duidelijk wat vol/moe en daardoor maar één spel echt gedaan waar hij vorige keer na twee spellen nog steeds concentratie had. Met de simpele reden dat hij net op het land staat met een nieuw vriendje. Is best mentaal even zwaar voor hem! Juist daarom hecht ik ook veel waarde aan het mentale werk en push ik hem zover ik het zie gewoon niet over die grens. Niet dat het altijd lukt, ben ook maar een mens, maar ik ervaar wel dat de training zo veel gemoedelijker en beter gaat.

Afbeelding

Ik denk dat ik er wel op zit dit jaar, maar ik verwacht niet dat ik al aan de gangen ga werken. In eerste instantie gewoon het lange teugelen/dubbele longe oppakken zodat we lekker gebruik kunnen gaan maken van het werken rechtuit ipv werken in de longeercirkel. Dan kent hij gelijk wat sturing en kan ik hem leren op zichzelf te lopen ipv mij er naast/voor.

Zondag gaan wij voor de eerste keer naar vreemd terrein. Ik heb een clinic van Bo Kasbergen.
Ben er nog vrij relaxed onder, maar vind het wel spannend, haha. Scheelt dat ik fijne hulp heb, dat neemt wat druk weg.
Dat zijn onze eerste echte stappen nu.. vreemd terrein moet ik echt overwinnen. :')

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:09

Welkom mannevot leuk paard!

Veel mensen alweer goed bezig lees is, leuk. En ook weer een aantal 3 jarigen dus *\o/* .

Gefeliciteerd ruitje!

Hier gaat alles zn gangetje. Paar dagen terug mijn been al half over haar rug gehad. Ze keek er niet van op. Het was dat ik geen cap op had en alleen een touwhalster vast had maar anders :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:46

Jaimy_Liam schreef:
https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Wat is het verschil tussen zadelmak maken en inrijden?
En wat is jullie definitie van belasten?

Dat staat grotendeels ook in het artikeltje van Bartels, maar die grens is niet altijd zo heel duidelijk.
"Maar, en dit is een hele grote MAAR: het dient gedoseerd te gebeuren. Dus: met een handige, lichte ruiter, liefst niet langer dan 15 minuten per keer (inclusief longeren vooraf), 2-3x per week."
Dus je longeert 5 minuutjes even om de frissigheid eraf te halen ( het longeren om te wennen aan het bit, zadel en stemhulpen heb je dan al gehad) Dan ga je hangen en als het paard daar niet meer reageert ga je zitten. Als je paard daar voldoende vertrouwd mee is dan is het in feite zadelmak. Wij doen dan nog verder een rondje stappen en een rondje draven erbij. En omdraaien (naar de andere hand). Als dat allemaal vertrouwd is kun je je paard een poosje met rust laten op de wei om erover na te denken. Je hoeft er niet bang voor te zijn dat ie het vergeet. De standaard frequentie is 2 a 3 x per week maar je moet daarbij ook je paard aankijken). Het mentale deel is inderdaad ook echt belangrijk dus geef je paard tussen de zadelmakmaak momenten voldoende tijd om het allemaal te verwerken.
Eind weideseizoen ga je dan een start maken met feitelijke inrijden. Ook weer 2 a 3 x per week. Als je paard 4 is kun je naar 4 x per week, maar ook daarbij moet je het paard aankijken. Gedurende een half uur (training is altijd wat intensiever voor een paard dan naar buiten), maar op die leeftijd zou ik ook nog geen 3 uur naar buiten gaan.
Neem als richtlijn voor het inrijden van je paard het Skala der ausbildung. (Ook onze wedstrijden zijn daarop gebaseerd) Die laten je zien dat je paard pas toe is aan (een begin van) rechtrichten en vezamelen vanaf 5 jaar. Mits je het traject daarvoor ook hebt gevolgd. Begin je pas met 5 jaar met rijden dan is je paard pas met 7 jaar aan het rechtrichten en verzamelen toe. Het kan gewoon niet sneller omdat de spieren zich moeten aanpassen aan het werk dat wordt gevraagd.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:40

Wat zijn “onze wedstrijden”.

Dat training intensiever is dan naar buiten, ben ik in ieder geval absoluut ineens, is buiten dan geen training? O:)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:06

Babootje schreef:
Koekie73 schreef:
@Babootje wat een topper is Polletje. Je dochter is weer helemaal hersteld?

@leedebee wanneer wordt Stip 3?

Dochter kon het niet laten, dus vandaag even een paar keer het springzadel van onze pony er op gelegd.
Ze gaf geen kick :o

[ [url=m/Uj8PWS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi zadeltje :D

17 inch maar op Ellie lijkt het klein :D

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:07

@ruitje wauw wat een mooie foto!!

@manonnevot wat een ontzettend knappe pony! Leuk dat je hier ook mee komt schrijven.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:09

Babootje schreef:
Jaimy_Liam schreef:
https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Wat is het verschil tussen zadelmak maken en inrijden?
En wat is jullie definitie van belasten?

Dat staat grotendeels ook in het artikeltje van Bartels, maar die grens is niet altijd zo heel duidelijk.
"Maar, en dit is een hele grote MAAR: het dient gedoseerd te gebeuren. Dus: met een handige, lichte ruiter, liefst niet langer dan 15 minuten per keer (inclusief longeren vooraf), 2-3x per week."
Dus je longeert 5 minuutjes even om de frissigheid eraf te halen ( het longeren om te wennen aan het bit, zadel en stemhulpen heb je dan al gehad) Dan ga je hangen en als het paard daar niet meer reageert ga je zitten. Als je paard daar voldoende vertrouwd mee is dan is het in feite zadelmak. Wij doen dan nog verder een rondje stappen en een rondje draven erbij. En omdraaien (naar de andere hand). Als dat allemaal vertrouwd is kun je je paard een poosje met rust laten op de wei om erover na te denken. Je hoeft er niet bang voor te zijn dat ie het vergeet. De standaard frequentie is 2 a 3 x per week maar je moet daarbij ook je paard aankijken). Het mentale deel is inderdaad ook echt belangrijk dus geef je paard tussen de zadelmakmaak momenten voldoende tijd om het allemaal te verwerken.
Eind weideseizoen ga je dan een start maken met feitelijke inrijden. Ook weer 2 a 3 x per week. Als je paard 4 is kun je naar 4 x per week, maar ook daarbij moet je het paard aankijken. Gedurende een half uur (training is altijd wat intensiever voor een paard dan naar buiten), maar op die leeftijd zou ik ook nog geen 3 uur naar buiten gaan.
Neem als richtlijn voor het inrijden van je paard het Skala der ausbildung. (Ook onze wedstrijden zijn daarop gebaseerd) Die laten je zien dat je paard pas toe is aan (een begin van) rechtrichten en vezamelen vanaf 5 jaar. Mits je het traject daarvoor ook hebt gevolgd. Begin je pas met 5 jaar met rijden dan is je paard pas met 7 jaar aan het rechtrichten en verzamelen toe. Het kan gewoon niet sneller omdat de spieren zich moeten aanpassen aan het werk dat wordt gevraagd.

Kan ik me helemaal bij aansluiten. Dit is ook hoe ik het op wil pakken. Voordat er iemand op gaat wil ik ook al wat stuur er op met dubbele lijnen. Voor mij is het mentale aspect ook enorm belangrijk. Ellie geeft heel duidelijk aan als het genoeg is geweest, dus daarop pas ik eea aan.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:12

Ik heb ergens (sorry, weet niet meer waar) gelezen dat als je iets binnen 15 dagen herhaalt, je paard dit gewoon goed onthoudt. Dat je training dan goed effectief werkt. Dit was uit een studie gekomen. Volgens mij was dit ook op Bokt gedeeld. Maar weet echt niet meer welke…

Ik houd liever de moeilijkheidsgraad/intensiviteit wat lager en ga rustig door dan dat ik per sé ‘vakantie’ geef. Ookal staat paard gewoon op de wei hoor, haha.
En aangezien ik op vakantie ga heeft hij feitelijk ook vakantie. Maar als ik gewoon dagelijks op stal ben doe ik 2/3 x per week wat leuks. Heel afwisselend. Dan denk ik ook niet dat het werken teveel is.
Maar bijvoorbeeld paard twee maanden naar een trainingsstal en dan effe 4 weken de wei op daarna vind ik persoonlijk een nogal scheve verhouding..
Als paard tijdens bijvoorbeeld sessie loswerken doet wat ik vroeg, doe ik wel enkele minuten geen opdracht geven. Geen druk, echt als release zodat hij kan verwerken wat hij heeft gedaan. Dus met loswerken mag hij dan lekker rustig door sjokken en neem ik even de tijd om te bedenken of we al gaan afronden of dat hij nog even door kan. Ipv gelijk nogmaals willen herhalen omdat het zo goed gaat en hem dan overvragen.

Azu is ook heel duidelijk wanneer hij er klaar mee is. Wel fijn vind ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:55

Caily schreef:
Wat zijn “onze wedstrijden”.

De KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sport wedstrijden)

Dat training intensiever is dan naar buiten, ben ik in ieder geval absoluut ineens, is buiten dan geen training? O:)[/quote]
Dat zeg ik niet. Alleen dat het minder intensief is als het om belasting gaat zolang je maar niet te lang gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:02

AlwaysH schreef:
Ik heb ergens (sorry, weet niet meer waar) gelezen dat als je iets binnen 15 dagen herhaalt, je paard dit gewoon goed onthoudt. Dat je training dan goed effectief werkt. Dit was uit een studie gekomen. Volgens mij was dit ook op Bokt gedeeld. Maar weet echt niet meer welke…

Ik houd liever de moeilijkheidsgraad/intensiviteit wat lager en ga rustig door dan dat ik per sé ‘vakantie’ geef. Ookal staat paard gewoon op de wei hoor, haha.
En aangezien ik op vakantie ga heeft hij feitelijk ook vakantie. Maar als ik gewoon dagelijks op stal ben doe ik 2/3 x per week wat leuks. Heel afwisselend. Dan denk ik ook niet dat het werken teveel is.
Maar bijvoorbeeld paard twee maanden naar een trainingsstal en dan effe 4 weken de wei op daarna vind ik persoonlijk een nogal scheve verhouding..
Als paard tijdens bijvoorbeeld sessie loswerken doet wat ik vroeg, doe ik wel enkele minuten geen opdracht geven. Geen druk, echt als release zodat hij kan verwerken wat hij heeft gedaan. Dus met loswerken mag hij dan lekker rustig door sjokken en neem ik even de tijd om te bedenken of we al gaan afronden of dat hij nog even door kan. Ipv gelijk nogmaals willen herhalen omdat het zo goed gaat en hem dan overvragen.

Als een jong paard in het voorjaar zadelmak wordt gemaakt (en dat hoeft echt geen 2 maanden te duren, als het voorwerk al gedaan is) Dan kan het paard gewoon nog het hele weideseizoen op de wei. Dat kan een keuze zijn. Wil helemaal niet zeggen dat rustig doorgaan en het paard voldoende vrij geven niet een goede keuze is.
Wij hebben ervaren dat ze het heel goed onthouden ook al zitten er een paar maanden tussen.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:17

@ruitje, gefeliciteerd! :D

@Leedebee, wat is hij knap! Staat 'm goed dat hoofdstel. Hoe ben jij begonnen met het aanleren van inparkeren? De manier waarop ik het ooit zelf geleerd heb vind ik eigenlijk helemaal niet fijn, dus ik ben verder aan het oriënteren of er nog andere manieren zijn. Dat was stelling van je af, toucheren op de lendenen (aan de buitenkant) en dan belonen zodra het buitenachterbeen werd opgetild. En dan op die manier uitbouwen. Er moet een manier zijn die minder "irritant" is, want zowel paard als ik vinden dit niet leuk. :+

@AlwaysH, nog gefeliciteerd met Azu! Y)(^) Wat leuk dat hersenwerk.

@koekie, fijn dat ze ermee aan de slag konden! Merkte je ook resultaat erna? Fijn dat ze zo braaf was met het zadeltje erop. :)

@babootje, heerlijk hè als je zo relaxed zijn. <3

@manonnevot, welkom! Wat een knap dier. <3

------

Dino is in februari 3 geworden, maar we hebben er nog niet opgezeten. Volgende week vrijdag staat er wel een kennismaking gepland met degene die het inrijden gaat doen, om te kijken hoe ver zij vindt dat hij is en om een paar extra ogen bij de voorbereiding te hebben.
Hij kent inmiddels bitje, zadel met stijgbeugels en longeren (ook met zadel) in stap en draf. Tot nu is het enige waar ie even wat om gaf de longeerband toen die voor het eerst om z'n billen zat. Al was dat ook een rondje huppelen en daarna was het weer de normaalste zaak van de wereld. :')
Galop doen we nog niet aan de longe, hij heeft hiermee nog wat moeite met zijn balans. Met loswerken galopperen we wel en dat gaat al beter. :)

Laatst hebben we hem ook eens opgemeten, hij is nu 1.50m. :D
Zag gisteren dat z'n kont weer hoger is, dus hij vindt dat ie nog niet groot genoeg is. :))

Afbeelding

Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:48

@Mandarijn ik heb het aangeleerd met clickertraining. Eerst een aantal keer mn hand op zn heup = click (en snoepje natuurlijk). Daarna een cm er vanaf houden en kijken of hij je hand opzoekt. Zodra hij ook maar neigt om dat te doen, direct click. Dit dan verder uitbouwen tot de afstand steeds groter kan.

Inmiddels lukt het om mijn zweepje (of hand) hoog te houden met nu nog een stemcommando erbij en dan komt hij naar me toe. Met mijn hand of zweepje laag betekent dan juist van me weg gaan.
Dat commando leek nl. eerst te veel op elkaar (was allebei laag) en daardoor kwam hij alleen maar naar me toe :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:59

Babootje schreef:
AlwaysH schreef:

Als een jong paard in het voorjaar zadelmak wordt gemaakt (en dat hoeft echt geen 2 maanden te duren, als het voorwerk al gedaan is) Dan kan het paard gewoon nog het hele weideseizoen op de wei. Dat kan een keuze zijn. Wil helemaal niet zeggen dat rustig doorgaan en het paard voldoende vrij geven niet een goede keuze is.
Wij hebben ervaren dat ze het heel goed onthouden ook al zitten er een paar maanden tussen.

Ik denk dat dit gewoon heel erg wisselend per paard is. Ik heb er gehad die iets echt geen 15 dagen lang onthielden hoor, sterker nog, van die beesten waar je iets zovaak moest herhalen dat je dacht: Zit er wel wat in die bovenkamer of wat?

En er zijn er die je 1 x wat uitlegt en klaar. Die gaan juist helemaal niet goed op 'de moeilijkheidsgraad laag houden' , als je er bij die 6 maanden over doet om te beleren hebben ze ondertussen al 8 kabouterdorpen en een fanfare ontdekt naast de bak om zichzelf te entertainen.

Overvragen is niet goed, ondervragen ook niet. Terwijl dat laatste veel meer 'geaccepteerd' lijkt naar mijn idee? Ik denk omdat de consequenties daarvan minder heftig/direct zijn? Als je overdraagt krijg je natuurlijk vaak gewoon een protesterend paard in de bak. Direct resultaat van je fout.
Bij ondervragen zie ik het vaak heel langzaam mis gaan, paarden die steeds wat meer ruimte pakken krijgen en dan zit je op een glijdende schaal.

Dat is meestal geen probleem, totdat hij ' ineens' de trailer op moet, of wel mak moet zijn buiten ofzo.

Misschien is dat eigenlijk de conclusie? Het maakt niet zoveel uit, zolang het bij het paard en de ruiter past en je op tijd bijstellen ofzo?

Ik weet niet, we hebben er nu zoveel beleerd dat ik eigenlijk een soort vaag plan heb van te voren en dan een beetje aanpas op het moment ofzo. En dan komt het altijd wel goed :') .

Leuk dat dit in dit topic trouwens respectvol kan, al die verschillende stromingen door elkaar. Houd mijn blik ook open :)

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:05

Leedebee schreef:
@Mandarijn ik heb het aangeleerd met clickertraining. Eerst een aantal keer mn hand op zn heup = click (en snoepje natuurlijk). Daarna een cm er vanaf houden en kijken of hij je hand opzoekt. Zodra hij ook maar neigt om dat te doen, direct click. Dit dan verder uitbouwen tot de afstand steeds groter kan.

Inmiddels lukt het om mijn zweepje (of hand) hoog te houden met nu nog een stemcommando erbij en dan komt hij naar me toe. Met mijn hand of zweepje laag betekent dan juist van me weg gaan.
Dat commando leek nl. eerst te veel op elkaar (was allebei laag) en daardoor kwam hij alleen maar naar me toe :')

Dit klinkt veel fijner! Ik werk alleen niet met een clicker, maar met stembeloning zal dit ook moeten gaan. Ga hier eens mee aan de slag, dankjewel voor je uitleg! :D

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:08

Leedebee schreef:
@koekie leuk paard hoor! Is er ook een bekende reden waarom haar achterbenen zo lastig zijn?

Stip wordt op 2 juni 3 jaar.

@Babootje heerlijk zo'n nuchter paard (en dochter) :D

@jaimy ik zou zeggen:
Zadelmak = er kan zonder problemen een zadel op liggen, aansingelen enz.
Inrijden = dan zit je er ook op.
Belasten = belasten van een beetje naar veel "er op hangen" tot "echt rijden"

@ruitje hihi samen "drachtig".
Wat een draakje is die kleine!
Ik zou echt geen fokker kunnen worden. Dan hou ik alles :')

@mannonevot welkom en wat een knapperd! Stip is een Welsh cob, daar moet je ook de persoon voor zijn :')

Stip zn gemixte heup commando is zo goed als opgelost. Dat is dan wel weer een voordeel dat hij snel leert!
Hier 3 jaar kont op een rij :D

[ [url=m/SKmk8W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor zover ik weet heeft ze geen vervelende ervaring gehad met haar achterbenen. Maar goed, ik weet niet hoe het bekappen in de opfok ging. Ik denk dat het gewoon 'onbekend maakt onbemind' is :D
Ze is enorm koel in het koppie, maar bloed genoeg. Ze leert wel heel snel, daardoor valt het me extra op hoe lastig ze dit vindt.
Moet ik wel zeggen dat 2x de hoefsmid die hier op stal komt bij is geweest. Oudere man die nogal zn tijd neemt en zolang een been vasthouden is voor een jonkie nog hartstikke lastig natuurlijk. Was niet echt een match. Die 2 keer sprong ze steeds weg dus heb ik het meteen afgekapt.

Nu heb ik een hoefsmid gebeld die hier in de buurt de opfok doet, maar hij reageert niet.
Heb nog een andere die ik nu maar ga vragen. Ook een geduldige smid.
Intussen zijn we er hard mee aan het oefenen. Haar benen aanraken is ook echt totaal geen probleem meer. Het vasthouden wel. We oefenen rustig verder. E-quine gebruikte een longeerlijn om het achterbeen, dat vond ze enorm spannend. Het is even zoeken wat het beste werkt bij haar.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:09

Hoe leren jullie trouwens het bit aan?
Gelijk aan het hoofdstel? Of eerst los het bit laten aannemen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:21

Koekie73 schreef:
Hoe leren jullie trouwens het bit aan?
Gelijk aan het hoofdstel? Of eerst los het bit laten aannemen?

Los het bit in de mond stoppen vind ik altijd gedoe. Dus hier gelijk aan het hoofdstel. Dan zit het bit gelijk op de goede plek. Met een beetje honing :D Hebben hem ook wel eerst gewend aan het hoofdstel omdoen en vastmaken. Dat is toch net iets anders dan het halster. Met longeren hebben we het hoofdstel met bit aan gedaan maar daarover heen het halster en hem aan het halster gelongeerd. Dan kon hij daar ook weer aan wennen. Daarna gelongeerd aan het hoofdstel met tussenstukje zodat het paard het bit niet door de mond kan trekken. (Door de bitringen heen vastmaken aan de andere kant of over het hoofd kan ook maar is onprettiger voor het paard en wat meer gedoe). Daarna een keertje een bijzetje om hem te laten wennen aan de druk op het bit. Daarna lange lijnen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:32

Mandarijn schreef:
Leedebee schreef:

Dit klinkt veel fijner! Ik werk alleen niet met een clicker, maar met stembeloning zal dit ook moeten gaan. Ga hier eens mee aan de slag, dankjewel voor je uitleg! :D

Ik denk dat dat ook wel lukt. Zolang ze maar begrijpen wat/wanneer ze het doen doen :j

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:51

@koekie soms weet je het idd gewoon niet. Maar met een hoop geduld komt het vast goed!

Het bit heb ik eerst een paar keer met clickertraining gedaan. (Aanraken en zo) Maar hij pakte m steeds vast omdat hij geleerd heeft te apporteren :')
Toen maar gewoon met hoofdstel ingedaan en een gand snoepjes er achteraan haha hij vondt het prima :j

Ik denk dat, mits met beleid uiteraard, er soms ook niet te veel "een ding" van gemaakt moet worden. Hoe spastischer wij doen hoe enger zij het dan ook vinden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:53

ruitje schreef:
Overvragen is niet goed, ondervragen ook niet. Terwijl dat laatste veel meer 'geaccepteerd' lijkt naar mijn idee? Ik denk omdat de consequenties daarvan minder heftig/direct zijn? Als je overdraagt krijg je natuurlijk vaak gewoon een protesterend paard in de bak. Direct resultaat van je fout.
Bij ondervragen zie ik het vaak heel langzaam mis gaan, paarden die steeds wat meer ruimte pakken krijgen en dan zit je op een glijdende schaal.

Dat is meestal geen probleem, totdat hij ' ineens' de trailer op moet, of wel mak moet zijn buiten ofzo.

Maar is dat dan ondervragen, of niet consequent genoeg zijn?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:35

Ik vind consequent zo’n lastig iets. Door mijn volwassen merrie heb ik heel veel leren doen vanuit R+/force free. Niet dat ze zelf mag kiezen, we doen vooral alsof :+ Ze doet bijvoorbeeld zelf haar hoofd in het halster, dat beloon ik. Kiest ze voor weg lopen, dan is mijn vraagstelling of timing niet goed, dus moet ik even wat anders bedenken. Met de tijd werd keuze voor neus in halster steeds vaker wat ze koos, en mijn timing minder van belang. Zelfs bitje in doen heb ik haar zo geleerd, en ze is dan ook net een guppie, zo graag wil ze dat ding in.

Mijn jonkies zijn op deze manier opgegroeid, en blijkbaar als je geen trauma’s hebt en niet beter weet, is alles dan heeeeeeel leuk. Dus dat is bijna vechten om het halster om mogen, als ik er 1 mee wil nemen.

Ze mogen bij mij 1-5 uur grazen nu. Als ik na een uurtje enthousiast ga staan roepen, dan komen ze dus gewoon allemaal netjes op een drafje eraan. Gisteren was rammelen met brok niet eens nodig. Ik had bij ze in het gras gezeten en liep weg, een enthousiast toontje “wie gaat er mee? Kom maar, we gaan!”, en ze kwamen gewoon achter me aan

Dus als ik morgen bedenk dat we de trailer op gaan, dan vinden ze dat waarschijnlijk wel een mooi avontuur. Afgelopen zomer in ieder geval nog wel. Beide aan een touwtje, beetje leuk enthousiast doen en ze liepen samen, tegelijk, zonder aarzelen een 2 paards trailer in. Twijfel? Waarom? Terugweg ging net zo, dus chauffeur had ook goed werk gedaan, en het hooi was lekker genoeg.

Ik ben naar eigen mening totaal niet consequent, wel duidelijk. Die Tinkers zijn lomp, mijn jongste heeft dat vanaf dag 1 van d’r moeder mee gekregen, maar dan ben ik net zo lomp := terwijl een andere is juist weer heel gevoelig, dus dan kan ik ook heel subtiel zijn.

Dat in parkeren op die manier leren klinkt heel fijn! Dat gaan we hier ook eens proberen.