[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:51

Spenk schreef:
Want je kunt alleen van een paard genieten wanneer je er op gaat zitten? Ik zou met deze ernstige klachten ook niet erop gaan zitten. Zeker niet zolang je geen idee hebt hoe erg het is.

Maar dat moet TS natuurlijk helemaal zelf weten! Al wil ze ZZ rijden dan is dat haar eigen keuze. Al stond op instagram wel dat ze langzaam begonnen was met het oppakken van het rijden inclusief draffoto's onder het zadel voor de spieren en conditie dus het is geen verzonnen sprookje :)

Maar dat was voor hij die astma aanval kreeg.

LadyDii

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 19:43

Het komt in episodes en de weersverandering heeft in dit geval zo'n episode hoogstwaarschijnlijk aangewakkerd.

Tot dit gebeurde had hij juist een goede conditie (opgebouwd) en dit moeten we behouden. Mét aanpassingen.

Zoals vele mensen die paarden hebben met Equine Astma is dit niet meteen einde oefening en kan een paard hier absoluut oud mee worden.

Let wel: als ik merk dat het enkel verslechterd en Misterio absoluut geen paardwaardig bestaan meer heeft, móet ik een beslissing nemen.

Nu is dit gelukkig niet aan de orde.

We zullen zien wat de toekomst ons brengt. We gaan op ons eigen houtje door en maken er het allerbeste van. <'3

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:46

TS ik vind het tof hoe je reageert en alles over je heen laat komen.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 19:49

Behalve de besloten FB groep ben ik ook vrijwel dagelijks actief op onze Instagram pagina: Misteriowanders

Als je oprechte interesse hebt en niet het zwaard van de duivel meebrengt, join us! :)

Nog een paar maanden...dan is het officieel! We komen hier wel doorheen. Ik geef hem niet op. Hij heeft mijn hart gestolen en ik ben dankbaar dat ik hem een tweede kans mag geven.

Ik zal voor de non FBers en Instagrammers hier ook nog updaten.

To be continued.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:52

Spenk schreef:
Want je kunt alleen van een paard genieten wanneer je er op gaat zitten? Ik zou met deze ernstige klachten ook niet erop gaan zitten. Zeker niet zolang je geen idee hebt hoe erg het is.

Mijn hemel. Gaan we écht wéér met deze discussie starten? Been there, done that.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 19:53

candalisa schreef:
TS ik vind het tof hoe je reageert en alles over je heen laat komen.

Tuurlijk. Ik vat het allemaal niet persoonlijk op. Het is vaak makkelijk oordelen via Internet maar ík maak het reallife mee en moet roeien met de riemen die ik heb. Ik en alle mensen die mij echt kennen weten dat ik het allerbeste met hem (uberhaupt met dieren) voor heb en echt geen dingen zal doen die hij niet (aan)kan. Ook ben ik realistisch en blijf ik eerlijk.

Het is zoals het is. Punt.
Maar we doen wel ons eigen ding.

Natuurlijk was een compleet onderzoek en dit en dat en zus en zo het állerbeste voor een compleet beeld.. maar zoals eerder aangegeven, ik had niet bepaald tijd of gepland en hier een potje voor kunnen 'sparen'. We hebben ook net een huis gekocht e.d., normaliter als je een paard koopt heb je hier een potje voor en haal je hem/haar meteen door de hele ritsel om alles te weten en uit te sluiten. Ik ook, ook zo gedaan bij mijn eigen paarden. Dit is even anders..

Iedereen die wil helpen mag helpen. Zo niet, dan niet. Het was mijn eigen keuze hem niet te laten lopen, dus ook mijn verantwoordelijkheid.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 19:57

Goudhaan1 schreef:
Spenk schreef:

Mijn hemel. Gaan we écht wéér met deze discussie starten? Been there, done that.

Tja. Tuurlijk kun je wel genieten zonder te rijden en als iemand kiest niet of wel te rijden is dat ieders eigen keuze. Toch? :) Discussie is niet eens nodig.

Als ik weet dat elke keer als ik opstap hij omkuukelt... ben ik toch hartstikke dom om dat te doen. Maar dat is niet het geval. Elfin. Als hij sowieso dit blijft doen en telkens dreigt om te vallen is het sowieso tijd voor een hele anderen beslissing.

Het ging weken GOED & naast het feit dat hij nu een astma aanval heeft gehad ziet hij er SUPER uit en is hij echt een fantaaaaastisch paard en enorm grappig. We moeten het aankijken en zien wat wel en niet kan en het daarmee doen. Als straks blijkt dat hij alleen nog kan grasmaaien, dan is.dat.zo.

Dan gaat het "plan" wat ik eerst had door en dat is over 3-5 jaar de zoektocht naar een paard beginnen om lekker mee te rijden. Weidemaatje heb ik dan al :p ..

We shall see!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:00

Heb je het paard inmiddels van het stro af? Dat is vaak 1 van de grootste triggers :j en verder frisse lucht uiteraard, hooi stomen of goed weken.

En natuurlijk kun je nog van alles met matige Equine Astma :) mijn paard loopt er Z mee. Maar ik red het niet zonder aanvulling in de vorm van een flexineb en maatregelen op stal.

Ze zullen met black friday nog wel een kortingsactie hebben! Maar duur blijft die natuurlijk wel. Maar het geeft een paard wel bizar veel verlichting.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:05

LadyDii schreef:
Behalve de besloten FB groep ben ik ook vrijwel dagelijks actief op onze Instagram pagina: Misteriowanders

Als je oprechte interesse hebt en niet het zwaard van de duivel meebrengt, join us! :)

Nog een paar maanden...dan is het officieel! We komen hier wel doorheen. Ik geef hem niet op. Hij heeft mijn hart gestolen en ik ben dankbaar dat ik hem een tweede kans mag geven.

To be continued.

Al meerdere keren gevraagd, wordt niks mee gedaan :')

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 20:22

Tribunals schreef:
LadyDii schreef:

To be continued.

Al meerdere keren gevraagd, wordt niks mee gedaan :')

Sorry krijg zoveel berichten......

Stuur prive ff je naam dan voeg ik je toe

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:31

LadyDii schreef:
Goudhaan1 schreef:

Tja. Tuurlijk kun je wel genieten zonder te rijden en als iemand kiest niet of wel te rijden is dat ieders eigen keuze. Toch? :) Discussie is niet eens nodig.

Als ik weet dat elke keer als ik opstap hij omkuukelt... ben ik toch hartstikke dom om dat te doen. Maar dat is niet het geval. Elfin. Als hij sowieso dit blijft doen en telkens dreigt om te vallen is het sowieso tijd voor een hele anderen beslissing.

Het ging weken GOED & naast het feit dat hij nu een astma aanval heeft gehad ziet hij er SUPER uit en is hij echt een fantaaaaastisch paard en enorm grappig. We moeten het aankijken en zien wat wel en niet kan en het daarmee doen. Als straks blijkt dat hij alleen nog kan grasmaaien, dan is.dat.zo.

Dan gaat het "plan" wat ik eerst had door en dat is over 3-5 jaar de zoektocht naar een paard beginnen om lekker mee te rijden. Weidemaatje heb ik dan al :p ..

We shall see!

Ik heb een tijdje gewerkt met een paard met zware astma. Wellicht heb je wat aan de volgende tips en bevindingen:
- Stofvrij hooi werkte erg goed (er werd daar niet geweekt)
- Buitenritjes kon nog prima, stap draf en galop, maar geen gesjees, springen, dressuurlessen oid.
- Paard werd 3x per week gereden. Met hoge luchtvochtigheid had ze het snel benauwd - dus rustiger aan. Met droge lucht juist last van de luchtwegen, maar dit was niet goed merkbaar, dus goed in het achterhoofd houden. Pollen in voor- en najaar hetzelfde verhaal.
- Diverse luchtweg supplementen kunnen ondersteuning bieden, vooral in het pollenseizoen. Ik kan je helaas niet vertellen welke supplementen dit precies waren daar het paard niet van mijzelf was en de eigenaresse van alles probeerde. Het zat wel in de homeopatische en kruidenhoek. Ze heeft nooit chemische medicijnen gehad.
- Een paar weken stallen bij een stal waar ze stomen. Ik weet niet waar je zit, maar er zijn meerdere bedrijven die dit doen. Er wordt dan met een zoutoplossing gestoomd in een afgesloten stal. Het is een kuur dus het paard staat er dan gedurende een paar weken en krijgt dagelijks deze behandeling. Paard in kwestie knapte er goed van op, maar het is wel iets wat elk half jaar of jaar herhaald moet worden.
- Verder zou ik aanraden je paard op een paddock te zetten en niet in een stal. Ik zou hem alleen op stal zetten als er heel veel pollen in de lucht zitten. En misschien kan je een pollennetje voor hem aanschaffen: (zoiets: https://www.bol.com/nl/nl/p/neusnetje-m ... ontent=txl)

Anyway, het geval waar ik het over heb had (ook) zwaar verwaarloosde astma. Beestje had jarenlang op een weide gestaan bij een fokker en er was nooit wat mee gedaan. Is toch nog een leuk recreatief rijpaardje uit gekomen. Niet opgeven!

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 20:42

Xyris schreef:
LadyDii schreef:

We shall see!

Ik heb een tijdje gewerkt met een paard met zware astma. Wellicht heb je wat aan de volgende tips en bevindingen:
- Stofvrij hooi werkte erg goed (er werd daar niet geweekt)
- Buitenritjes kon nog prima, stap draf en galop, maar geen gesjees, springen, dressuurlessen oid.
- Paard werd 3x per week gereden. Met hoge luchtvochtigheid had ze het snel benauwd - dus rustiger aan. Met droge lucht juist last van de luchtwegen, maar dit was niet goed merkbaar, dus goed in het achterhoofd houden. Pollen in voor- en najaar hetzelfde verhaal.
- Diverse luchtweg supplementen kunnen ondersteuning bieden, vooral in het pollenseizoen. Ik kan je helaas niet vertellen welke supplementen dit precies waren daar het paard niet van mijzelf was en de eigenaresse van alles probeerde. Het zat wel in de homeopatische en kruidenhoek. Ze heeft nooit chemische medicijnen gehad.
- Een paar weken stallen bij een stal waar ze stomen. Ik weet niet waar je zit, maar er zijn meerdere bedrijven die dit doen. Er wordt dan met een zoutoplossing gestoomd in een afgesloten stal. Het is een kuur dus het paard staat er dan gedurende een paar weken en krijgt dagelijks deze behandeling. Paard in kwestie knapte er goed van op, maar het is wel iets wat elk half jaar of jaar herhaald moet worden.
- Verder zou ik aanraden je paard op een paddock te zetten en niet in een stal. Ik zou hem alleen op stal zetten als er heel veel pollen in de lucht zitten. En misschien kan je een pollennetje voor hem aanschaffen: (zoiets: https://www.bol.com/nl/nl/p/neusnetje-m ... ontent=txl)

Anyway, het geval waar ik het over heb had (ook) zwaar verwaarloosde astma. Beestje had jarenlang op een weide gestaan bij een fokker en er was nooit wat mee gedaan. Is toch nog een leuk recreatief rijpaardje uit gekomen. Niet opgeven![/quote]

Super bedankt voor alle info en wat fijn om te horen. Er is dus hoop, hihi.

Ja hier in de buurt doen ze dat ook, een paarden sauna haha. Dus daar ga ik wel eens naar informeren :) Zelf kan ik misschien ook zoutoplossing stomen via een inhalator of iets maar het is even zoeken en passen en meten. Heb pas sinds gisteren de diagnose, so don't shoot me dat ik vandaag nog niet alles geregeld en veranderd heb.

Alles komt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 00:13

Zouttherapie kost je een paar 1000 euro wel. Dan zou ik eerder een flexineb aanschaffen :) . Wat misschien mee kan helpen in je afweging. De flexineb is heel erg gewild en behoudt zijn waarde 2e hands ook enorm goed. Stel je schaft er 1 aan en er duikt toch een eigenaar op of het gaat ineens zo slecht met het paard dat je keuzes maken moet. Dan is het apparaat echt nog heel goed en snel verkooptbaar,

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 00:54

Zorg in ieder geval dat hij niet op stro maar bvb op vlas staat en geen hooi of het moet natgemaakt zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:33

Goede tips worden er al gegeven!

Je kent hem zelf het beste TS, en ik blijf bewondering hebben en houden dat je hem ook zo medisch laat onderzoeken en helpt waar je kunt. Het zal even een zoektocht zijn en worden naar wat wel en niet werkt en om de benauwdheid te herkennen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:13

Elisa2 schreef:
Nou als hij al bijna om valt als hij los loopt door ademnood dan lijkt rijden uitgesloten? Zou veel te gevaarlijk zijn volgens mij..misschien kunnen stapritjes nog.

Denk wel dat hij gedumpt is vanwege deze medische redenen, arm dier.

Of ontsnapt bij een handelaar(voor Italie) of slachthuis.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 10:17

pillow schreef:
Elisa2 schreef:
Nou als hij al bijna om valt als hij los loopt door ademnood dan lijkt rijden uitgesloten? Zou veel te gevaarlijk zijn volgens mij..misschien kunnen stapritjes nog.

Denk wel dat hij gedumpt is vanwege deze medische redenen, arm dier.

Of ontsnapt bij een handelaar(voor Italie) of slachthuis.

Zullen we heel even niet van zulke gekke scenario's uitgaan haha.

Handelaar kan, maar Italië? Hoezo denk je dat.

Slachthuis in de buurt is minstens 30km verderop en daar komt geen paard ontsnapt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:19

En precies daar over roosters in een natuurgebied is gekomen?

Ik denk dat iemand heeft gedacht,veilige plek. 24/7 buiten. Met zijn kwaal goede plek.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:06

Handel naar Italië betekent slacht

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:23

pillow schreef:

Want daar hebben ze geen rijpaarden en paardensport? :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:27

Dat was een uitspraak vroeger, 30 jaar of langer terug.
geloof niet dat dit nog een geldende uitspraak voor nu is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:29

Vroeger werden paarden die afgekeurd werden voor de sport op (slacht)transport naar Italie gezet, nu niet meer volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 04-11-22 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:53

pillow schreef:

Gelukkig niet hoor. Anders betalen ze (vaak) wel heel veel voor een slachtpaardje.

Het is evengoed goedkoper om een paardje in België te laten slachten.. daar liggen de slachtprijzen nl. hoger dan in Italië.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:56

Op de paardenmarkt werd dat inderdaad zo genoemd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:07

Ik kan me ook nog herinneren dat er hele vrachtwagens vol shetjes en trekpaard hengstveulens rechtstreeks vanaf de paardenmarkt richting Italië gingen omdat de slachtprijs daar destijds zo hoog was.
Dat zal tegenwoordig niet meer rendabel zijn, zeker ook vanwege de hoge brandstofkosten.