Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:47

xSCWx schreef:
Het derde paard waar ik ben wezen kijken liep niet goed :=
Nogmaals wat ik zoek (jullie weten zo’n beetje alle paarden wel die te koop staan :') )
-1.55 stokmaat (absoluut niet groter dan 1.60 of kleiner dan 1.50)
-Ruin
-5 tot 12 jaar
-Voor lange buitenritten/ lichte endurance en op zijn tijd een sprongetje
-5k

Heb je al eens op fb op op de site gekeken van Horracio Hippique in Rotterdam? Daar zie ik veel filmpjes van heeeele brave paarden voorbij komen. Maar je moet er van houden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:54

xSCWx schreef:
Nogmaals wat ik zoek (jullie weten zo’n beetje alle paarden wel die te koop staan :') )
-Ruin
-5 tot 12 jaar
-5k

Je zou eens een berichtje aan kyrkelover hier op Bokt kunnen doen. Die heeft/ weet regelmatig leuke paarden te koop staan voor een normale prijs.

Zijn vaak volbloeden, dus prima geschikt voor buitenritten en springen kunnen ze vaak ook wel :j

Fly_high

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:59

Vlot, niet te groot en geschikt voor buitenrijden / endurance doet me aan ev, arabieren en dravers denken. Klein sprongetje moet elk paard kunnen ;)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:06

Fly_high schreef:
Vlot, niet te groot en geschikt voor buitenrijden / endurance doet me aan ev, arabieren en dravers denken. Klein sprongetje moet elk paard kunnen ;)

Ja precies.

Al zijn de arabieren die al ingereden zijn en geschikt zijn voor buitenritten vaak wel wat duurder dan 5K.

EV en dravers zitten vaak nog wel rond of onder de 5K. Tenminste, van wat ik voorbij zie komen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:17

xSCWx schreef:
-Ruin
-5 tot 12 jaar
-5k

Ik meen mij te herinneren dat je eigen pony te koop stond voor meer dan 6k, dus wees realistisch om niet gouden bergen te verwachten voor minder dan dat :)

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:16

xSCWx schreef:
Hmm ja dat zei iemand anders ook al inderdaad. Ik dacht dat de recreatiepaarden gewoon tot 4k verkocht werden maar ik zal nog wel in de oude prijzen hangen :')

Zelfs maneges hebben moeite om brave paarden en pony’s te vinden. Waar die een paar jaar geleden onder de 5 aangekocht werden, is het vinden van dieren tot 8k al lastig. Je komt al snel in de categorie dravers e.d.

Mijn paard is ovb van keuring verkocht. Mensen zijn nu met vakantie en over een ruime anderhalve week wordt hij gekeurd. Heb een goed gevoel hierbij, al ga ik hem echt wel missen na 6 jaar… Maar hij mag lekker op B niveau met een jong meisje beginnen en stal naast het bos. Dus precies wat ik hem zo gun. Minder intensief en fysiek werk en meer ontspanning.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:49

Mijn pony stond inderdaad voor 6,5k te koop maar daar is hij uiteraard niet voor weg gegaan uiteindelijk.
Ik zoek ook eigenlijk inderdaad een Draver, heerlijke paarden vind ik dat. Volbloed ook goed, arabieren ligt echt aan het paard zelf of dat me past.
Ik dacht dat ik niet zoveel bijzonders vroeg omdat het enkel voor recreatie is, hij moet niet hoog in de sport lopen of wat dan ook. Ik kijk rustig verder rond...

@padoertje fijn dat je paard is verkocht, maar toch altijd ook dubbel. Klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht en hem het beste gunt

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:23

xSCWx schreef:
Mijn pony stond inderdaad voor 6,5k te koop maar daar is hij uiteraard niet voor weg gegaan uiteindelijk.
Ik zoek ook eigenlijk inderdaad een Draver, heerlijke paarden vind ik dat. Volbloed ook goed, arabieren ligt echt aan het paard zelf of dat me past.
Ik dacht dat ik niet zoveel bijzonders vroeg omdat het enkel voor recreatie is, hij moet niet hoog in de sport lopen of wat dan ook. Ik kijk rustig verder rond...

@padoertje fijn dat je paard is verkocht, maar toch altijd ook dubbel. Klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht en hem het beste gunt

Vicky ( Larsen) op bokt bood mij laatst via Facebook een paardje aan wat prima aan jou eisen zou kunnen voldoen. Paard heeft enkel een bemerking ( operabele chip) wat voor de sport mogelijk een probleem zou kunnen zijn, maar voor de recreatie niet. Als je haar naam Googled kom je op haar website, dan onder te koop.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:34

xSCWx schreef:

kyrkelover berichtje doen :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:36

xSCWx schreef:
Hmm ja dat zei iemand anders ook al inderdaad. Ik dacht dat de recreatiepaarden gewoon tot 4k verkocht werden maar ik zal nog wel in de oude prijzen hangen :')

Welnee. Op zich is 5 - 6k een prima budget, maar dan moet je wel buiten het "sportcircuit" blijven.

Fly_high schreef:
Ik weet soms niet of de daadwerkelijke prijzen van recreatiepaarden zo hoog zijn als men op bokt beweert... Ja bijna alles wordt aardig duur te koop gezet, zeker, maar aan de andere kant lijkt het niet verkocht te raken voor dat geld.

8k voor een pony (!) die letterlijk niets hoeft te kunnen behalve lekker vlot zijn op buitenrit vind ik persoonlijk belachelijk veel geld :o

Het ligt eraan tegen welke achtergrond dat gezegd wordt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:51

fensy79 schreef:
xSCWx schreef:
-Ruin
-5 tot 12 jaar
-5k

Heb je al eens op fb op op de site gekeken van Horracio Hippique in Rotterdam? Daar zie ik veel filmpjes van heeeele brave paarden voorbij komen. Maar je moet er van houden.

Ik volg ze en komen echt zo'n leuke paarden voorbij! <3
En volgens mij ook rond de prijsklasse die je zoekt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:25

Lieser schreef:
Avalanche schreef:
Een Irish Sport Horse is meestal gewoon een Engelse Volbloed, alleen door er de naam ISH aan te geven, kunnen ze er meer voor vragen.

Nee. Een ISH is van oorsprong een kruising tussen een ID en een Engels volbloed.

Wat het van oorsprong is, maakt hiervoor niet uit.

Engelse Volbloeden worden vaak geadverteerd als Irish Sport Horse omdat dat veel beter verkoopt.[/quote]
‐‐------------------
Maar als de Volbloed niet onder doet in eigenschappen ten opzichte van een ISH, dan hoeft deze toch niet minder waard te zijn?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:29

xSCWx schreef:

Meld je aan op de groep dravers als recreatiepaard op FB en plaats een zoekertje, dan vind je echt wel wat je zoekt :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:44

Avalanche schreef:
xSCWx schreef:

kyrkelover berichtje doen :j

Dat wat ik momenteel te koop weet is of merrie of te groot helaas.

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 07:38

xSCWx schreef:

Als je opzoek bent naar een draver moet je eens kijken bij stal West-Friese dijk. Hun hebben regelmatig verschillende dravers te koop voor recreatie (en zeker binnen je budget).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:21

linda_arnold schreef:
[
Vicky ( Larsen) op bokt bood mij laatst via Facebook een paardje aan wat prima aan jou eisen zou kunnen voldoen. Paard heeft enkel een bemerking ( operabele chip) wat voor de sport mogelijk een probleem zou kunnen zijn, maar voor de recreatie niet. Als je haar naam Googled kom je op haar website, dan onder te koop.

Dat is echt onzin. Als een chip het paard voor de sport ongeschikt maakt is dat voor recreatie echt niet anders.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:28

Ik begrijp nooit zo goed waarom een paard met een risico gebrek het dan wel goed zou doen als recreatie paard?

Een recreatie paard moet vaker op ongelijke bodem lopen dan een gemiddeld sportpaard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:37

xSCWx schreef:

Er staat een 12 jaar oude welsh cob merrie op SH. Dat niks voor jou?
https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:44

Wat is recreatie???
Het zou beter zijn om te omschrijven wat je wilt. Is recreatie bv. 2 x /week een uurtje rijden en verder wat pielen, of iedere week flinke buitenritten van een halve dag?

Over operabele chips: die kunnen er toch uit? Dan maakt het niet uit wat je gebruiksdoel is. De plek waar het zit maakt wel uit, van sommige chips krijgen ze waarschijnlijk nooit last. Iedere goede dierenarts kan je uitleggen hoe dat zit.

Voor de handel of voor de fokkerij is een chip wel een 'dingetje'. Vandaar dat het gebruiksdoel toch wel uitmaakt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:49

Bovendien rijdt Vicky en dochter endurance. Voor hen is sport 100+km rijden. Daar kan natuurlijk ook nog verschil in zitten. Waarom ze het er dan niet zelf uit halen? Geen idee.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:50

Ik ken ook zat mensen die de breedte sport bij de recreatie trekken want “ieder gezond paard zou met de juiste training een Z proef moeten kunnen rijden”.

Recreatie paarden hebben ook baat bij een goede gezondheid want een flinke bosrit is ook belastend.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:02

Ik vind eerlijk gezegd dat er vaak te licht gedacht wordt over recreatie.

Ik rij ook recreatief, maar wil met mijn paard straks toch lange ritten maken, eens een endurancewedstrijd starten, maar ook dressuurmatig moet ie gewoon lekker kunnen lopen.

Ik bekijk het even vanuit eigen oogpunt. Ik loop hard, ook niet op topsportniveau. Daarnaast rij ik paard, doe ik krachttraining en doe ik aan boulderen.
Even mijn gebrek aan talent voor topsport buiten beschouwing gelaten.
Maar als ik ergens in mijn lijf iets mankeer waardoor ik bvb geen wedstrijden hard kan lopen, dan kan ik recreatief ook niet hard lopen. Ja, oke, kan ik wel doen, maar vroeg of laat ga ik daar problemen mee krijgen. Misschien kan ik recreatief een jaar langer lopen met een 'bemerking' dan wanneer ik wedstrijdgericht zou lopen. Maar feit blijft dat er een bemerking zit.

Ik vind het bij een paard net zo belangrijk dat ie gezond is. Dus als ie een bemerking voor de sport heeft, dan denk ik dat ie er vroeg of laat bij mij ook last van gaat krijgen. Ook al rij ik niet echt in de sport.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:05

Precies dat dus inderdaad. +:)+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:10

Mijn paard is door een recente blessure door de DA afgekeurd voor de sport. Uitgebreid met de DA over gehad wat in de toekomst na revalidatie wel zou kunnen. Dat zijn hele rustige buitenritjes over niet zware bodems, dat is een beetje dressuur om mijn paard fit te houden, dus wel alle drie de gangen maar alleen progressieve overgangen, geen zijgangen, geen korte wendingen, zeg maar B-proefjes niveau. Dus niet meer diep de hoeken in, niet meer voltes 10 meter, geen zijwaarts, schoudervoor, travers (appuyementen waren we uberhaupt nog niet zo ver :D ). Niet meer springen, niet meer in volle galop door het bos maar in bos max drafjes.

Wat wel kan is te paard heerlijk genieten van de natuur in een rustig tempo en haar fit en recht houden. Ik wil nu een veulen fokken en haar zo'n fit mogelijke mamma en semi pensionada houden. Zeker van plan om heerlijk met haar van de natuur te gaan genieten als is het maar in stap en daarvoor ook naar een stal bij een bos verhuisd. In die zin vind ik mijn paard nog geschikt voor recreatie maar niet meer voor de sport. Maar ga ik kijken naar de meeste recreatieruiters die ik ken (met eigen paarden), dan zijn dat vaak ruiter die juist die galop over de zandverstuiving willen, die juist 3-4 uurs ritten willen maken, die hun paard vaak niet recht rijden en als ze een zijgang doen dat dit vaak heel schuin over de schouder weglopend iis. Oftewel, volgens mij is gemiddeld recreatie veel belastender dan gemiddeld basis sport.

Ik denk als een DA keurt en aangeeft geschikt voor recreatie, dat die bedoelt wat ik nog met mijn paard kan straks, maar dat dat niet strookt met wat door de gemiddelde koper als recreatie wordt gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:38

Advies niet geschikt voor sport, beperkt geschikt voor recreatie en wel geschikt voor coaching omdat het paard volledig in de kreukels licht vind ik ook geen goed idee. Een paard, dat zelf geen goede signalen af kan geven omdat die pijn heeft, vind ik zeker ook niet geschikt als coachingspaard.

Eigenlijk zou er op het rapport een behandelingsadvies moeten staan en adh daarvan welke mogelijkheden bij gunstig verloop van de behandelingen er voor het paard zouden kunnen liggen.