Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:32

Vingino99 schreef:
Hebben jullie nog leuke grondwerk oefeningen?

lopen over plastik grondzijl, een wapperende vlag over je paard, naast je paard (eerst stapje voor stapje klein beginnen en steeds dichterbij. wapperend plastik aan een zweep (ook stapje voor stapje eerst ver weg en dan steeds dichterbij.)

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:42

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimvicious

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:27

Rijden jullie een rondje met ons mee? :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:15

Hahahaha leuk filmpje

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:52

ik lees nog steeds braaf mee. Heeft iemand tip om paard wat meer te laten reageren op een zweep. Maximus is zo nuchter dat ik hem niet weg krijg met de zweep als ik hem wat ' op wilt jagen' door de de bak dat hij ff lekker gaat rennen ipv steeds achter mij aan lopen haha

Maar het werkt niks, hem paar tikjes geven op z'n kont komt hij niet in actie, mijn eigen hoge energie werkt ook niet. hahaha totaal niet onder de indruk..

Heerlijk zo nuchter paard..het is zeker geen dooie maar gewoon niet snel onder de indruk haha.

En als hij weg loopt dan ishet 3 draf passen of loopt hij gewoon weg.. STa ik daar te springen in de bak.

Ik wil natuurlijk niet de zweep gebruiken om te slaan of iets maar gewoon als hulp middel om hem naar voren te krijgen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:17

Als hij het niet uit zichzelf leuk vindt ben ik bang dat er weinig aardige dingen zijn die je kunt doen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:19

Geen tips voor helaas.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:24

zelf dacht ik miss eerst via een target aan leren en dan later een zweep.. maarja weet dat het target training ook beetje een hype is. En daar is opzich niks mis mee. Maar hij zal daardoor niet ineeens meer respect voor de zweep krijgen haha. Alleen dat ik hem op een andere manier laat leren lopen haha

ga volgende keer zweep proberen die ook een zwieper heeft.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:14

plutolover schreef:
ik lees nog steeds braaf mee. Heeft iemand tip om paard wat meer te laten reageren op een zweep. Maximus is zo nuchter dat ik hem niet weg krijg met de zweep als ik hem wat ' op wilt jagen' door de de bak dat hij ff lekker gaat rennen ipv steeds achter mij aan lopen haha

Maar het werkt niks, hem paar tikjes geven op z'n kont komt hij niet in actie, mijn eigen hoge energie werkt ook niet. hahaha totaal niet onder de indruk..

Heerlijk zo nuchter paard..het is zeker geen dooie maar gewoon niet snel onder de indruk haha.

En als hij weg loopt dan ishet 3 draf passen of loopt hij gewoon weg.. STa ik daar te springen in de bak.

Ik wil natuurlijk niet de zweep gebruiken om te slaan of iets maar gewoon als hulp middel om hem naar voren te krijgen.

Lastig, ik heb geen tips. Alano reageert heel goed op de zweep. Soms iets te :')

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:41

Ik lees stil mee, heb ook een jonkie :-)
@activeme:
Waarom zou je hem willen opjagen?
Sommige paarden hebben nu eenmaal meer go dan anderen.
Ik vind het zelf interessanter om dan te kijken hoe je op de grond een paard gemotiveerd kan maken. Pionnetjes op de grond maakt het een stuk duidelijker waar je ze heen wil bhebben bijvoorbeeld. Een andere mogelijkheid is dat je paard meer naar je lichaamshouding kijkt dan de zweep, misschien helpt het als je in dezelfde richting loopt? Als je met zweep richting je paard kijkt, sta je qua houding op de rem.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:43

plutolover schreef:
zelf dacht ik miss eerst via een target aan leren en dan later een zweep.. maarja weet dat het target training ook beetje een hype is. En daar is opzich niks mis mee. Maar hij zal daardoor niet ineeens meer respect voor de zweep krijgen haha. Alleen dat ik hem op een andere manier laat leren lopen haha

ga volgende keer zweep proberen die ook een zwieper heeft.

Target werkt prima, het is alleen even omdenken natuurlijk. Met een target ga je zweepgebruik inderdaad niet aanleren, omdat ze precies het tegenovergestelde effect hebben.

Qua zweep: je kan een vlaggetje proberen. Sommige paarden reageren er wel erg heftig op, dus even voorzichtig uitproberen en misschien even een cap opzetten voor de zekerheid :+

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:53

swartbeessie schreef:
@activeme:
Ik vind het zelf interessanter om dan te kijken hoe je op de grond een paard gemotiveerd kan maken. Pionnetjes op de grond maakt het een stuk duidelijker waar je ze heen wil bhebben bijvoorbeeld. Een andere mogelijkheid is dat je paard meer naar je lichaamshouding kijkt dan de zweep, misschien helpt het als je in dezelfde richting loopt? Als je met zweep richting je paard kijkt, sta je qua houding op de rem.

Huh opjagen dat lees ik nergens in een van mijn post? Denk dat deze post niet voor mij bedoeld is?
Laatst bijgewerkt door _activeme op 17-03-21 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:54

@Pluto, Dat is dus exact hetgeen waar ik tegenaan loop met een van de twee merries.. Een stukje rood-wit lint aan een dressuurzweep zorgde al voor een heftige reactie terwijl een "kale" zweep niks doet.. Dus ik ben nog een beetje zoekende naar een goede middenweg.

Ik heb gemerkt dat ze licht reageert als ik de longeerzweep tegen haar aanduw, dus vergelijkbaar hoe je zou vragen om de achterhand een stapje om te zetten met de hand. Ik hoop dat ze dat binnenkort doorheeft, het is gewoon nog een beetje zoeken..

Probeer voor jezelf te denken dat een zweep een kriebelstok of verlenging van je arm is en daar is niks mis mee. Slaan heeft meestal echt geen zin. Als een (jong) paard niet reageert op een zweepslag, is het meestal goed om even opnieuw te beginnen. Ik heb gemerkt dat ze dan in een freeze zitten dus dan kun je op je kop gaan staan maar dan gebeurd er niks. Vaak laat ik ze dan wat rondstappen (aan de hand) totdat ze een lik of kauw reactie geven en dan probeer ik het nog een keer.

Een goede tip die ik hier kreeg is om de bak af te zetten met lint, zodat je een longeercircel krijgt, ondanks dat het geen bakrand is, hebben paarden er alsnog een hoop steun aan.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:15

swartbeessie schreef:
@activeme:

Max komt al graag in mijn ruimte en is al lastig van mij af te sturen ondanks mijn lichaamstaal. Dus gebruik ik de zweep als verlening om mijn energie nog wat duidelijker te maken dat hij echt wel uit mijn ruimte mag. Daarnaast is beetje spelen en en gek doen ook leuk, maar als hij dan een uitspatting krijg met steigeren en bokken wel gek doen, vind ik het wel fijner als hij dan niet zo in mijn ruimte is.

De bak heb ik inderdaad wat afgezet. in de grondwerk positie loopt hij prima met mij mee. En als ik roep komt hij en rennen we samen door de hitactief hahaha.

ind iemand zei ook al stukje plastic aan je zweep knopen. Maar ik wil geen paard wat bang wordt voor plastic.. Daarnaast ben ik ook bezig om rust te vinden met hem in zijn hoofdje, maar afentoe lekker gek spelen samen is wel leuk. Het is ook beetje lastig uit te leggen zonder beeldmateriaal

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 11:57

plutolover schreef:

Nino is ook zo nuchter en vind alles leuk en totaal niet onder de indruk van de zweep. Zelfs als ik met een zwieper als een lasso boven mijn hoofd aan het zwiepen ben staat hij met zijn oortjes naar voren naar mij te kijken alsof hij naar een komedie aan het kijken is. Wat ik eerst gecheckt heb is of hij dat alleen bij mij heeft of ook bij andere mensen. Ik heb iemand anders hem mee laten nemen naar de bak en met hem gaan oefenen en dan doet hij wel netjes zijn rondjes lopen en voor de zweep weglopen. Dus het lag aan mij.

Ik heb hulp ingeschakeld. Zij helpt mij nu dat ik meer te vertellen heb. Dat hij mij ziet als zijn leider. We zijn nu een paar weken verder en ik kan hem nu laten werken. Het dubbeltje is gevallen zeg maar zowel bij mij als bij Nino.

Dus ik zou eerst checken of hij dat alleen bij jou doet of niet.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:16

Monte_Cristo schreef:
plutolover schreef:

Nino is ook zo nuchter en vind alles leuk en totaal niet onder de indruk van de zweep. Zelfs als ik met een zwieper als een lasso boven mijn hoofd aan het zwiepen ben staat hij met zijn oortjes naar voren naar mij te kijken alsof hij naar een komedie aan het kijken is. Wat ik eerst gecheckt heb is of hij dat alleen bij mij heeft of ook bij andere mensen. Ik heb iemand anders hem mee laten nemen naar de bak en met hem gaan oefenen en dan doet hij wel netjes zijn rondjes lopen en voor de zweep weglopen. Dus het lag aan mij.

Ik heb hulp ingeschakeld. Zij helpt mij nu dat ik meer te vertellen heb. Dat hij mij ziet als zijn leider. We zijn nu een paar weken verder en ik kan hem nu laten werken. Het dubbeltje is gevallen zeg maar zowel bij mij als bij Nino.

Dus ik zou eerst checken of hij dat alleen bij jou doet of niet.

Ow dat is wel een goede ja om even uit te proberen of het aan mij ligt of niet,

En is echt niet dat ik niet weet hoe ik leider moet zijn. Maar ik weet wel dat hij in de hit ook graag bij mensen in hun ruimte komt en dan ‘lastig’ weg te sturen is..

Ellende is ook dat hij heeeel lief kan kijken en mensen dan te snel opgeven en dan heeft hij ‘gewonnen’. Maar ook in de kudde accepteren de oudere meer zijn geklier dan bij andere leeftijd genoten, Het ook echt nog een guppy met zijn energie en aura..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:21

Hoi, mag ik mij hier ook melden? :)

Ik heb vorige maand mijn nieuwe merrie gekocht. Zij is net een paar maanden zadelmak, maar gaandeweg merkten we dat ze sommige dingen nog heel spannend vindt. O.a. deken op doen en opstijgen.

We zijn nu eerst bezig met de grote APK (tandarts is geweest, vandaag krijgt ze een maagscopie omdat ze begon te reageren op aansingelen en best fel reageert op been, dus mogelijk maagzweren.. Eind maart de fysio en in april de zadelmaker erbij) en daarna hoop ik het rijden wat meer op te kunnen pakken.

Het is een binnenvetter als het gaat om spanning opbouwen, dus komende tijd ga ik lekker een band met haar opbouwen en grondwerken om de rust er wat meer in te krijgen. :)

Dit is Mona (Lisa):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:22

Ik zit even bij te lezen maar kan niet overal op reageren nu tijdens het werk :')

@ Plutolover – Hoe reageert je paard op druk in het algemeen? Om je paard uit je ruimte te vragen heb je geen zweep nodig imo. Ik zou persoonlijk er niet snel voor kiezen om de druk te vergroten door iets aan de zweep te maken. Niet eens omdat je paard dan bang zou worden voor de zweep maar omdat je al meteen met een hele grote hulp begint. Ik zou er dan voor kiezen om mijn lichaamstaal duidelijker te maken, desnoods spring je wat op om hem alert te maken.

Misschien ben je hier al lang mee bezig maar dit is hoe het Nimbus is uitgelegd: ik leg mijn hand op zijn buik (daar waar je been straks komt te liggen) en geef daar lichte druk in combinatie met wat druk op mijn touw naar voren. Zo stapt hij iets opzij en naar voren van mij weg en uit mijn ruimte. Door middel van mijn lichaamshouding kan ik hem vervolgens sturen. Wij zijn nu bij de volgende stap waarin we dit los van hem vragen. Bij ons is de valkuil dat we het contact met Nim verliezen als de afstand groter wordt.

-----
Verder hebben wij eigenlijk weinig nieuws te melden. Sommige dingen beginnen op zijn plek te vallen en zijn we nu heel fijn aan het oppakken. We hebben nu vooral de focus op het houden van contact. Mijn favoriete oefening is nu om hem te borstelen in de paddock, borstelen is eigenlijk niet het probleem, dat is stilstaan en dan vooral je geduld bewaren :+ Het leuke is dat hij in de paddock nog alle vrijheid heeft om even weg te lopen maar altijd weer bij me terugkomt zolang we in contact blijven met elkaar. Het resultaat is dat hij eigenlijk helemaal geen frustratie meer heeft tijdens het borstelen. We zijn nu op een punt waar hij eigenlijk gewoon lekker blijft staan. En dat zien we nu ook heel fijn terug in het grondwerk.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 12:42

plutolover schreef:

Ow dat is wel een goede ja om even uit te proberen of het aan mij ligt of niet,

En is echt niet dat ik niet weet hoe ik leider moet zijn. Maar ik weet wel dat hij in de hit ook graag bij mensen in hun ruimte komt en dan ‘lastig’ weg te sturen is..

Ellende is ook dat hij heeeel lief kan kijken en mensen dan te snel opgeven en dan heeft hij ‘gewonnen’. Maar ook in de kudde accepteren de oudere meer zijn geklier dan bij andere leeftijd genoten, Het ook echt nog een guppy met zijn energie en aura..[/quote]

Nee klopt ik weet in het algemeen ook wel hoe ik als leider moet optreden, alleen met Nino had ik deze problemen. En wat jij schrijft is Nino ook. Ook hij is heeeeel erg lief en weet precies hoe hij mensen om zijn vinger kan winden. En dat maakt het zo moeilijk voor mij. Mensen die verder van hem af staan konden dus wel hem zover krijgen om hem te laten lopen. Het probleem zat hem dan ook bij mij, omdat hij weet dat ik hem lief vind en het moeilijk vond om zo streng te moeten zijn dat hij moest lopen, maar de hulp die ik nu heb leert mij nu dus dat ik niet streng moet zijn, maar duidelijk moet zijn. Knuffelen doen we op stal en tijdens het poetsen, maar als we in de bak zijn moet er gewerkt worden en dan is er geen ruimte voor knuffels. Vooral in het begin zag ik na de training dat hij boos was. Hij liep prima mee, maar zag steeds dat hij zijn lip optrok. Als ik dan niet zei: Denk eraan, dan beet hij in mijn jas. Nu een paar weken later snapt hij en ik wat de bedoeling is. Ik moet consequent duidelijk zijn tegen hem en hij accepteert dat nu. Ik hoop dat jij ook de oplossing vind en fijn met hem kan werken.

@ Upendo welkom hier en wat een knapperd.

Ik ben echt heel slecht om op iedereen te reageren. Ik zie dat sommige al rijden super knap! en voor iedereen die hierbij op dit topic aangesloten is welkom.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:54

het is niet dat ik niet streng kan zijn. Heb al 16 jaar een mijn oudere haflinger en die was best dominant.. Alleen toen werdt mij geleerd als hij niet luisterd geef je een schop en tik! Nou ik kan max best een tik of schop geven maar het intreseert hem niks haha,. hij wordt niet eens boos... hij blijft gewoon lekker eigenwijs standvastig stil staan haha (hij wilt soms niet altijd mee lopen) beste is nog altijd snoepje/eten voor zijn neus... maarja steeds omkopen wil ik ook niet.

En ik wil ook gewoon dat hij vanuit mijn energie en leiderschap reageert. maar dan moe thij wel uberhaupt op mijn energie reageren. Zonder dat ik heel groot moet zijn. MAar komt goed hij gaat het vast wel leren op de vriendelijke manier. Zondat dat hij over me heen walst want ik heb wel mijn grenzen.

WELKOM UPENDO Wat een leuk paard

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:57

@upendo welkom. Wat een knapperd is het.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:00

Dank jullie wel voor het warme welkom!

Hier ook soms nog aan het uitzoeken hoe ik consequent kan zijn en wat er nodig is om duidelijk te maken wat wel en niet mag. En daarbij ook de zoektocht of het uittesten/'stout zijn' is of spanning/'ik ken dit niet'..

Het is echt een andere tak van sport, haha!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:05

Plutolover, mijn ruin was ook zo. Nergens van onder de indruk en niet bang voor de zweep. Zou volgens mijn toenmalige instructrice een probleem gaan vormen.
Heb hem met een stick (van natural horsemanship) geleerd hoe hij uit mijn ruimte moet en met stemcommandos geleerd hoe ik wil dat hij reageert op de zweep.
Inmiddels heeft hij prima respect voor de zweep.

Welkom Upendo! Wat een leuk dier!

Ik heb vandaag voor het eerst 'gehangen' bij Abby. Draakje gaf geen kik! Zo trots.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:14

Mooie mona lisa <3

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:32

Myrthee_ schreef:
Plutolover, mijn ruin was ook zo. Nergens van onder de indruk en niet bang voor de zweep. Zou volgens mijn toenmalige instructrice een probleem gaan vormen.
Heb hem met een stick (van natural horsemanship) geleerd hoe hij uit mijn ruimte moet en met stemcommandos geleerd hoe ik wil dat hij reageert op de zweep.
Inmiddels heeft hij prima respect voor de zweep.

Welkom Upendo! Wat een leuk dier!

Ik heb vandaag voor het eerst 'gehangen' bij Abby. Draakje gaf geen kik! Zo trots.

oke tot nu toe levert het nog geen problemen op want ben zelf keer echt goed flink (hij zat gewoon in mijn nek en ging zich met het touw bemoeien die ik los aan het knopen was van het hek) boos geworden en toen met een zweep hem weg gezwiept (raakte hem niet) en toen was hij wel weg.. Maar constant zo boos worden vind ik echt niet fijn... Maar met spelen dus dat mijn energie speels is reageert hij gewoon niet.

Ik wil hem leren dat hij respect hebt voor de zweep of mijn drijvende energie zonder dat ik boos of hem moet 'slaan'.

Omdat ik stanley wel op de gemene manier heb geleerd om respect te hebben voor de zweep (werdt mij ook geleerd toen) wil ik dat gewoon niet meer..

met oefenen ook dan wil ik eerst rust en ruimte voordat ik bijv een pasje opzij vraagt. Als hij aleen maar loopt te happen en te klote en in zijn hoofd druk is vraag ik eerst rust.