Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:33

Mist schreef:
Nog even over het fabeltje van schuwe wolven....dit exemplaar in yellowstone behoort daar niet toe. Man probeert hem weg te jagen maar dat lukt maar heel moeilijk

https://www.youtube.com/watch?v=0gb7G_MvaRc

Niet ok, en ik vind dit levensgevaarlijk. Gelukkig valt de wolf niet aan, maar de man moet er veel voor doen om hem van zich af te houden.
Ik zou dit echt niet grappig vinden. Een wolf is nl GEEN hond.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:47

Dit gedrag vertonen ze ook als ze honden meelokken naar de rest vd roedel, eentje gaat er sperls op af en als de hond mee gaat grijpt de roedel zijn kans. Op de Duitse paard/wolf site beschrijft een vrow dit ook, als zij daar is (bij de paarden op stal) moet ze haar hond goed bijhouden of hij wordt weggelokt. Vaak moet ze uren wachtn om voordat ze naar haar auto durft te gaan omdat de wolven in de buurt blijven hangen. Haar werd geadviseerd elke keer de politie te bellen (die zullen dat snel bue worden)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:51

pien_2010 schreef:
Mist schreef:
Nog even over het fabeltje van schuwe wolven....dit exemplaar in yellowstone behoort daar niet toe. Man probeert hem weg te jagen maar dat lukt maar heel moeilijk

https://www.youtube.com/watch?v=0gb7G_MvaRc

Niet ok, en ik vind dit levensgevaarlijk. Gelukkig valt de wolf niet aan, maar de man moet er veel voor doen om hem van zich af te houden.
Ik zou dit echt niet grappig vinden. Een wolf is nl GEEN hond.

Maar een hond is wel een wolf achtige. Ze kunnen ook zonder problemen voortplanten.... Moet je toch niet aan denken....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:51

Dit gedrag vertonen ze ook als ze honden meelokken naar de rest vd roedel, eentje gaat er speels op af en als de hond mee gaat grijpt de roedel zijn kans. Op de Duitse paard/wolf site beschrijft een vrow dit ook, als zij daar is (bij de paarden op stal) moet ze haar hond goed bijhouden of hij wordt weggelokt. Vaak moet ze uren wachtn om voordat ze naar haar auto durft te gaan omdat de wolven in de buurt blijven hangen. Haar werd geadviseerd elke keer de politie te bellen (die zullen dat snel beu worden)

thequeensmum

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:59

Vraag me dan wel af, waarom komt degene die dit zit te filmen niet even helpen, of rijdt er met zijn auto heen?
Kreeg pas ook een filmpje onder ogen van een man die zijn cavaliertje uit de bek van een krokodil probeerde te redden ( met succes ), dan denk ik: gooi die k*telefoon even neer en ga helpen mafkees

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:08

truus1957 schreef:
Vraag me dan wel af, waarom komt degene die dit zit te filmen niet even helpen, of rijdt er met zijn auto heen?
Kreeg pas ook een filmpje onder ogen van een man die zijn cavaliertje uit de bek van een krokodil probeerde te redden ( met succes ), dan denk ik: gooi die k*telefoon even neer en ga helpen mafkees

Truus ik dacht precies het zelfde als jij.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:31

Daar stond ook genoeg commentaar over bij de youtube film☹️

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:29

Vergeet niet dat het terrein in Yellowstone geen Nederlands park is :D Er kan heel erg zijn ingezoomd én er kunnen flinke oneffenheden tussen de weg en de man/wolf zijn.
Maar het is daar niet anders als hier; als er iemand in het water ligt staat 99% op de kant en als je geluk hebt springt er ééntje het water in. Maar vergeet niet dat reddend zwemmen iets is wat je aangeleerd moet hebben, niet zelden komt de redder zelf ook in gevaar door verkeerd inschatten stroming of gevaarlijk gedrag van degene die gered moet worden.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 09:35

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 09:42

Over de hybride en testen, hier een vertaling en link. In Finland zijn ze een betere test ah ontwikkelen. En ook ForGen kan het eruit halen in zekere mate. Waar de tests van bv BIJ12 heen gaan is een ander verhaal.

NB: ForGen en Senckenberg zijn verwikkeld in een inhoudelijke discussie over Wolvenschade en het herkennen van Wolf-hond-hybriden. Voor wie meer weten wil, is onderstaand artikel van augustus 2019 wellicht interessant

(Vertaling)<<Wolvenschade en Wolf-hond-hybride: ForGen en Senckenberg delen niet de zelfde mening
door Kathrin Führes op 05.08.2019, vertaling Google
Volgens een artikel van bild.de over het Hamburgse instituut "ForGen", groeit het debat over genanalyses en hybriden bij wolven weer. We spraken met "ForGen" en het officiële onderzoeksinstituut "Senckenberg".

Het Senckenberg Instituut wordt beschouwd als het officiële nationale referentielaboratorium voor wolvengenetica. Worden de resultaten van ForGen ook officieel erkend?
ForGen: Omdat de compensatiebetalingen een goedkeuring zijn, kunnen landen doen wat ze willen. De meesten willen onze resultaten niet erkennen. Twee jaar geleden zei het Beierse Milieukantoor op een congres dat onze resultaten ook werden erkend.
Hoewel we mogen onderzoeken voor de rechterlijke macht in kapitaaldelicten en onze onderzoeken leiden tot verdachten van moord of verkrachting zijn veroordeeld of de mogelijke vaders betalen de komende 20 jaar alimentatie, maar onderscheiden wolf of hond wordt in Duitsland duidelijk verleend slechts één laboratorium ...

Het artikel van bild.de stelt dat ForGen een ingewikkelde procedure gebruikt (mtDNA- en STR-analyse). Is de procedure eigenlijk nauwkeuriger dan die van het Senckenberg Instituut?
Senckenberg: Dat is niet het geval. We gebruiken verschillende methoden voor het scheiden van wolf en huishond. In het bijzonder maakt de studie van 96 diagnostische SNP-markers een zeer nauwkeurige identificatie van wolf-hond hybriden gedurende verschillende generaties mogelijk. De analyse is veel preciezer voor hybride detectie dan conventionele microsatellietanalyse (ook STR genoemd), zoals gebruikt door ForGen. Naast de SNP's gebruiken we ook microsatellietonderzoeken omdat ze ideaal zijn als genetische vingerafdruk voor het identificeren van individuele genetische profielen.

Ben je bekend met DNA-monsters waar de twee instituten tot verschillende conclusies kwamen?
ForGen: Ja, dat was er! Maar hier trek je je op twee manieren terug uit de affaire: 1. We kunnen toch niets doen. 2. De monsters zijn niet de juiste ...
Senckenberg: De resultaten van ForGen die ik ken, wijzen meestal op dubbelzinnige bevindingen, die meestal een vergelijkbare formulering hebben in de overeenkomstige rapporten, zoals "wolf-hond-halfbloed of gemengd ras", dus er is geen onderscheid tussen hond en hybride. Andere toevoegingen, zoals dat een bevinding "Wolf" niet kan worden uitgesloten, zijn te vinden in het rapport. Dit betekent dat het vastgestelde profiel kan worden toegewezen aan een hond, een wolf of een wolf-hond hybriden. Anderzijds ben ik niet op de hoogte van een enkel geval waarin ForGen tot een duidelijke conclusie kwam die in tegenspraak is met die van Senckenberg. Overigens is dit technisch gezien geenszins onmogelijk. Als er bijvoorbeeld twee DNA-monsters worden genomen bij een scheur in een schaap, kan in individuele gevallen een andere bevinding worden verkregen, bijvoorbeeld als DNA van de wolf en de hond aanwezig was op het gescheurde dier en verschillende plaatsen op de scheur werden bemonsterd.

Het artikel vermeldt ook dat ForGen meestal resultaten geeft met b.v. 60 procent wolf, 40 procent hond zou vinden. Wat betekent het het meest?
ForGen: Hier heb ik geen statistieken, maar we vinden vaak aanwijzingen voor vermenging.
Wat zegt het Senckenberg Instituut over deze resultaten?
Senckenberg: De methode die ForGen gebruikt, kan geen onderscheid maken tussen een hond en een wolf omdat er geen diagnostische functies worden gebruikt die in het algemeen een onderscheid maken tussen huishonden en wolven. Alle functies zijn aanwezig in zowel huishonden als wolven. De gebruikte markers zijn niet ontwikkeld voor hybride diagnostiek, maar voor het genotyperen van huishonden. Toewijzingskansen voor individuele populaties in de referentiegegevensset kunnen alleen worden bereikt op basis van de allelfrequenties. Als u bijvoorbeeld probeert een Iberische wolf via dergelijke microsatellietanalyses toe te wijzen aan genetische profielen van tamme honden of wolven uit Oost-Europa (bijvoorbeeld uit de Baltische populatie), krijgt u resultaten vergelijkbaar met die waarnaar wordt verwezen als de "60% wolf en 40% hond". Hierin staat dat het profiel in kwestie niet met voldoende waarschijnlijkheid kan worden toegewezen aan Oost-Europese wolven of tamme honden. Dit is logisch en consistent, omdat een Iberische wolf noch een huishond noch een Oost-Europese wolf is en de allelfrequenties van wolven op het Iberisch schiereiland en in Oost-Europa aanzienlijk verschillen als gevolg van een gebrek aan genetische uitwisseling. Als je een profiel van een Duitse wolf test tegen referentieprofielen van roofwolven, evenals wilde wolven uit meer afgelegen populaties (zoals Rusland), zoals ForGen voor zover ik weet, krijg je even dubbelzinnige associaties. die "Gemengde resultaten", zoals ForGen vaak ontvangt, zeggen dat deze monsters noch huishonden, noch wolven van wolven of wolven uit Rusland zijn. Onze resultaten bij Senckenberg bevestigen dit ook, de bevinding is correct. Het heeft echter niets te maken met een vermeende aanwezigheid van wolf-hond hybriden. Waarom ForGen deze onjuiste interpretatie van hun bevindingen, die wijdverbreid is in het publieke oog, niet corrigeert, kan ik niet beoordelen.

Waarom weet Senckenberg minder over wolvenhybriden?
ForGen: Volgens Senckenberg zijn er helemaal geen hybriden in Duitsland en de Labrador-hybriden zijn de uitzondering ... dus "minder" voldoet niet helemaal aan de huidige situatie.
Hier is het altijd belangrijk wat ze de bestudeerde voorbeelden vergelijken en we hebben verschillende databases. Dit is het belangrijkste twistpunt! Als u vergelijkingsdieren invoert en een naam geeft voor uw evaluatiecomputer, zal hij er altijd mee samenwerken. Dus als u 20 herders (of hun gegevens) invoert en ze "WOLF" noemt, zal de computer wolf detecteren telkens wanneer een herdershond monsters neemt ...
Wat zegt Senckenberg daarover?
Senckenberg: Ten eerste is de bewering niet correct. Voor zover ik weet, heeft ForGen nog nooit wolf-hond hybriden in Duitsland ontdekt (de verklaring "60% wolf en 40% hond" is geen bewijs van hybridisatie, zie vorig antwoord). Tot nu toe hebben we twee gevallen van hybridisatie (in Saksen en Thüringen) in Duitsland kunnen bewijzen. Ondanks het gebruik van verschillende markersystemen (bijvoorbeeld diagnostische SNP's, microsatellieten, geslachtschromosoom-gekoppelde markers, meting van het aantal kopieën van amylase), waren er geen aanwijzingen voor verdere hybridisatie-gebeurtenissen in alle andere onderzochte Wolf-profielen.
Aan de andere kant hebben we weinig hybriden, zoals er, zoals bekend uit wetenschappelijke studies, weinig hybridisatie-evenementen zijn in Midden- en Noord-Europa. Hybridisaties komen vaker voor in delen van Zuid- en Oost-Europa en Azië, waar veel zwerfhonden zijn. Verschillende genoombrede studies op basis van de studie van duizenden markers verspreid over het genoom hebben bevestigd dat de meeste Europese wolvenpopulaties genetisch verschillend zijn van tamme honden, en incidentele hybridisaties veranderen hier niets aan. Deze kunnen dus veilig van elkaar worden gescheiden met geschikte methoden, zoals gebruikelijk is in alle laboratoria die ik ken, die ervaren zijn in hybride diagnostiek bij wilde dieren.>> (Einde vertaling)

https://www.jagderleben.de/news/wolfsri ... rg-uneinig

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:21

Dank je wel TS voor dit artikel met vertaling. Het is ook een artikel zoals ik zelf ook dacht dat het zou zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:48

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 19:09

Moderatoropmerking:
post verwijderd ivm foto zonder waarschuwing

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:11

jobamara schreef:
Moderatoropmerking:
post verwijderd ivm foto zonder waarschuwing

Altijd een rot gezicht. De natuur is wreed ;(

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:39

Bij Katlijk loopt een hele groep damherten in het wild, daar zijn ze al jaren over aan het praten. Die moeten namelijk afgeschoten worden want horen hier niet thuis, maar dan is er weer protest natuurlijk. Ik zie ze bijna elke week wanneer ik daar langs kom, zo'n mooi gezicht. Mocht die wolf honger hebben, dan loopt daar wel een alternatief dus...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:07

Even een pluim uitdelen hier hoor :). Fijn dat de updates vertaald worden naar het Nederlands. Ik lees ook graag mee hier want ik begrijp echt wel allebei de kanten van het verhaal.

Wel nog een kleine aantekening: het kan zijn dat er auteursrechten op een artikel zitten, of dat de schrijver van zo'n artikel het gewoon niet kan waarderen dat het zomaar vertaald wordt.
Zorg er dus voor dat je een korte samenvatting schrijft en stuur de link naar het originele artikel mee.
Geinteresseerden kunnen die link met het artikel dan voor zichzelf vertalen ;).

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:18

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:52

Zijn er statistieken van hoeveel schapen/koeien/paarden er doodgebeten zijn in de afgelopen jaren? Ben wel benieuwd hoe groot de stijging is sinds de wolf hier rondloopt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:02

Dus het veulen is uit zichzelf dood gegaan en de vossen hebben van het karkas gegeten want wolven zijn bang van volwassen paarden.....
Die man die moet toch wel hele dikke duimen hebben.... ;(

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:06

Ik denk dat ik mijn paarden (paard en mini shet) 's nachts maar weer buiten laat lopen. Wolven zijn blijkbaar bang voor grote paarden.
Als ik die Loos moet geloven.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:35

jobamara schreef:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/07 ... 1620380038

Deze foto's zijn ook uit de buurt van Katlijk, Friesland. Er zijn al wat dode lammeren gevonden. En als het een nazaat uit de Rodewald roedel is, pas zeker op je veulens en pony's.

[ [url=m/Vwfaxx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/obv8fx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het valt me mee hoe rustig die paarden eigenlijk nog ogen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:46

Wat mij opvalt is dat Jan Loos heel duidelijk is zowel over het hedrag vd wolfshond ( komt voor dat hij zijn baasje opeet), als de opmerking dat als een wolf ie natuurgebied een half jaar is, dat hij dat als zijn territorium beschouwd en honden laten loslopen niet verstandig is, daar het voor de honden slecht af loopt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:51

Raar verhaal. En heb ook nog
Nooit iets gelezen of gehoord over een wolfhond die een eigenaar opgegeten heeft.
Tenzij misschien een 1 op 1 fok in Amerika Ofzo

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:23

-O-
Muze schreef:
Raar verhaal. En heb ook nog
Nooit iets gelezen of gehoord over een wolfhond die een eigenaar opgegeten heeft.
Tenzij misschien een 1 op 1 fok in Amerika Ofzo

De post van je is interessant dus ik ben gaan het googelen.

Hier een link die het heeft over fatale incidenten met kinderen (ik ga verder zoeken) https://www.demorgen.be/nieuws/vergeet- ... ~b2f27323/

De hybride wolfshondvstaat op 6 als het gaat om onvoorspelbare agressieve honden
https://www.startpunthonden.nl/nieuwsar ... eve-rassen

https://www.judithvisser.nl/dewolfhond/
Heel interessant artikel van een liefhebber die aangeeft welke verschillen er zijn, en dat het heel wat vraagt om zo'n hond te hebben.

Duidelijk is, dat wellicht het opeten van baasje overdreven is, maar dat wolfshonden speciaal zijn en niet gemakkelijk.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:41

Ik wist wel dat ze pittig zijn, heb me jaren geleden verdiept in saarloos en Tsjech maar snel vanaf gezien.
Maar hier schrik ik toch best van