Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:51

CalipsoLover schreef:
Gave zadels!
En wat een leuk paard is Feyre <3
Wat goed Jodym! Was ook zo met Marie vrijdag. Ook heel tevreden. _/-\o_

Gisteren is Marie uitgeschoven op de betonnen ondergrond met buiten zetten. Ze heeft een wondje op haar heup (gelukkig niet diep, heeft een beetje gebloed maar is intussen dicht en droog) maar ik vind haar wel stijf lopen. Ook is ze wel wat afgevallen, vooral haar achterhand, en ik vermoed van de stress maar ze zit ook in haar groeispurt. Morgen of overmorgen bel ik sowieso de dierenarts want die moest toch komen en ontworming heb ik ook gehaald. Maar intussen, wat voor voeder geven jullie jullie jonkies in hun groeispurt waar niet te veel energie-gevende stoffen in zitten? Ze heeft op de weide onbeperkt hooi tot haar beschikking en in de stal krijgt ze 1x per dag een halve portie basismengeling.

Merlin heb ik een tijd op de senioren priores gehad om aan/bij te komen. Hij heeft ook nog periodes dat hij erg groeit en dan kan het bijna per dag verschillen of hij net te schraal is of gewoon normaal :')

Klinkt toch als een goede glijpartij dat ze zo stijf is :(:)

CalipsoLover

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:41

Ja ik hoop niks ergs, nu heb ik het ook pas bij het buiten zetten gezien dat ze “stijf” liep, maar dat kan ook van de modder komen want de paddocks zijn nu toch heel drassig. Morgen kijken we nog eens goed.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 01:23

Het is op zich niet vreemd dat ze stijf is, ze zal wel een rare beweging gemaakt hebben.
Hopelijk valt het mee.
En gefeliciteerd! Y)(^)

Jodym, super!

Joya lekker aan de wandel geweest..wel lekker he, wat meer lentegevoel.

Berdien, fijn dat de motorrijders rustig deden, scheelt wel veel als ze rekening met je houden.
Ze was ook trots op d'r zelf zo te zien. :D
Leuk dat je ook meedoet met de challenge!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:30

Cool, die types zadels (Ludomar / Signum bijvoorbeeld) ken ik helemaal niet. Zijn dat nou zadels specifiek voor meer barokke paarden, of is dat gewoon de vormgeving wat ze hebben? Wat is de functie van de scherp teruggesneden ronding achteraan van het zadelblad?

Bolle buik met minizadel, schattig toch :D

Dappere Feyre! +:)+ Charmante foto van het blonde bolleke :))

Dapper Jodym!

Oei, Marie een ongelukje gehad :(:) Hopelijk idd alleen een beetje stijf.... Qua voer in de groeispurt zou ik zeggen Speedibeet, Seniores Priores en/of Lucerne. Maar vooral flink het dikke gras in, dat zet iig bij de mijne het best aan. Schrale Peanutje heeft sinds haar virus wat slobber bijgevoerd gekregen en nu Lucerne, daar trekt ze qua spieren nu ook aardig op bij.

Maar gefeliciteerd met je verjaardag! Y)(^)

Ja inderdaad, Pinda's singelgroeve ligt erg ver naar voren dus dat is sowieso wel lastig. Tot nu toe lijkt het goed te gaan met het fluffy zachte bontje, fingers crossed dat het zo blijft... Hier gisteravond nog even gereden weer, tussen de hindernisjes wat in de bak stonden doorgeslingerd. Pinda was weer heel erg braaf, ik moet zelf nog leren sturen :Y) Een aantal bijna-ontmoetingen gehad met balkjes en palen wegens mijn gebrek aan stuurmanskunsten- en elke keer dat we per ongeluk voor een balk terecht komen gaat Pinda in de ankers om naar de balk te kijken "Hek! Daar kan ik niet door vrouwtje!". Het wordt toch echt een dressuurgeit later als ze groot is, mutsie :)) :+

Morgenochtend zadelmaker, ben heel benieuwd. Nog een week, dan komt ze al weer naar huis :):)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:44

Zadels kunnen op ieder paard, ik ga hem op een arabier leggen :)) Het voordeel van dit type spaanse/portugese zadels vind ik dat er veel meer ruimte is voor de ruggengraat en dat er veel meer kussenoppervlak is waar het zadel op rust voor een betere gewichtsverdeling. De beugelophanging is vaak ook iets verder naar achteren voor een betere beenligging. Je zit vrij vast in deze zadels (als een soort stoel), maar door de vorm heb je wel veel meer bewegingsvrijheid. Het grootste nadeel van dit zadel is dat je er geen dressuurwedstrijden mee mag rijden, want het is geen engels-lijkend zadel (echt de meest achterlijke regel ever, maar goed :roll: ). Ik ben in ieder geval helemaal fan ervan :D

Edit: Oh, en ze zijn vaak verstelbaar :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 13:34

CalipsoLover schreef:
Ja ik hoop niks ergs, nu heb ik het ook pas bij het buiten zetten gezien dat ze “stijf” liep, maar dat kan ook van de modder komen want de paddocks zijn nu toch heel drassig. Morgen kijken we nog eens goed.

Ik duim voor jullie en kan alleen maar delen dat het niet altijd het ergste is! Duke heeft met zijn achterbeen vastgezeten in de draad toen hij voor de zoveelste keer wilde uitbreken ( -:(- ) en die liep zo kreupel dat ik dacht dat zijn been afgezet moest ofzo. Foto's, echo's gemaakt maar niks te zien dus gewoon stijf en misschien wat gekneusd maar na een week boxrust al veeeel beter.

Goed in de gaten houden en maak jezelf pas gek als dat echt nodig is, heeft me onnodig veel slapeloze nachten gekost toen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:00

Oei, zo vallen op het harde vind ik toch wat eng. Doet me denken aan dat topic over die gevallen jong merrie, die had de boel gebroken.. Goed in de gaten houden hoor!

Feyre staat op FiberForce van Cavalor. Hoog in eiwitten en vetten, maar laag in zetmeel en suiker. Daarnaast staat ze op onbeperkt voordroog. Hiervoor had ik haar op de jonge paardenmix van Cavalor staan, daar deed ze het ook heel goed op. Maar omdat die koudbloeden toch wel heel gevoelig zijn voor suikers/zetmeel heb ik haar nu op de FiberForce gezet. Krijgt ze elke avond een beetje van.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:33

Met mensen met pech las ik en ook een aantal die super knap bezig zijn!

May mag na goedkeuring van de dap vandaag weer naar buiten! Rustig terug opbouwen maar niets gebroken o.i.d.
Loopt gelukkig toch met een sisser af.
Hier nog ongv 2 weken tot ik beval dus het komt me echt wel even goed uit dat ze weer van de box af mag.
Scheelt toch een keer extra op en neer etc.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:04

Tijdje niet gereageerd maar wel bijgelezen.

Leuk om te zien waar iedereen woont, wij wonen vlakbij Amersfoort :)

Is Pinda nog op wedstrijd geweest?

Ik ben ook zonder zadel begonnen, inderdaad ben je er dan snel af indien nodig en ook ik had nog geen zadel :) Met het eerste galopje wel gewacht op mijn zadel, ik weet inmiddels dat hij soms wat vrolijk kan zijn met galopperen (uitgebreid getest aan de longe) en dat zag ik zonder zadel niet zo zitten :') Maar uiteindelijk met galopperen ohz gewoon gelijk een braaf rustig galopje :)

Duke superknap op buitenrit *\o/* Zelf vind ik het altijd lastig als een ander paard vervelend doet, Koda reageert daar heel snel op, is nog een werkpuntje :o Daarom ga ik nu het liefst alleen naar buiten, er zijn weinig andere paarden die ik erop vertrouw écht rustig te blijven en zich aan te kunnen passen aan mijn tempo (behalve mijn verzorgpaard maar die staat te ver weg).

Koda staat ook vaak los, vind het ook leuk om los met hem bezig te zijn. Inparkeren kan hij inmiddels zonder hoofdstel/halster/touw iets en vindt hij superleuk. Soms ga ik er dan ook even op zitten, maar niet echt rijden, want dan wil ik toch wel een noodrem hebben :j

Balen dat Marie is uitgegleden, heb je de DA nog gesproken?

Janntjuh hoe is het inmiddels met jou? Nog last van je val? Mijn ribben & heup zijn nog steeds niet de oude. Ik kan inmiddels de meeste dingen wel weer (wandelen, bukken, mest ruimen) maar sommige dingen zijn ook nog niet prettig (niezen, hardlopen, paardrijden doe ik alleen op betrouwbare paarden want ik mis nog wat kracht & coördinatie, kruiwagen door de blubber duwen lukt ook nog niet).

Koda krijgt vitalbix :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:26

Ik denk dat ik woensdag gewoon even naar een speciaalzaak rij voor voedingsadvies, maar vandaag vond ik ze dan weer een pak minder ingevallen staan dan gisteren, misschien dat ze ook haar buik opspande van de stijfheid? Want ze loopt intussen ook weer helemaal goed, geen stijfheid meer en het wondje ziet er ook proper en goed uit dus maak me intussen al niet te veel zorgen meer. Gisteren liep ze ook niet echt mank maar ze zette haar ene been minder goed onder, vandaag (gelukkig maar) weer niks van te zien. Hopelijk heeft ze wel haar lesje geleerd dat ze dit niet nog een keer doet, die beton is ook gewoon levensgevaarlijk in de wintermaanden. Hier ook eens een paard gehad dat is uitgegleden en hebben we moeten laten inslapen omdat we die niet meer recht kregen, beestje was ook wel erg oud. Vandaag heb ik Marie weer alleen aan de longe durven nemen *\o/* rechts deed ze het echt super maar links trekt ze haar toch elke keer weer los en ik kan haar dan niet houden. _-:( Dankjewel voor de verjaardagswensen iedereen! :+:

Granoek, gaat het ondertussen wel weer beter met Duke?

Wat goed dat je terug stilletjes aan aan de slag kunt Phuddle!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:43

Goed zo, Jodym! Gewoon longeren in de buitenbad, hoe meer je er doet hoe normaler het wordt.

O jee, Marie uitgegleden. Kan mij voorstellen dat ze stijf is na zo een val. Als ze verder normaal doet, durft te liggen en rollen zou ik het even aan kijken.

Misschien is Agrobs futura grasbrok, gewerkt, een mooie aanvulling. Worden ze niet heet van, zit wel wat in en mocht ze minder hooi eten vanwege wisselen gaat geweekt voer er wel goed in.
Ik voerde toen ze jonger was de Vitalbix breed and grow.

En gefeliciteerd!

Vientje schreef:
Cool, die types zadels (Ludomar / Signum bijvoorbeeld) ken ik helemaal niet. Zijn dat nou zadels specifiek voor meer barokke paarden, of is dat gewoon de vormgeving wat ze hebben? Wat is de functie van de scherp teruggesneden ronding achteraan van het zadelblad?

De zadels zijn voor alle soorten paarden, vaak ook makkelijk aanpasbaar,maar wel bekender in de barokke/klassieke wereld.
Weet niet of die ronding een functie heeft of gewoon meer voor de onderscheidende looks is.
Met de zadels die ik op het oog heb mag wel bij de Knhs gestart worden.
Ben benieuwd of je zadels passend te maken zijn op Pinda!

Fijn dat het beter gaat, Phuddle! Jij succes met de laatste loodjes!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:46

Zie dat ik achter de feiten aanloop ;) Gelukkig gaat het al weer beter met Marie!

Woensdag komt de zadelmaker bij ons! Ben benieuwd wat er mogelijk is, hoe het zit en tegen welke prijs.. :D

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:52

Gelukkig dat het weer wat beter met haar gaat Calipsolover! En gefeliciteerd Y)(^)

En ook heel fijn dat het beter gaat met May Phuddle! Voor jou ook de laatste loodjes, haha.

Is dat met Duke pas geleden gebeurd? Gelukkig goed afgekopen iig! En wat doet hij het braaf zeg!

En wat een gave zadels komen hier voorbij zeg! Heb je met arabieren ook last van kortere ruggen?

Vervelend dat je nog zoveel last hebt s1993... ik zit ook nog aardig in de lappenmand. Dingen zoals lachen, hoesten, niezen, balen vlas sjouwen etc gaan hier nog niet met mijn ribben. Beetje licht mesten gelukkig wel.
Ik loop wel nog op krukken, mijn knie is nog steeds goed blauw maar de zwelling is gelukkig weg. Nog wel flinke steken bij mijn kniebanden, dus dat hou ik nog even in de gaten...

Ik krijg van veel mensen op stal het typische “ja wat verwacht je met een 3,5 jarige, logisch dat je daar vanaf valt.” Maar ze kijken me vervolgens wel heel erg verbaasd aan dat ik met Mer de stal rond loop met mijn krukken en hij daar zo braaf mee is :')

Hij wordt nu trouwens een paar keer per week gereden door mijn instructrice en vriendin. Zij zijn nu bezig om hem de galop aan te leren, wat hij echt geweldig oppakt, dus ik ben trots op mijn blij ei <3

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 23:02

Nee hoor dat was volgens mij exact 2 winters geleden, ook in februari. Heeft tijdens zijn boxrust toen ook nog mijten gekregen, been open gebeten, heeft tot september geduurd voor dat dicht was bah bah

Maar niks meer aan te merken nu hoor! Hij heeft serieus meer last gehad van die mijten en de wonde dan van zijn been. Hij ging met de dag beter lopen. Heb daar nog wel ergens filmpjes van in zo’n verborgen YouTube link als je die zou willen zien maar weet niet of je er veel aan hebt, was vooral voor mezelf om te kunnen zien of hij vooruitging

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:54

Arabieren hebben vaak wel korte ruggen ja. Er zijn wel lijnen met langere ruggen, maar dan is de bovenlijn ook vaak erg week, dus daar wil ik niet mee verder fokken. Ik heb ook nog een dressuurzadel en die is voor mijn merrie al tegen de lange kant aan, maar voor Prazani zou die echt helemaal te lang zijn geweest. Deze Ludomar is mooi kort, dus hopelijk past dit hem ook :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:58

Wanneer laten jullie een zadel eigenlijk opmeten? Nog voor het zadelmak maken of daarna? Want ik heb al een zadel, maar weet uit ervaring dat het veel fijner is wanneer ik dat zadel ook al rijdend kan laten zien aan de zadelpasser voor een betere fit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:05

Ik heb om oefenen eerst het zadel wat ik al had gebruikt. Ligt niet goed genoeg om op te zitten maar wel goed genoeg voor haar om te wennen.
Vorig jaar heb ik een zadelpasser laten komen om te kijken of hetgene wat ik in gedachten heb ook paste.
Morgen komt de zadelpasser en inmiddels ben ik inderdaad zover dat ik een stukje proef kan rijden want dat is zeker belangrijk.
Maar goed ik heb natuurlijk de start van het inrijden zonder zadel gedaan.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 10:02

Ik heb een nieuw zadel gekocht, niet te duur, om ongeveer te gaan tot draf onder zadel. Het zadel ligt best prima maar zodra we kunnen draven komt er iemand naar kijken

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:00

Ik wil niet met een zadel rijden waar de zadelmaker niet naar gekeken heeft, maar longeren ermee vind ik prima want dan komt er veel minder druk op. Ik heb dus tijdens grondwerk/longeren/wandelen regelmatig een (spring)zadel op gehad en het rijden heb ik in eerste instantie opgebouwd zonder zadel. Toen ik naar de zadelmaker ging was de eerste keer dat Koda daadwerkelijk een westernzadel op had en ook de eerste keer dat ik er met zadel op ging, had vantevoren aangegeven dat ik er alleen op zou gaan als het goed zou voelen (Koda is heel expressief en ik kan hem vaak goed inschatten) en dat deed het toen dus ook :)

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:12

poeh ik was even ziek, kletsen jullie zomaar drie pagina's bij elkaar!
Helaas blijft niet alles plakken in mijn zeef...
Veel over zadels. Ik heb nog niet echt een plan, voor nu leg ik mijn barebackpad er op, wellicht rij ik hem daar ook mee in. En daarna zie ik wel weer. Het zadel wat ik van mijn paint nog heb liggen gaat waarschijnlijk niet passen, dus zal er sowieso een nieuw zadel moeten komen. Ik ben geneigd een westernzadel te willen, maar een endurance of gangenpaardzadel sluit ik ook niet uit. Het belangrijkste is dat het hem goed past, daarna of ik er in kan zitten. Western is toch wat lastiger en weinig vergevingsgezind qua pasvorm, en aangezien hij nog wel heel veel zal veranderen neig ik ook gewoon naar iets goedkopers. Ik zie wel. Zo ver ben ik nog lang niet haha!

Timmie was het er niet mee eens dat ik ziek was, toen ik weer kwam was hij mieters stout, en erg grensverleggend. Drie keer de bak uit gerend tijdens longeren, zich niet laten poetsen, bijna zijn voeten in mijn neus parkeren.... oeioeioei. Dag later was het weer ok. Weer even met mijn neus op de feiten gedrukt dat ook Rocky's klieren kunnen zijn....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:19

Vientje, wat braaf van Pinda en zo grappig met die hindernissen.
Mijn vorige paard was ook geen springer maar Malik draait er zijn hoef niet voor om, die vindt eigenlijk alles wel grappig. :D
En, is het gelukt met passen?

Phuddle gelukkig valt het mee.!
Mijn paard vroeger was ook nogal onstuimig en is wel vaker gevallen, hij was ook een keer in de kruiwagen gaan staan en maakte toen een koprol.
Malik heeft hetzelfde kruiwagentrucje ook gedaan nog bij de fokker, ze waren er allebei niet bij gewond geraakt.

S1993 wij zitten ook wel vaak op één lijn geloof ik met hoe we het doen.
Gelukkig gaat het alweer wat beter met je.

Calipsolover, linksom vindt ze vast moeilijk.
Maar komt wel goed, misschien gewoon alleen stappen op links een tijdje.

Fransje, hopelijk kun je iets helemaal naar je zin krijgen, spannend morgen!

Janntjuh, eraf vallen kan ook op een ouder paard natuurlijk..gelukkig laat hij wel zien dat hij eigenlijk heel braaf is.
Super dat hij nu toch verder wordt gereden en hij het goed doet, straks is hij al helemaal beleerd als je erop gaat!

Duke is gewoon een stuntpaard!

Mrs Midnight hihi wat een stouterd, hij heeft je weer even getest.

Mijn vorige arab had een extreem korte rug, mijn zadel van 43 cm pastte wel.
Hopelijk past die ook op Malik, die heeft wel een iets langere rug gelukkig.
Voorlopig nog geen zadel op maar ik kan wel zien of iets past.
Ik heb ook vrij zachte vulling dus dat maakt het ook makkelijker passend.
Ik zie allemaal nog wel hoe dat gaat straks met het zadel.

Net gelongeerd in de regen en blubs.. :roll: hij was braaf maar hij had net als ik geen zin meer in blubs.
Ook nog wat oefeningen gedaan, daarmee is hij super fanatiek.
En we hadden vanmorgen ook nog wat quality time. :+:

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:41

Ahh wat een lieve foto :+:

Wat een mooie zadels komen er voorbij!! Ik heb een Tietse's Choice en die ligt eigenlijk perfect op al mijn Friezen! :D +:)+ Voor het eerst wennen aan het zadel gebruik ik echter wel een andere, eentje waarbij het niet zo erg is als er iets mee gebeurd :P

Qua voeding; ik geef mijn 2.5 jarige nu merrie-jaarling brok van Van Gorp +:)+ Erg tevreden over!

En wat een nare valpartij! Wel fijn dat ze alweer minder stijf is! :D Hopelijk loopt het bij jou ook met een sisser af... en heeft ze er iets van geleerd _-:(

Edit: ook nog even een update van ons, al is ie wat minder spannend haha. Merk dat Dije een stuk meer ontspannen is, niet meer schrikt van krakende jassen, niet meer eerst wegloopt als ik naar hem toe wil en zelfs naar me toe komt nu als ik hem roep <3 Z'n halster deinst ie steeds minder vaak in eerste instantie voor weg en ook met z'n deken om/af doen blijft hij (over het algemeen) keurig netjes stilstaan :+: Binkie <3

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:55

Klinkt als fijne zadels allemaal, zeker die verstelbaar zijn :j

Mooi dat het zo goed af lijkt te lopen Phuddle! *\o/* Goed om te horen!

En ook fijn om te horen dat het met Marie lijkt mee te vallen, gelukkig maar!

Merlin is krukken-proof :)) :D

Balen dat jullie toch nog zo veel last hebben van de vallen :(:)

Timmie een puber-dag ;)

Ahh wat lief MirandaFuego, snoezige pownie zo!

Mooi dat Dije zo vooruit gaat :)

Hier nu zadel laten aanmeten, tot nu toe heb ik er zelf een niet-aangepast "kamikaze-zadel" wat stuk mocht op gehad met wennen aan zadel en het daadwerkelijke beleren is gedaan met zadels van die ruiter/amazone. Maar vandaag dus voor het eerst met mijn eigen zadel gereden, en ook voor het eerst meteen zelf erop zonder dat ze eerst voorgereden werd. Dat was wel weer ff stress voor mij, maar Pinda was zo zoet <3 Duurde allemaal erg lang en veel gepruts aan haar lijf natuurlijk, maar ze gedroeg zich super. Knappe kleuter!

Het goede nieuws is dat het oude dressuurzadel van haar moeke haar als gegoten zit *\o/* (toch gek, net zo'n puber die in haar moeders kledingkast aan het shoppen is. Eerst al halsters, toen dekens, en nu moeke's zadel :+ :)) ). En ook nog aanpasbaar is (Passier Corona, boom is verstelbaar dmv warmte) dus dat ze hier ook nog wel een tijdje mee toe kan :) Het slechte nieuws is....dat hij toe is aan een nieuwe vulling :+ :$ Maar goed, altijd goedkoper dan steeds nieuwe zadels moeten laten aanmeten dus ik ben blij!

Gisteravond stond de startlijst voor zondag ook al online...het wordt nu toch wel heel echt en spannend! Maar ook erg leuk, zie het gewoon als een "Pinda ontdekt de wereld" uitstapje. Als ik zie wat er in een van de andere voorrondes vooraan eindigde dan doen we echt voor spek en bonen mee met de gup dus wat dat betreft is er ook geen druk om te presteren. Dus maar fijn kilometers maken met de muppet :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:07

Toepasselijk in deze tijd een Passier Corona :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:09

:oo Die had ik nog niet eens bedacht _O-

Stiekem ben ik patiënt zero, nou ja mijn zadel dan :+