Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 13:05

Ik vind dat ook hoor. Als je kan voorkomen is dat altijd beter. En ik wil mezelf achteraf niet verwijten dat ik beter het andere had kunnen doen... Lastig!

Ja klopt, onder het zadel zijn ze wat minder ruim. Vader is 155. Dus best aan de maat. Joy gaat daar overheen als ze zo doorgaat :')

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:06

Kamea is ook niet röntgen gekeurd, maar ze is wel klinisch gekeurd. Dit omdat ik geen goud met het paard hoef te winnen, maar het voor mij gewoon een hobby is. Röntgen foto`s kunnen op de dag dat je je paard laat keuren helemaal goed zijn, en een maand later lopen ze kreupel.. tja dan toch wat over het hoofd gezien meestal..
En ik zeg maar altijd zo.. wat niet weet wat niet deert :')

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:10

Als je eenmaal in die molen geweest bent en dus toch stiekem een hoop ellende gezien heb denk je iig wel n paar keer extra na...

Ik keurde vroeger ook enkel en alleen klinisch maar ben nu toch wel blij met de röntgenologische keuringen. Ben ook geen fan van zomaar snijden en wroeten maar als er fragmenten zitten die tzt voor een hele hoop ellende zullen gaan zorgen dan is voorkomen beter dan genezen ;)

Ieder moet voor zichzelf uitmaken wat ze doen, elk mens en elk paard is anders..... Hier dus wel de keuze gemaakt om meteen te opereren maar dat is ook mede doordat hij sowieso al onder volledige narcose moet en dan is het weghalen een kleine ingreep extra, daarna hoef ik niet meer na te denken of er nog iets zit wat voor problemen kan zorgen en dat is me wel n x aantal € waard.

Is toch echt heel erg zuur als je je paard voor de verkoop hebt staan en ze worden ineens afgekeurd! Dan heb je alsnog n issue. Dus wat niet weet, wat niet deert gaat niet echt op in de context....

En natuurlijk is elke keuring of dat nu een klinische is of een rx is een momentopname maar wel fijn om te weten waar je staat ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 13:17

Joy gaat niet op voor verkoop. Ze mag bij mij oud worden. Ook als er iets gebeurt.

Klinisch was ik sowieso van plan. Is ook wel fijn om te weten na al die ellende. Maar dat zie ik meer als apk.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:19

Hier ook niet perse voor de verkoop maar zeg nooit nooit, je kan helaas niet in de toekomst kijken.

APK is idd wel heel erg fijn.... dan weet je voor zover dat alles goed is

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 13:24

Klopt hoor. Maar vooralsnog is Joy here to stay. We hebben al redelijk wat bergen verzet, dus de rest is appeltje eitje :P

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:26

daar gaat t ook om

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:34

Ik meld mij hier :D Ik heb ook een zelfgefokte uit de L jaargang en ik ga wel keuren. Ondanks dat de moeder spijkerhard en prok was, de oma prok, der overgrootoma prok en al de zussen van de moeder ook. En de vader ook........
Maar de kans dat er een fragmentje zit die gaat irriteren als ze aan het werk gaan, wil ik dat liever weten zodat ze eerst geopereerd kan worden. Mijn arts raadde dit ook aan, mede omdat de merrie best aan de maat is.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:22

Deempjexxx schreef:
Kamea is ook niet röntgen gekeurd, maar ze is wel klinisch gekeurd. Dit omdat ik geen goud met het paard hoef te winnen, maar het voor mij gewoon een hobby is. Röntgen foto`s kunnen op de dag dat je je paard laat keuren helemaal goed zijn, en een maand later lopen ze kreupel.. tja dan toch wat over het hoofd gezien meestal..
En ik zeg maar altijd zo.. wat niet weet wat niet deert :')

Ik noem dat altijd struisvogelen, past mij prima!
Als je het eenmaal weet dat er iets niet zo mooi is dan ga je er ook van alles aan zien.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:34

Ik wil voordat ik serieus aan de bak ga wel een osteopaat naar hem laten kijken. Dat vind ik wel zo eerlijk.

Zoals ik al zei zie ik op dit moment geen reden voor het maken van foto's. Hij loopt goed. Hoeft niet de sport in en hopelijk blijft hij altijd bij mij. En zelfs als dat laatste niet doorgaat, dan is er vast wel een gek die hem ook mét chips et cetera wil. Hij is al nauwelijks verkoopbaar met trauma's en zomereczeem :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:37

Ik denk dat het gewoon ieder zijn eigen keuze is, geen goed of fout, gewoon doen waar je je goed bij voelt.

Ostheopaat heb ik dan weer niets mee :D Dat is een vrij beroep waarbij mij teveel bagger tussen zit :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:53

Dat klopt inderdaad. Gelukkig heb ik op dit moment een hele fijne welke ook echt de opleiding voltooid heeft. En daarnaast heel lang gewerkt heeft als dierenarts.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 15:03

Osteo wil ik me tzt ook even in gaan verdiepen. Maar mijn trainster heeft vast wel een goed adresje.

Dat zal eerder na de zomer zijn. Voor de zomer gebeurt er toch niets anders dan zadel/ruitermak met gas, rem en stuur. Is wat mij betreft ook zat.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:18

Jullie gaan zó hard! :')
Het valt gewoon niet meer bij te lezen, haha.

Woolz is hier vanaf 19 januari, maar door aaaaal de regen weinig kunnen doen. Maandag hebben we voor het eerst op haar gehangen! Heel rustig aan het krukje laten wennen en vanuit daar gewoon gedaan. Geen stap verkeerd, al vindt ze de ‘normale’ kant spannend.

Gisteren was het plan om haar voor het eerst uit het land te pakken en mee te nemen voor een stukje wandelen. Ze moest het gehoord hebben want ik vond haar gisterochtend om 07:00 uur los op het erf. := Toen het eenmaal licht was gewoon weer gepakt en meegenomen. Ook daarmee niks aan het handje!

Vandaag weer even 10 minuutjes geoefend met het hangen en ze was zo braaf dat Daphne maar gewoon haar been erover heeft gedaan. Zo hebben we, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, wat rondjes gestapt!
Ze luisterd heel duidelijk en goed naar mijn hulpen, vandaar dat ik iemand anders heb gevraagd om erop te hangen.

Die gaat over 2 weken mee het bos in :Y)
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:19

Hier geen foto's laten maken. Ga ik ook niet doen. Ja hooguit als er ineens wat met hem mankeert. Hij loopt niet gek nu, dus zie het nut er ook niet zo van in. Ben sowieso al blij als hij 10 jaar mag worden met zijn pssm. Nou kan een paard met pssm óók oud worden hoor, maar je weet het nooit. Zal je net zien, wordt hij zo'n oude knol die de 50 haalt. :=

Wel vandaag de osteopaat langs laten komen. Hij speelt niet zo rustig met zijn vriendje, dus heeft zo af en toe een paar honderd kilo op zijn rug gekregen. Ik wilde voor het 'echte werk' wel na laten kijken. Blij dat ik dat gedaan heb. Ben benieuwd of ik met grondwerken ook verschil ga merken straks. Hij liep nu in elk geval al wat soepeler, minder 'op de rem' en minder met de rug weggedrukt.

Heb er laatst weer even op gezeten. Stalgenootje gaf mij een voetje en daar gingen Elano en ik. Lekker in stap, oortjes naar voren, lekker tussen de paardjes door. Bij de ingang er weer afgesprongen en zijn hapje eten gegeven. Hij vind het wel gezellig volgens mij als ik op hem zit. :+

Oortjes foto. :D
Afbeelding

Maareehh zoals sommige al zeggen. Jullie gaan echt hard hoor. Weet niet of ik dat kan bijhouden. Zeker nu, aangezien ik ook nog eens straks voor het eerst op mijzelf ga wonen. Hoop van de zomer wat meer bij te kunnen kletsen met jullie. Dan reageer ik hopelijk ook via de laptop/pc i.p.v mobiel. Via mobiel op iedereen reageren is helemaal 10x niks. Weet ook niet hoe ik dat zou moeten doen. -O-

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:45

Fijn dat het goed gaat! PSSM is toch niet perse een doodvonnis? Ik zou persoonlijk positiever zijn dan de tien jaar. :D Van wat ik weet is goed te doen, mits je het paard een beetje in vorm houd en goed voert (dus zo min mogelijk suiker et cetera). Maar pin me er niet op vast

Ik kan ook niet iedereen bijhouden hoor. Dat gaat veel te snel. Ik heb nog meer te doen _O-

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:53

Vind het niet alleen voor mogelijke chipjes, maar bijvoorbeeld ook de fotos van de hoeven belangrijk.
En chipjes weghalen blijft inderdaad een twijfelgeval. Zou ze ook zeker niet per direct weghalen en het aankijken, maar dan weet je het tenminste. Je zult net zoveel successverhalen tegenkomen, als verhalen waar het niet nodig was of het erger gemaakt heeft. Hier op stal hebben we beide voorbeelden staan. Maar waar bij het paard waar het minder mee ging de operatie op latere leeftijd was, en het andere paard wat enorm opknapte juist op jongere leeftijd de operatie had.
Maar kan me voorstellen dat voor veel mensen een klinische keuring genoeg is. Hangt er ook beetje af wat je van plan bent enzo.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:58

Hallooo! :wave:
Ik haak ook weer ff aan! :D

Leuk puppie, erop! :))

Braaf paardje woolz, is er het type toch ook wel voor. :j

Gimme_Joy, gewoon doen wat voor jou goed voelt.
Mijne komt de dierenarts voor als er iets is, dat is al vaak genoeg geweest.
Ik maak me niet zomaar druk over de binnenkant, als er wat mis is zien we wel verder, er kan na de foto's als ze perfect zijn ook gemakkelijk weer iets gebeuren.
Mijne is ook maar gewoon een recreatiepaard dus hij hoeft niet veel te presteren en hij gaat ook niet weg.
Vannacht lag hij lekker buiten te slapen, heerlijk dat droge weer!

Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:18

Pssm is zeker geen doodvonnis. Maar helaas kan het wel altijd dus danig erg worden dat het meer dagen slecht dan goed worden en in mijn ogen is het dan einde verhaal als het niet beterd. En dat kan zomaar op een of andere dag gebeuren helaas. Het leven moet geen lijden worden. Zoals nu is het een enkel dagje minder, ja daar laat ik hem niet voor inslapen. Dan zou ik zelf al een paar keer dood moeten zijn. :+
Het is ook lastig dat door zijn pssm1 eigenlijk geen tot weinig gras mag, maar hier in de buurt amper plekken zijn zonder gras. En ga hem écht niet dood ongelukkig maken door hem op stal te zetten. Wat overigens voor hem ook niet goed is. Dus het is gewoon enorm lastig. Ik hoop dat hij gewon elke zomer door gaat komen. Hij staat in elk geval niet meer 24/7/365 op (kort) gras, wat echt al een hoop scheelt.
Overigens dacht ik vroeger ook dat het een beetje weinig suiker geven en klaar. Helaas komt er heel veel meer bij kijken. Maar goed, ik heb (nu nog) niks te klagen. Heb hem weer op de rit gekregen en hoop dat het zo blijft. :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:34

Ik hoop het zeker!

Misschien kan je hem magnesium voeren :j Dat helpt volgens mij bij het afbreken van suiker.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:26

<3
Afbeelding

Misty444

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:40

De bedoeling was, dat ze pas over een paar jaartjes ingereden zouden worden, maar de plannen zijn gewijzigd en nu meld ik me ook met mijn 2 jarige Friesje *\o/* (wordt in mei 3 hoor *D ) En dan langzamer hand laten wennen en alles enzo dus helemaal toppie _/-\o_

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:02

Bij ons zijn de eerste kilometers onder het zadel gemaakt! Vond het wel een beetje spannend... zo los haha. Maar het is allemaal goed gegaan en ze was super braaf. Nog wat wankelig en moeilijk te sturen, maar ze begint het steeds beter te snappen.
Ze is nu 5 week ongeveer onder het zadel.. en het is nog zo’n braverd.
Ik zit er als een lamzak op en rijd ook echt overdreven licht maar toch. Aan dit nieuwe zadel moet ik ook echt extreem wennen :')

Het was ook zo druk in de bak, maar ze geeft geen kick. Reed met 4 anderen in de bak, is ze natuurlijk niet gewend.
Morgen lekker een verdiend dagje vrij :Y)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:21

Avalanche81: Uitstel is gelukkig geen afstel! Maar wel zo fijn dat je rekening houdt met je paard. :) Al had ik niets anders van jou verwacht hoor. :D

Gimme_Joy: Joy lijkt inderdaad als 2 druppels water op haar vader! :wow: Hij is enkel het kleurtje vergeten meegeven... O:) Maar dat maakt Joy er niet minder knap op! :D

Danuah: Als er een 'discussie' losbarst, gaat het inderdaad altijd hard! :D
Geweldig zeg dat het opzitten zo goed ging! Heerlijk als de paarden het zo goed opnemen. :))
Op de achtergrond van de foto is er wel eentje het opstapkrukje aan het afbreken. }>

puppy1128: Heerlijke oortjes foto haha, zalig dat je gewoon chill tussen de weides door kan stappen! :D

MirandaFuego: Welcome back! Hoe leuk als je ze al slapend aantreft! <3

goldenarrow: OORTJES!!! *\o/* De lucht op de foto is ook prachtig!

Misty444: Heb je een foto van het slachtoffer? :D

Deempjexxx: Wauw super dat het zo goed ging! Ik kan me voorstellen dat het inderdaad heel spannend is die eerste keer los! :D Super ook van je paardje dat ze zo braaf blijft met de andere paarden erbij!

Ik ga binnenkort ook eens een afspraak bij een osteopaat regelen. Vind ik ook eerlijker naar Aliaa toe voordat we echt aan de slag gaan. :j

Vandaag is Kitty van Kifrahorse langs geweest om de Freemax Western te passen. Aliaa heeft zich voorbeeldig gedragen en was, behalve enorm nieuwsgierig naar alle onbekende zadels die op haar rug moesten, erg geduldig. Nu kreeg ze ook wel voor elk zadel dat erop ging een stukje wortel, dus dan is het passen ook een stuk leuker! :D
En na het passen was het natuurlijk tijd voor een 'testritje'! Voor de zekerheid heb ik Aliaa kort gelongeerd om haar reactie op een western zadel te zien. Het is toch nog een ander gevoel dan een engels zadel op je rug denk ik. Maar Aliaa gaf geen kik in stap, draf en galop, dus waren we al snel weer klaar.
Ik heb even opgeschept met mijn paardje en Aliaa zelf laten inparkeren bij het opstapkrukje. _O- En dan voor de eerste keer op haar rug gezeten met een zadel! *\o/* Aliaa bleef netjes staan terwijl er aan de beugels geprutst werd om deze op mijn lengte te zetten. En dan enkele rondjes gestapt, met mijn moeder die Aliaa leidt (want mijn stuur werkt nog niet helemaal, al lijkt Aliaa het principe ervan te snappen :P ). Ik wou ook enkele pasjes draf proberen, dus mijn moeder was het slachtoffer om mee te lopen haha. ~~}> En zo hebben wij onze eerste pasjes draf gedaan, Aliaa was super braaf! <3
Maar na het testritje was het wel genoeg geweest voor Aliaa, ze begon te gapen. Heel vermoeiend dat passen!

Een foto van ons ritje met het testzadel:
Afbeelding

En zo gaat mijn zadel eruit zien:
Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:29

Wat gaaf allemaal! En wat een mooi zadel voor Aliaa :j

Ik heb een zadel pas consult gewonnen, dus ik ga binnenkort ook aan de bak :-)