[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:02

_Lorette_ schreef:
Voer strooi ik in het hooi en ze krijgen wortels door de stal heen.

Kan dit niet deel van de oorzaak zijn, dat hij zijn hele stal overhoop schoffelt op zoek naar eten?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:24

Dat zou inderdaad kunnen, misschien kan je zijn krachtvoer toch in en flexibele emmer geven? Of gooit hij die gelijk om?

Verder zijn deze matten misschien wel geschikt? http://stalmatten24.nl/rubber-opr-rol-180cm.html . Het is een uitgave, maar als je twee stukken naast elkaar legt, waarbij je er van één deel 10-15 cm. afsnijdt, kan hij dat toch bijna niet van zijn plaats krijgen. Jij zelf waarschijnlijk ook niet, maar daar zou je dan hulp bij nodig hebben. Zo vaak hoef je daar niet onder te zijn, ik deed het tenminste bij Lou zo'n twee keer per jaar.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 15:41

Hij had nog zwaardere, langere matten en die gingen ook heel de stal door. :Y)

Het komt niet door zijn voer. Ik snap jullie idee, maar er komt niets onder het strooisel. Dit doe ik altijd zo en hij kan ook zonder graven op stal staan, dus dit is geen constante. Hij snuffelt niet door de stal, zoekt alleen de brokjes uit zijn hooi. Zijn de brokjes op, dan zoekt hij niets meer. Ze hebben bij mij alleen zin in brokken, van de rest krijgen ze teveel om er nog druk naar te zoeken.  

Voer kan wel in een emmer. Met supplementen krijgt hij sowieso alles in een voerbak. Heb ik de laatste dagen al gedaan, alleen al zodat hij ook nog een emmer heeft om mee te klieren. Dit maakt niets uit. Het lijkt verveling. Maar een paard zou toch 's nachts op stal moeten kunnen staan als je ze zo houdt als ze bij ons staan?

KootMiraDrum

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:46

Je zou een camera op stal moeten hebben zodat je vanuit huis kunt zien wat hij doet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:24

Kun je geen speeltuintegels gebruiken? Die zijn wat dikker en kun je strak leggen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:57

Is het geen idee om hoefschoenen aan te doen tijdens de nacht? Stuk goedkoper dan matten leggen en hij hoeft niet op ijzer?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:46

Hoefschoenen lijken me in dit geval ook niet echt een oplossing. Alleen al aankrijgen zal lastig zijn, dan nog het gevaar dat hij ze half uit krijgt, toch zijn benen ermee beschadigt, of dat door al zijn capriolen zijn kootholten beschadigen... Dat zou ik denk ik niet aandurven.

Je hebt ook nog van die vierkante "puzzel"stukken die je aan elkaar vast legt, misschien is dat een optie. Ergens zou hij natuurlijk gewoon zijn rust moeten kunnen nemen op stal, maar kennelijk is er toch regelmatig iets wat hem triggert om zich binnen zo te "misdragen".
Misschien is tijdelijk een camera ophangen wel een goed idee, zodat je kan zien wat hij nou precies doet. Heel stom hoor, maar zou het misschien helpen als je een radio zachtjes aan zet, misschien maakt dat hem toch rustiger op stal?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:47

Is s nachts buiten laten geen optie?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:58

Als er geen andere oplossing mogelijk is, dan kan dat zeker wel. Hij staat echter net een week 's nachts op stal. Ik heb ze in de winter graag op stal voor de nacht. Hij staat met Graatje, een 3-jarige merrie van 1.77 m hoog en die moet ik eigenlijk wat anders voeren dan propje Frum. Dat is makkelijker als ze apart op stal staan. Daarnaast kan ik ze straks niet meer bij de schuilstal houden, omdat de klei-/veengrond van ons te nat wordt. In de paddock is geen schuilmogelijkheid. En de voorkeur voor binnen zetten wordt versterkt door die enge verhalen over die paardenbeul. Graatje is niet van mij en ik ben met paarden van een ander nog voorzichtiger dan met die van mijzelf. Ik vind het geen lekker idee om een paard van een ander 's winters buiten te houden zonder schuilmogelijkheid.

Dan is er nog de optie wisselen.... Maar ik heb twee getrouwde stelletjes en Sam denkt dat hij dood gaat van een spatje regen, dus ik maak ze niet gelukkig met een partnerruil.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:52

_Lorette_ schreef:
Maar een paard zou toch 's nachts op stal moeten kunnen staan als je ze zo houdt als ze bij ons staan?

Eh, het is wel Frummel he... ;)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:50

En evt een gietvloer?? Een kennis heeft dat. Was mooi egaal, niet glad en toch dempend.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 15:47

Is niet meer te verwijderen en dat wil ik liever niet. Ik wil hem zelf wel kunnen verwijderen, maar ik wil niet dat Frummel het kan. Ik weet het, beetje tegenstrijdig. :') Anders was het een mooie oplossing.

Hij gaat vanavond toch terug naar zijn oude stal. Voor nu even de gemakkelijkste oplossing. Gisteren had een buurkat onze Jip de boom in gejaagd achter de stal van Frum. Gekrijs van jewelste. Ik moest Frum weghalen, want het zweet liep er in straaltjes af en hij sloeg alle kanten op met zijn voorbenen. En toen ging ik later op de avond nog rijden met zijn moeder. Dan kom ik langs hem heen en aangezien de adrenaline al maximaal was, werd hij daar ook niet blij van. Hij is rustiger in zijn oude, bekende stal. Werkt het niet, dan kijk ik uiteraard verder.

Het oefenen met de trailer ging gisteren erg goed. Zijn hoofdtic was heftig, maar in zijn lijf bleef hij redelijk! Daardoor kan hij veel beter in de trailer blijven staan *\o/*
Oke, we praten nog maar over een minuutje, zonder stang erachter en uiteraard zonder te gaan rijden... Maar voor ons is het al een hele prestatie.

Zijn hoofdtic is trouwens ook veranderd. In plaats van naar links omkijken/inbuigen is het nu een bewging omhoog, waarbij hij zijn hoofd kantelt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 17:36

Frum is gisteren gevallen met opzadelen. Hij was heel erg slecht. Dit was de eerste keer dat hij viel. Gelukkig gleed hij op zijn kont en heeft het alleen een halster (en veel tranen) gekost, verder geen schade aan hem, het harnachement of aan mij. Maar ik maak me toch wel grote zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:41

Oef dat is niet zo goed nieuws :(

Hoe gaat het met graven? Kan het misschien een tekort zijn aan vitaminen? Buiten graven paarden dan ook. T is maar een idee hoor, i kweet niet of het klopt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:41

O bah, gewoon vanuit het niks doorgezakt of ging er iets engs aan vooraf?

Hopelijk was het geen kortsluiting in zijn koppie?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 17:58

Frum staat weer in zijn oude stal. Hij schraapt wel als ik ga voeren (dan staat hij gilles de la tourette te doen), maar dat is beperkt. Hij is niet aan het graven. In de paddock graaft hij niet. Ik vrees dat ik zijn autisme nog steeds onderschat. Hij was zo blij in zijn oude (kleinere) stal. Staat nu toch samen met zijn moeder ipv met zijn grote vriendin. Dit gaat heel erg goed. 10x meer rust.

Ik hoop dat het probleem is dat Frum van stal naar paddock gaat en weer terug naar stal, dat is een verplaatsing van enkele meters. Verder naar longeercirkel of oprit voor het trailerladen. Hij kwam alleen op donderdag van het erf af voor de clubles. Die mix beviel goed. Na een paar keer oefenen ging het trailerladen ook al veel beter. Hij schoot er niet eens meer uit. En nu is mijn theorie (beter gezegd: mijn hoop) dat het blijkbaar wat gewoner voor hem werd en dat ik hem te weinig heb geprikkeld. Maar ik weet niet of ik dat geloof of dat ik dat graag wil geloven…

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:03

Wat heb ik toch een respect voor jouw manier van omgaan met je paard. Altijd puzzelen en zoeken naar de beste oplossing voor Frummel. Dat doe je echt super!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:10

Wat heb ik veel bewondering voor jullie! Wat een geweldig en mooi paard en wat heb jij een doorzettingsvermogen en een liefde voor dat dier! Geweldig om allemaal te zien/lezen ! <3 Ik weet nog goed dat hij net geboren was en volg jullie dan ook vanaf het begin, jullie zijn echt bijzonder !! :D

*kruipt gauw weer onder meelees steen*

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:14

Ohnee..dat is schrikken! Doet moet hij dus even NIET doen... Wat was de aanleiding voor het vallen?
Natuurlijk is omvallen niet wat paarden horen te doen maar hopelijk blijft het bij deze ene keer... Heb je weleens een goede neuroloog naar Frummel laten kijken?

Die van mij lag een tijdje geleden ook regelmatig ondersteboven omdat hij over zijn even voeten viel, gelukkig doet hij dat nu niet meer. Ik hoop met je mee dat het bij Frummel bij deze ene keer blijft!!
(dit deed hij dus: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 4941_o.jpg .. en dan niet meer overeind komen)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:42

Switt ik kan het mis hebben maar heeft jouw paard geen tekorten oid? Ik vind 'm er echt verschrikkelijk mager uitzien :o

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 02:59

Wat akelig, Lorette :oo , pfffff. Gelukkig verder niks gebeurd; blijft een heel gepuzzel met Frumm :(:)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 13:18

Omdat hij nu nog ‘gunstig’ viel (gleed op zijn kont) en ik hem op een andere plek dan normaal vast had staan, kijk ik het nog even aan. Ik wil niet dat hij zich bezeert, maar ik vind het nu nog te vroeg om een definitieve beslissing te maken. Het is zo’n raar paard… Het ene moment zegt een instructeur tegen mij dat hij eigenlijk niet geloofde dat Frum atactisch was en het andere moment is Frum te slecht om nog te kunnen zadelen. Maar we gaan weer de verkeerde tijd van het jaar in, hij staat ipv 24/7 buiten en op het gras ineens ’s nachts op stal en overdag in de paddock. Dat is helemaal niet goed voor hem. Daarom heb ik hem vanochtend weer in de wei gezet. Alles zal kapot gaan en een blubberzooi worden (mix van klei en veen), maar het gras doet hem hopelijk goed.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:46

Is het geen optie hem gewoon 24/7 buiten te houden? Met een goede deken op?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 14:55

Op dit moment zijn wij daar nog niet op berekend. De wei gaat te slecht worden om hem bij de schuilstal te houden en bij de paddock heb ik (nog) geen schuilstal. Dat hij in zijn bijzondere geval 24/7 buiten staat zonder beschutting vind ik nog een keer de overweging waard, maar ik wil het niet voor mijn andere paarden, al helemaal niet voor de paarden die niet van mij zijn. En ik zet geen enkel paard alleen.

Hij heeft de vorige winters ook gewoon ’s nachts op stal gestaan. Hij werd wel iets slechter door het koude weer en minder training, maar zoveel scheelde het niet. Ik vraag me af…. Hij staat in de paddock met een merrie waar hij heel gek op is, maar zij speelt niet. Zoals jullie de afgelopen jaren konden zien, heeft hij altijd druk gespeeld met de ruinen. Het zou toch ook niet zijn dat hij die ‘training’ mist….? In de wei staan ze allemaal samen.

Ik probeer te achterhalen wat hem zo slecht maakt. Geen gras, minder spelen, ’s nachts op stal of te weinig van het erf af geweest…. Of dat zijn gezondheid achteruit gaat.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:33

Misschien een heel raar idee en misschien heb je er totaal de ruimte niet voor, maar is het geen optie om een 'opfok' beestje (als pensionpaard) erbij te nemen? Kan Frum waarschijnlijk heerlijk mee spelen en mits de eigenaar het ermee eens is kunnen ze gewoon 24/7 buiten ravotten?