Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:58

@waratje het paard waar ik de discussie mee begon had Nationaal gereden. Toen reageerde iemand, dat een meisje als ze overging naar de paarden, daar nog even Junioren of Young riders mee kon rijden.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:01

nobel1 schreef:
Niet iedereen wil wat jij wil de ruijter en wellicht denk jij over 20 jaar er anders over dan nu.

Bij ons op stal staat een oud springpaard van Bruggink welke op nationaal niveau gelopen heeft en daar zitten ook beginners op te klungelen.
Meer ervaren ruiters rijden hem ook graag omdat je van hem leert; je leert meetellen met het springen, maar ook hoe je zijwaartse oefeningen netjes doet.
Een echte, ja hier komt het woord weer....leermeester.
Verder hebben we nog 2 merries die beiden Z1 gelopen hebben en wederom..LEERMEESTERS.

Zoals iemand anders al schreef, maneges zitten niet vol met 3 jarige paarden.
En maneges zitten niet vol met oude/slechte paarden dan zijn vooroordelen van mensen die zichzelf te goed voor een manege vinden.

Waarom een 3 jarige kopen als je daar niet aan toe bent? en wat is het probleem met een ouder paard wat Z gelopen heeft?
Z dressuur is niet enorm spannend hoor (Z springen op een goed paard ook niet trouwens).
Zo'n paard leert je een hoop en daarna kun je een jonger minder ervaren paard kopen.

Met de juiste begeleiding en hulp is er niks mis met een z paard kopen als je zelf dat niveau nog niet hebt.

Ik weet dat niet iedereen hetzelfde wil als ik, maar ik liet mijn mening alleen maar horen.
En ik vind het gewoon slecht om een paard te kopen om maar even de junioren of de young riders mee te rijden.
Zonder dat je er zelf klaar voor bent.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:04

Een goed paard met een slechte ruiter komt nog steeds niet bij de Junioren of de Young Riders terecht. Het ruiterke moet zelf ook wel een beetje redelijk kunnen sturen op dat niveau. Natuurlijk helpt een goed opgeleid paard daarbij, maar het gaat nog steeds niet vanzelf, dat is vaak genoeg aangetoond in de praktijk :j

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:05

Evelijn schreef:
nu zet je Z en internationaal op 1-lijn... dat is toch helemaal niet zo...
en ouder... bedoel ik in die zin ouder dan een jonkie...

maar misschien kunnen we het er overeens zijn dat we het oneens zijn.
Net als mijn eerste instructrice die als eerste opmerking maakte:"als eerste paard koop je toch niet zo'n ouwe"

Tja.. dat deed ik dus wel en dan was Kafka niet eens een leerpaard want die had niks gepresteerd... maar ik hoef gelukkig niet meerdere paarden te rijden voor de handel... en geld te verdienen aan mijn paard. Mijn paard is alleen een hobby waar zowel ik als hij plezier mogen beleven :D

Ja dat vind ik ook wel een goede. Ik liet ook alleen mijn mening horen over een bepaalde situatie.
En inderdaad iedereen wilt iets anders. Ik wil van paarden mijn beroep maken, en ik kies ervoor om te rijden voor geld.
Van je hobby je werk maken, dit is wat ik wil (en wat al zo is). Maar sommige mensen willen paardrijden
alleen om de plezier, en dat snap ik.

deruijter

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:08

@waratje Ja tuurlijk moet je bij de junioren zelf ook wel kunnen rijden. Maar op een paard dat al alles kent is dit een heel stuk makkelijker om te halen. En ja het gebeurt echt wel dat mensen een paard kopen wat altijd 1.60m heeft gesprongen en daarmee de junioren gaan rijden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:11

En wat is daar mis mee? Daar leer je toch alleen maar van? Allemaal ervaring die je later op een wellicht jonger paard goed kan gebruiken. :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:13

nou zullen we het gezellig houden?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:14

Mag ik me hier ook melden?

rijd momenteel nog bij de pony's maar voor m'n opleiding (deurne) zijn we opzoek naar een leuk allround paard. Ik ben zelf meer een dressuur ruiter, dus een paard wat mij een beetje begeleid met springen zou ik wel fijn vinden. Verder het liefst tussen de 5-10 jaar oud, aansprekend type, correcte bouw en fijn karakter. Klassering hecht ik niet heel veel waarde aan, het liefst een ruin, merrie is ook geen probleem. Prijsklasse tot ong. 4000 a 10.000, maar dat ligt geheel aan de potentie waarover het paard beschikt :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:14

KarinvdM schreef:
En wat is daar mis mee? Daar leer je toch alleen maar van? Allemaal ervaring die je later op een wellicht jonger paard goed kan gebruiken. :)

:j

Juist degene die beroepsmatig wat met paarden wil zou graag veel paarden van verschillend opleidingsniveau moeten willen rijden. Je doet een schat aan ervaring op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:17

deruijter schreef:
@waratje Ja tuurlijk moet je bij de junioren zelf ook wel kunnen rijden. Maar op een paard dat al alles kent is dit een heel stuk makkelijker om te halen. En ja het gebeurt echt wel dat mensen een paard kopen wat altijd 1.60m heeft gesprongen en daarmee de junioren gaan rijden.

En wat is het probleem daarmee? Dan kunnen ze nog steeds een leuk stukje sturen en ze doen leuk ervaring op met een betrouwbaar paard. Ik neem aan dat je met springen ook zelf de verschillende klassen door moet en dat lukt niet als je niet redelijk rijdt. En als het paard je aanstaat en je kunt het betalen, dan koop je zo'n paard, heb je het geld niet, heb je pech. Zo zit de wereld in elkaar, ga er maar mee om, want dat verandert heus niet. Heb je geen geld, dan heb je meer talent nodig zodat je je in de picture van sponsors kunt rijden. Zie het maar als een stukje karaktervorming ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:20

Hhihih, grappig dat het nu over geklasseerde paarden gaat. 2 jaar geleden heb ik ook een pony gekregen die al z liep. Ik reed op dat moment zelf L2 en had verder wat gesprongen. Die pony heeft me óntzettend veel geleerd, en dan niet de oefeningen, maar vooral het oplossen van (eigen veroorzaakte) rijtechnische problemen. Deze pony deed níks als jij je er niet genoeg voor inzette.

Inmiddels is Spirit niet meer, en rijd ik Roy, een 4 jarige. Ook van hem leer ik ontzettend veel! klassering maakt echt geen donder uit. Iemand die een beetje kan sturen rijd op zowel een z als een jong paard weg :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:39

deruijter schreef:
@ikke ik bepaal helemaal niks voor niemand, ik vind het alleen slecht.

Wat is daar slecht aan? Ik zie nog steeds niet waarom een goedwillende L-ruiter niet gewoon een Z-paard zou mogen kopen om ervan te leren.
Dit alles nog even afgezien van het feit dat lang niet elk Z-startgerechtigt paard ook een ECHT GOED z-niveau opgeleid paard is.........

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:58

Kunnen de mensen die deze discussie willen voeren niet even een apart topic starten? Kunnen we het hier weer over de zoektocht(en) naar het juiste paard houden. :j

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:00

XladyX schreef:
Kunnen de mensen die deze discussie willen voeren niet even een apart topic starten? Kunnen we het hier weer over de zoektocht(en) naar het juiste paard houden. :j

Ben ik het mee eens.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:08

Ik heb in het verleden ook een eigen paard gehad (nou ja, op papier was het een pony). Die liep Z2 dressuur en L springen toen ik hem kocht (bij de pony's dus). Ik was 15 en had niet veel meer ervaring dan als manegeruiter. Het was zeker niet makkelijk, vooral in het begin niet (uitproberen) en hij was ook niet erg makkelijk te rijden. Het is mij destijds op sommige vlakken dan ook tegen gevallen. Maar toch heb ik er denk ik ook veel profijt van gehad, rijtechnisch maar ook bijvoorbeeld door het feit dat hij niet snel ergens van op keek (is soms toch best fijn als je dingen zelf voor het eerst mee maakt). Ik heb hem trouwens verkocht aan een volwassene met ervaring maar inmiddels wordt hij weer gereden door een jong meisje. Ik was destijds overigens helemaal niet op zoek naar een Z paard (en al helemaal niet naar een pony), had de advertentie al meerdere keren weggeklikt maar kon hem niet uit m'n hoofd zetten :+ Ik denk dat ook bij een Z paard/pony vooral het karakter erg belangrijk is als je gaat kijken of hij geschikt voor jou kan zijn.

Dus als jullie bij een wat hoger geklasseerd paard willen gaan kijken zou ik dat vooral doen, maar daarbij er wel op blijven letten of het paard wel bij jou past en of je er zelf ook mee overweg kunt. Ik zou ook gewoon lekker vragen stellen aan de eigenaar en er dus niet zomaar vanuit gaan dat het paard allerlei dingen wel kan of gewend is.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:30

Nou nou,het brengt nogal wat te weeg.
Ik vind het heel verstandig als mensen een leerpaard kopen.
Een ervaren paard voor een groene ruiter en een groen paard voor een ervaren ruiter.
Scheelt een hoop stukgereden paarden en geeft een hoop sport plezier!
Ik heb mijn jeep verkocht,ben druk op zoek naar een VW caddy en hoop dit weekend eindelijk naar paarden te gaan kijken.
Krijg het idee dat het misschien toch weer allemaal goed gaat komen!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:32

Eh... ik dacht dat dit topic ging over het kopen van een nieuw paard. Nu wordt het verziekt door 1 bokker met één bepaalde mening, waar ze uiteraard recht op heeft, maar die ze hoe dan ook aan iedereen wil opleggen c.q. opdringen. Als ik een Z-paard zou willen kopen, ook al zou ik nog nooit op een paard hebben gezeten, dan doe ik dat toch gewoon en dan zal het mij toch aan mijn achterwerk oxideren wat jij daarvan vindt... Laat iedereen lekker in zijn/haar waarde en laat diegenen die op zoek zijn naar een paard hier hun posts doen zonder dat jij hen jouw mening opdringt. Dank u...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:35

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:38

@ Elan
Helemaal gelijk.

@themuisje

Die is inderdaad gaaf!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:38

Gave schimmel is dat! :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:40

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:47

Ik denk dat jullie deruijter verkeerd begrijpen. Ze had het erover dat het niet eerlijk zou zijn om als jonge ruiter een Z-paard te kopen om vervolgens sneller/makkelijker bij de YR te komen. En dat is een paar pagina's door een andere bokker gezegd. Daar reageerde ze op, niet op het feit of een hoger paard wel of geen goede leermeester zou zijn.

@themuisje: Oeh, die vind ik echt vet, ik zou het bijna jammer vinden dat ik mijn aanwinst al op stal heb staan (nee, toch niet :'))

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:49

ambre schreef:
Een ervaren paard voor een groene ruiter en een groen paard voor een ervaren ruiter.
Scheelt een hoop stukgereden paarden en geeft een hoop sport plezier!

Inderdaad, dat vooral! Laat alsjeblieft niet alle onervaren ruiters beginnen aan een jong paard, dan worden bijna al die beesten verreden! Zonde!

Fijn ambre dat je naar een nieuwe auto op zoek kan en dus ook naar een paard :)

Pollux wat was er nou gebeurd met de keuring van die andere die je zou kopen? Neem aan dat het daarop misgegaan was? (PB)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:58

Wat is daar dan niet eerlijk aan, Goldenarrow? Een Z-paard is niet per definitie een garantie voor succes...

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:09

Duijfje schreef:
XladyX schreef:

Ben ik het mee eens.

IK OOK!!