Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 11:56

Aan alle "nieuwe" angsthazen...welkom. Het blijft zo tegenstrijdig, dat 'welkom heten' omdat je hier eigenlijk liever helemaal niemand zou zien ;) (uiteraard vanuit de allerbeste bedoelingen! :) ). Ook jullie verhalen zijn weer zo vreselijk herkenbaar (vooral dat van Ester zou ik zo zelf geschreven kunnen hebben)

Ben hier wel blijven meelezen en na een paar drukke dagen staan onze pony's nu op een 5 minuutjes lopen van huis op ons eigen stalletje. Ik ben in de afgelopen week vaker bij de paarden geweest dan in de hele afgelopen 2 maanden! :')
Ook heb ik mijzelf altijd beloofd dat, mocht ik zelf ruimte hebben, er een oudere dame of heer bij zou komen voor een relaxed pensioen bij ons en ook dat is gebeurd.
Sinds kort is Dicky (een dartmoor merrietje) van bijna 23 bij ons komen wonen. Pony's vinden elkaar helemaal te gek en ons dochtertje is smoorverliefd. Haar P.C. was namelijk braaf en aardig in de voorgaande jaren toen het voornamelijk wat hobbelen was, tot zij nu echt wil rijden en hij zijn ware shet-karakter toont waar zij nog niet mee om kan gaan (en ik heb ook het idee dat hij gewoon veel liever voor de wagen loopt want dan is het puur relaxen).

Eergisteren voor het eerst weer een buitenrit...P.C. voor de wagen met mijn man en jongste zoon, dochter op Dicky en ik met Cos...eerste keer sinds mijn "ongeluk" en ik vond het erg spannend/eng...ben in draf zelfs achter mijn dochter en haar super-Dicky gaan rijden...te genant voor woorden eigenlijk al vond onze dochter het enorm stoer om voorop te rijden :')
We komen er wel...met z'n allen :D...het kost wat tijd maar wat geeft dat!?!?!!?!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:00

NAAAAAAAAAAAAAAAAATH wat gaaaaaaaaf! Ben zooooooooo jalours!
Binnenkort kom ik echt die kant op :D Ga ik wel met PC mennen :D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 12:05

hahaha...ik ben ook jaloers op mezelf...als ik nu nog zou durven rijden, zou het helemaal gaaf zijn :')

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:16

meld me ook maar... :o ben 3 jaar geleden een keer erg goed gevallen in het bos met een welshje die overal kabouterjes zag. In ieder hoek en bij elk takje wel een. Daarna een superbrave mega lieve pony gehad waar ik naar een jaar rijden weer een beetje plezier mee begon te krijgen. Ik moet zeggen.... ik gebruik mijn nu 13 jarige dochter als excuus..... Zij kan veel beter rijden als ik, ik moet ook uitkijken mijn angst niet aan haar door te geven. Zij ging gewoon met Sindy naar het bos, waar ik het al spannend vind in de bak in de les. Stel je voor dat ze ervandoorgaat, kan ik dan blijven zitten? Sinds 2 dagen hebben we een tinkermeisje. Dus net als een aantal van jullie een koudbloedje, voor als..... Gelukkig vind mijn dochter een tinker ook geweldig dus dat is mooi meegenomen. Zij heeft er gister al opgezeten.... Beestje is net zadelmak, uit de kudde, sinds vrijdagmiddag bij ons op stal. Zij doet het gewoon. En ik... ik ben vergeten mijn rijbroek aan te doen......
moet haar eerst beter leren kennen, maar dat gaat wel lukken.... :j

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:47

Ik heb Orlando en mij opgegeven voor een fotoshoot meeting, dat betekend, veel andere mensen en paarden en een hoop drukte.
Moet heel eerlijk toegeven dat ik echt nu al zoiets heb van neee ik ga niet, ik ga cancellen, ik doe het niet.
Maar heb nog niet gecancelled en hoop dat mijn stalgenootje meegaat als morele steun, en als tomtom, want anders weet ik niet hoe ik door het bos bij die locatie moet komen.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:46

Zaterdag samen met bijrijder gereden, zij eerst, de overtollige energie bij paardlief eruit gereden, toen ik. Ging redelijk. Ik moet meer doorzetten dan: paard was braaf, niets aan de hand, dan moet ik ook RIJDEN, lekker met been, veel oefeningen... echt met overtuiging rijden lukte niet goed genoeg.

Zondag zou ik dan weer alleen rijden, maar ik was de hele dag als smoesjes aan 't bedenken. Uiteindelijk gelongeerd, niet gereden. Slappeling...

Gisteren is bijrijder geweest, had les. En vanavond heb ik zelf weer les. Kijk ernaar uit en zie er tegenop. Dubbel. Ik wil geen zenuwen, ik wil een herhaling van de les van vorige week, die best goed ging. Dus daar gaan we voor!! :-)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:04

Zo ik meld mij ook weer eens, hoe gaat het met iedereen? Hier gaat het echt nog met enorme ups en downs. Gisteren was weer zo'n down dag, het weer was heerlijk de grassprietjes stonden de goede kant op (dacht ik), maar toch ging het weer voor geen meter. Bij het opstappen werd ik zenuwachtig en dat pikte mijn paard natuurlijk direct op en zocht hij iets om bang van te worden. Na eerst een hele tijd gestapt te hebben, met wel wat dressuurmatige oefeningen toch maar even gedraafd. Ik bleef me niet prettig voelen dus toch snel weer stappen, na 15 minuten hield ik het voor gezien, het lukt niet niet en kwam er maar niet overheen.

Ik bleef maar twijfelen wat goed was, afstappen of doorijden? Wat doen jullie? Stappen jullie ook af of blijf je toch stug doorrijden? Gelukkig as woensdag weer les.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:08

Tja Nathalie, je moet natuurlijk sowieso achter je dochter rijden.
Je moet haar toch in de gaten houden!!! :D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 09:54

Dakotah schreef:
Tja Nathalie, je moet natuurlijk sowieso achter je dochter rijden.
Je moet haar toch in de gaten houden!!! :D

ja joh...voedt mijn smoesjes-trommel maar :p :')

@Mellis- eerder zou ik gezegd hebben, stug doorrijden...tot ik me realiseerde dat ik dan helemaal verkrampt (en uiteraard voorover) te paard zat, er totaal geen plezier uit haalde en dat het ook nog eens zo vreselijk oneerlijk is naar hem toe want hij snapte helemaal niks van al die stress. Nu stap ik af, dit buitenritje ook...was misschien een krap half uurtje..misschien maar 10 minuten totaal gedraafd (tot groot ongenoegen van dochterlief), het weer was heerlijk, Cos was braaf maar ik was 'klaar'...het ging goed en ben dus met een goed gevoel afgestapt...

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:56

Mellis86 schreef:
Zo ik meld mij ook weer eens, hoe gaat het met iedereen? Hier gaat het echt nog met enorme ups en downs. Gisteren was weer zo'n down dag, het weer was heerlijk de grassprietjes stonden de goede kant op (dacht ik), maar toch ging het weer voor geen meter. Bij het opstappen werd ik zenuwachtig en dat pikte mijn paard natuurlijk direct op en zocht hij iets om bang van te worden. Na eerst een hele tijd gestapt te hebben, met wel wat dressuurmatige oefeningen toch maar even gedraafd. Ik bleef me niet prettig voelen dus toch snel weer stappen, na 15 minuten hield ik het voor gezien, het lukt niet niet en kwam er maar niet overheen.

Ik bleef maar twijfelen wat goed was, afstappen of doorijden? Wat doen jullie? Stappen jullie ook af of blijf je toch stug doorrijden? Gelukkig as woensdag weer les.

Erg he!!
Die van mij wordt steeds kijkeriger naarmate ik mijn spanning niet kan laten wegvloeien. Uiteindelijk veroorzaak ik als ik dan doorrij en mezelf over een grens dwing, zélf een incident (bokkesprongen of ongecontroleerde sprong). Daarom kies ik er op dat moment voor om dan maar alleen te stappen en dus binnen mijn eigen grenzen te blijven. Daardoor blijft mijn spanning hanteerbaar. Ik probeer dan dus niet te snel af te stappen, en de oefeningen in stap dus wel langer vol te houden dan jouw kwartiertje. Veel kleine en grote voltes, volte wat sluiten en openen, beetje wijken, dan maar alles in stap als het verder niet goed voelt, maar niet meteen eraf.

In mijn les kom ik daar niet mee weg - en terecht... - dan móet ik blijven rijden en blijven draven. Wel goede tip is om iedere keer als je paard voor jouw gevoel kijkerig wordt of als je zelf ineens een 'angstvlaag' krijgt (heb ik wel eens, ineens knikkende knieën en puddingbenen), de aandacht van het paard terug naar jou te vragen. Dus ophouding en dan overgang draf-stap of terug naar halthouden. En dan na een paar passen stap of paar tellen halt weer weg. Wel weer gaan draven. Als is het steeds maar een halve ronde en ga je weer terug naar stap, maakt niet uit, wel steeds weer proberen naar die draf te werken.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:03

Mellis86 schreef:

Ik probeer dan door te rijden totdat het even goed gaat. Ook heeft wel eens mijn dochter het even overgenomen (toen ik gevallen was) en ben ik daarna weer opgestapt.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:35

Ja, het blijft idd moeilijk en ik probeer het per situatie te bekijken, afstappen of doorgaan. Gisteren heb ik inderdaad ook veel voltes gedraaid, halt houden, wijken in stap en dat ging erg goed, maar ik kwam de bak niet rond (wij hebben altijd standaard één kant die moeilijk gaat). Naar mate ik langer zat merkte ik dat het enkel erger werd, ipv beter en daarom heb ik besloten af te stappen. Morgen heb ik weer les en doordat ik mij dan zo concentreer op mijn les gebeurt het dan nooit. Van de ene kant fijn, andere kant jammer omdat ik het dan niet echt kan leren met iemand anders erbij. Waar ik nu wel heel hard op aan het oefenen ben ik veel binnenstelling aan te nemen als er weer een 'enge hoek' voorbij komt, zodat hij naar binnen kijkt ipv helemaal over zijn buitenschouder wegloopt om naar die hoek te kijken. Ik probeer hem dan zo via een 'wijkende manier' toch de hoek in te krijgen.

edit: waar ik 'bang' voor ben, is dat doordat ik afstap hij denkt ohw das mooi, volgende keer weer… Maar door mn 'angst' doorrijden lukt soms, maar niet altijd, en dat maakt het dilemma voor mij zo lastig.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:44

Het hangt bij mij van de situatie af of ik door rij of niet, als ik weet dat ik niet meer ga ontspannend kap ik ermee. Maar als ik zoiets heb van dit is maar even, gaat zo weer goed, dan zet ik wel even door.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:56

Hmmm als ik aan het buitenrijden ben, heb ik vaak geen keus en moet ik doorzetten...dan houd ik het vaak alleen bij stappen en draven. Ik durf niet zo goed af te stappen omdat ik dan het idee heb dat ik echt nul controle heb.
Vorige week zaterdag voorop gereden buiten in een groepje van 3. Heerlijk weer echt. De andere twee (12 en 19) waren nog niet buiten geweest dus die van mij (4,5) had eigenlijk de meeste ervaring aangezien ze de hele winter buiten is geweest! Nou ja het was niet anders dus ik en mijn puber aan de leiding.
Nou ze was een ster, ze liep voorop alsof ze het dagelijks doet...wel kijken maar niet vervelend..gewoon met interesse. Gehups achter haar deed haar niets..ze liep gewoon stoicijns door zodat die andere niet anders konden dan gewoon meelopen. Zo stoer voor zo'n jong dier! Ik kon ontspannen en ik had er echt plezier in. Stap en draf gedaan, geen galop maar dat was omdat die anderen dat niet prettig vonden. Klein beetje spanning hier en daar en 1 keer moest 1 van de andere paarden haar helpen door ernaast te komen, maar toch...dwars door al het verkeer heen..motorfietsen en alles. Nou ik was zo tevreden dat ze het aan me gemerkt moet hebben want ze liep er zelf ook zo tevreden en ontspannen bij. Gisteren binnen gereden in de dressuurles en toen liep ze ook al zo goed...blijkbaar kan ik mijn goede bui aan haar doorgeven en dan is heeft zij ook een goede bui. Heel leerzaam allemaal, maar wat een lieverd is het toch...langzaam maar zeker komt er meer ontspanning in.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:15

Wat stoer van je jonge paard! Klinkt als een geslaagd buitenritje!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:20

Als er al iets gebeurt dan ligt het niet aan haar. Zij heeft echt een koel hoofd van nature. Heb van haar geleerd dat het echt tussen mijn oortjes zit allemaal.
Maar toch zo'n stoer paard helpt echt goed als je een beetje een angsthaas bent! Het is een soort wisselwerking..ik wordt ontspannen van haar en zij weer van mij. Sommige hele goede ruiters zoals mijn instructeur zijn sowieso al ontspannen en kunnen het meest gespannen paard tot rust brengen. Kijk...dat vind ik echt heel erg knap..Die gaat gewoon rustig met een 4 jarige heet paard naar buiten, alleen!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:52

Mijn paard is ook vrij nuchter hoor, maar kan soms wel erg gespannen zijn, en daar raak ik weer van gespannen van. Hij kan heel snel schakelen van rust -hyper/angst/gespannen
Als hij ontspant, ontspan ik ook. is er niks aan de hand.
Mijn instructrice rijd ook zo op hem weg haha!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:34

Hahaha jullie hebben het over buitenrijden. Dat durf ik helemaal niet meer.....ik heb het op mijn to do list van 2012 staan....maar ben er nu nog niet aan toe...

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:43

Likewise, volgens mij duurt het nog jáááren voor mijn merrie en ik toe zijn aan een rustig buitenritje (vooral ik). Terwijl ik dat met mijn oude knollie praktisch wekelijks deed... :-(

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:18

Gaat zeker komen...geduld..afgelopen winter zat ik er nog op met knikkende knietjes en droog bekkie....en nog steeds wel eens. Heb zelfs wel eens een borrel genomen voor het rijden...kun je nagaan..goed voorbeeld van Dutch courage..haha.
Ik bof geloof ik erg met mijn paard maar ze is wel ongeveer het meest ontspannen paard op stal...haar bijnaam is Sullie haha...iedereen wil achter haar rijden omdat ze zulke lekkere rustgevende brede billen heeft en nooit schopt.Ach ja....rengalop doet ze alleen als niemand kijkt.. ;) niemand gelooft me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:57

Nou hier dan nog maar een angsthaas. Ik ben namelijk veel te laat in mijn leven begonnen, ben nu 46 en anderhalf jaar geleden op een super trekpaard leren rijden. Het heeft me een jaar gekost om te durven galoperen, en nu nog draaf of stap ik het liefste. Mijn trekpaard vertrouwde ik volledig, daar durfde ik uiteindelijk ( bijna alles op ). Helaas heeft ze heeft artrose en staat lekker op rust in de wei. Ik heb nu zelf een groen jong paard waar ik 1 keer per week op les en die voor de rest verder beleerd wordt.
Het rijden begon ik wel te missen ( buiten ) en gisteren heb ik de tinker van mijn dochtertje geleend. Werkelijk een gouden paardje, bom proof, nergens van onder de indruk. En daar gingen we dan. Nou na de twaalfde tractor en vele vrachtwagens ( het leek wel of iedereen plotseling ging rijden, normaal zie je niemand bij ons ) en een heerlijk rustige Tinker met de oortjes vooruit met daarop helaas een ruiter die het niet meer zag zitten, na een kwartiertje maar weer omgedraaid en besloten nooit meer over de weg te rijden. Vanavond mocht ik naast mijn dochtertje en haar Tinker fietsen. Tinker nog steeds hetzelfde, volop genietend met een vrolijke ruiter erop dit keer en ik, ik genoot ook maar keek toch wel een beetje jaloers naar deze perfecte combinatie. Zo onbevangen zal ik nooit worden.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:17

buiten rijden.... hellepie. Ik vind mezelf al een hele stoere als ik alleen op en neer naar de weg stap (langs de hockeyvelden). Kan iemand mij uitleggen waarom ik op vakantie op volslagen onbekende paarden wel met een groep mee ga zonder spanning en thuis zo'n angsthaas ben? Macho zal niet bokken of steigeren maar toch ben ik bang.... Ik snap mezelf niet in dat opzicht.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:19

Misschien op dat de paarden op vakantie goed getraind zijn op het buitenrijden en vaak erg goed weten wat ze wel en niet mogen, wanneer ze moeten stoppen etc. Bij de accomodatie waar ik vorig jaar was dat wel zo. Geen enkel paard dat bijv. de neiging had om ervan door te gaan o.i.d.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 09:31

Anoniem schreef:
.... Nou na de twaalfde tractor en vele vrachtwagens ( het leek wel of iedereen plotseling ging rijden, normaal zie je niemand bij ons )....

hahaha..hier verwonder ik me ook altijd over...Cos is groot verkeer prima gewend en alles (maar ikzelf ben niet meer verkeersmak vrees ik :') )...en echt...ALS ik dan al eens moed verzameld heb, lijkt iedereen zich op dat stukje weg te verzamelen waar ik net rijd....en niet alleen tractoren en vrachtwagens...oh nee....op die plek worden dan trailer-laad-trainingen met schizofrene paarden gegeven...daar worden alle voetbalteams uit de omgeving gedropt voor een dropping, een militaire colonne moet ook passeren en de jaarlijkse fietsroute van de seniorenclub (meeste met solex uiteraard) loopt ook over dat stukje...en werkelijk...echt waar....normaal komt er NOOIT iemand langs....een slak kan er nog veilig de weg oversteken en daar 3 dagen over doen!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:41

MarjaG schreef:
buiten rijden.... hellepie. Ik vind mezelf al een hele stoere als ik alleen op en neer naar de weg stap (langs de hockeyvelden). Kan iemand mij uitleggen waarom ik op vakantie op volslagen onbekende paarden wel met een groep mee ga zonder spanning en thuis zo'n angsthaas ben? Macho zal niet bokken of steigeren maar toch ben ik bang.... Ik snap mezelf niet in dat opzicht.

Ik denk ten eerste omdat je de omgeving niet kent dus je kunt je nergens over zorgen gaan maken
En ten tweede je kent die paarden ook niet dus daar kun je je ook geen zorgen over maken.
En als jij je niet zorgen maakt dan je paard ook niet!
Ik heb hetzelfde hoor. Op vakantie in Spanje ga ik overal op zitten, zonder zorgen..