Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 16:02

Ik heb idd liever dat ik hem zelf aan het been moet maken dan dat 'ie te sensibel is. Ik wil namelijk inderdaad ook rustig kunnen klussen, beetje been hier, tikje been daar...

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:38

Even weer wat vraagjes: We hebben het er in dit topic over gehad spullen bij te kopen, zoals zadel en hoofdstel. Maar zo lees ik net in ander topic wil dit niet zeggen dat dit goed past!
Laten jullie dit door zadelmaker controleren?
En wat doen jullie betreft het gebit van het paard laten jullie deze controleren, of neem je hem/haar pas mee bij de jaarlijkse controle tegelijk met de rest.?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 16:39

Spullen zou ik er zelf niet bijkomen, maar ik heb dan ook al mijn eigen boomloos zadeltje....

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:59

Rosemarin schreef:
meeting topic? :')
ja Abels zijn ook niet de makkelijkste haha

Ik moest hier even heel erg hard om lachen en het duurde even voordat ik em snapte. Dat is namelijk mijn achternaam :')

Wat een gave Fries zeg, en inderdaad, alle mooie onderdelen binnen! Toch wel handig als je straks alles compleet hebt natuurlijk ;)
En je bent hartstikke welkom hoor! Gezellig juist!

Merel_, ik zou ook gaan kijken als het paard je verder aanspreekt, je ziet snel genoeg of het iets is of niet. Sommige mensen zijn juist heel eerlijk in advertenties en in dat geval zou dat betekenen dat ze gewoon goed aan het been is en graag loopt. Andere mensen gaan juist bagatelliseren in advertenties, wat hier zou betekenen dat ze heel heftig op het been reageert en ervandoor sprint zodra je je been aanlegt. Of het zit er ergens tussenin :P

Spullen zou ik niet te happig op zijn om die over te nemen. Ik wil het liefst zelf een keuze maken over wat erop komt te liggen en het hele pasproces meemaken. Ik zou dus zeker laten controleren. Mijn nichtjes hebben het zo aangepakt: paardje kwam, heeft een dagje mogen wennen, dag twee kwam de zadelmaker en dag drie de tandarts. Bij de keuring had de DA namelijk al opgemerkt dat ze wat haakjes had :). Ik gok dus dat de meeste DA's het gebit wel even meenemen bij de keuring!

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:00

Peelie schreef:
Oke, ik zet het maar gewoon hier in he topic aangezien voor al hafjes (en dravers) als eerste paardje worden gekocht.

En haflinger heb je voor de rest van je leven. Maar voordat je eenmaal zo ver bent, heb je een hele weg te gaan.

Haflingers zijn net kleine kinderen, ze doen wat ze niet laten kunnen en nog veel meer! Belangerijk voor de baas is dus dat je ook écht de baas bent. Stel duidelijke regels op en hou je daar aan. Wees censequent! Ben je niet consequent bij een haf, dan heb je over een half jaar big time drama en had je gewenst het beest nooit gekocht te hebben!

Hier lopen heeeeeeeel veel verse haflingereigenaren tegen aan. Haflingers zijn helemaal niet meer die lieve kinderpony's van 20 jaar geleden (zijn ze volgens mij ook nooit geweest, maargoed). Hou daar rekening mee. Haflingers zijn werkpaarden, geen 'rij'paarden. Pas als een haflinger zo ver is dat hij buffeld voor je, dan heb je een maatje voor het leven. Hier gaan veeeeel maanden van geduld en consequentheid in zitten.

Nu zei ik, haflingers zij geen 'rij'paarden. Het is nogsteeds dat boeren werkpaarden. Als ze eenmaal gaan zijn ze niet meer te stoppen. Ze zullen je uitproberen. Het bloed onder je nagels vandaan trekken totdat je gebroken bent. Ergens verwacht hij dat ook van jou. Ga dus door totdat hij 'gebroken' is door jou consequentheid!

Pas dán heb je een paard voor het leven. Soms lijkt het uitzichtloos, en het licht aan het einde van de tunnel gedooft, maar ga dóór! Je word beloond!

De mooiste combinaties ontstaan door een 'gebroken' stel dat samensmelt!

Helemaal mee eens! Geldt wel voor alle paarden, vooral voor de paarden die nog moeten puberen (als ze dat gaan doen..). Zo denk ik er dus ook over, het kán niet altijd goed gaan en uit een dip kom je altijd veel sterker terug!

Ik zag ook een hele gave friese merrie voor bij komen! Heb het normaal niet zo op de friezen, maar wát een uitstraling heeft die zeg! Prachtig paard!

Merel___ schreef:
Nou word ik wel weer een beetje onzeker.. Er is nu wat bij de advertentie gezet: "Omdat ze gevoelig is op het been en wel wat overwicht kan gebruiken is ze niet geschikt voor ruiters/amazones die alleen ervaring hebben met manegepaarden."
Ik heb wel op andere (wat moeilijker) paarden gereden, maar niet veel. Wat zouden jullie hier uit opmaken?

Ik ga vanavond even bellen om een tijd vast te leggen voor zaterdag.

Kunamosity, super! Gefeliciteerd :D

Ik ga verder nog even bijlezen.

Dat kun je inderdaad als 2 dingen opvatten. Kun je geen instructrice meenemen, die jou ook kent qua rijden?
Ik wil je niet nog onzekerder maken, maar ik ben een keer bij een paardje wezen kijken die ook sensibel was. Die was nog maar net ohz en die vond ik echt te rillerig voor mezelf, ook schrikkerig op het been enz.. En er was niet echt een klik..
Gewoon voorzichtig rijden, dat doe ik sowieso altijd, als ze niet reageren kun je altijd nog wat meer doorkomen. Dan weet je wel wat je aan elkaar hebt. :)

Rosemarin schreef:
alice13: mijne komt morgen de dagen lijken echt extreem lang nu :(
ik ken het dus maar gewoon diehard zijn :')

Ik vind van gisteravond naar vanavond al lang duren! :=

Gypsy schreef:
*komt ook weer es binnenvallen...

Wie hier weet er meer over... huurkoop?
Ik vind het als een eng iets klinken maar ik hoor er goede ervaringen over.
Het leek me wel wat, aangezien ik me nu vaak doodverveel, niks om handen heb en dan eerder stomme dingen doe als naar die boktmeeting in de efteling gaan. (Was duurrrr....)
Een verzorgpaard vind ik hier namelijk niet. Ja halve stal. (Dus leasen voor 4 dagen in de week oid) Dan kan ik beter zeggen die 150 euro die ik normaal bij een halve stal betaal voor onzin als 2 binnenbakken etc daar zet ik 'm voor op een goedkopere stalling, en betaal dan nog iets van 200 euro per maand af aan het paard. Houd ik iedere maand nog 50 euro over voor ontwormen, enten, bekappen. (Wil geen paard met ijzers dus dat scheelt.)
De reden is namelijk dat ik hier nu niemand ken, en iedere keer de trein naar vrienden/huis pakken is toch veel geld en gewoon zonde. Als ik lekker met een paardje bezig kan zijn en op stal mensen kan leren kennen zou veel fijner zijn. Wat denken jullie?

aaaaaahwww ik kan me voorstellen dat het lang lijkt te duren... Vlinders in je buik? :D

Wat houdt dat huurkoop in dan? Nog nooit van gehoord!

Amandaa_ schreef:
Ik zal zaterdag gelijk fotos plaatsen hoor :D!

Ik vind zaterdag ook nog veeeel te ver weg.. Terwijl het toch echt al bijna is.

Haha ook al geen geduld!

Alice13 schreef:
Even weer wat vraagjes: We hebben het er in dit topic over gehad spullen bij te kopen, zoals zadel en hoofdstel. Maar zo lees ik net in ander topic wil dit niet zeggen dat dit goed past!
Laten jullie dit door zadelmaker controleren?
En wat doen jullie betreft het gebit van het paard laten jullie deze controleren, of neem je hem/haar pas mee bij de jaarlijkse controle tegelijk met de rest.?

Als je het er bij zou kunnen kopen zou ik er wel een zadelmaker naar laten kijken ja! Volgens mij heb ik dat topic wat je bedoelt ook gelezen. Stond bij verslag van de dag toch?
Tandarts laat ik gewoon doen als de rest weer gaat.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 17:19

Huurkoop houd in dat je het paard meekrijgt, en dan maandelijks een bedrag betaald tot het helemaal afbetaald is en dan is 'ie echt van jou. Vaak is dat niet met rente.
Het word eigenlijk vooral toegepast op kantoor apperatuur maar bij paarden kan het natuurlijk ook.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:20

Dan moet je maar net iemand treffen die dat wil gaan doen, lijkt mij moeilijk. Hier in de buurt ook echt nog nooit van gehoord, wel altijd dat ze niet aan op proef etc doen. Maar misschien komt het bij jou in de buurt wel voor?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 17:26

Weet ik niet, hoor er positieve verhalen over dus het lijkt mij wel wat... Ik kan het betalen en ik ga deze zomer natuurlijk liever rijden als stilzitten. Bijrijdpaarden doen ze hier niet aan, en ik mis het zo ongelovelijk erg joh... Dusja wat ik zei.. Ik kan natuurlijk 150 per maand aan iemand betalen om te leasen, maar dan beter dit, da's tenminste een investering, dat geld krijg ik immers ook daadwerkelijk terug.

Er schijnen wel stallen te zijn die het doen, tenminste kon op google wel wat vinden. Dusja nu maar zien of mensen er voor open staan.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:29

Ik zou dat toch een beetje eng vinden Gypsy. Ik vraag me ook af hoe dat zit met de rechten en plichten voor koper/verkoper? Ik denk dat je zoiets heel erg goed vast moet leggen maar dan nog zou ik er huiverig voor zijn.

Ik lees net op wikipedia dat het gaat om huur. In principe zou je daar dus een leasecontract voor op kunnen maken, met als verschil dat de uiteindelijke koper (nu nog de leaser) vanaf de eerste betaling ook de vaste kosten op zich neemt.
Er staat ook dat aan het eind van de periode de eigendomsoverdracht pas plaats vindt. Dat vind ik het enge eraan, omdat je eigenlijk met lege handen staat (jouw geld is al richting eigenaar, en de papieren en dus het paard zijn ook nog van de eigenaar). Daarnaast heb je al wel alle kosten.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:29

Nee heb je en ja kun je krijgen! :j
Ik zou gek worden denk ik, in jou situatie := Verveel me nu al helemaal dood nu ik 3-4 keer in de week kan rijden :=

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 17:36

Ik word ook gek lioony... En het ergst is, we wonen in een buurt met veel paarden, ik zit hier op de bank in de woonkamer, kwam er net al een paar voorbijgestapt en net een in galop voorbij. Dat doet zeer. :\

@saar88: het lijkt idd op leasen ja, en er is een waterdicht contract nodig anders kan het gebeuren dat je met lege handen staat, dat lijkt mij idd eng. Envelop met geld geven terwijl je het paard in de trailer zet lijkt dan veiliger. Maargoed, daar zitten ook wel weer risico's aan natuurlijk.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:44

Dat is wel heel frustrerend ja! := Mijn vriendin zit op het moment ook zonder paard, ze kan wel heen om te mesten en te poetsen, maar dat is ook niks als je normaal 6 dagen per week rijd.. Die wordt ook gek volgens mij, heeft ook nog eens examenstress.. :=

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:45

Ik denk dat een heel goed contract inderdaad nodig is! En elke transactie is natuurlijk gevaarlijk..

Ik sluit me bij jullie aan! Ik rijd op dit moment niet meer dan 2 keer per week en zelfs dat is onregelmatig. Het is ook zo balen dat je dan niets kunt opbouwen met een paard, dat vind ik echt het jammere eraan. Maar, nog even volhouden! De eindstreep is in zicht ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 17:49

Ik had hiervoor 7 verzorgpaarden en zit nu al bijna een half jaar zonder, echt zwaar poedersuiker!
Vorige week wel 2 keer per dag gereden op ponykamp (als leiding) maar da's niet te vergelijken. Kwam er wel achter dat ik het gelukkig nog niet verleerd ben, haha.

Ja ik hoop iemand te vinden die er voor open staat, en waarmee ik samen een goed contract op kan stellen. Want ik kan het makkelijk betalen, maar ik merk dat ik nu steeds kleine uitgaven doe om naar vrienden te kunnen etc. maar dat tikt uiteindelijk behoorlijk aan.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:54

Ik deed er vorig jaar rond deze tijd 3, 2 reed ik en 1 longeerde ik om de dag.. De 3e is vorig jaar ook rond deze tijd verkocht en toen reed ik er dus nog 2. 1 reed ik 6 dagen per week en de ander 3. Nu staat die ene die ik zo vaak reed al vanaf februari "kreupel" dus daar heb ik al een tijdje niet meer opgezeten ben de ander nu vaker gaan rijden, 5-6 keer per week, maar ze is haar eetlust weer een beetje verloren en ze was wat aan het afvallen, dus nu rijd ik weer 3-4 keer per week.. Dat vind ik al erg, ben gewend om elke dag naar stal te gaan en er minstens 1 per dag te rijden :=

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:58

Bedankt allemaal , daar heb ik echt wat aan :j :j . Heb net gebeld, we gaan zaterdag om 4 uur kijken, ben benieuwd.

Inderdaad dat is echt frustrerend, hier in Twente heb je ook super veel paarden. Elke keer als ik dat dan weer zie denk ik: Grrr, dat wil ik ook!! Maar gelukkig gaan onze wensen in vervulling :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 17:59

Pfff ja dat vond ik toen ik van 7 naar 1 ging ook al erg. Dan als ik een vrije dag gaf was ik zelf ook meteen vrij.. Normaal reed ik er minimaal 2/3 en soms wel 5 op een dag. En dan ook nog mennen als ik tijd over had.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:01

Zó! Dat is wel heel veel op een dag! Dat zou ik niet redden :=

Nog iemand zonder geduld er bij zo te horen Merel? :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 18:03

Dat was in de zomervakantie. :P Daarvoor deed ik er 2 a 3 op een dag. :')

Geduld? Wasda?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:08

Haha :')

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:17

Jeetje, 5 op een dag :wow:
Hoe deden jullie dat dan met school en dergelijke?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:25

Gypsy schreef:
Dat was in de zomervakantie. :P

:P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 18:29

Met school ging ik sochtends stallen doen, in de middag op het ene adres een rijden (stonden er nog 4 maar daar had ik alleen in het weekend tijd voor helaas...) en in de avond reed ik er nog 1 of 2.
Als je ze allemaal 4 keer per week rijd kun je het mooi afwisselen. In het weekend rijd je ze allemaal, dus dan zit je al aan twee. Dan nog op bv dinsdag en donderdag en je zit goed.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:42

Lioony schreef:
Gypsy schreef:
Dat was in de zomervakantie. :P

:P

Zonnesteek :')

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:44

Lioony schreef:
Nog iemand zonder geduld er bij zo te horen Merel? :P

Haha jep :j