Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 08:06

Ik heb hier eentje met +6% inteelt staan. Heb haar gekocht als jaarling en is intussen 14. Gezondste paard dat ik heb. Zegt echt niks :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 08:33

MyWishMax schreef:
Trek nu niet weer het hele topic naar jouw situatie toe aub. De reactie waar jij op reageerde dat je je aangesproken voelde gaat om een wat lastiger karakter dus is heel wat anders.

Laten we gewoon verder gaan zonder weer hetzelfde riedeltje.

Plop, wat naar. Je maakt een goede keuze :j ik houd ze of zelf als het pijnvrij kan en anders laat ik ze inslapen. Niet gezonde dieren gaan hier het erf absoluut niet meer af naar een ander. Sterkte!

Hier hetzelfde. Zelfs al zou je ze met een verhaal en contract verkopen, je hebt er geen zeggenschap meer over, geen zicht meer op en het "verhaal" bij het paard kan kwijtraken.

Als het paard nog wel bruikbaar is zou ik er eerder een verzorger bijrijder of leaser voor zoeken of desnoods in bruikleen geven als het echt goed voelt, maar ik zou nooit de zeggenschap en het eigenaarschap overdragen.

Nu is verkopen van een gezond paard ook niet echt mijn ding of ik moet een hekel aan een paard krijgen doordat het hier agressief gedrag vertoond naar ons of de kudde

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 08:41

Umeo schreef:
Ik heb hier eentje met +6% inteelt staan. Heb haar gekocht als jaarling en is intussen 14. Gezondste paard dat ik heb. Zegt echt niks :)

6% is ook niet heel erg veel per se. Maar in dit geval lees ik het alsof de merrie gedekt is met haar eigen vader? Dan kom je op ruim 26% uit en heb je vaak wel (ernstige) afwijkingen. Het zou voor mij een reden zijn om een paard te laten staan, ook als ik er alleen mee wil rijden. Plus dat het ook iets is waar ik niet aan mee wil werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:40

goldenarrow schreef:
Umeo schreef:

6% is ook niet heel erg veel per se. Maar in dit geval lees ik het alsof de merrie gedekt is met haar eigen vader? Dan kom je op ruim 26% uit en heb je vaak wel (ernstige) afwijkingen. Het zou voor mij een reden zijn om een paard te laten staan, ook als ik er alleen mee wil rijden. Plus dat het ook iets is waar ik niet aan mee wil werken.

Dankjewel. Fijn een feitelijke reactie zonder oordelen waar je echt iets aan hebt. Dat is idd nuttig om te weten. 26 procent vind ik ook veel.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:56

Joh je moest eens weten hoeveel papierloze dieren er vroeger waren, die zijn opgegroeid in een gemengde koppel, die iets te nauw verwant waren. Of je kon ze na geboorte afschrijven, of het waren rete sterke bospony’s die nooit iets mankeerden.

Als je het een leuk dier vindt Evamarie en het dier is gezond en goedgekeurd. Waarom dan laten staan? En wat betreft fokken; wil je in de toekomst serieus meedoen in de pony fokkerij en daarin investeren, of puur voor jezelf een veulentje fokken? Bij het eerste laten staan en bij de tweede kun je altijd advies inwinnen bij een DA of fokker. Als het een kwestie is van ver wegblijven van bepaalde lijnen, dan heb je ook daarin een antwoord

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:09

Plop1997 schreef:
Ik heb vandaag een lang gesprek gehad met mijn vriend over wat we nu precies willen. Sparen voor een paard in een duurdere prijsklasse is wellicht voor nu een te grootte klap voor wat we financieel kunnen, ook kijkende naar andere toekomstplannen (koopwoning).

We willen wel al onze ogen open gaan houden in de lagere prijsklasse. Wel een gezond paard maar dan wellicht niet het ras of de leeftijd van wat we eerder hadden bedacht.

Dus dan blijft over:
- Merrie
- 5-15 jaar
- Lief karakter
- vanaf 1.65m ivm. lengte en gewicht van mijn vriend
- Voorkeur voor Wit, Zwart of Vos
- Voorkeur voor wat meer barok achtige types met lange manen
- Hoeft niet per se beleerd/doorgereden te zijn
- We willen wel graag keuren

Onder de 5.000 maar wel voor een 5* huisje.

Neem eens contact op met Horacio Hippique. Deze zitten in Rotterdam. Ze hebben gewoon een site en fb. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar wat kennissen van mij hebben daar een paard vandaan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:15

Spaansepony schreef:
Ging dit om een Welsh pony? Ik had ookal een lastige “verkoper” in de Belgische kant. Prijs gevraagd en afspraak gemaakt. Maar adres duurde veelste lang na alle snelle antwoorden. Uiteindelijk gekregen en gelijk gemopper dat de prijs vast is. Hadden nog niet eens bekeken of onderhandeld. :+

Wel gekeken vandaag en pony meegenomen uit de ellende waar die stond. Kind van denk 28 jaar had denk wel 30 ponys en paarden lopen, veelste dik en sommige veelste mager, hoeven in zeer slechte staat te lang en opgekruld, beestje kan amper lopen.Over de rest maar niet gesproken wat je eraan trof, het ging mijn pet te boven. Pony mepte nog even flink bij aanraken en was niet te vangen, maar had zo medelijden dat ik veelste veel geld neergeteld heb en dier meegenomen heb.

Bestaat er trouwens in BE ook een dierenpolitie? Ik wil hier wel oprecht melding van maken, dit is te sneu voor alles wat er staat. :(

Niet rot bedoeld, maar doordat je de pony gekocht hebt houdt je de boel in stand. Net als bij broodfokkers van honden en katten.

Vraag een wijkagent eens advies om melding te kunnen maken van deze toestand.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:17

Padoertje schreef:
Joh je moest eens weten hoeveel papierloze dieren er vroeger waren, die zijn opgegroeid in een gemengde koppel, die iets te nauw verwant waren. Of je kon ze na geboorte afschrijven, of het waren rete sterke bospony’s die nooit iets mankeerden.

Als je het een leuk dier vindt Evamarie en het dier is gezond en goedgekeurd. Waarom dan laten staan? En wat betreft fokken; wil je in de toekomst serieus meedoen in de pony fokkerij en daarin investeren, of puur voor jezelf een veulentje fokken? Bij het eerste laten staan en bij de tweede kun je altijd advies inwinnen bij een DA of fokker. Als het een kwestie is van ver wegblijven van bepaalde lijnen, dan heb je ook daarin een antwoord

Ik ben een fokker ;) Voor de fok is deze pony sowieso niet geschikt door het veel te hoge percentage inteelt. En dat er kuddes zijn met te nauw verwantschap betekent niet dat je dan maar bewust vader op dochter moet zetten. Het kan goed gaan, maar de kans is groter dat er allerlei mankementen zijn, sommige die je op het eerste oog niet ziet of die pas op latere leeftijd tot uiting komen. Zoals ik al zei, voor mij zou het een no go zijn.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:24

Ik weet niet of ik het hier ook mag vragen omdat je dit normaal bij stalling en weidegang vraagt. Maar ik vind het lastig om de juiste keuze te maken. En niet voor mijzelf omdat ik beide stallingen al ken maar juist omdat ik wil weten wat het beste past bij mijn nieuwe (lease) paardje. Ook ivm haar onzekere en schrikachtige gedrag. Ik heb het de eigenaresse voorgelegd en ze zegt dat het paardje beide opties kent. Ze vertelde wel dat het paardje in stal wel echt helemaal tot rust komt. En het enigste reden waarom ik eigenlijk twijfel aan de eerste stalling is omdat de boer 70+ is. Geeft helemaal niks en hij zegt zelf ook dat hij dit blijft doen tot zijn dood. Maar je weet het nooit op die leeftijd natuurlijk. Het kan ook nog 10 jaar duren maar ik wil niet bijv over 1 jaar al weer moeten verhuizen hahah.

Stal 1:
- overdag op de wei en savonds op stal.
- recht aan het bos.
- geen luxe
- staan met zn 2e in de wei
- buitenbak aanwezig
- staan 4 vriendinnen van mij
- rust en regelmaat.
- hele lieve boer maar wel in de 70 jaar.
- 30 per week incl hooi. Stro koop je bij hem voor 35 per baal.
- boer voert (je eigen voer) en zet binnen en buiten

Stal 2:
- 24/7 buiten met schuilstal op een wei. De boer heeft 2 grote weides. 2 vriendinnen van mij staan op 1 wei en die van mij mag er bij. Je mag zelf bepalen hoe je de wei indeelt. Hun willen een track maken en in t midden gras. Per paard krijg je 1 schuilstal op de wei. Dus als ik er bij kom hebben we 3 schuilstallen.
- onbeperkt hooi (zelf kopen)
- geen luxe
- je mag de rijbak vd buren gebruiken.
- aan de rand van t bos
- boer heeft geen verstand van paarden dus je moet alles zelf doen en regelen.
- 2 vriendinnen ( wel 2 kapiteins op 1 schip)
- ene paard weeft en is zenuwachtig andere paard heeft weinig manieren en schrikt ook snel.
- 150 euro excl hooi/ stro

Waar doe ik goed aan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:32

Ik zou zelf optie 1 kiezen in jou geval.
Het klinkt of deze stalhouder wel ziet of je paard wat mankeert of niet ( dat is zeer waardevol!) en de rust en regelmaat is top.
4 vriendinnen om mee buiten te rijden. Geen gezeur met voerbeurten etc onderling. Niemand kan in de toekomst kijken, maar optie 2 zou hem voor mij sowieso niet worden, duss wat is optie 3? :D
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 13-03-22 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:33

fensy79 schreef:
Ik weet niet of ik het hier ook mag vragen omdat je dit normaal bij stalling en weidegang vraagt. Maar ik vind het lastig om de juiste keuze te maken. En niet voor mijzelf omdat ik beide stallingen al ken maar juist omdat ik wil weten wat het beste past bij mijn nieuwe (lease) paardje. Ook ivm haar onzekere en schrikachtige gedrag. Ik heb het de eigenaresse voorgelegd en ze zegt dat het paardje beide opties kent. Ze vertelde wel dat het paardje in stal wel echt helemaal tot rust komt. En het enigste reden waarom ik eigenlijk twijfel aan de eerste stalling is omdat de boer 70+ is. Geeft helemaal niks en hij zegt zelf ook dat hij dit blijft doen tot zijn dood. Maar je weet het nooit op die leeftijd natuurlijk. Het kan ook nog 10 jaar duren maar ik wil niet bijv over 1 jaar al weer moeten verhuizen hahah.

Stal 1:
- recht aan het bos.
- geen luxe
- buitenbak aanwezig
- rust en regelmaat.

Stal 2:
- 24/7 buiten met schuilstal op een wei. De boer heeft 2 grote weides. 2 vriendinnen van mij staan op 1 wei en die van mij mag er bij. Je mag zelf bepalen hoe je de wei indeelt. Hun willen een track maken en in t midden gras. Per paard krijg je 1 schuilstal op de wei. Dus als ik er bij kom hebben we 3 schuilstallen.
- geen luxe
- aan de rand van t bos
- ene paard weeft en is zenuwachtig andere paard heeft weinig manieren en schrikt ook snel.

Waar doe ik goed aan?

Stal 1.

Zoals je het schrijft, klinkt die boer als een paardenman. Zelfs al sta je er maar een jaar; zuig alle kennis uit die kerel en doe er je voordeel mee! Ga je de rest van je leven nut van hebben :j
Ik heb een paar jaar bij zo'n boer gestaan en daar heb ik meer van geleerd dan van wie dan ook elders.

fensy79

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:37

Ja het is zo een lieve man en hij heeft heel veel rust over zich...heerlijk! Ik twijfelde idd alleen om zijn leeftijd. Hij wordt wat trager en krijgt wat mankementjes...dat soort dingen. De 2e stal is net in opbouw. er komt nog wel een roundpen en rijbak enz....en de dames die er al op een andere wei staan houden alles al wel goed in de gaten maar toch..mijn gevoel zei ook meer stal 1 maar omdat je tegenwoordig bijna doodgegooid wordt dat je paard 24/7 buiten moet staan...

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:45

goldenarrow schreef:
Padoertje schreef:

Ik ben een fokker ;) Voor de fok is deze pony sowieso niet geschikt door het veel te hoge percentage inteelt. En dat er kuddes zijn met te nauw verwantschap betekent niet dat je dan maar bewust vader op dochter moet zetten. Het kan goed gaan, maar de kans is groter dat er allerlei mankementen zijn, sommige die je op het eerste oog niet ziet of die pas op latere leeftijd tot uiting komen. Zoals ik al zei, voor mij zou het een no go zijn.

Ik heb het ook niet over bewust lijnteelt, maar geef aan dat je vroeger (25+ jaar geleden) veel van zulke pony’s tegen kwam op maneges, en stuk voor stuk loei sterke dieren die nooit iets mankeerden. In jouw geval snap ik dat je hier ver weg van wilt blijven, maar TS zoekt een leuke en brave rijpony voor hoogstwaarschijnlijk recreatief doeleinde. En veel mensen willen de optie hebben op mogelijk fok, maar doen er niets mee als ze de kosten van een veulen fokken eens doorberekenen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:46

Daar kies je toch zelf als eigenaar voor? Gewoon je hart volgen. Zoals je het omschrijft lijkt dit mij een paard dat die rust en regelmaat nodig heeft incl “ eigen tijd op stal”.

Mocht de kudde nu echt rustige types hebben en er rust in de kudde zijn, dan zou 24/7 buiten wel een optie zijn, maar deze kudde… Niet doen hoor. Sowieso is een kudde van 3 meestal niet zo’n succes.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 13-03-22 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:48

fensy79 schreef:
Ja het is zo een lieve man en hij heeft heel veel rust over zich...heerlijk! Ik twijfelde idd alleen om zijn leeftijd. Hij wordt wat trager en krijgt wat mankementjes...dat soort dingen. De 2e stal is net in opbouw. er komt nog wel een roundpen en rijbak enz....en de dames die er al op een andere wei staan houden alles al wel goed in de gaten maar toch..mijn gevoel zei ook meer stal 1 maar omdat je tegenwoordig bijna doodgegooid wordt dat je paard 24/7 buiten moet staan...

Ik had een Quarter en die wilde per se 's nachts op stal staan. Dat was ie z'n hele leven gewend en dat gaf 'm rust omdat ie wist dat niemand 'm daar kon storen.

Ik sta bij een boer waar ze in de zomer 's nacht buiten blijven en dat vond hij een naaistreek. Als ie dan 's avonds z'n bakje voer kreeg ging hij daarna heel demonstratief met z'n kop in de verste hoek staan en dan moest je echt moeite doen om 'm z'n halseter aan te doen en dan mee zien te krijgen.

Dus nee, de heilige graaf van 24/7 buiten is voor de sukkels. Sommige paarden worden er heel blij van, andere worden er doodongelukkig van en JIJ (de eigenaar/verzorger) bent 100% verantwoordelijk om datgene te doen wat past bij het individuele paard.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:51

Fijn dat jullie mijn gevoel bevestigen. Dan ga ik idd gewoon voor stal 1

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:02

Evamarie schreef:
Medisch is het paard zwakker. Dat is, wat ik veel hoor. Daar zit ik over in omdat dit net even te veel haken en ogen geeft met de andere dingetjes die net even wat extra aandacht vereisen.

De prijs is naar mijn mening een prijs voor een pony met een leuk papiertje. Het is ook nog eens een heel mooie merrie. Dat maakt voor mij een paard meer waard. Dus ook hoger in vraagprijs.

Niet dat mijn bedoeling fokken is, maar wel dat die optie er is. Ik ben er ook pas op zijn laatst achter gekomen, door goed het papier te bekijken. Dat is voor mij ook een pijnpunt. Bij de vorige twee kwam ik ook zelf achter allerlei ellende. Niet dat dit echte ellende is maar toch. Dit had ik graag direct geweten. Dan had ik vanuit daar besloten of ik verder wilde. Of gewoon in alle openheid. Maar de eigenaar is er nu zelf door mij achter gekomen zegt ze.

Het brengt mij toch aan het twijfelen. Nu ben ik niet meer zeker. Dat was ik eerst wel.

Morgen ga ik nog meer mensen vragen.
Bedankt voor de tips.

Neen, medisch is het dier helemaal niet persee zwakker. Als dit dier gewoon door klinische en röntgenologische keuringen komt zonder problemen is dit dier even sterk als alle andere dieren.
Papier zegt geen moer over de kwaliteit van de pony, hoeveel dieren met papier mankeren iets terwijl ze nog zo goed gefokt zijn.

Jij moet afwegen wat je belangrijk vond dat was een gezonde correcte betaalbare pony om plezier te hebben in het rijden. Niet fokken dus zet dat lekker uit je hoofd je wilt alles altijd en verwisseld continu van wat je wilt. Je moet echt eens knopen doorhakken voor jezelf hoor.

Deze pony heeft net zoveel kans om ziek te worden als andere ponys met en zonder papier met en zonder inteelt stukje. Je kan morgen een totaal andere pony kopen en deze de volgende dag dood in stal
Aantreffen door bijv stress koliek of weet ik veel onzin.

Maargoed, op deze manier tref je nooit een pony want je vind altijd wel iets.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:06

fensy79 schreef:

Stal 1:
- recht aan het bos.
- geen luxe
- buitenbak aanwezig
- rust en regelmaat.

Stal 2:
- geen luxe
- aan de rand van t bos

Waar doe ik goed aan?

Optie 1.
Ik ben voorstander van om dieren avonds naar binnen te doen, dan check je nl altijd onbewust je dier en kunnen ze bij eten aan hooi en mineralen als ze dat missen in de wei. Sommige weilanden waar de dieren staan zijn halverwege t seizoen al kaal maar krijgen niks hij want staan 24/7 buiten op groot weide.

Daarnaast merk ik dat onze dieren t zelfs prettig vinden om avond lekker naar binnen te komen en lekker te eten slapen om de volgende dag als debielen weer naar buiten te stormen :+

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:09

Ook voor stal 1. En leeftijd hoeft niets te zeggen. Mijn staleigenaar is inmiddels ver in de tachtig en we dachten 10 jaar terug al dat ie ‘t loodje zou leggen. Onkruid vergaat niet :D, maar als dat mijn redenatie destijds was had ik 10 hele mooie jaren misgelopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:18

En hier is de stal juist gestopt terwijl de eigenaren in de 30 waren ;) dus ook vanuit hier zeg ik stal 1.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:24

Dilan93 schreef:
Levita schreef:
Oh ik geloof daar ook in. Zodra je onzeker wordt kan een paard daar zeker gebruik van maken. Ze willen leiderschap en als je dat niet kan geven dan pakken ze dat wel. Hoewel er ook paarden zijn die een stuk vergevingsgezinder zijn dan een ander.

Oh dat zeker. En sommige paarden kunnen idd net wat beter met onzekere mensen overweg dan andere paarden.
Die van ons vind het al gauw best als iemand de leiding neemt, graag zelfs. Maar als je dat niet doet, dan heb je wel problemen met 'm.
Terwijl ie echt zo lief en werkwillig is. Maar hij kan ook heel onzeker zijn.

Precies. Ik ben super onzeker ( te paard) maar mijn paard had aan 51% leiderschap genoeg. De een heeft wat meer leiderschap nodig dan de ander. Maar ik geloof niet in bewuste acties.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:19

Bedankt iedereen! Ben net bij de boer van stal 1 geweest en mijn stalletje is gereserveerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:53

Spaansepony schreef:
Evamarie schreef:
Medisch is het paard zwakker. Dat is, wat ik veel hoor. Daar zit ik over in omdat dit net even te veel haken en ogen geeft met de andere dingetjes die net even wat extra aandacht vereisen.

De prijs is naar mijn mening een prijs voor een pony met een leuk papiertje. Het is ook nog eens een heel mooie merrie. Dat maakt voor mij een paard meer waard. Dus ook hoger in vraagprijs.

Niet dat mijn bedoeling fokken is, maar wel dat die optie er is. Ik ben er ook pas op zijn laatst achter gekomen, door goed het papier te bekijken. Dat is voor mij ook een pijnpunt. Bij de vorige twee kwam ik ook zelf achter allerlei ellende. Niet dat dit echte ellende is maar toch. Dit had ik graag direct geweten. Dan had ik vanuit daar besloten of ik verder wilde. Of gewoon in alle openheid. Maar de eigenaar is er nu zelf door mij achter gekomen zegt ze.

Het brengt mij toch aan het twijfelen. Nu ben ik niet meer zeker. Dat was ik eerst wel.

Bedankt voor de tips.

Neen, medisch is het dier helemaal niet persee zwakker. Als dit dier gewoon door klinische en röntgenologische keuringen komt zonder problemen is dit dier even sterk als alle andere dieren.
Papier zegt geen moer over de kwaliteit van de pony, hoeveel dieren met papier mankeren iets terwijl ze nog zo goed gefokt zijn.

Jij moet afwegen wat je belangrijk vond dat was een gezonde correcte betaalbare pony om plezier te hebben in het rijden. Niet fokken dus zet dat lekker uit je hoofd je wilt alles altijd en verwisseld continu van wat je wilt. Je moet echt eens knopen doorhakken voor jezelf hoor.

Deze pony heeft net zoveel kans om ziek te worden als andere ponys met en zonder papier met en zonder inteelt stukje. Je kan morgen een totaal andere pony kopen en deze de volgende dag dood in stal

Waar baseer je dat op, dat de kans op klachten hetzelfde is als met een gezond gefokt paard? Leg eens goed uit dan?

En hoezo geen paard kunnen vinden: omdat ik ervaringen vraag met inteelt? Het gaat om de aanschaf van een paard hoor. Niet om een koffieapparaat. Ik snap niet dat jij je vrijetijd zo indeeld reacties van mij steeds weer in een negatief daglicht proberen te zetten. Reageer dan gewoon niet.

Meerdere mensen raden het niet voor niets af. Ik wil gewoon de juiste keuze maken, meer niet. Nergens staat dat ik niet verder ga met het paard. Maar ik neem de reacties en ervaringen wel mee in mijn overweging.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:56

Omdat het gewoon zo is. Als dat paard door alle keuringen komt is het gewoon een gezond paard, daar zijn die keuringen namelijk voor.

Overigens is fokken een enorm gedoe, tijd- en geldrovend, en bepaald niet zonder risico. En zeker als je niet wil vermeerderen maar ook wilt verbeteren.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:04

Evamarie"
[quote="Spaansepony schreef:
Evamarie schreef:

Bedankt voor de tips.

Waar baseer je dat op, dat de kans op klachten hetzelfde is als met een gezond gefokt paard? Leg eens goed uit dan?

En hoezo geen paard kunnen vinden: omdat ik ervaringen vraag met inteelt? Het gaat om de aanschaf van een paard hoor. Niet om een koffieapparaat. Ik snap niet dat jij je vrijetijd zo indeeld reacties van mij steeds weer in een negatief daglicht proberen te zetten. Reageer dan gewoon niet.

Meerdere mensen raden het niet voor niets af. Ik wil gewoon de juiste keuze maken, meer niet. Nergens staat dat ik niet verder ga met het paard. Maar ik neem de reacties en ervaringen wel mee in mijn overweging.[/quote]

Ik zet jou reacties niet negatief neer, ik druk je weer met je neus op de feiten.
Ik zeg je duidelijk wat je in eerste instantie zocht, plots heeft deze pony papier en wil je plots fokken. Dat was je doel toch niet?
Dat heet nuchter nadenken en kritisch naar je eigen punten kijken.

Als dit paard wederom correct door de keuring komt is dit dier net zo gezond als elk ander dier met of zonder papier.

En ik heb niet gezegd dat het paard nooit klachten kan krijgen, maar als deze goed gekeurd word heeft dit dier even veel kans op ziek te worden als elk ander dier met of zonder papier. Daar heeft inteelt geen moer mee te maken zolang je niet echt wilt fokken.

Daarnaast als jij al gaat fokken ga je echt geen miljoenen pony fokken, daar hebben zeer goede bewezen fokkers soms al moeite mee maar fok je een leuk amateur pony. En ook dan kijk je verder naar alleen stamboom en inteelt. Wat denk je aan ocd, de vloedlijnen achter in de papier en ben je wel van bewust hoeveel inteelt daar soms wel weer inzit?
Dan kijk je op de slechte en goede punten van de merrie en daar zoek je een toekomstige vader op die de goede punten aanhoud en de slechte punten verbeterd. Dan komt er stukje karakter fokken terug en zo heb je echt nog 101 factoren.

Maargoed, als je twijfels terwijl het je droom pony eigenlijk is en de klik er nee had laat je m toch staan? Je hoeft m niet te kopen in deze tijd zijn er 30 andere voor je die wel de plezier uit de pony kunnen halen onder het zadel dan alleen te kijken naar z’n inteelt.

Dus terug ter zaken, ga bij jezelf na wat je doel was en wat je wilde, selecteer daar op en ga niet kijken naar papier of geen papier dat is in jou geval echt niet belangrijk.