[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 09:52

O dat is ook een heel goed plan.

Vroega op de hondenschool idd nog in NL hadden we 2 woorden. 1 was mand. = Vaste onveranderlijke plek in huis. De ander was idd plek en die wees je aan op het moment waar je was en dat was dan op dat moment de basis. Was ik al weer helemaal vergeten. Dank voor het ophalen van mijn oude geheugen ;-)

Het is overigens best lastig, want Yoda herinnert zich ook ineens dat ik 2 jaar geleden mand haar heb geleerd en zij gaat dan liggen waar Zozo moet oefenen. Dus ik doe haar dan maar even in de slaapkamer. Zozo vindt het allemaal maar zozo ;-)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:57

Oh de honden bij mijn ouders kennen 'mandje' maar vooral ook het commando 'weg'. Weg betekent gewoon uit mijn ruimte en ga je eigen ding doen en dat kennen ze heeeel goed. Hebben we niet eens bewust geoefend ofzo.

Cosmo kijkt wel altijd een beetje op zijn ziel getrapt haha

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 10:05

Sintara schreef:
Oh de honden bij mijn ouders kennen 'mandje' maar vooral ook het commando 'weg'. Weg betekent gewoon uit mijn ruimte en ga je eigen ding doen en dat kennen ze heeeel goed. Hebben we niet eens bewust geoefend ofzo.

Cosmo kijkt wel altijd een beetje op zijn ziel getrapt haha

Ja dat laatste! Zozo is ineens veel bedrukter. Sinds gisteren dus! Ik heb ze ook nog niet zien spelen. Ook sinds gisteren. Dat vind ik wel erg jammer. Dus er moet een evenwicht komen in de emoties.

En weg=opr*tten=va-t-an ;-) Ja heel bedremmeld snuitje, maar dat kent hij wel. Bench is erg eng en is niet eens dicht, maar Yoda gaat daar dus telkens inliggen.

Het is even zoeken naar de beste middelen en woorden en kracht van de woorden.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:20

Ik volg jouw topic al een hele tijd als stille lezer. Als hondentrainer vind ik dit stukje dan toch leuk om even op te reageren.

Ik gebruik het woord "uit". Dat betekent ga uit de ruimte waar je nu bent. Ik gebruik het voor uit de wei, uit de stal en uit de keuken. Ze mogen dan gewoon hun eigen ding doen. Dat vind ik prettiger dan dat ik 4 honden allemaal op een plek moet dirigeren en daar ook nog in de gaten moet houden.

Ik ben dan niet boos, maar stuur ze rustig met mijn lichaamstaal achter een bepaalde grens. Dat snappen ze heel snel. Je kunt dit dan ook klein houden waardoor je dus niet zo'n diepe indruk maakt. Een paar keer blokken als ze de grens opzoeken, bijvoorbeeld een drempel. Honden hebben een feilloos gevoel voor grenzen dus ze leren dit heel snel. Onderling doen ze dit natuurlijk ook. "Dit is mijn mand, op afstand blijven graag"

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 13:33

Dartel schreef:
Ik volg jouw topic al een hele tijd als stille lezer. Als hondentrainer vind ik dit stukje dan toch leuk om even op te reageren.

Ik gebruik het woord "uit". Dat betekent ga uit de ruimte waar je nu bent. Ik gebruik het voor uit de wei, uit de stal en uit de keuken. Ze mogen dan gewoon hun eigen ding doen. Dat vind ik prettiger dan dat ik 4 honden allemaal op een plek moet dirigeren en daar ook nog in de gaten moet houden.

Ik ben dan niet boos, maar stuur ze rustig met mijn lichaamstaal achter een bepaalde grens. Dat snappen ze heel snel. Je kunt dit dan ook klein houden waardoor je dus niet zo'n diepe indruk maakt. Een paar keer blokken als ze de grens opzoeken, bijvoorbeeld een drempel. Honden hebben een feilloos gevoel voor grenzen dus ze leren dit heel snel. Onderling doen ze dit natuurlijk ook. "Dit is mijn mand, op afstand blijven graag"

Hi Dartel, leuk dat je stil meeleest en welkom dan! Leuke info. Alles komt weer boven. Ik heb in Nl zo'n 30 jaar geleden nu, beginner en gevorderde training en 2 certificaten gehaald bij een hondenclub. Maar ben er erg veel van vergeten.

Deze trainer vindt het het best als ik niet meer het woord nee gebruik. Snap ik. Nee zegt niets. Maar dat doe ik de hele tijd. Ik moet zeggen naam en dan een commando. Dus niet naam, nee, commando.

Lastig om mezelf om te vormen. in de afgelopen 3 weken heb ik hem dan zelf geleerd - hier komen en zit. Dat gaat erg goed. Af, is een lastige en gaat nog niet zonder beloning. blijven, dus niet ons omver rennen als wij de deur uitgaan en gewoon in de keuken blijven, gaat nu best al heel goed. Ik doe ook alles automatisch met handsignalen omdat ik distant control in NL heb gedaan. Dat is een automatisme dat dan wel weer handig is. Springen mag niet, en ik deed al knietje en nee. Nu is het dan knie en "laag".

Mand ben ik dan 2 dagen geleden mee begonnen en dat gaat nu af en toe per ongeluk goed, dus zijn we helemaal blij.

Ik ben nu op meerdere fronten bezig. Dus wat jij noemt uit, (uit mijn ruimte) is rot op, hahahaha in het Frans en dan meteen gevolgd door een commando, en uiteraard altijd braaf.

En bij alle oefeningen doe ik af en toe ook blijf erachteraan . Dus Zozo zit, blijf. En ik moet er erg op letten dat ik dan de oefening er weer uit haal, dus daarna kom of vrij. Vrij snapt hij nog helemaal niets van.
buiten ben ik dan nu het volg commando aan het doen en meteen zit als ik stop. Dat gaat al best heel goed in 2 dagen tijd.
Het is een slim mannetje. Erg leuk om mee te werken. Hij kent nu denk ik al 10 woorden waarvan een paar dus best al heel goed.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:12

ook een stille meelezer hier, weet je al de resultaten van je onderzoek? of heb ik ergens overheen gelezen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 14:36

Hé wat leuk, nog een stillert ;-) Ook welkom. Lief dat je ernaar vraagt. Nee, de resultaten weet ik nog niet. Maar het gaat helemaal fout met die tent. Erg veel ergernis van mijn kant, ik had de schoonzus van de huisarts want die was skiën. En zij is ook dokter. Maar in de 10 minuten dat ik er was heeft ze 6 telefoontjes aangenomen. Ze was totaal niet bezig met mij, maar alleen met haar agenda en dat ze al tot over achten volgelopen was. Poepoe nou nou. Dus ze heeft me een beperkte urinetest meegegeven op bacteriën bleek toen ik het inleverde bij het laboratorium. Heb ik niets aan. Dus daar ter plekke een uitgebreide test gevraagd, kon wel het bekertje krijgen, maar ik moest dan wel een verwijzing van de arts weer gaan halen. Die heb ik gebeld, kreeg antw app, ze zou terugbellen, niets meer gehoord. Dus ik wacht tot mijn eigen huisarts er weer is en dan ga ik opnieuw een poging wagen. Ondertussen had het lab de beperkte test dan wel de uitslagen moeten mailen of posten, maar niets gezien. Grrrr.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:07

Bij mij mailen ze de uitslag altijd, maar de laatste 2 keer kreeg ik de uitslag ook per post. Die brief komt overigens pas 1 week later. Heeft de huisarts geen assistente die dat soort dingen regelt? Die van ons wel, huisarts was vergeten een recept voor bloedprikken mee te geven, die printte de assistente zo uit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 15:22

Tinka schreef:
Bij mij mailen ze de uitslag altijd, maar de laatste 2 keer kreeg ik de uitslag ook per post. Die brief komt overigens pas 1 week later. Heeft de huisarts geen assistente die dat soort dingen regelt? Die van ons wel, huisarts was vergeten een recept voor bloedprikken mee te geven, die printte de assistente zo uit.

Nou, zijn assistente is dus zijn schoonzus. Die is ook huisarts, maar maar 1 dag in de week. Altijd donderdag. En ze doet dus normaal de telefoon en zo, maar nu was hij er niet en moest ze alles alleen doen, dus dat vond ik niet zo handig werken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:27

Nee inderdaad dat is niet handig dan

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 12:21

Hi guys, dit keer geen filmpje van de afgelopen week. Misschien komt dat nog vandaag, geen idee.

Wel heb ik gekeken of ik weer wat aan de hand zou kunnen gaan doen met Callas, omdat ze over het algemeen goed loopt. Ze heeft bijv de afgelopen dagen op voor haar het slechtste weiland gestaan dat schuin is. Ook is het weer niet ideaal voor kreupele paarden (hoe hoger de vochtigheidsgraad hoe meer ik haar niet rad zie zijn. De condities zijn dus slecht voor haar blessure. En ik vind haar toch best heel goed.

Ik heb haar vanmorgen voor het eerst na haar 2,5 jaar geleden geconstateerde blessure afgescheurde pees met stukje sesambeentje, laten stappen en draven op cirkels en rechte lijn.

Zijn jullie het met me eens dat ze:

- met stappen en zelfs draven op de rechte lijn goed is
- en dat ze zowel linksom als rechtsom met stappen grote cirkels goed doet
- en dat ze met draven de cirkel linksom goed kan hebben
- en rechtsom draven op de cirkel nog steeds kreupel is?

Vinden jullie ook dat ik wat spelletjes en stapwerk op rechte lijnen met haar kan gaan doen? (het 1e advies was een half jaar rust, 2nd opinion was 1 jaar rust)

https://youtu.be/a7RwCa8rKIA

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:04

Ik vind haar zeker niet slecht lopen! Denk dat wat jij met haar wil doen, geen kwaad kan.
Denk zomaar dat ze het vooral heel fijn zal vinden om weer een beetje met je bezig te zijn. Bouw het rustig op en kijk wat zij aangeeft, zou ik zeggen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 13:17

Muga schreef:
Ik vind haar zeker niet slecht lopen! Denk dat wat jij met haar wil doen, geen kwaad kan.
Denk zomaar dat ze het vooral heel fijn zal vinden om weer een beetje met je bezig te zijn. Bouw het rustig op en kijk wat zij aangeeft, zou ik zeggen.

Dat idee had ik ook, ik kan denk ik zeker op het platte stuk van het veld beginnen met de andere erbij om wat met haar te spelen. Beetje de dingen doen die ze kan. Bal pakken. Jambettes misschien, een heel laag blok misschien, of alleen een doek als blok. Buigen misschien?

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:25

Ik zie op de volte een lichte onregelmatigheid. Op het rechte stuk loopt ze best oké. Ik zou wel, als je wat met haar doet, zo weinig mogelijk bochten werk doen. Maar als ze zo is wordt ze misschien wel blij om wat te kunnen doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:44

Rechtuit, voet optil trucjes, maar geen meer gewicht/andere hoeken dingen als buigen.
Als ze een bal kan pakken, kan je haar leren apporteren bv? En dan in welke bak/emmer oid een ding moet?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:51

Ik zie ook onregelmatigheid in stap op de volte rechtsom, maar goed er is dan ook een permanente blessure. Dat betekent niet perse dat niks doen het beste is voor haar.

Persoonlijk ben ik altijd van mening dat een paard zulke simpele dingen als jij wilt doen gewoon moet kunnen. Als dat permanent onmogelijk is vanwege de blessure, dan is het ook zonder ruiter niet eerlijk om ze ermee te laten leven. Maar dat is mijn mening :)

Ik zou daarbij trouwens niet focussen op buiging, maar gewoon rechtuit op makkelijke ondergrond. Dingen die ze makkelijk kan, geen training

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 15:10

Fleuribelle schreef:
Ik zie op de volte een lichte onregelmatigheid. Op het rechte stuk loopt ze best oké. Ik zou wel, als je wat met haar doet, zo weinig mogelijk bochten werk doen. Maar als ze zo is wordt ze misschien wel blij om wat te kunnen doen.

Ja idd dat zie ik ook, rechtuit, moet wel kunnen volgens mij.

tamary schreef:
Rechtuit, voet optil trucjes, maar geen meer gewicht/andere hoeken dingen als buigen.
Als ze een bal kan pakken, kan je haar leren apporteren bv? En dan in welke bak/emmer oid een ding moet?

Apporteren kan ze al. Als het goed is. Maar dat is 3 jaar geleden dat ik dat met haar gedaan heb, met de clickermethode toen nog.

Sintara schreef:
Ik zie ook onregelmatigheid in stap op de volte rechtsom, maar goed er is dan ook een permanente blessure. Dat betekent niet perse dat niks doen het beste is voor haar.

Persoonlijk ben ik altijd van mening dat een paard zulke simpele dingen als jij wilt doen gewoon moet kunnen. Als dat permanent onmogelijk is vanwege de blessure, dan is het ook zonder ruiter niet eerlijk om ze ermee te laten leven. Maar dat is mijn mening :)

Ik zou daarbij trouwens niet focussen op buiging, maar gewoon rechtuit op makkelijke ondergrond. Dingen die ze makkelijk kan, geen training

Ik zou het idd ook geen training willen noemen. Ik zou weer dingen met haar willen doen als spelen.

Waar ik nu aan denk, is om met haar samen met de andere te "werken". Als de andere bij haar zijn, dan is er in ieder geval geen onrust van het missen van de andere. Zoals je op het filmpje hoort, moet iedereen hinniken naar haar, terwijl ze nog geen 10 m weg is van ze. Dus ik wil een omgeving van rust en vertrouwen creëren om mee te beginnen.

Ze knettert trouwens best wel eens in het land, maar dat doet ze dan zelf, ik wil dat niet opwekken.

Waarom ik het tot nu toe nog steeds niet opgepakt heb, is omdat ik haar ken. Ze wordt heel snel superenthousiast of heel snel supergefrustreed of geïrriteerd. Bij beide gaat ze mogelijk bewegingen maken die niet per se het beste voor die RV zijn. Nu ze inmiddels zover genezen lijkt te zijn, kan ik denk ik wel wat "riskeren"

Ik zou bijv wel met de bal kunnen spelen, zoals optillen en teruggeven. Apporteren weet ik niet of dat slim is, omdat ze dan een draai maakt om de bal weer terug te brengen.

Dingen die ik kan doen, zijn denk ik, alles in stap, alles op de rechte lijn:
- voorwerpen oppakken en aan mij geven of ergens naar toe brengen, zonder te apporteren waarbij ze moet draaien.
- blok, dat kan ze geweldig goed, maar ik wil dan alleen een heel laag blok doen, dus misschien alleen een mat
- Jambette kan denk ik met LV, misschien niet doen met haar zere been. Want ze doet alles über, dus als ze heftig jambettettet ;-) slaat ze misschien haar hoef tegen de grond.
- Balkjes lopen
- achterwaarts

Anybody nog meer suggesties?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:59

Wat kleine dingetjes kan denk ik geen kwaad. Kan je niet nog een keer een echo laten maken om te kijken hoe het er nu voorstaat?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 16:45

Tinka schreef:
Wat kleine dingetjes kan denk ik geen kwaad. Kan je niet nog een keer een echo laten maken om te kijken hoe het er nu voorstaat?

Dat zou zeker kunnen. Daar zit ik ook over te twijfelen. Maar ik vond het enorm veel stress voor haar. Ze moet dan weer geschoren worden op dat been. Dat vond ze hel. Ik mag pas sinds een maand of vier dat been gewoon weer aanraken. De onderzoeken hebben haar erg getraumatiseerd. Lang als ik haar been wilde oppakken, trok ze het heel hoog op en onder haar lichaam en zou ze bij wijze van spreken bijna gaan liggen, maar niet aankomen.

Ik zou dan ook moeten aandringen op alleen de echo. Meestal willen ze alles doen, dus ook dan uitverdoven en zo. Dat zou ik moeten weigeren dat zou op zich uiteraard kunnen.

Ik heb erg getwijfeld, al een hele tijd hoor of ik het weer zou laten onderzoeken. Maar op het filmpje zie je eigenlijk het antwoord al.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 17:02

Misschien kan je zelf vast scheren, desnoods in een paar sessies. Alleen een echo moet toch geen probleem zijn lijkt mij.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 18:22

Ik twijfel nog een tijdje verder.

Ondertussen heb ik weer een blog geschreven over het Franse nieuws. Er is weer eens een paard doodgeschoten door een jager, een sportmerrie dit keer. Er is een tragisch bericht over een drama op de Duits Franse grens, maar ook leuke berichtjes. Afijn je vindt het hier: [VN] Paard doodgeschoten, paarden te water, 50 verwaarlozingen in Frankrijk

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:29

Lijkt me prima Mo!
Ik denk dat het voor Callas heel fijn is om weer iets samen met jou te doen.
Waar ik nog aan dacht (maar zelf echt geen ervaring mee heb.. dat voorop gesteld) is bepaalde trucjes leren. Kusjes geven, nee en ja knikken, wegkijken.. zoiets? Maar dat moet je zelf uiteraard ook leuk vinden. Dat is iig niet belastend..

Balen dat die huisarts niet meewerkt zeg!! Heel frustrerend zoiets! :(:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 18:54

Hi Namiro, de huisarts komt vast volgende week goed, als hij er zelf weer is.

En kusjes geven heeft ze wel gekend. Ga ik ook weer ophalen. Nee en ja knikken en zo kan ik idd ook gaan proberen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:20

Dus ik zag het goed, RV. Niet veel toe te voegen. Gewoon wat hersen spelletjes en wat ze lichamelijk aankan weet jij zelf het beste ;).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 23:09

Yep het is RV, sinds 2.5 jaar nu. Als het zo lang nog steeds zo is, wordt het niet meer beter vermoed ik dan dit.