Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:14

Evamarie schreef:
Zojuist kom ik erachter dat de 'stamboek'pony die ik leuk vind een opa heeft die hetzelfde is als haar vader. Wat vinden jullie hiervan? Heeft iemand kennis over dit soort zaken?

Als het voor de sport is en desbetreffend paard is gezond zou ik er geen probleem mee hebben. Moest je ze ooit voor de fokkerij willen gebruiken vind ik het een andere zaak.

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:33

Kan het paard niet zelf ook gezondheidsproblemen hebben /eerder krijgen hierdoor?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:36

Inteelt is inteelt, ook al noemen ze het lijnenteelt :')

Maar hoe oud is de pony? De meeste aangeboren "afwijkingen" wat met te veel overeenkomstig dna te maken heeft zie je vrijwel meteen of voor volwassen worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:37

Kan, maar hoeft absoluut niet. Elk paard kan gezondheidsproblemen hebben, erfelijke of gewoon pech. Daarom laten we ze keuren. Sluit niet alles uit, maar zoals hierboven al gezegd is, veel zie je juist al meteen. Andere afwijkingen kunnen altijd tevoorschijn komen, bij elk paard.

Hoe oud is de pony?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:45

Ik ga op zoek naar een (bijrijd)paard, maar ik blijf hier ook wel aanwezig. Ineens komt mijn droom van een eigen paard in de toekomst ook wat dichterbij. En dat is een fijn vooruitzicht <3

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:11

Pff zeggen ze iets van handelaren.

Pony 'gekocht' vrijdag overeengekomen via berichten ook met prijs. Had 50 onder de vrprijs geboden ivm nog geen enting prima alles geregeld, zou zaterdag om 12 uur pony komen bezichtigen eventueel meenemen. Netter en vlugger kan niet.

Uur later pony moest toch 150 meer kosten want er was veel vraag na dus moest ik maar meer betalen.

Heb vriendelijk bedankt en gezegd daar niet aan mee te werken.

(staat er ook nog in adv dat geld niet belangrijkste is)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:20

StalNollie schreef:

Pony 'gekocht' vrijdag overeengekomen via berichten ook met prijs. Had 50 onder de vrprijs geboden ivm nog geen enting prima alles geregeld, zou zaterdag om 12 uur pony komen bezichtigen eventueel meenemen. Netter en vlugger kan niet.

Uur later pony moest toch 150 meer kosten want er was veel vraag na dus moest ik maar meer betalen.

Kennelijk heeft iemand anders meer geboden. Maar jij had de pony toch nog niet eens gezien dus ook onzekerheid voor de verkoper want mogelijk wilde je hem niet eens? Of ze wilden toch niet aan een handelaar verkopen,of was hij voor jouzelf bedoeld? Ik zou er niet mee zitten,dit heeft je in elk geval tijd en benzine bespaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:20

c_alsemgeest schreef:

Maar hoe oud is de pony? De meeste aangeboren "afwijkingen" wat met te veel overeenkomstig dna te maken heeft zie je vrijwel meteen of voor volwassen worden.

8 jaar

Wat voor afwijkingen zijn dat is daar een regel voor of is dat echt verschillend per lijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:22

Benzine juist niet perse kon ik mooi gelijk in België tanken :D

De andere koper zou pas zaterdag in avond komen dus na mijn. En die heeft pony net zo goed niet gezien dus dat lijkt me een raar antwoord.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:52

Evamarie schreef:
c_alsemgeest schreef:

8 jaar

Wat voor afwijkingen zijn dat is daar een regel voor of is dat echt verschillend per lijn.

Verschilt... maar dat zie je echt wel. Als je het beestje gewoon goed kan laten keuren kl+ro zou ik me er verder niet te druk om maken wanneer je geen fok ambities hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:04

Bedankt, helder.

Ik vraag het nog verder na hoor, bij meer kenners.

Wat vinden jullie maakt dit een paard minder waard? Het leek mij wel echt leuk de optie te hebben te fokken, die valt weg. Sommige hebben het over risico's in de gezondheid op latere termijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:09

Wat voor risico's hebben ze het over dan?

Nee, prijs lijkt mij er niet minder van te worden. Ze blijven, als ze gezond zijn wat je met keuring controleert, geschikt voor het doel als rijpony. Als je wilt fokken, zou ik een andere pony zoeken. Maar ik dacht dat dat geen eis was. Bij een fokdier zou ik ook andere dingen laten keuren ernaast.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:20

Op lange termijn voor wat? De pony zelf? Meeste inteelt afwijkingen zijn vaak al meteen zicht- of meetbaar zoals waterhoofden, bot afwijkingen, hart/lever afwijkingen. Dus als een beestje met 8jr geheel gezond is en zowel door een goede klinische als röntgenologische keuring komt, lijkt mij dat persoonlijk niet meer een extra risico.
Ook een pony met een zeer laag inteelt coefficient kan later ziekten of blessures krijgen.

En ja bij fokken komen er nog veel meer andere zaken en keuringen bij.
Prok, maar bv ook controle voortplantingsorganen.
Als dat ooit het doel zou zijn, zou ik sowieso niet voor een pony gaan met een hoog inteelt coefficient.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:33

Ik heb vandaag een lang gesprek gehad met mijn vriend over wat we nu precies willen. Sparen voor een paard in een duurdere prijsklasse is wellicht voor nu een te grootte klap voor wat we financieel kunnen, ook kijkende naar andere toekomstplannen (koopwoning).

We willen wel al onze ogen open gaan houden in de lagere prijsklasse. Wel een gezond paard maar dan wellicht niet het ras of de leeftijd van wat we eerder hadden bedacht.

Dus dan blijft over:
- Merrie
- 5-15 jaar
- Lief karakter
- vanaf 1.65m ivm. lengte en gewicht van mijn vriend
- Voorkeur voor Wit, Zwart of Vos
- Voorkeur voor wat meer barok achtige types met lange manen
- Hoeft niet per se beleerd/doorgereden te zijn
- We willen wel graag keuren

Onder de 5.000 maar wel voor een 5* huisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:55

c_alsemgeest schreef:
Op lange termijn voor wat? De pony zelf? Meeste inteelt afwijkingen zijn vaak al meteen zicht- of meetbaar zoals waterhoofden, bot afwijkingen, hart/lever afwijkingen. Dus als een beestje met 8jr geheel gezond is en zowel door een goede klinische als röntgenologische keuring komt, lijkt mij dat persoonlijk niet meer een extra risico.
Ook een pony met een zeer laag inteelt coefficient kan later ziekten of blessures krijgen.

Als dat ooit het doel zou zijn, zou ik sowieso niet voor een pony gaan met een hoog inteelt coefficient.

Helder, dankje

Ja, voor de pony zelf hebben nu al 3 verschillende mensen tegen mij gezegd. Omdat de inteelt er bovenop zit...

Zelf is dit een terrein waar ik zo goed als niks vanaf weet helaas. Dat maakt het voor mij best lastig.

Bij twijfel niet doen, hoor ik. Maar deze pony is zo onwijs leuk, ze heeft alles. Behalve dan dat stomme papiertje waar ik nu mijn nek over breek. :?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:07

Plop ik denk met dit budget dat je snel op een projectje/buitenlandse uitkomt. En als ze al online komen je geen tijd hebt om te keuren, maar het meteen opbellen en beslissen ism

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:07

Plop1997 schreef:
Ik heb vandaag een lang gesprek gehad met mijn vriend over wat we nu precies willen. Sparen voor een paard in een duurdere prijsklasse is wellicht voor nu een te grootte klap voor wat we financieel kunnen, ook kijkende naar andere toekomstplannen (koopwoning).

We willen wel al onze ogen open gaan houden in de lagere prijsklasse. Wel een gezond paard maar dan wellicht niet het ras of de leeftijd van wat we eerder hadden bedacht.

Dus dan blijft over:
- Merrie
- 5-15 jaar
- Lief karakter

Daar ga je geen gezond paard voor vinden.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:29

Babootje schreef:
Plop1997 schreef:

Dus dan blijft over:
- Merrie
- 5-15 jaar
- Lief karakter

Daar ga je geen gezond paard voor vinden.

Het heeft ook absoluut geen haast waardoor het budget ook wat hoger kan worden uiteindelijk. Meeste paarden bij ons op stal zijn echt niet met een hoger budget gekocht en toch gewoon gezond.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 22:32

In de afgelopen twee jaar? Net als de brandstofprijzen zijn de paarden ook fiks duurder geworden. :)

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:35

upendo schreef:
In de afgelopen twee jaar? Net als de brandstofprijzen zijn de paarden ook fiks duurder geworden. :)

Jazeker, niet altijd beleerd maar dat is voor ons ook geen vereiste.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 23:18

Evamarie schreef:
c_alsemgeest schreef:

Helder, dankje

Ja, voor de pony zelf hebben nu al 3 verschillende mensen tegen mij gezegd. Omdat de inteelt er bovenop zit...

Zelf is dit een terrein waar ik zo goed als niks vanaf weet helaas. Dat maakt het voor mij best lastig.

Bij twijfel niet doen, hoor ik. Maar deze pony is zo onwijs leuk, ze heeft alles. Behalve dan dat stomme papiertje waar ik nu mijn nek over breek. :?

Ik ken alleen voorbeelden waarbij het meteen al te zien is of al veel eerder. Denk aan dwerggroei of andere afwijkingen zoals c_alsemgeest al zei. Andere dingen kan je gewoon zien met een keuring, maar heeft niet perse met inteelt te maken. Kan wel met erfelijkheid te maken hebben, maar dat hoeft dus geen inteelt te zijn. Maar als je klinisch en rontgenologisch keurt kom je dat tegen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 01:39

Evamarie schreef:
Bedankt, helder.

Ik vraag het nog verder na hoor, bij meer kenners.

Wat vinden jullie maakt dit een paard minder waard? Het leek mij wel echt leuk de optie te hebben te fokken, die valt weg. Sommige hebben het over risico's in de gezondheid op latere termijn.

Met ruinen heb je zonder meer geen optie tot fokken, en ruinen zijn over het algemeen iets duurder dan merries...... :=

Ik heb er een waarvan opa aan allebei de kanten opa is :')

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 02:14

StalNollie schreef:

Ging dit om een Welsh pony? Ik had ookal een lastige “verkoper” in de Belgische kant. Prijs gevraagd en afspraak gemaakt. Maar adres duurde veelste lang na alle snelle antwoorden. Uiteindelijk gekregen en gelijk gemopper dat de prijs vast is. Hadden nog niet eens bekeken of onderhandeld. :+

Wel gekeken vandaag en pony meegenomen uit de ellende waar die stond. Kind van denk 28 jaar had denk wel 30 ponys en paarden lopen, veelste dik en sommige veelste mager, hoeven in zeer slechte staat te lang en opgekruld, beestje kan amper lopen.Over de rest maar niet gesproken wat je eraan trof, het ging mijn pet te boven. Pony mepte nog even flink bij aanraken en was niet te vangen, maar had zo medelijden dat ik veelste veel geld neergeteld heb en dier meegenomen heb.

Bestaat er trouwens in BE ook een dierenpolitie? Ik wil hier wel oprecht melding van maken, dit is te sneu voor alles wat er staat. :(

Evamarie schreef:
c_alsemgeest schreef:

Helder, dankje

Ik wil echt niet l*llig doen Evamarie, maar ik denk dat jij niet eens aan fokken moet gaan denken, als je al zo makkelijk een miskoop kan doen dan wil je toch nu iets gezonds waar je plezier van hebt in de omgang, rijden en gezondheid. Dat fokken niet eens aan de orde is.
Als dit dier gezond is, alles mee heeft en door keuringen komt en je kan de prijs betalen en voelt een klik ben je gek als je m laat staan in deze tijd. :)

Als je wilt fokken kijk je naar andere dingen. Laat je andere dingen uitsluiten met keuringen etc. Tenminste als je echt goed op papier wilt fokken wel.

Daarnaast komen in de veel lijnen oa bij Friezen, kwpners vaker inteelt voor. En zie je een percentage staan, sommige stamboeken oa Fries accepteert een bepaald percentage om toegelaten te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 07:46

Medisch is het paard zwakker. Dat is, wat ik veel hoor. Daar zit ik over in omdat dit net even te veel haken en ogen geeft met de andere dingetjes die net even wat extra aandacht vereisen.

De prijs is naar mijn mening een prijs voor een pony met een leuk papiertje. Het is ook nog eens een heel mooie merrie. Dat maakt voor mij een paard meer waard. Dus ook hoger in vraagprijs.

Niet dat mijn bedoeling fokken is, maar wel dat die optie er is. Ik ben er ook pas op zijn laatst achter gekomen, door goed het papier te bekijken. Dat is voor mij ook een pijnpunt. Bij de vorige twee kwam ik ook zelf achter allerlei ellende. Niet dat dit echte ellende is maar toch. Dit had ik graag direct geweten. Dan had ik vanuit daar besloten of ik verder wilde. Of gewoon in alle openheid. Maar de eigenaar is er nu zelf door mij achter gekomen zegt ze.

Het brengt mij toch aan het twijfelen. Nu ben ik niet meer zeker. Dat was ik eerst wel.

Morgen ga ik nog meer mensen vragen.
Bedankt voor de tips.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 07:58

Meid, als je al zó struikelt over die lijnenteelt wat op zich niks hoeft te betekenen, laat die pony dan maar mooi staan. Er zijn 101 andere dingen die een paard kan mankeren. Straks koop je er eentje met een perfect papiertje, is die koliekgevoelig.
Waar je aanvankelijk best wat onbezonnen en hals over kop kocht, ben je nu doorgeslagen naar de andere kant toe.
Normaal zou ik zeggen : “ga lekker proberen”. Nu raad ik aan: “kijk verder, deze pony krijgt toch al geen objectieve kans meer”.