Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:19

rien10 schreef:
Ik denk, ga toch even googlen op de wandelroute Planken Wambuis. En guess what? Niks, nada, over wolven. https://www.natuurmonumenten.nl/natuurg ... ak-bij-ede

Eikels.

En dan zijn er nog steeds mensen die de info die je via Facebook en andere kanalen bereikt niet geloofwaardig.

Joh, de rest informeert gewoonweg niet!
Men moet wat om te weten waar de problemen zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:20

tienus63 schreef:
Vraagje tussendoor, ik heb een uitgebreide openingspost voor volgende topic klaar staan.

Gewoon even afwachten tot een mod komt melden, het topic moet afgesloten worden ivm aantal pagina’s. Of liever iets eerder dicht op een moment dat het even rustig is qua aanvallen en als gevolg daarvan discussie hier?

Het zal voorlopig wel niet rustig worden heb ik het idee. De roedels met de jongen zijn de wereld aan het ontdekken. Ik heb zelf geen voorkeur, dit topic maakt triest genoeg deel uit van mijn dagelijks leven, dus ik praat zo door in een volgende. :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:20

tienus63 schreef:
rien10 schreef:
Ik denk, ga toch even googlen op de wandelroute Planken Wambuis. En guess what? Niks, nada, over wolven. https://www.natuurmonumenten.nl/natuurg ... ak-bij-ede

Eikels.

En dan zijn er nog steeds mensen die de info die je via Facebook en andere kanalen bereikt niet geloofwaardig.

Ik ga ze maar weer eens mailen.

Edit; gedaan. Gevraagd waarom er op hun site niets staat over het voorkomen van Wolven bij Planken Wambuis.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 05-09-24 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:23

tienus63 schreef:
rien10 schreef:

Eikels.

Hier in mijn eigen buurt hebben veel mensen nu de hond wel aangelijnd, maar gek genoeg zie ik juist heel veel kleine hondjes loslopen. |o En zo ver ik weet zijn de meeste wel op de hoogte van wat er is gebeurd met kleine (en grote) hondjes. Mensen denken toch dat wolven niet dichtbij huis komen, denk ik. Alhoewel de melding in Zeist gisterenavond ze toch weer wakker zou moeten schudden. :roll:

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:24

Voor wie wil, er is weer een petitie online die eind dit jaar aan de tweede kamer wordt aangeboden.
Zoals bij alle petitie, ondertekend is anoniem tenzij je zelf aanvinkt dat je naam en woonplaats zichtbaar mogen zijn.
De ondertekening is pas geldig als je deze in de bevestigd hebt via de link in de mail na de ondertekening.

Hoort zegt het voort.

Citaat:
Wij
vinden dat het in Nederland niet mogelijk is om vreedzaam met wolven samen te leven

constateren dat:
wolven in Nederland een groot gevaar vormen voor recreanten, het toerisme, hobby- en professionele dierhouders en inwoners van wolvengebieden
het vreedzaam samenleven met wolven in Nederland een illusie blijkt
de aanwezigheid van wolven in grote delen van Nederland tot veel sociale en maatschappelijke onrust leidt
de overheid een onverantwoorde, afwachtende houding aanneemt
hierdoor ook economische schade ontstaat.

en verzoeken
zo spoedig mogelijk wet- en regelgeving in te voeren waardoor het mogelijk wordt het aantal wolven in Nederland drastisch te verminderen door een efficiënt beheerprogramma, waardoor mens en dier weer veilig in hun natuurlijke omgeving kunnen wonen en leven.

https://wolvenbeheer.petities.nl/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:28

tienus63 schreef:
Als je naar het filmpje kijkt, duurt het ook best lang voordat je er eentje opmerkt.
Die beesten hebben een heel goede schutkleur.

Klopt. Maar ander wild merk ik ook altijd snel op. Dus ik denk dat ik ze wel gespot had. Plus, de hond had er ook vast op gereageerd. Ik heb altijd een verrekijker mee :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:29

@jessix hier de ervaring van de inmiddels gestopte schapenhouder. Wolf is zoooooo bang. NOT!

Citaat:
5 september 2024
Boeren bundelen krachten en willen nu maatregelen tegen de wolf: ‘Het is één minuut voor 12’

Ze wilde wel door. Maar door een recente wolvenaanval op haar kudde kon schapenhoeder José Struik niet anders dan stoppen. Samen met onder andere vijf boeren die op landgoed Den Treek-Henschoten wonen en werken, sprak zij zich op het Utrechtse provinciehuis uit tegen de wolf. ‘Het is één minuut voor 12.’

Met een zichtbaar zwaar gemoed zat José Struik woensdagavond op de spreekstoel in de Statenzaal. Twee weken geleden hakte ze een voor haar bijna onmogelijke knoop door. Ze stopt met het hoeden van haar zo'n driehonderd tellende kudde schapen, die sinds 2014 verschillende gebieden op de Utrechtse Heuvelrug begraasden. Boosdoeners: het oprukkende blauwtongvirus, maar bovenal de wolf.

,,Vroeger vonden mensen de schapen fantastisch, maar de laatste tijd heb ik alleen maar vragen gehad. Hebben de schapen geen blauwtong, moet je niet vrezen voor de wolf? Ondanks dat alles wilde ik graag doorzetten. Ik had alles op orde: de juiste spullen, wolvennetten die zijn goedgekeurd door BIJ12. Maar daar kwamen ze toch overheen. Een aanval die we laatst hebben meegemaakt, heeft me zo bang gemaakt dat ik wel móet stoppen.”

Hoeden is niet meer mogelijk. Het is één voor twaalf, maar voor mij komt dat te laat
José Struik, Voormalig schapenhoeder

Struik en haar vrijwilligers liepen zo'n maand geleden over de hei toen meerdere schapen door een wolf gebeten bleken te zijn. Terwijl zij de schade in zich opnamen, zagen zij ‘op nog geen 25 meter afstand’ het dier passeren. ,,Terwijl je bezig bent met verjagen, sjokt hij op z'n gelukje weg. Angst ken hij niet. Daardoor is hoeden niet meer mogelijk. Het is één voor twaalf, maar voor mij komt dat te laat.”

Hoe nu verder?
Hoe nu verder, is de vraag van Struik. Ook Lisanne Oskam, die als agrariër woont en werkt op het landgoed, uitte namens haarzelf en vier andere boeren die zorg. Dat deden ze al eens eerder per brief, vier dagen nadat er in juli een noodbevel voor het landgoed in Den Treek werd uitgegeven. Ze pleitten daarin voor duidelijker beleid en een toekomstvisie. ,,Zodat we weten waar we aan toe zijn", aldus boer Ronald Veldhuizen destijds.

Volgens hem lagen de voorbeelden dat het fout kan gaan met de wolf, voor het oprapen. Zo werden begin april nog voor zijn huis negen schapen doodgebeten. Incidenten met onder meer een hond en een meisje, die aanleiding waren om het landgoed zes weken voor publiek te sluiten, kwamen daar bovenop.

Fietsen met alarm
Sindsdien zit de schrik bij de boeren goed in, zegt Oskam nu. Ze maken zich zorgen over hun koeien, maar bovenal over de veiligheid van hun kinderen. ,,Dat is het grootse punt van zorg. Er wonen kinderen in alle leeftijden op het landgoed. Mijn buurman durft niet meer met zijn baby het bos in. Mijn jongste zoon van 13 durft niet meer alleen naar de voetbal te fietsen in het donker en fietst overdag met een alarm in zijn hand.”

Ze blijven daarom pleiten voor duidelijke beheersplannen voor wolven en hun prooidieren. ,,Stel vast waar ze op natuurlijke wijze kunnen leven. En ja, stel dan óók vast waar dat eigenlijk niet kan en handhaaf dat.”

Bram
Zover is het nog niet. Wel heeft het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht een omgevingsvergunning af gegeven voor het vangen en zenderen van één wolf, Bram, die herhaaldelijk contact zocht met mensen. Daarnaast is opdracht gegeven tot het verstoren van het dier met een paintballgeweer.

Of dat doorgang krijgt, moet maandag in de rechtbank blijken. Dat wordt het verzoek van Stichting De Faunabescherming en Stichting Animal Rights behandeld. Zij tekende bezwaar aan tegen de vergunning en willen dat de wolf met rust gelaten wordt.

https://www.ad.nl/leusden/boeren-bundel ... &auth_rd=1

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/MPLBBmdKchThAWBY/?

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:31

Korte samenvatting gesprek staatssecretaris Rummenie en diverse ecologen, schapenhouders, provincie en gedeputeerde ,landschap beheerders en boswachters afgelopen maandag.
Citaat:
De wolf is al lange tijd terug in Nederland. In ons kleine en dichtbevolkte land levert dat ongewenste en pijnlijke situaties op, zoals deze zomer.

Staatssecretaris Jean Rummenie was afgelopen maandag in de Provincie Utrecht om in gesprek te gaan met de gedeputeerde, ecologen, schapenhouders, landschapsbeheerders en boswachters. Het bezoek ging verder in Elspeet waar de staatssecretaris in gesprek ging met een herder. Hij vertelde over de uitdagingen waar hij voor staat bij het beschermen van zijn schaapskudde. Tot slot sprak de staatssecretaris in Ermelo met een schapenhouder die helaas al meerdere aanvallen heeft meegemaakt.

Er zijn verschillende perspectieven en uitdagingen over de terugkeer van de wolf, daarom is het goed om met elkaar in gesprek te gaan.

Het is belangrijk dat we actie ondernemen om aanvallen op mensen, vee en huisdieren terug te dringen en bij incidenten daadkrachtig te kunnen optreden. Er wordt dan ook met de hoogste urgentie samen met de provincies aan een uitvoeringsagenda wolf gewerkt.
https://www.facebook.com/share/v/u2cEthCskdFBgF9V/

https://www.facebook.com/share/v/t9zv76DZ8kyHHtKm/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:34

Waarschuwing gemeente Ermelo over de hondenlosloopgebieden.
Citaat:
In de buurt van onze losloopgebieden is de wolf gezien. Door incidenten in de buurt van onze gemeente, en om het risico hierop te verkleinen, adviseren wij je de hond aan de lijn te houden.
Bel 0900-8844 wanneer een wolf in je buurt komt of je achtervolgt tot een afstand van 30 meter.
Bel 112 bij spoed, bijvoorbeeld bij agressief gedrag, zoals een bijtincident.

Bron gemeente Ermelo
https://www.facebook.com/share/p/9ddtJWi6zm3z78ZJ/?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:36

Ik heb eronder gereageerd. Ha ha, sukkels. Sorry, zit even in mijn mopperbui.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:37

Er is echt wel wat aan de hand. Anders geven ze zo'n waarschuwing niet af.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:40

Precies. Ik vertaal dan ook "honden aan de lijn" met "daar niet komen, veel te gevaarlijk"

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:42

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:46

Opzich voegt het niet alles toe, maar wat ik nog aan wil geven.. Ik woon niet in drukbezocht wolfgebied (er zijn hier wel 'doortrekkers'. Ik bezocht de Veluwe en omgeving graag in mijn vrije tijd, maar nooit meer dan 3 keer per jaar.

Ik mis die 3 keer per jaar echt enorm, want ik ontwijk de Veluwe etc. nu (de gebieden die ik bezocht staan nu niet echt meer goed bekend). Ik wil niet weten hoe het voor iedereen is die hier dagelijks mee te maken heeft, laat staan de angst voor je weidedieren dag en nacht er bovenop (naast het missen van je vrijheid buiten).

Geen idee wat ik hiermee wil bereiken maar het lijkt me heel zuur voor iedereen en dat wilde ik aangeven. Een soort pluim op afstand :(:)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:58

DuoPenotti schreef:
Ja tijd dat we eens naar Den Haag gaan.....

Roedeltje wolven mee?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:03

Ik woon er middenin. En ze komen bij ons van 2 kanten. De Veluwe is niet ver van hier. En woon aan de voet van de Heuvelrug -O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:05

veneri schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja tijd dat we eens naar Den Haag gaan.....

Roedeltje wolven mee?

dat zou het beste werken, daar loslaten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:05

Wolf benadert hond Putten
Citaat:
Putten Gelderland
04-09-2024
Rond 21.00 uur

Gisteravond is er tijdens het uitlaten van de hond een wolf gezien op de hellerweg in Putten, deze heeft de melders die met een hond liepen zeer dicht benaderd, gelukkig konden zij snel naar binnen gaan en de wolf bleef daarna nog enige tijd op de dam staan waar na hij weer vertrokken is. Afgelopen vrijdag is hij hier ook al gezien en er is eerder ook een aanval geweest aan het stukje heide tegenover het huis. Hier staan inmiddels geen schapen meer.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/avGz6d ... tid=K35XfP

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:08

Femke_Tweety schreef:
Ik vind het voor de doodgereden wolf wel degelijk sneu.

Dat kan gewoon naast zien en vinden dat er in Nederland inmiddels een serieus probleem is.

De kans dat een wolf in een dichtbevolkt land doodgereden wordt is natuurlijk ook aanzienlijk groter.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:08

Nou, ik houd werkelijk mijn hart vast voor de winter, wanneer de welpen mee gaan jagen en er altijd nog veel meer ellende is dan in de zomer. "Winter is coming"

Wij gingen ook elk jaar naar de Veluwe met een van onze honden, wij passen er voor, dood zonde.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:10

En ook dat mensen wat meer gedwongen worden om hun hond in het donker/de schemer uit te laten...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:16

tienus63 schreef:
@jessix hier de ervaring van de inmiddels gestopte schapenhouder. Wolf is zoooooo bang. NOT!

Citaat:
5 september 2024
Boeren bundelen krachten en willen nu maatregelen tegen de wolf: ‘Het is één minuut voor 12’....

Ja ongelofelijk... Ik begrijp werkelijk niet dat mensen dit allemaal niet serieus nemen. Heel zielig ook voor die herder, maar ik geef d'r groot gelijk. Ik zou het ook echt niet aandurven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:17

Douce schreef:
Opzich voegt het niet alles toe, maar wat ik nog aan wil geven.. Ik woon niet in drukbezocht wolfgebied (er zijn hier wel 'doortrekkers'. Ik bezocht de Veluwe en omgeving graag in mijn vrije tijd, maar nooit meer dan 3 keer per jaar.

Ik mis die 3 keer per jaar echt enorm, want ik ontwijk de Veluwe etc. nu (de gebieden die ik bezocht staan nu niet echt meer goed bekend). Ik wil niet weten hoe het voor iedereen is die hier dagelijks mee te maken heeft, laat staan de angst voor je weidedieren dag en nacht er bovenop (naast het missen van je vrijheid buiten).

Geen idee wat ik hiermee wil bereiken maar het lijkt me heel zuur voor iedereen en dat wilde ik aangeven. Een soort pluim op afstand :(:)

Lief, zulke berichten doen goed. :)
Ik zat gisteren even te kijken op internet... Iemand nog tips over waar je nog wel ontspannen met je hond kan lopen in midden Nederland?? :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:19

Aan het strand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:53

Jessix schreef:
tienus63 schreef:

Citaat:
5 september 2024
Boeren bundelen krachten en willen nu maatregelen tegen de wolf: ‘Het is één minuut voor 12’....

Ja ongelofelijk... Ik begrijp werkelijk niet dat mensen dit allemaal niet serieus nemen. Heel zielig ook voor die herder, maar ik geef d'r groot gelijk. Ik zou het ook echt niet aandurven.

Nou bij mijn man op het werk ( ict) werken echt hele intelligente mensen. Maar mijn man heeft dus vandaag collega's gesproken die geloven dat die aanval op een kind bij Austerlitz een broodje aap verhaal is. Dus zolang dat sentiment nog leeft in ons land komen we niet veel verder.