5 september 2024
Boeren bundelen krachten en willen nu maatregelen tegen de wolf: ‘Het is één minuut voor 12’
Ze wilde wel door. Maar door een recente wolvenaanval op haar kudde kon schapenhoeder José Struik niet anders dan stoppen. Samen met onder andere vijf boeren die op landgoed Den Treek-Henschoten wonen en werken, sprak zij zich op het Utrechtse provinciehuis uit tegen de wolf. ‘Het is één minuut voor 12.’
Met een zichtbaar zwaar gemoed zat José Struik woensdagavond op de spreekstoel in de Statenzaal. Twee weken geleden hakte ze een voor haar bijna onmogelijke knoop door. Ze stopt met het hoeden van haar zo'n driehonderd tellende kudde schapen, die sinds 2014 verschillende gebieden op de Utrechtse Heuvelrug begraasden. Boosdoeners: het oprukkende blauwtongvirus, maar bovenal de wolf.
,,Vroeger vonden mensen de schapen fantastisch, maar de laatste tijd heb ik alleen maar vragen gehad. Hebben de schapen geen blauwtong, moet je niet vrezen voor de wolf? Ondanks dat alles wilde ik graag doorzetten. Ik had alles op orde: de juiste spullen, wolvennetten die zijn goedgekeurd door BIJ12. Maar daar kwamen ze toch overheen. Een aanval die we laatst hebben meegemaakt, heeft me zo bang gemaakt dat ik wel móet stoppen.”
Hoeden is niet meer mogelijk. Het is één voor twaalf, maar voor mij komt dat te laat
José Struik, Voormalig schapenhoeder
Struik en haar vrijwilligers liepen zo'n maand geleden over de hei toen meerdere schapen door een wolf gebeten bleken te zijn. Terwijl zij de schade in zich opnamen, zagen zij ‘op nog geen 25 meter afstand’ het dier passeren. ,,Terwijl je bezig bent met verjagen, sjokt hij op z'n gelukje weg. Angst ken hij niet. Daardoor is hoeden niet meer mogelijk. Het is één voor twaalf, maar voor mij komt dat te laat.”
Hoe nu verder?
Hoe nu verder, is de vraag van Struik. Ook Lisanne Oskam, die als agrariër woont en werkt op het landgoed, uitte namens haarzelf en vier andere boeren die zorg. Dat deden ze al eens eerder per brief, vier dagen nadat er in juli een noodbevel voor het landgoed in Den Treek werd uitgegeven. Ze pleitten daarin voor duidelijker beleid en een toekomstvisie. ,,Zodat we weten waar we aan toe zijn", aldus boer Ronald Veldhuizen destijds.
Volgens hem lagen de voorbeelden dat het fout kan gaan met de wolf, voor het oprapen. Zo werden begin april nog voor zijn huis negen schapen doodgebeten. Incidenten met onder meer een hond en een meisje, die aanleiding waren om het landgoed zes weken voor publiek te sluiten, kwamen daar bovenop.
Fietsen met alarm
Sindsdien zit de schrik bij de boeren goed in, zegt Oskam nu. Ze maken zich zorgen over hun koeien, maar bovenal over de veiligheid van hun kinderen. ,,Dat is het grootse punt van zorg. Er wonen kinderen in alle leeftijden op het landgoed. Mijn buurman durft niet meer met zijn baby het bos in. Mijn jongste zoon van 13 durft niet meer alleen naar de voetbal te fietsen in het donker en fietst overdag met een alarm in zijn hand.”
Ze blijven daarom pleiten voor duidelijke beheersplannen voor wolven en hun prooidieren. ,,Stel vast waar ze op natuurlijke wijze kunnen leven. En ja, stel dan óók vast waar dat eigenlijk niet kan en handhaaf dat.”
Bram
Zover is het nog niet. Wel heeft het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht een omgevingsvergunning af gegeven voor het vangen en zenderen van één wolf, Bram, die herhaaldelijk contact zocht met mensen. Daarnaast is opdracht gegeven tot het verstoren van het dier met een paintballgeweer.
Of dat doorgang krijgt, moet maandag in de rechtbank blijken. Dat wordt het verzoek van Stichting De Faunabescherming en Stichting Animal Rights behandeld. Zij tekende bezwaar aan tegen de vergunning en willen dat de wolf met rust gelaten wordt.
https://www.ad.nl/leusden/boeren-bundel ... &auth_rd=1