Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 00:47

Die had ik ook door gestuurd, maar 4 jaar is lastiger verkopen dan een 6 jarige overigens erg leuk dier.. als ik zelf weer ooit zo ver zou komen kwa rijden
Padoertje schreef:
Zie net op fb een merrie uit 2020 van 1,66 voorbij komen onder de 8k. Gekeurd en 4 mnd zadelmak ivm ruimte maken nieuwe trainingspaarden. Ik weet dat ze daar zeer correct zadelmak worden gemaakt en lopen direct in een buitenbak onder het zadel.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 07:39

MarjanB schreef:
Hier nog zo’n iemand die ook voor normaal geld normale paarden kan vinden. Heb nu wel een project maar tijdens m’n zoektocht heb ik echt wel leuke paarden gezien en aangeboden gekregen voor onder de 6k. Iedereen wil meer dan Z rijden maar vergeet dat je daarvoor zelf ook talent nodig hebt en je een combinatie moet worden met welk paard je ook koopt. En dat laatste kost je toch wel een half jaar tot een jaar. Dus tja iedereen wil zo veel en is het ook echt nodig om lol te hebben?

Welnee, lang niet iedereen wil Z rijden. Bij ons op stal rijdt minstens de helft nooit wedstrijden, heeft dat ook nooit gedaan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 07:45

En dan nog...mijn freiberger loopt Z. En niet met hangen en wurgen, maar echt makkelijk. Al kan ik natuurlijk niet opboksen tegen een fijne ruiter met n dijk van n dressuurpaard. Maar dat moet je ook niet willen, en je moet natuurlijk ook realistisch blijven. Met netjes rijden gaat n hoop.
Had ik haar niet voor gekocht en dit ook totaal niet verwacht. Was wel een gezond , correct paard met een heel fijn karakter.

En natuurlijk veel hier van:

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:05

MarjanB schreef:
Hier nog zo’n iemand die ook voor normaal geld normale paarden kan vinden. Heb nu wel een project maar tijdens m’n zoektocht heb ik echt wel leuke paarden gezien en aangeboden gekregen voor onder de 6k. Iedereen wil meer dan Z rijden maar vergeet dat je daarvoor zelf ook talent nodig hebt en je een combinatie moet worden met welk paard je ook koopt. En dat laatste kost je toch wel een half jaar tot een jaar. Dus tja iedereen wil zo veel en is het ook echt nodig om lol te hebben?

Wij hebben twee keer onder de 4k hele fijne paarden kunnen kopen. Moet ik erbij zeggen dat wij ze alleen klinisch keuren en bij twijfel een foto laten maken, maar met beide nooit dol gehad. Paard van mijn ouders die had eens wat wat last van haar rug, maar dat was met een fysio behandeling zo verholpen. Mijn (nu mijn zus haar) paard wil ik niet op de foto zien, maar heeft nooit een pas kreupel gelopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:44

Ik denk dat er een enorm verschil zit tussen de markt voor "recreatieve ruiters" en daar schaar ik Z rijden ook nog onder. En echt de topsport wereld waar Padoertje in zit met de paarden die echt veel kwaliteit hebben, gezond zijn en de potentie te hebben om internationaal Grand Prix te scoren. En waar ook een stuk goede en prof opleiding bij hoort.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:01

Elisa2 schreef:
Ik denk dat er een enorm verschil zit tussen de markt voor "recreatieve ruiters" en daar schaar ik Z rijden ook nog onder. En echt de topsport wereld waar Padoertje in zit met de paarden die echt veel kwaliteit hebben, gezond zijn en de potentie te hebben om internationaal Grand Prix te scoren. En waar ook een stuk goede en prof opleiding bij hoort.

Maar er zijn ook weinig die dat niveau zelf kunnen. Dus het gross zit in de eerste categorie

denisesilver

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:10

Samengevat kun je dus eigenlijk stellen dat iemands mening gekleurd is door diens omgeving :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:49

MarjanB schreef:

Ja jij vind normaal geld onder de 6K en ik overigens ook.
Maar voor veel fokkers is normaal geld boven de 10/15K. Zoals je hier ook al leest.

In mijn zoektocht een paar jaar geleden ben ik inderdaad weinig normale bereden paarden/pony's tegen gekomen voor normaal geld.
Voor mij zou de hobby snel ophouden als ik een paard of pony voor 10K of meer moet gaan kopen. Geloof dat ik daar niet de enige in ben :P .

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:01

Mijn punt is ook niet dat er geen mensen zijn die gewoon een leuke recreatieve knol zoeken zonder sportambities. Maar dat er voor deze doelgroep niet specifiek gefokt gaat worden zolang zij 6k voor een paard al meer dan zat vinden. Dekgeld, opfok en zadelmak maken zit je al snel op 10k als je dat niet geheel zelf kan. Paarden die uiteindelijk aan de recreatieve doelgroep verkocht worden zijn toch veelal gefokt voor de sport, maar uitgevallen omdat ze niet gezond, getalenteerd of braaf genoeg voor die doelgroep. Vind jouw voorbeeld daar ook onder vallen Marjanb, want oorspronkelijk niet zo braaf projectpaard. Of ze komen voort uit hobby fokkerij. Want financieel kan dat gewoon niet uit.

Zit ook nog wel een verschil tussen echte recreatie ruiters die vooral lekker in het bos willen rijden. En amateurs die in de basisport rijden. Dat zijn 2 hele verschillen soorten recreatieve ruiters. Die laatste groep wil ook vaak net iets meer betalen, maar wel onder de 10K. En daar kom je vaak kapotte paarden of paarden met een steekje los tegen. De eerste groep is vaak ook gelukkig met een gekke kruising uit de hobbyfokkerij, misschien dat daar wat vaker een gezonde tussen zit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:08

Nou ja en iedereen zegt dat ze er geen paard voor kunnen fokken. Maar de profesionele fokkers die calculeren dat wel in. Die verkopen de goede veulens voor dik geld en daarmee maken ze de wat minder goede weer goed mee. Mij kosten de paarden aan huis echt geen 5k per jaar en ik kan niet groot inkopen. Dus de hobby fokker die genoeg land heeft en een 3 jarige voor 4K verkoopt is vaak al tevreden, heeft er lol aan genoegdoening aan.

Weet zo 2 jonkies hier van 3 die voor rond 3-4K te koop staan. Nee geen geweldig bewegende kwpn maar wel leuke en knappe dieren die door hun opvoeding erg nuchter zijn.

Eef bam, die van mij is erg braaf, alleen heel gevoelig. En als je daar als ruiter niet mee om kan gaan ja dan gaat het fout. Maar hoeveel mensen hier op bokt kunnen met zo’n heel gevoelig paard langdurig door een deur? Ze accepteren het een tijdje, geven dingen aan, maar door onkunde wordt zo’n dier opstandig. Ligt dat dan aan het paard? Of aan de druk en de onkunde van ons allemaal die we op zo’n dier leggen? En ja ik maak ook fouten en leer ook gaandeweg dat ik dingen anders moet doen. En juist dat laatste, veel mensen zijn te vastgeroest of trots om naar zichzelf te kijken, het ligt allemaal aan die rotbok.

Zolang we met z’n allen dat perfecte paard blijven zoeken dan is het idd erg lastig om voor normaal geld wat te kopen. Durf je voor wat anders te kiezen, dan is er zat te vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:20

Padoertje schreef:
Ja klopt Babootje. Al kun je als handige ruiter een degelijke beweger ook expressiever laten bewegen. Dan maakt de ruiter het paard echt zoveel beter en dan krijg je ineens de reacties van ‘had ik dat geweten, dan had ik hem niet laten staan’ :')
Maar die ruiters zijn tegenwoordig ook dun gezaaid.

Ja en die 2e draf zit er ook niet meteen op. Daar zit jaren werk aan. Maar inderdaad kan een zo op het oog gewoon dravend paard ineens een heel apart dravend paard worden.
Ik kijk vooral naar een goede dragende galop en een krachtig achterbeen. Dat voorbeen (mits goede bouw) komt er vanzelf achteraan.
Als ik een jong paard bekijk moet hij goed in de takt bewegen en in draf het achterbeen ook goed onderzetten (niet eerst achter uitslaan of wijd). Het hoeft echt niet spectaculair te zijn.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:26

MarjanB, het klopt dat een gevoelig paard niet per se een slecht paard is. Maar veel mensen kunnen daar niet mee omgaan inderdaad. Dat zie ik wel als "niet braaf" genoeg voor de gemiddelde recreatieruiter of amateur. Voor de sport is gevoelig juist fijn, lekker vlug aan de hulpen en hardwerkende dieren.
Ik denk dat veel mensen met de beste wil van de wereld niet met dat soort paarden kunnen leren omgaan. Daarom worden ze vaak ook goedkoop weer verkocht, want mensen willen er graag vanaf als ze tot dat besef komen. Ondanks dat het probleem niet zozeer door het paard ontstaat komt het wel door het karakter van het paard dat er dan "geen klik is" .

Een braaf amateurpaard is een paard waar je iedereen op kan zetten, ook met wat minder rijtechnische vaardigheden of paardengevoel. Die zijn er gewoon te weinig nog omdat er meer voor de sport word gefokt. Ik heb een paard wat bij mij topbraaf is en nooit opzettelijk stout is. Maar zet er iemand op zonder balans en ze vliegen de bak door, als ze er al opkomen :+ . Dat is ook geen makkelijk paard voor iedereen.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 26-04-24 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:39

MarjanB schreef:
Nou ja en iedereen zegt dat ze er geen paard voor kunnen fokken. Maar de profesionele fokkers die calculeren dat wel in. Die verkopen de goede veulens voor dik geld en daarmee maken ze de wat minder goede weer goed mee. Mij kosten de paarden aan huis echt geen 5k per jaar en ik kan niet groot inkopen. Dus de hobby fokker die genoeg land heeft en een 3 jarige voor 4K verkoopt is vaak al tevreden, heeft er lol aan genoegdoening aan.

Naja, ook al heb je ze bij huis staan. Je moet er qua kosten ook niet op willen inleveren.
Je vergeet nog dekgeld, inentingen, hoefverzorging, merriebegeleiding (insemineren echo heb je toch echt de veearts voor nodig) als je al het geluk hebt dat je geen veearts nodig hebt bij de bevalling en het veulen goed is.

Mijn merrie is vorig jaar de foetus na 3 maanden kwijtgeraakt. Weg dekgeld en alle bijkomende kosten.
Wij fokken voor eigen gebruik, maar anders zou je er toch niet aan beginnen.

Een professionele fokker maakt - als hij dit soort tegenslag heeft - dit ook niet makkelijk goed.
De veulenprijzen waren afgelopen jaar ook niet top, uitzonderingen daargelaten.
En vervolgens moet je veulen de opfok ook nog maar overleven.
Dus ja ik verzeker ook het veulen (foetus/veulen verzekering) bij de bevalling. Dat is niet zo duur en heb je in ieder geval het dekgeld nog terug als het misgaat en is je veulen verzekerd voor de eerste dierenartskosten als dat nodig is.

Dus dan begrijp je wel dat in de prijs van 4/5000 niet veel fatsoenlijks te vinden is. En als je dat op de foto gaat zetten je dat vaak voor niets doet.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:10

denisesilver schreef:
Samengevat kun je dus eigenlijk stellen dat iemands mening gekleurd is door diens omgeving :D

Oh maar ik heb ook echt van alles gereden in het verleden hoor! Op minder talentvolle dieren, ook projectpaarden en op minder exclusieve stallen gestaan. Alleen maar blij mee, want ik kom nu met alle dieren weg.

Nu, vooral mijn dochter, de talentvollere paarden rijdt, merk ik echt hoeveel meer compensatie je hebt. De paarden pakken de oefeningen makkelijker op, zijn leniger etc. Je kunt je gewoon meer permitteren in een proef. En ja, dat maakt het rijden wel een stuk leuker, dan dat je een paard met een rugzakje hebt en veel tijd kwijt bent aan omscholen. En niet iedereen heeft de ambitie om Z of GP te rijden, maar als je de gemiddelde pensionklant ernaar vraagt, dan is het toch wel de droom van velen om ooit een Z proef te rijden. En zoals Elisa zegt is Z(ZZ) ook gewoon nog basissport he. En ja, daarnaast heb je de doelgroep die lekker in het bos rijdt of alleen maar grondwerk doet of knuffelt. Ook helemaal prima! Als je maar plezier hebt met je dier.

Ik zag hier 10k voorbij komen aan dekgeld, opfok en zadelmak maken. Maar veelal redt je het daar niet eens mee. Tel er ook voor het gemak 2,5/3,5 jaar dierenartskosten, hoefsmid en eventueel verzekeringsgeld bij op. Dan wil je voordat je gaat beginnen met een jonkie weten of ze gezond zijn, dus trek je ook nog XR's voor pak em beet 1000,-.
Kun je zelf niet zadelmak maken en moet je het uitbesteden dan variëren de prijzen ook van 500,- tot 1200,- per maand aan stalling en training. De cowboy die het voor minder aan huis komt doen laat ik even achterwege.

Kortom, een gezonde 3/4 jarige die netjes zadelmak is en een goede basis heeft kost gewoon minimaal dat geld. En nee, niet iedereen wil zo'n paard, maar je fokt om de paarden te verbeteren en niet om een recreatieve doelgroep aan te spreken met een kleinere portemonnee. Ik bedoel waarom zou ik op een merrie met sportpredicaat een kruising zetten, wetende dat ik die slecht kan verkopen (of het moet een bijzonder kleurtje zijn) en dat de kostprijs voor dat veulen de komende 3 jaar net zo hoog is als bij een rietje van een erkende sporthengst? Natuurlijk kost ieder paard de slachtprijs en is de rest emotie, talent, toekomstperspectief etc. maar het fokdoel is toch wel een potentieel GP paard of die GGK hengst.

Dat iemands buurman een leuke papierloze merrie heeft staan, waar hij een hengst op zet voor de hobbyfok. Helemaal leuk. Maar vergeet niet dat die dieren tussentijds vaak niet gecorrigeerd worden door een smid en afwijkende beenstanden hebben, slecht ontwormd worden, geen sociale omgang kennen of jaarrond in de drek staan. Krijg je misschien sterke dieren van, maar m.i. niet de meest lekker start als je zo'n jonkie aanschaft. Dan moet je net geluk hebben dat je er een pareltje uitvist voor 3 tot 5k en zelf handig bent om zo'n beestje een goede basis te geven. Als ze 6 zijn, een fijne basis hebben en ook nog eens voor alle doeleinden geschikt, dan gaat ook hiervan de prijs omhoog.

Zolang kopers zich niet bewust zijn van wat het fokken van paarden inhoud, welke risico's erbij komen kijken en wat het allemaal kost voordat ze geschikt zijn voor de verkoop en gezond zijn, dan blijft die doelgroep van mening dat ze voor 5k een gezond dier kunnen kopen. Succes met zoeken, want behalve sommige Bokkers hier kom ik ze echt niet tegen..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:36

Ik vond mijn paard in het segment waar ik in zocht al goedkoop :')
En ik vond het al rete lastig om met een budget van 25 voor een groene en tm 35/40 voor een iets meer doorgereden al lastig door alle kapotte dieren e.d.
Maar dan heb je inderdaad ook andere eisen qua kwaliteit denk ik.
Uiteindelijk was deze ruim onder mijn budget, had wat aandacht nodig op het mentale gebied :') maar ik heb nu wel een gezond en talentvol paard voor een stuk minder. Ging alleen wel een half jaartje inzitten voordat hij op niveau was, vooral mentaal.

En soms heb je pareltjes ertussen, meisje bij mij op stal stond ooit had er een van een fokker met te veel beesten. Ruintje 5jr nooit wat mee gedaan. Kostte 7k. En het is echt een heel goed paard. Nu zadelmak en ze heeft er echt een mega gaaf dier aan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:49

Padoertje schreef:
Zolang kopers zich niet bewust zijn van wat het fokken van paarden inhoud, welke risico's erbij komen kijken en wat het allemaal kost voordat ze geschikt zijn voor de verkoop en gezond zijn, dan blijft die doelgroep van mening dat ze voor 5k een gezond dier kunnen kopen. Succes met zoeken, want behalve sommige Bokkers hier kom ik ze echt niet tegen..

Na ja, ik ben wel van mening dat het kan :o of in ieder geval voor 6-8K. Maar dat zijn meestal paarden die je niet bij de fokker vandaan koopt maar van een andere amateur en wat het allemaal gekost heeft doet het er dan ook helemaal niet toe. Als de africhting en klassering tegenvallen is het IMO niet bepald relevant dat de vorige eigenaar jarenlang duur stalgeld moest betalen.

Zo heeft mijn paard bij zijn vorige eigenaren ook ruim 5 jaar op een vrij prijzige (dressuur)pensionstal in de Randstad gestaan, bleef puntje bij het paaltje wel een knol van 10 met schitterende B+1 klassering := dus ja dan maak je als verkoper gewoon dik verlies op je hobby.

Het draait hoe dan ook puur om vraag en aanbod - een talentvol paard van 170cm en van 159cm fokken kan exact hetzelfde kosten en toch leveren ze als driejarige over het algemeen andere bedragen op.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:55

Zolang die sportpaarden qua karakter niet te ingewikkeld worden, kun je ze bij niet genoeg potentie altijd kwijt.

Ik lees altijd met veel interesse de meningen van Mister A , die ik dus persoonlijk niet ken. Die fokt kwalitatief goede paarden ,maar blijft herhalen dat t geen gekkenhuis moet zijn en de paarden ook een goed karakter moeten hebben en niet te moeilijk moeten zijn.

Stal waar ik vaak kom fokt prachtige paarden. Je moet er alleen niet op willen gaan zitten , behalve als je extreem handig of levensmoe bent.
Die beesten lopen tm Z of net iets meer , maar er is nog nooit n fatsoenlijk profi ruiter langs gekomen om er een paard te gaan kopen, zeg maar.

T verkoopt zich ook niet handig aan een amateur, want daarvoor zijn ze echt te lastig. Volgens de eigenaren " hebben goede paarden nu eenmaal karakter en zijn lastig ". -O-

Mijn antwoord daarop: " maar niet elk lastig paard is goed " :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:29

Padoertje schreef:

Fly_high schreef:
Na ja, ik ben wel van mening dat het kan :o of in ieder geval voor 6-8K. Maar dat zijn meestal paarden die je niet bij de fokker vandaan koopt maar van een andere amateur en wat het allemaal gekost heeft doet het er dan ook helemaal niet toe. Als de africhting en klassering tegenvallen is het IMO niet bepald relevant dat de vorige eigenaar jarenlang duur stalgeld moest betalen.

Klopt. Er komt een punt dat een paard na eerst in waarde te zijn gestegen weer in waarde daalt, meestal omdat de opleiding om wat voor reden dan ook is gestopt. Want de opleiding is datgene dat een paard in waarde doet stijgen (mits een paard goed is opgeleid natuurlijk). Dat is wat Padoertje ook bedoelde met de paarden die spreekwoordelijk "ergens in de achtertuin" zijn blijven staan. Waarbij de leeftijd niet meer "klopt" met de opleiding. En dat kan verschillende redenen hebben, ook dat een paard een brokkenpiloot is en nooit aan opleiding toe gekomen is. Dat zijn dan juist paarden waarbij je heel goed moet opletten met keuren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:01

Of gewoon moet denken: dan gaat hij misschien maar minder lang mee.

Ik denk dat de wens om een röntgen schoon paard enerzijds kosten bespaard, want je hebt misschien ( want dat is altijd de vraag) geen medische kosten.

Maar het drijft de prijs van paarden ook enorm op.

Maargoed, dan weet je wel beter waar je aan toe bent, is ook wat waard :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:09

Het is gewoon voor verkoop altijd minder commercieel als ze rontgen niet goed zijn, ook niet de moeite waard om er veel in te investeren.

Als het paard puur voor jezelf is dan maakt het niet uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:10

ruitje schreef:
Of gewoon moet denken: dan gaat hij misschien maar minder lang mee.

Ik denk dat de wens om een röntgen schoon paard enerzijds kosten bespaard, want je hebt misschien ( want dat is altijd de vraag) geen medische kosten.

Maar het drijft de prijs van paarden ook enorm op.

Maargoed, dan weet je wel beter waar je aan toe bent, is ook wat waard :+

Voor ons was de hogere aanschafprijs het echt waard. Dat verschil was een stuk minder dan de medische kosten bij de paarden die nooit door de röntgen keuring heengekomen waren. :') Die waren qua aanschaf goedkoper, maar dat prijsverschil was binnen een jaar al goedgemaakt met dierenarts kosten kf zelfs al dik overheen.
Ja, dan kan er altijd nog van alles gebeuren en hebben we ook meegemaakt. Maar bepaalde afwijkingen op foto's wil ik echt nooit meer mee aan de slag. Ook al hebben die het nog lang gered met alle problemen, het was nooit onbezorgd genieten. Ik heb er enorm veel van geleerd, dat wel, ook qua rijden.

Maar dat prijsverschil is net als bij mensen die groenere paarden kopen als wat ze zouden moeten doen, omdat die goedkoper zijn. Als je alle kosten van de begeleiding en eventuele trainingen erbij zou rekenen is dat groenere paard helemaal niet zoveel goedkoper.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:16

Ja, dat onbezorgd genieten dat bedoel ik dus, daar hangt dan een prijskaartje aan. Daar moeten fokkers ook rekening mee houden. Heb je een topbrave, goed bewegende: niet goed op de röntgen = doei investering :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:28

Precies. En ik heb ook geen probleem met de prijs te betalen voor een gezonde brave, ik lever liever in op beweging als het moet. Maar goed, ik wil dus wel betalen en heb het dus 'makkelijker' en kan die brave en gezonde wel telkens vinden. Brave trouwens elke zoektocht echt meerdere en dan niet alleen braaf voor mij, maar ook braaf voor mijn moeder die echt recreatie ruiter is en ondertussen aardig op leeftijd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:40

Dit is toch die schimmel waar het laatst over ging ?
Afbeelding

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:41

Ja van pantykous