Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:49

c_alsemgeest schreef:
Ja klopt, en dan heb je een gezonde, mankeren ze later toch nog iets :')
Ik kocht Jam met 3 jaar... kern gezond, top op de foto's.
Tot op 6 jarige leeftijd opeens die headshaking en daar bovenop een extreme pollenallergie op kwam. En dat was na een jaar ook helaas het einde.
Zo hard lopen zoeken naar een oplossing, het was echt een emotionele rollercoaster.
(hier staat trouwens het hele verhaal, voor de mensen die zich afvragen hoe, wat en wat we allemaal geprobeerd hebben :+ [IM] Het voelt zo oneerlijk, dag lieve Jam♡ )

Hij heeft bij mij ook verder letterlijk nooit iets gemankeerd, kwam uit gezonde lijnen met heel veel sport, totaal nergens iets terug te vinden van wat voor zenuw probleem of allergie dan ook.
Dus geen enkele aanwijzing kunnen hebben dat hij dit ging krijgen.

Ook dat vind ik dus heel erg eng... ik heb best wat pech gehad met dingen die vooraf niet te zien of te voorspellen zijn, dus daar ben ik ook huiverig voor.
Daarom hang ik ook iets meer naar een volwassenen, iets meer doorgereden waar al kilometers op zitten en ook echt in het werk staat. Dan weer een jonge groene waar dingen de kop op kunnen steken op latere leeftijd.
Al weet ik zelf heel goed dat dat onzin is... want elk paard kan iets krijgen, en elk paard wat iets gehad heeft kan de rest van zijn leven prima blijven. Maar dat is vooral mijn eigen gevoel. Ik maak het mezelf graag moeilijk...
En je zal zien... uiteindelijk kom ik met een 3 jarige thuis die net ohz is _O- Dat was de vorige keer ook zo :+

Dat weet ik, ik heb dat topic toen gevolgd. Jam was een erg aansprekend paard.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:23

Ook dat vind ik dus heel erg eng... ik heb best wat pech gehad met dingen die vooraf niet te zien of te voorspellen zijn, dus daar ben ik ook huiverig voor.
Daarom hang ik ook iets meer naar een volwassenen, iets meer doorgereden waar al kilometers op zitten en ook echt in het werk staat. Dan weer een jonge groene waar dingen de kop op kunnen steken op latere leeftijd.
Al weet ik zelf heel goed dat dat onzin is... want elk paard kan iets krijgen, en elk paard wat iets gehad heeft kan de rest van zijn leven prima blijven. Maar dat is vooral mijn eigen gevoel. Ik maak het mezelf graag moeilijk...
En je zal zien... uiteindelijk kom ik met een 3 jarige thuis die net ohz is _O- Dat was de vorige keer ook zo :+[/quote]

Hier soortgelijke ervaringen. Van ingeslapen paarden tot mismatches en alles compleet en volledig goedgekeurd. Ik ben/was de afgelopen maanden al tot de conclusie gekomen dat ik een nieuwe zoektocht niet meer aandurf. Wel de markt in de gaten gehouden en zo, maar nee, merk dat het me ontzettend tegen staat. Heb ook weinig vertrouwen meer in mijn eigen 'aankoopkunde'. Buiten dat zijn de prijzen me echt te hoog geworden.
De enige uitzondering die ik maak is dus voor het paard wat ik van vrienden van mij kan kopen. Ik hoor vandaag of we komende week kunnen gaan keuren!
Wordt dat niks, dan kap ik er voorlopig even mee...

Edit: quote vernaggeld, sorry

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:18

Mismatches qua rijden/karakter heb ik eigenlijk nooit gehad gelukkig, ook omdat ik precies weet wat ik wil daar in.
Vorige keer een jaar gezocht, veel gereden en bij Jam had ik meteen "dit is hem" vanaf de eerste seconde dat ik er op zat.
En behalve dat ik zelf heel goed en snel kan voelen of iets een paard voor mij is, heb ik ook goede en kundige vrienden met heel veel ervaring die mee gaan naar het proefrijden.
Ik wil namelijk echt een paard die houdt van het werk, vrolijk, brutaal en ijverig. Ze mogen echt wel heet en rill zijn, maar geen zeikerds of kijkers. :')

Maar gezondheid... nee dat is een heet hangijzer wat mij betreft :D
Dat is lastig inschatten, daarom zal mijn voorkeur het kopen van of via een bekende zijn waardoor ik meer achtergrond weet.

maar ik begrijp het zeker @Charmaine, ik heb ook getwijfeld of ik niet gewoon paarden van anderen blijf doen ipv zelf wat kopen, maar het blijft toch kriebelen. :D
Volgens mij waren wij toen der tijd ook tegelijk op zoek?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:29

c_alsemgeest schreef:
Mismatches qua rijden/karakter heb ik eigenlijk nooit gehad gelukkig, ook omdat ik precies weet wat ik wil daar in.
Vorige keer een jaar gezocht, veel gereden en bij Jam had ik meteen "dit is hem" vanaf de eerste seconde dat ik er op zat.
En behalve dat ik zelf heel goed en snel kan voelen of iets een paard voor mij is, heb ik ook goede en kundige vrienden met heel veel ervaring die mee gaan naar het proefrijden.
Ik wil namelijk echt een paard die houdt van het werk, vrolijk, brutaal en ijverig. Ze mogen echt wel heet en rill zijn, maar geen zeikerds of kijkers. :')

Dat is lastig inschatten, daarom zal mijn voorkeur het kopen van of via een bekende zijn waardoor ik meer achtergrond weet.

maar ik begrijp het zeker @Charmaine, ik heb ook getwijfeld of ik niet gewoon paarden van anderen blijf doen ipv zelf wat kopen, maar het blijft toch kriebelen. :D
Volgens mij waren wij toen der tijd ook tegelijk op zoek?

Die heb ik voor je staan, alleen de verkeerde kleur en te oud :D

Ik houd ook echt van paarden met een uitgesproken mening, waarmee je in het rijden als met poetsen echt interactie hebt en die het ook duidelijk laat weten wanneer hij iets heel stom vindt. Vaak als ik op andermans paard stap om even te voelen of om er knopjes op te zetten, dan hoor ik 'joh, je staat er geweldig op', maar vind ik er dus geen hol aan. Super fijne en brave dieren hoor, maar naar mijn zin te weinig interactie. Ik wil gewoon contant het gevoel van samen aan het werk zijn en een paard mag van mij echt wel eisen/verwachten dat ik in zijn tijd ook echt voor 200% met hem bezig ben en niet met allerlei randzaken. Heeft misschien ook met een stukje intelligentie te maken van het dier. Een dier moet mij triggeren en uitdagen om mezelf beter, handiger, vlugger te maken. Dat merk ik met onze Mechelse pup ook nu ook. Zo slim en daar houd ik echt van.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:40

kleur en geslacht kijk ik niet naar hoor :')
Hengst is minder praktisch omdat ik hem ook gewoon zonder te veel gedoe buiten wil hebben staan etc. Maar heb er wel ervaring mee, maar voor het praktische is het niet mijn eerste keuze voor mijn eigen paard.
Ras, afstamming kijk ik ook niet naar.
Ik kom altijd met beesten terug waarbij vrienden van mij qua afstamming vragen of ik er een gratis levensverzekering bij kreeg _O- Maar ze waren allemaal braaf en prima te rijden :+

Stokmaat ben ik eerder van de kleintjes, wel qua type fors en breed. Ik hou van kleine tankjes met een stevig onderstel :Y)

Ik heb een voorkeur voor vossen met wit, maar alle kleuren, van valk tot aan bont zijn welkom zo lang het karakter/gezondheid/sportkwaliteit aan sluit :P Maar leeftijd is dan inderdaad wel weer een onderdeel waar ik wel naar kijk hahaha

Maar goed, we gaan het zien straks... benieuwd waar ik straks tegen aan loopt :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:35

c_alsemgeest schreef:
kleur en geslacht kijk ik niet naar hoor :')
Hengst is minder praktisch omdat ik hem ook gewoon zonder te veel gedoe buiten wil hebben staan etc. Maar heb er wel ervaring mee, maar voor het praktische is het niet mijn eerste keuze voor mijn eigen paard.
Ras, afstamming kijk ik ook niet naar.
Ik kom altijd met beesten terug waarbij vrienden van mij qua afstamming vragen of ik er een gratis levensverzekering bij kreeg _O- Maar ze waren allemaal braaf en prima te rijden :+

Stokmaat ben ik eerder van de kleintjes, wel qua type fors en breed. Ik hou van kleine tankjes met een stevig onderstel :Y)

Ik heb een voorkeur voor vossen met wit, maar alle kleuren, van valk tot aan bont zijn welkom zo lang het karakter/gezondheid/sportkwaliteit aan sluit :P Maar leeftijd is dan inderdaad wel weer een onderdeel waar ik wel naar kijk hahaha

Maar goed, we gaan het zien straks... benieuwd waar ik straks tegen aan loopt :D

Nou ben ik ook wel heel erg benieuwd waar je straks mee thuis komt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:40

Ook fijn dat er steeds meer mensen zijn die het ook zien en ook hier durven te benoemen wat er gebeurt in dit topic. Dit gebeurd ook al een heel tijdje privé, bedankt daarvoor. Lief!

Maar we gaan lekker ontopic verder, is veel leuker:

Begrijpelijk te lezen dat een paard kopen niet altijd als leuk gezien wordt. Zelf vind ik het ook niet het allerleukste om te doen hoor! Daarom zit ik ook hier. Het is best ingewikkeld en ik leer graag ook van de ervaringen. Die ervaringen maken dit topic interessant voor mij.

Leuk om te lezen dat sommige het dus niet moeilijk vinden te beoordelen of die klik er is. Mijn merrie is al best een tijdje met pensioen, voor mijn gevoel lig ik er dus ook een beetje uit. Weinig gereden, weinig paarden gezien op mijn shet na, dat werkt niet mee. Inmiddels zie ik steeds meer paarden en krijg ik meer door wat ik leuk vind en wat past. Dat is dan weer het voordeel van een langere/meer moeizame zoektocht.

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:58

Ja ik rij al bijna een jaar niet nu, Jam was eind april overleden... en daarna had ik mijn arm/elleboog op 2 plekken uit de kom waardoor ik niet mocht rijden.
Pas net groen licht gehad dat alles weer mag met brace.
Dus van de week even op een paard van een vriendin gestapt, en op de spierpijn daarna na, ging het prima met mijn arm.
Nu eerst even een week naar oostenrijk eind deze maand... en als ik helemaal heel terug kom daarna kijken :')

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:58

Ik zie net in een insta story dat een heel brave 6-jarige ruin te koop komt van een plaatsgenoot. Mega braaf en kent de oefeningen t/m Z1 + groene wissel. Amazone galoppeert rustig met haar jonge dochtertjes voorop in het zadel door de bak. Het is denk ik niet meteen jouw type, c_alsemgeest... Lijkt zo'n beetje het tegenovergestelde van Jam. Wel interessant voor wie heel betrouwbaar zoekt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:01

Ja ik heb twee vriendinnen die nu ook hun paard te koop hebben staan. Ook echt super lieve en brave beesten. Maar voor mij niet helemaal wat ik zoek qua vlugheid of qua leeftijd of grootte.

Maar beide qua karakter een 10, op de ene heeft laatst een oud menneke proef gereden waarvan de balans niet helemaal lekker was, en hij was zó braaf.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:21

Ik had al een jaar of 4/5? Niet neer gereden toen ik weer op zoek ging. 1 keer in de anderhalf jaar een buitenrit ofzo :') maar die zoektochten had ik niet nodig om te weten wat ik wilde hebben, gelukkig. Dat wist ik vooraf al en ik wist bij allemaal wel meteen of het hét paard was of niet.

Oh en helemaal handig, door ziekte kon ik ook maar kort rijden :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:02

c_alsemgeest schreef:
Ja ik rij al bijna een jaar niet nu, Jam was eind april overleden... en daarna had ik mijn arm/elleboog op 2 plekken uit de kom waardoor ik niet mocht rijden.
Pas net groen licht gehad dat alles weer mag met brace.
Dus van de week even op een paard van een vriendin gestapt, en op de spierpijn daarna na, ging het prima met mijn arm.
Nu eerst even een week naar oostenrijk eind deze maand... en als ik helemaal heel terug kom daarna kijken :')

Kijk daar ff rond, wie weet vind je daar nog wat :P En dan geen haflingers, ik heb daar retegave knabstruppers gezien. En ja de hele o'lewetse maar ook moderne sportieve types. :P

Maar dat is denk ik niet echt wat voor jou _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:38

_Lorette_ schreef:
Ik zie net in een insta story dat een heel brave 6-jarige ruin te koop komt van een plaatsgenoot. Mega braaf en kent de oefeningen t/m Z1 + groene wissel. Amazone galoppeert rustig met haar jonge dochtertjes voorop in het zadel door de bak. Het is denk ik niet meteen jouw type, c_alsemgeest... Lijkt zo'n beetje het tegenovergestelde van Jam. Wel interessant voor wie heel betrouwbaar zoekt.

Klinkt goed, maar vast een flinke prijs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:05

c_alsemgeest schreef:

En zelfs dan is het nog moeilijk. Je moet gewoon een beetje geluk hebben. Wij hebben ook best vaak pech gehad. Een keer een ongeluk met een paard, een keer artrose in SI gewricht (toen gingen paarden nog niet rug/hals op de foto). Een paar jaar geleden onze zelf opgeleide History. Net mogen starten in het Z en kreupel. Lange tijd gezocht naar wat het nu was. En bleek hij een aangeboren afwijking in de schoft te hebben. Ik had m ook niet rug/hals op de foto laten zetten. Verder alles wel laten keuren. Dat was ook niet heel gebruikelijk en hij was ook niet duur toen we hem met 2,5 jaar kochten omdat hij vrij klein was. Goed en betrouwbaar adres.
Dat komt voor, maar is toch vrij bijzonder.
En dat is net als bij jouw Jam. Headshaking komt vaker voor en krijgen ze vaak later vanaf 6. Soms ook wel eens eerder afhankelijk van de oorzaak. Maar vaak is er nog veel aan te doen en maar heel zelden loopt het af zoals bij jouw Jam.

Zo moet je maar denken.. Pech houdt een keer op. Sommigen hebben nooit pech. Zo denk ik ook en nu hebben we er 3 _O- _O-
Waarvan er 1 dan ook wel weer weg moet. |( |(

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:15

3x scheepsrecht? :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:27

c_alsemgeest schreef:
3x scheepsrecht? :+

Ja, dat kun je wel zeggen en dan gelijk maar 3. _O- _O- _O-

We hebben nog even in dubio gestaan om Mexx niet te verkopen, die gaat het nu zo lekker doen en kan echt meer straks. Het wordt gewoon steeds moeilijker om hem te verkopen want je gaat je steeds meer hechten. Hij is leuk, hij is stout (alhoewel hij nu wel steeds makkelijker wordt). En.... we hebben ontdekt dat hij ook nog eens (echt) goed kan springen, waardoor het voor mijn dochter nog moeilijker wordt om afscheid te nemen want zij springt ook graag. (Foto = zn eerste sprongetje in zn eerste springlesje) Maar goed, hij staat nog niet te koop. Ik hoop nog iedere maand dat ik de staatsloterij win _O- _O-

Afbeelding

Onze merrie heb ik gewoon 'iets' mee dat merriemensen hebben. En ons eerst gefokte veulen. Snap je. Ik doe t nooit meer hoor een paard kopen om weer te verkopen. Vind het zo moeilijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:05

Hier vorig jaar 2x in een paar maanden pech gehad. Hoop dat het me voorlopig even over slaat :=

Nou mag ik het heel hard afkloppen, maar ik ben al best opgelucht dat het met mijn jonkie nu goed lijkt te gaan. Was best wel wat zenuwachtig toen ik die kocht en ergens wel bang dat ik die ook binnen een maand kwijt zou raken.
Heb 'm nu een half jaar en tot nu toe doet ie het eigenlijk heel goed.

Babootje, snap heel goed dat je het er moeilijk mee hebt. Heb er 2 verkocht en vond het vreselijk :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:37

Ojeetje, dan begrijp ik je voorzichtigheid. Fijn dat het goed gaat!

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 07:55

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:24

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:26

Volgens mijn hebben 2 er al geen paspoort. Volgens mijn werd er voor deze site gewaarschuwd bij opgelicht groep van faceb

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:11

Ze staan te koop via FOD financiën dus is geen oplichting. “Gecastreerde hengsten” zal waarschijnlijk zijn omdat ze normaal geen paarden verkopen ;)

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:18

StalNollie schreef:
Volgens mijn hebben 2 er al geen paspoort. Volgens mijn werd er voor deze site gewaarschuwd bij opgelicht groep van faceb

Wellicht is het paspoort niet mee in beslag genomen bij 2. En zou je duplicaat moeten aanvragen, al staat er wel in de omschrijving van de dieren dat ze alle 4 een paspoort hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:02

Zojuist kom ik erachter dat de 'stamboek'pony die ik leuk vind een opa heeft die hetzelfde is als haar vader. Wat vinden jullie hiervan? Heeft iemand kennis over dit soort zaken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:06

Ik kijk daar zelf niet naar. Zolang het paard zelf gezond is. Alleen zou ik zelf niet fokken met zo'n dier, daarvoor zit het echt te dicht bij elkaar. Maar ik koop ze niet met fokken als doel, dus moeten ze gewoon gezond, braaf en fijn te rijden zijn.