[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:45

Hier zitten ook veel van die rivier kreeften. En 's nachts komen ze vrij ver het water uit, waardoor er in het donker veel dood worden gereden.
Nu niet meer, maar in de zomer zag je heel veel stukken kreeft op straat liggen. Ook een makkelijke maaltijd voor de vogels natuurlijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 20:15

senna21 schreef:
Merci beaucoup! Wat wonen jullie in een mooie omgeving. Hoe gaat het met Erwin en jou? Ietsje minder in de lappenmand, hoop ik.

Dank je, we zijn iedere keer weer verrast over de veelzijdigheid en afwisseling hier van dorpjes, meren, bossen, natuur en bergen. Dat wisten we niet van tevoren. Sterker nog ik dacht dat het helemaal plat was hier omdat ik minder bergen zocht om met Callas beter te kunnen rijden.

Het gaat erg goed met ons. Erwin kan ontzettend veel weer, hij loopt zonder krukken, maar nog wel met een brace om zijn voet, dat moet nog 2 weken. Hij mag dan weer beginnen met draaien van zijn voet. Dan is hij zo als nieuw. Dan mag hij waarschijnlijk ook binnen een paar weken weer autorijden. Hij rijdt wel tractor met de aanpassingen die hij gemaakt heeft.

Mijn spit heeft 3 weken geduurd. Ik heb nog nooit zo'n lange aanval gehad. Ik heb wel gewoon alles gedaan wat ik moest doen, behalve uitmesten, maar het bleef er weer inschieten. Dus Erwin heeft geholpen met uitmesten. Iets met de lamme die de blinde helpt. Nu gaat het weer goed, geen spit meer.

manja39 schreef:
Is jullie die heftige regen laatst bespaard gebleven?

We hebben twee nachten regen gehad en 1 dag, maar niet blank gestaan. Het is nu wel zo dat we het gras opentrekken als we erover rijden met de tractor. Het dorp heeft ook niet blank gestaan dit keer.

TinkerTreas schreef:
Hier zitten ook veel van die rivier kreeften. En 's nachts komen ze vrij ver het water uit, waardoor er in het donker veel dood worden gereden.
Nu niet meer, maar in de zomer zag je heel veel stukken kreeft op straat liggen. Ook een makkelijke maaltijd voor de vogels natuurlijk.

Wat gaaf, dat jij er zoveel hebt! Ik had er nog nooit zoveel levend gezien, in dat meer hadden we er een stuk of 10 gespot. Jij moet dan in een mooi stuk schone natuur wonen in NL. Wel triest dat ze dan doodgereden worden. Kunnen ze dan geen netten zetten, zoals ze ook met padden doen?

Afijn, ik vond het erg triest al die dode kreeften half opgegeten en uit elkaar gerukt. En ja natuurlijk is het wel weer heel fijn voor andere dieren. Schuif maar aan ;-) Maar wel zonde vind ik.

Vandaag de smid weer geweest, het was eigenlijk nog niet echt nodig, ik zat op 7 weken, maar we hadden de afspraak staan en zouden evalueren of het nog 1 of 2 weken kon wachten, maar ik dacht, lamaar gewoon doen. Prisca gaat iedere keer beter. Ze hangt nog wel, maar ze is zo lief. De laatste voetjes heeft ze net als de andere gewoon los gestaan. We doen haar in meerdere beurten tussen de andere door zodat de artrose even kan bijkomen en dat gaat goed. Ik wil ook dat hij het supersnel doet zonder fraaie dingen. Hij kan soms echt een kunstwerk van een hoef maken, met polijsten ook nog. Dat wil ik dan niet bij haar, gewoon quick en dirty, geen mustangrol, zsm die voetjes weer op de grond en niet buigen.

Callas doet het ook iedere bekapping weer beter en trekt bijna haar kapotte-pees-been niet meer terug. Ze was ook zoooo lief. staat ook gewoon netjes stil zonder aangelijnd. Callas had wel rotstraal LA. Daar moest hij wel veel wegsnijden vond ik. Dus dat behandeld met bacspray en teer.

Ik vond de stralen van allemaal slecht. Erwin was er nu bij, en hij heeft het nu gezien hoe slecht de stralen van allemaal zijn. Dat komt doordat ik in de uitloop/inloopstal nauwelijks kan uitmesten. Ik heb er wel 8 matten liggen, maar de grond eronder is verzakt (lees weggespoeld door lekkages in het dak) en dus mest het voor geen meter uit. De rest van de grond is nog gewoon grond. Ze trappen de mest erin en dan kan ik het bijna niet uit de grond geprikt krijgen. Heel rot. Omdat Erwin nu ook heeft geholpen met uitmesten (door mijn spit) weet hij nu hoe onmogelijk het gaat. Dus de neuzen staan nu een kant op, zodra er iets mogelijk is met zijn voet, gaan we beton maken in de uitloopstallen.

Ze krijgen daar namelijk hun hooi in de ruif in de zomer en eigenlijk altijd, maar ze staan er dan ook te mesten en te plassen omdat ze geen 5m willen lopen. Het wordt telkens een giga blubberbende ondanks de matten dus en omdat ze daar gewoon hele dagen staan. Dus hoognodig beton nodig zodat ik beter kan uitmesten.

Dus nu hadden ze weer erg natte stralen, Callas rotstraal dus en bij Quarbonne heeft hij aan de voorkant een gaatje gegraven, omdat hij een bacterie onder zijn wand had. Dus 2cm wand weggehaald en dat ook behandeld met bacspray. Chloor kan trouwens ook. En azijn werkt goed voor natte voeten.

Maar goed, ik hoop dus erg op een spoedig herstel van Erwin, des te sneller heb ik beton ;-)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 23:10

Ik woon midden in de randstad :D
En die kreeften zijn hier een ware plaag. Ze zitten gewoon in sloten en vijvers hier in het park. Ze komen hier officieel niet voor en schijnen het hele water leven te verstoren.
Dus ze zijn ze liever kwijt dan rijk.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 23:20

In Goeree Overflakkee stikt het ook van de Amerikaanse rivierkreeften. Het is een invasieve exoot, dus zeer ongewenst, maar duikt overal op.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 01:09

TinkerTreas schreef:
Ik woon midden in de randstad :D
En die kreeften zijn hier een ware plaag. Ze zitten gewoon in sloten en vijvers hier in het park. Ze komen hier officieel niet voor en schijnen het hele water leven te verstoren.
Dus ze zijn ze liever kwijt dan rijk.

Tinka schreef:
In Goeree Overflakkee stikt het ook van de Amerikaanse rivierkreeften. Het is een invasieve exoot, dus zeer ongewenst, maar duikt overal op.

O jeetje, dat is niet zo best. Net als die papegaaitjes in NL overal bijv in Amsterdam. Vind ik ook zo bizar exotisch.

Ik weet niet of ze in Frankrijk niet horen. Een jaar of 20 terug in de Corrèze zagen we ze ook, maar een enkele. Hier heel veel.

Een meneer vertelde dat hij ze vaak ving, maar te klein vindt. Tja.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:19

Parkieten zagen we op Goeree Overflakkee ook regelmatig, maar die richten niet zoveel schade aan aan inheemse dieren en planten zoals die kreeftjes. Toen de sloot bij ons werd uitgebaggerd kwamen er hele hordes kreeftjes uit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 18:28

Tinka schreef:
Parkieten zagen we op Goeree Overflakkee ook regelmatig, maar die richten niet zoveel schade aan aan inheemse dieren en planten zoals die kreeftjes. Toen de sloot bij ons werd uitgebaggerd kwamen er hele hordes kreeftjes uit.

Ik wist niet dat die kreeftjes zo algemeen waren. En ik denk dat ze nu niet meer uit te roeien zijn. Zeker niet als het zoveel van die diertjes zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:05

Monique1963 schreef:
Tinka schreef:

Ik wist niet dat die kreeftjes zo algemeen waren. En ik denk dat ze nu niet meer uit te roeien zijn. Zeker niet als het zoveel van die diertjes zijn.

Tenzij jullie weer afstappen van de vegan leefwijze :+ :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 20:33

senna21 schreef:
Monique1963 schreef:

Tenzij jullie weer afstappen van de vegan leefwijze :+ :D

Och erm, nee, zo sielig, worden leven gekookt. Té akelig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:55

Dat levend koken hoeft helemaal niet, is al lang achterhaald.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 21:31

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:00

Zo, jij vervuld je rol van correspondent met verve.
Wat gebeurt er toch veel...ook mooie dingen, maar die halen de krant meestal niet. :)*

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 23:25

senna21 schreef:
Zo, jij vervuld je rol van correspondent met verve.
Wat gebeurt er toch veel...ook mooie dingen, maar die halen de krant meestal niet. :)*

Klopt idd, van de mooie dingen kon ik vaak maar 1 bron vinden en dan mag je als correspondent er geen stukje over maken, maar alleen de link noemen, dus dat heb ik onderaan gedaan. Van ongelukken zijn er tientallen links. Helaas zit de mens zo in elkaar.
Ik weet nog dat ooit toen ik nog in NL woonde, het NOS-journaal een experiment deed met ieder journaal afsluiten met een positief nieuwtje. Het werd niet positief ontvangen.
De mens ziet liever ellende geloof ik.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 18:08

Hi all, fijn weekend gewenst en een filmpje van onze ditjes en datjes en de tweeling ree doet het nog steeds goed en de 5 wilde zwijn biggetjes zijn ook groot geworden, quarbonne was eens ontsnapt, Zozo is too cute en ondeugend en we zijn zoetjesaan weer wat aan het klussen her en der: https://www.youtube.com/watch?v=J4KMSWUf1e4

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 00:51

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:19

Wat een leuk filmpje weer. Ik moet wel lachen om jullie nieuwe hond. Ze doet alles voor je aandacht , en kruipt letterlijk onder en tussen jou.
Mooi dat jullie weer wat kunnen klussen. Fijn om te zien dat het gelukkig goed gaat met de voet van Erwin en jouw rug.

Ik moest denken aan mijn kindertijd van de familie knots toen ik je hoorde zeggen van :"een kloddertje hier en een kloddertje daar"..
Ik vond dat altijd geweldig leuk om te kijken op tv. Ach nostalgie :D

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:29

Ik wil je toch weer even een compliment geven. Je schrijft echt heel leuk en leest lekker weg. Ook je blog voor bokt is interessant en leuk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 17:58

joey2010 schreef:
Wat een leuk filmpje weer. Ik moet wel lachen om jullie nieuwe hond. Ze doet alles voor je aandacht , en kruipt letterlijk onder en tussen jou.
Mooi dat jullie weer wat kunnen klussen. Fijn om te zien dat het gelukkig goed gaat met de voet van Erwin en jouw rug.

Ik moest denken aan mijn kindertijd van de familie knots toen ik je hoorde zeggen van :"een kloddertje hier en een kloddertje daar"..
Ik vond dat altijd geweldig leuk om te kijken op tv. Ach nostalgie :D

Ja, Zozo is enorm jaloers. Daar werken we aan. Ik vind het gedrag niet correct en probeer het te negeren zodat het hem niets oplevert, maar als hij echt zo er tussen kruipt, dat mag niet, dus probeer ik dat af te leren. Als je nog tips hebt, omdat jij ook goed honden opvoedt, graag. Heb je trouwens nog besloten een hulphondpup als gastgezin te nemen?

Ja dat kloddertje hier en daar dat zit er bij ons nog echt in LOL.

rocymax schreef:
Ik wil je toch weer even een compliment geven. Je schrijft echt heel leuk en leest lekker weg. Ook je blog voor bokt is interessant en leuk.

Wat lief dank je wel, ik heb erg veel geschreven en vind schrijven erg leuk om te doen *\o/*

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:58

Haha Erwin de schilpad. Arme man, kan ie steeds meer, maak jij een schilpad van hem :+

Leuk filmpje weer!
Zozo is wel erg opdringerig terwijl je met yoda bezig bent. Ik heb hier een 1 jarige en een 11,5 jarige briard. De 1 jarige wil dit ook wel doen. Die heb ik nu geleerd op d'r plek te wachten tot ik het tijd vindt voor haar aandacht. Zo overloopt ze m'n oudje niet en krijgt ze als beloning "vrij" en een knuffel extra. Dan is alle aandacht voor haar.
Misschien kun je zozo dat ook aanleren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:06

Zozo komt over als super enthousiast, een blij ei. Heeft denk ik nog geen geduld om te wachten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 00:17

Muga schreef:
Haha Erwin de schilpad. Arme man, kan ie steeds meer, maak jij een schilpad van hem :+

Leuk filmpje weer!
Zozo is wel erg opdringerig terwijl je met yoda bezig bent. Ik heb hier een 1 jarige en een 11,5 jarige briard. De 1 jarige wil dit ook wel doen. Die heb ik nu geleerd op d'r plek te wachten tot ik het tijd vindt voor haar aandacht. Zo overloopt ze m'n oudje niet en krijgt ze als beloning "vrij" en een knuffel extra. Dan is alle aandacht voor haar.
Misschien kun je zozo dat ook aanleren.

Tinka schreef:
Zozo komt over als super enthousiast, een blij ei. Heeft denk ik nog geen geduld om te wachten.

Hahaha leuk dat je de schildpad oppikte.

Ik vind het heel lastig met Zozo. Ik heb vanavond besloten dat ik een trainer ga zoeken. Hij is erg jaloers en ook bijv als wij aan tafel zitten en samen naar 1 pc kijken, dan MOET hij er tussen. We negeren dat, maar eigenlijk is dat met alles zo.

Hij kan nu al wel liggen en zitten en even wachten.

Maar we hebben Xerox, nu exact een jaar geleden moeten laten inslapen omdat die steeds jaloerzer werd en dus begon te bijten. Ik ben als de dood dat dit hondje over 5 jaar ook zo is.

Wat Xerox ook deed was gaan blaffen voor bepaalde geluiden en stemmen en dat gebeurt er nu ook met Zozo. Bij bepaalde geluiden van Erwin, hoe hij de deur opendoet bijv, moet hij blaffen. Hij houdt ook netjes weer op als we dat zeggen, maar toch ben ik er niet zeker van dat we het goed aanpakken. Dus ik ga aan de d.a. vragen of zij een goede trainer weet.

Trainen kan nooit kwaad, denk ik.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 14:15

En ik heb via de d.a. een trainer gevonden voor Zozo en volgende week woensdag ga ik naar haar al 1e sessie om kennis te maken. En daarna komt ze een keer bij ons. Ondertussen heb ik haar de video gestuurd, kan ze zich vast voorbereiden. Ze heeft agilitylessen gegeven en is officieel jurylid van agility. Ze heeft bij haar thuis ook een agility terrein, maar ik geloof dat er te weinig belangstelling was om door te gaan. Maar wie weet.

Ondertussen ga ik een keer met droog weer en drogere grond dan nu, Callas eens draven over de rechte lijn aan de hand en dan laat ik het Erwin filmen. Ze loopt zo goed al een hele tijd. En de laatste keer bij de smid was ze ook zo braaf. En niet braaf zijn betekende pijn in haar been, en nu wel braaf zijn, is dat misschien geen pijn. Dat zou ik zooo fijn vinden! Niet dat ik nu gelijk wil gaan rijden of zo, maar wat meer spelletjes bijv om mee te beginnen zou dan wel kunnen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:01

Fijn dat je een trainer hebt gevonden. Hopelijk helpt jullie dat met meer rust in huis.
Ik kan mij voorstellen dat Zozo wat meer uitdaging nodig heeft. Yoda is natuurlijk ook al wat senior.

Dat filmpje: leuk al die bosdieren die komen om hun selfie te maken voor de camera. :+ *-:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 23:23

Hi Senna, ja bosdieren en selfies, hahaha dat is een goeie ;-)

En het is nu allemaal nog erg leuk, want hij is supergrappig als hij jaloers is, maar ik moet wat handvaten hebben om te voorkomen dat we in dezelfde valkuil trappen als met Xerox. Hij vordert wel iedere dag. Hij snapt nu dat hij echt wel aan de beurt komt, maar daar op moet wachten, en hij wil dat wel maar het zooooo zozo moeilijk voor hem. En hij kan al 'couche'(af) en 'asis'(zitten) en 'non' en 'reste' (blijven) en komen gaat erg goed. Hij kan ook al los op het erf, dat is veel meer dan ik met Yoda durf. Dus in 3 wkn heeft hij al ongeloof veel geleerd. Dus ik ben heel hoopvol en met een beetje extra hulp gaat het helemaal goedkomen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:42

Dat komt vast goed Monique. Ik zie het als actieve onderdanigheid maar het is zeker geen gewenst gedrag. Benieuwd hoe de trainer het gaat aanpakken.
Heel leuk filmpje in ieder geval.