Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 06:48

Zie net op fb een merrie uit 2020 van 1,66 voorbij komen onder de 8k. Gekeurd en 4 mnd zadelmak ivm ruimte maken nieuwe trainingspaarden. Ik weet dat ze daar zeer correct zadelmak worden gemaakt en lopen direct in een buitenbak onder het zadel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 07:03

Ik zie ze ook voor minder langskomen die ook rx goed zijn. De handel is echt rustig en veel mensen die om privé redenen paarden weg moeten doen. De mensen hier in het topic die blijven roepen dat de prijs niet daalt hebben er zelf belang bij dat de prijs hoog blijft..

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 07:24

Natuurlijk zijn ze er wel, maar voor kwaliteit en paarden met dat beetje extra (beweging) betaal je gewoon nog steeds. Hier staat nu een hele beste 3 jarige, maar wel klein. Ondanks de maat gaat die toch echt niet onder de 18 weg. Dan trainen we gewoon lekker door en gaan ze de sport in.

Hetzelfde met een 5 jarig trainingspaard. Goede lijn, kleur en looks en mooie score op jonge paarden competities. Echt een heerlijk dier om te zien. Er is ruimte in onderhandeling, maar de vp ligt op 30k. Interesse genoeg, maar nog niet de match die we graag zien. Vraag vanuit het buitenland is ook groot, maar ze gaan gewoonweg niet naar China, Korea etc.

Maar eens dat voor sommigen particulieren een gedwongen verkoop interessant kan zijn voor iemand die nu iets zoekt. De pensionkosten gaan inmiddels ook sky high en een flinke rekening kan je dan net de nek omdraaien. Zelfde met kleine stallen die gewoon plek moeten maken. Als je weet waar je moet zoeken en het niet erg vindt om te investeren in training of een iets minder doorgereden paard zoekt, dan zijn ze er echt.

Wat me wel opvalt is het hoge aantal particuliere paarden die tussen de 8-14 jaar zijn en die echt alleen maar recreatief in de achtertuin hebben gelopen en nooit instructie hebben gehad. Veelal de gedwongen verkoop waar bijna nul investering in is gedaan. Daar moet je dan net doorheen kunnen kijken. Maar vaak haken kopers daarop af, want ze willen een paard met sportuitslagen, schoolmaster, pavo beweger, bomproof en een kind van 6 moet erop, maar dan wel voor dezelfde prijs als die recreatieve die in de achtertuin staat :P

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 07:47

Nou dat! Maar jij zit wel echt in een ander segment. Ook niet iedereen, zeg maar gerust 80% kan niet met een talentvol paard bereiken wat de andere 20% wel kan. 80% heeft genoeg aan een huis tuin keuken paard met bijbehorend karakter..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 07:59

Padoertje schreef:
Hetzelfde met een 5 jarig trainingspaard. Goede lijn, kleur en looks en mooie score op jonge paarden competities. Echt een heerlijk dier om te zien. Er is ruimte in onderhandeling, maar de vp ligt op 30k. Interesse genoeg, maar nog niet de match die we graag zien. Vraag vanuit het buitenland is ook groot, maar ze gaan gewoonweg niet naar China, Korea etc.

Dat heb ik nou ook. Geen China, Korea, Rusland. Geen paardenflat

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 08:28

Babootje schreef:
Padoertje schreef:

Nou dat idd. Ik dacht het, jij zegt het :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:02

Padoertje schreef:
Natuurlijk zijn ze er wel, maar voor kwaliteit en paarden met dat beetje extra (beweging) betaal je gewoon nog steeds. Hier staat nu een hele beste 3 jarige, maar wel klein. Ondanks de maat gaat die toch echt niet onder de 18 weg. Dan trainen we gewoon lekker door en gaan ze de sport in.

Maar eens dat voor sommigen particulieren een gedwongen verkoop interessant kan zijn voor iemand die nu iets zoekt. De pensionkosten gaan inmiddels ook sky high en een flinke rekening kan je dan net de nek omdraaien. Zelfde met kleine stallen die gewoon plek moeten maken. Als je weet waar je moet zoeken en het niet erg vindt om te investeren in training of een iets minder doorgereden paard zoekt, dan zijn ze er echt.

Wat me wel opvalt is het hoge aantal particuliere paarden die tussen de 8-14 jaar zijn en die echt alleen maar recreatief in de achtertuin hebben gelopen en nooit instructie hebben gehad. Veelal de gedwongen verkoop waar bijna nul investering in is gedaan. Daar moet je dan net doorheen kunnen kijken. Maar vaak haken kopers daarop af, want ze willen een paard met sportuitslagen, schoolmaster, pavo beweger, bomproof en een kind van 6 moet erop, maar dan wel voor dezelfde prijs als die recreatieve die in de achtertuin staat :P

Ik denk dat de reden meer is dat veel van die recreatieve paarden verreden zijn.

Alleen diezelfde prijs is inderdaad totaal niet realistisch.

Paarden verkopen is een vak an sich, vaak zie je de lelijkste kanten van mensen naar boven komen. Gelukkig zijn er ook nog steeds fijne kopers die oprecht geinteresseerd zijn en waarbij het verkopen gewoon normaal gaat.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:35

Elisa2 schreef:
Ik denk dat de reden meer is dat veel van die recreatieve paarden verreden zijn.

Alleen diezelfde prijs is inderdaad totaal niet realistisch.

Paarden verkopen is een vak an sich, vaak zie je de lelijkste kanten van mensen naar boven komen. Gelukkig zijn er ook nog steeds fijne kopers die oprecht geinteresseerd zijn en waarbij het verkopen gewoon normaal gaat.

Nou dat. Verkopers die een dergelijk (verreden/niet fijn na te rijden paard) te koop hebben staan, vragen prijzen waar je steil van achterover slaat.

@MarjanB, klopt hoor. Het zijn allemaal ook echt wel goede lijnen en eigenlijk alles wat gereden wordt loopt op Z2 t/m inter2 en hopelijk eentje dit jaar of volgend jaar nog U25.

Maar er gaat hier echt veel tijd zitten in het zorgvuldig opleiden van de jonge dieren. Alleen wat voor mijn schoonzoon en dochter niet interessant genoeg is, of van een lijn waar ze eigenlijk al teveel nafok uit hebben komt er zo af en toe iets te koop. Alles staat hier thuis in de opfok, krijgt de tijd met zadelmak maken, gaat het land weer op etc. Een enkele wordt zadelmak verkocht, heel af en toe een 2,5 jarige die zo weggaat, maar verder zijn we altijd wel benieuwd hoe ze het doen onder het zadel en dan train je ze toch wat langer door voordat ze te koop komen. Dan pak je een keer Ibop mee, jonge paarden competitie of een regiokampioenschap in lagere klasse.
Als je al die uren bij elkaar op telt, plus stalling en onderhoud dan is het ook niet mogelijk om iets onder de 15k te verkopen. Niet als het je boterham is en je er maandelijks 30 eten moet geven :P Daarnaast zijn er ook wel kopers die hun paard hier langer in training laten staan, of begeleiding willen en dat is natuurlijk ook fijn en werkt 2 kanten op. Een goede match is belangrijk want ook hier willen we niet dat we zo'n dier na 2 maanden terugkrijgen omdat een jong paard rijden toch wel andere koek is en de koper zichzelf heeft overschat. Daarnaast hebben we altijd stallen vrij en maakt het ook niet uit een dier 1,2 of 8 maanden te koop staat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:41

MarjanB schreef:
Nou dat! Maar jij zit wel echt in een ander segment. Ook niet iedereen, zeg maar gerust 80% kan niet met een talentvol paard bereiken wat de andere 20% wel kan. 80% heeft genoeg aan een huis tuin keuken paard met bijbehorend karakter..

Die 80% krijgt ook zelden een dressuur- of springring van binnen te zien.

Niks mis mee, in tegendeel, maar projecteer het daar dan ook niet op.
En ja, er zijn prima leuke paarden te koop tot 6k, die wat vaker niet de oranje lintjes zullen scoren maar waarmee je wel leuk bezig kunt zijn.

Sterker nog, soms koop je een paard en krijg je daar wat tips bij waarvan je denkt: hhmmm, dat ga ik ook eens op m'n andere paard los laten.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 10:53

Babootje schreef:
Padoertje schreef:

Een paardenflat? Daar heb ik nog nooit van gehoord, wel ooit zoiets in New York City en dat mocht toen niet. Maar in de boven genoemde landen is toch plek genoeg voor "normale" stallingsmogelijkheden?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:03

Nope....in de steden zijn letterlijk van die paardenflats. In de stad zit t geld, niet ergens op t platteland. Over t algemeen dan he

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:05

Alsof het hier in de pension stallen beter is op een hokje van 3x3. Bedoel laten we eerlijk wezen, winterperiode amper buiten en zomer hooguit 6/8 per dag, en dat is met het weer van nu ook al ingekort wegens het natte

.. nounou

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:11

ja, maar zo kun je altijd wel alles onder de tafel schuiven, want er zijn altijd wel paarden/mensen die het slechter hebben. Een manegepony hier in Nederland heeft het over het algemeen ook beter dan een toeristenpaard in Spanje.
Maar mag je daar dan niks van vinden?

Ik denk dat het over het algemeen wel een feit is, dat in dat soort landen het paard echt als een "ding" gezien wordt, en niet als een maatje.
Terwijl hier in Nederland (over het algemeen), de meeste mensen hun paard wel echt als maatje zien (ook al handelen ze soms daar misschien niet echt naar).

Mentaliteit is vaak (niet altijd!) wel verschillend van hier in dat soort landen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:15

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:19

Dat kan.....Als wij paarden voor de handel hebben staan gaan ze ook gerust daarheen.
Maar paarden van mijzelf, die echt in mijn hart zitten (en die ik dus "met pijn in mijn hart" om maar in zo'n verschrikkelijke verkoopterm te spreken), zou ik daar niet heen doen.

Ieder zijn ding toch?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:25

Tja en dan verkoop je er 1 dichtbij, aan mensen met veel ideeën en beloftes. Ga je er langs en blijkt de pony wellicht beter af te zijn ver weg met goede verzorging..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:29

Of ze verkopen m door, dat kan ook gebeuren.
Je weet het nooit.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:40

dat klopt. Maar iedereen mag daarin toch doen waar hij of zij zich prettig bij voelt?
garantie heb je inderdaad nooit als je verkoopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:00

Het gaat niet alleen om de stalling, deze landen zijn vaak ook nog wat onderontwikkeld als het om kennis gaat. Tenminste dat was een paar jaar geleden zo.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:30

In de meeste grote stallen in dergelijke landen stap je met je paard in de lift om van stal naar de rijbaan te gaan. Die paarden staan 24-7 binnen en zien echt geen sprietje gras. De eigenaren kopen bij voorkeur een lichte tour paard, die wordt gepoetst, gezadeld en warm gereden door een groom. Eigenaar (vaak meisjes onder de 20), komen met de taxi aan, krijgen 30 min les waarbij het paard zich als een robot dient te gedragen en paard wordt na de les weer aan de groom gegeven. Er is nul interactie tussen ruiter en paard en als het paard het even niet doet, dan ruilen we het in. Dat is ongeveer de mentaliteit daar. Ook hier zijn er echt wel ruiters die het anders doen (bij mijn oude trainer kwam er iedere winter een Koreaanse om hier te leren en dan vooral de omgang met het paard), maar het grote gros is het status en het paard is een ding. Die schrijven zich in voor de asian games en kopen daar een passend paard bij :')

Dus nee, daar gaan ze niet naartoe. Als er een tussenpersoon belt en die geeft aan 'klant komt uit land x', dan krijgen ze al te horen dat ze niet hoeven te komen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:07

Mooi Padoertje dat je je paarden dit lot wil besparen, ook al is er dan waarschijnlijk veel geld mee gemoeid _/-\o_

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 17:03

Padoertje schreef:
In de meeste grote stallen in dergelijke landen stap je met je paard in de lift om van stal naar de rijbaan te gaan. Die paarden staan 24-7 binnen en zien echt geen sprietje gras. De eigenaren kopen bij voorkeur een lichte tour paard, die wordt gepoetst, gezadeld en warm gereden door een groom. Eigenaar (vaak meisjes onder de 20), komen met de taxi aan, krijgen 30 min les waarbij het paard zich als een robot dient te gedragen en paard wordt na de les weer aan de groom gegeven. Er is nul interactie tussen ruiter en paard en als het paard het even niet doet, dan ruilen we het in. Dat is ongeveer de mentaliteit daar. Ook hier zijn er echt wel ruiters die het anders doen (bij mijn oude trainer kwam er iedere winter een Koreaanse om hier te leren en dan vooral de omgang met het paard), maar het grote gros is het status en het paard is een ding. Die schrijven zich in voor de asian games en kopen daar een passend paard bij :')

Dus nee, daar gaan ze niet naartoe. Als er een tussenpersoon belt en die geeft aan 'klant komt uit land x', dan krijgen ze al te horen dat ze niet hoeven te komen.

Exact zo denk ik er ook over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:11

Babootje schreef:
Padoertje schreef:

Een paardenflat??

(Ben tegenwoordig een stille meelezer tot mijn vrouw serieus wordt over een paard voor haar erbij :') )

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:13

Nou ik ben er echt helemaal klaar mee!
Van frauduleuze rapporten, tot mensen die last minute paard weer uit de verkoop halen, tot net voor de neus alweer weg. En dan niet te beginnen over de zgn doodbrave paarden die "opeens" steigeren. Doet ie anders nooit... Ik koop wel een stokpaard.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:28

Wat vervelend hè..
Al veel paarden bezocht?