[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 00:58

Hi all, wat leuk veel reacties! Vinden jullie het goed als ik in het algemeen antwoord ipv pp?

Ik had Zozo al een poosje op de site van dat asiel gezien. Ik wilde hem niet omdat ik absoluut helemaal niets heb met jacks. Sterker nog, ik heb 3 paar vrienden met jacks en ik vind het allemaal onuitstaanbaar slecht opgevoede keffende ettertjes. Sorry Lukka. Dat hoeft uiteraard niet aan de hondjes te liggen als wel aan de opvoeding. Maar dan een soort jack met een verleden, leek me geen goed plan. Daarbij vind ik grote honden enorm veel leuker. Ik vond Yoda al erg klein. Dus vandaar dat ik niet naar hem geïnformeerd heb. Maar toeval, of niet idd Balance, wil dus dat hij bij Choupette in de ren zat. Hij was enorm into de verzorger heel erg spelen met hem, kroelen, etc.

Toen Choupette niet benaderbaar bleek, de verzorger zei dat hij haar soms uit zijn hand wel al kon laten eten, maar dat was het dan ook wel, haakte ik af. Ik wil graag een hond uit een trauma halen, maar dit was te moeilijk. De verzorger schatte dat het nog 2 jaar zou duren uit zijn ervaring dat een dergelijke hond herplaatsbaar zou zijn. Hij had er overigens een hard hoofd in dat ze überhaupt herplaatsbaar zou zijn en waarschijnlijk slijt ze haar leven in het asiel. Er waren nog twee honden, die ook al hun hele leven in het asiel zitten. De ene had een hondje doodgebeten en de andere bijt mensen. Afijn, Choupette leek me geen goed plan. Daarbij blafte ze ook de hele tijd, angstblaffer, dat vind ik ook lastig om af te leren. En het allermoeilijkste vond ik nog wel dat ze niet taalde naar voer. Dat is erg lastig trainen als een hond niet beloond kan worden met voer.

Dus vroeg ik hem, heb je honden die met katten kunnen. En toen wees hij dus op Socrates. Ik was niet meteen om, maar wilde het aan Yoda overlaten. Yoda vindt alle honden en mensen leuk, dus dat was meteen goed. Erwin vond hem mooi en leuk, dus zozodoende ;-) zit hij nu bij ons. Mijn hart was er niet 1000% bij, vooral ook omdat Zozo ons maar zozo vond en alleen maar aandacht had voor de verzorger. Die vertelde (hoor je ook op het filmpje) dat het hondje helemaal in trauma bij hun kwam en dat ze alleen maar geaaid en koekjes hebben gegeven. Alleen dus maar troosten. En dus zag Zozo die man als zijn redder en zag ons eigenlijk niet staan. Maar ik wist dat het erg lastig zou worden en nog heel lang kon duren om een hond die met katten kon te vinden.

Maar eenmaal thuis leek hij het asiel meteen vergeten en was als een blad aan de boom om. Helemaal speels enthousiast kroelerig, he-le-maal goed, dus was ik ook ineens 1000% om. Het is een erg lieve hond, superdruk, alles is über bij hem, maar in een goede manier.

Los spelen buiten kan op dit moment nog niet. Als Erwin weer wat meer op de been is, gaan we de paddock of het rijveld, gaas o.i.d. geven aan de onderkant en dan kunnen ze daar samen los rennen. Ze hebben echter buiten het allebei veel te druk om te rennen. Yoda zoals altijd op zoek naar eten en Zozo weet gewoon niet waar hij kijken moet, hoort die boom ook nog bij mijn territorium? en die ook? en die ook? Binnen stoeien ze een paar keer per dag, meestal als wij eten, ahahaha, beetje aandacht trekken. En af en toe hebben ze het ineens op de heupen en rennen ze als idioten door het huis.

En op mijn pad komen, ja. Ik wil erg graag wandelen, maar Yoda wil niet alleen wandelen. Ze is alleen bezig eten te zoeken, dat zal ze nooit afleren, dus ze wil niet meelopen. Nu hoop ik met Zozo erbij dat ze wel mee wil. Op dit moment, doet ze niet veel anders dan anders, dus ik heb het vermoeden, dat Zozo en ik misschien samen gaan wandelen en Yoda alleen meegaat met uitlaten. Ooit hoop ik dat Zozo los mee kan met Prisca. Hij is goed met de paarden en doet niets geks met ze. De paarden vonden hem wel raar overigens.

En wat ik dus erg fijn vind, is dat mijn vermoeden dat Yoda echt een andere hond miste, klopt. Ze leeft echt op. Ze kluift nu ook kluiven, wat ze moest doen van de d.a. voor haar kiezen. Dat deed ze sporadisch. Nu zijn ze wat jaloers op elkaar en kluift ze hard mee. Jaloers in de goede zin gelukkig, ze liggen naast elkaar te kluiven. En er zijn 4 kussens, dus ze hoeven niet naast elkaar te liggen, maar ze zoeken het op. Dus heel positief uitgepakt.

Hij is er nu een week en ik ben nog aan het aftasten wat hij kan en wil. En iedere dag probeer ik weer wat meer. Hij kan zitten op commando, alleen is superdruk ivm de beloning. Dus enorm consequent zijn helpt. Hierkomen, doet hij binnen ook goed, buiten aan de lijn ben ik nu mee begonnen en dat gaat goed als ik uiteraard een beloning heb. Ergens heb ik het idee dat ik misschien naar agility ga met hem in de toekomst. Is wel een eind rijden, maar wie weet.

En over de enkel: hechtingen zijn er vrijdag uitgegaan. Heerlijk, dat betekent geen verbandpleisters meer en dus geen zusters meer! hoera! Hij hoeft nu de schoenspalk niet meer te dragen, maar hij heeft dan nu een zachte steun ding. Dat draai hij aan met touwtjes en dat is dan nu de steun. Hij mag nog steeds niet volledig belasten, mag alleen voorwaarts met de voet buigen, dus niet draaien of kantelen en hij loopt nog met 2 krukken. Hij heeft regelmatig pijn, maar in zijn bovenbeen waar de spier is uitgehaald. Hij kan ook met 1 kruk en zonder krukken lopen, maar alleen in huis waar hij zich niet kan verstappen.

En we zijn vandaag dan de lamme helpt de blinde gaan doen. Ik heb nu al veel te lang spit en het is er al 3x in geschoten. Ik kan niemand vinden die voor een normaal bedrag langs wil komen om uit te mesten. Ik bedoel ik ga geen 50 euro p/u betalen (incl voorrijdkosten) voor uitmesten. Dus ik was het zelf gaan doen, maar bukken en tillen tegelijk gaat niet met spit. Dus Erwin schept op 1 plek, zonder verder te bewegen en ik rijd de krui weg. Dat gaat goed. We kunnen 2x3 halve kruiwagens pd doen. En dat doen we nu al 2 dagen. Dat blijven we dan zo maar doen.

Behalve spit, ook weer behoorlijk last van mijn heup, door het meer wandelen, maar ik wil maar eens gaan proberen of het soms weggaat als ik juist meer ga lopen. Van die dingen...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:33

Ik vind Zozo echt een leuke hond, hij is in ieder geval formaat beagle. En fijn dat ie zo omdraaide zodra die bij jullie thuis was. Asiel kan best traumatisch zijn. Daarom had ik toen ook een beagle pup mee naar huis genomen voor het weekend, alleen is ie toen blijven hangen.
Er was een keer een hondje gevonden, soort shih tzu, niet te benaderen, beet iedereen. Hij zat onder de klitten, ook bij zijn ogen helemaal dicht geklit en had heeeeel veel vlooien. Ik heb hem toen onder narcose helemaal kaal geschoren, gigantisch veel vlooien vanaf gekomen. Daarna leek het net een bulletje. Na het scheren bleek het een super lief hondje, hij beet dus omdat ie pijn had en niets kon zien. Zo leuk om een dier helemaal op te knappen, dat was het leukste van mijn werk in het asiel.
Heb je voor het uitmesten al een oproep gedaan op een locale Facebook groep? Die zijn er vast, ik krijg daar altijd veel reacties op bij een oproep
Beterschap in ieder geval daar in de ziekenboeg.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 09:54

Tinka schreef:
Ik vind Zozo echt een leuke hond, hij is in ieder geval formaat beagle. En fijn dat ie zo omdraaide zodra die bij jullie thuis was. Asiel kan best traumatisch zijn. Daarom had ik toen ook een beagle pup mee naar huis genomen voor het weekend, alleen is ie toen blijven hangen.
Er was een keer een hondje gevonden, soort shih tzu, niet te benaderen, beet iedereen. Hij zat onder de klitten, ook bij zijn ogen helemaal dicht geklit en had heeeeel veel vlooien. Ik heb hem toen onder narcose helemaal kaal geschoren, gigantisch veel vlooien vanaf gekomen. Daarna leek het net een bulletje. Na het scheren bleek het een super lief hondje, hij beet dus omdat ie pijn had en niets kon zien. Zo leuk om een dier helemaal op te knappen, dat was het leukste van mijn werk in het asiel.
Heb je voor het uitmesten al een oproep gedaan op een locale Facebook groep? Die zijn er vast, ik krijg daar altijd veel reacties op bij een oproep
Beterschap in ieder geval daar in de ziekenboeg.

Ach wat een lief verhaal van dat hondje. Zo sneu. Fijn dat ie helemaal opknapte.

Ja Zozo heeft het postuur van een beagle en de kromme achterpootjes van een jack. Hij doet het zooozo ;-) waanzinnig goed! Met uitlaten, nog aan de lijn natuurlijk, zoekt hij regelmatig oogcontact. Super. Ik laat hem nu de laatste 5m al los op de terugweg en hij rent gelijk naar de deur. Dat ga ik uiteraard uitbreiden en ik ben heel benieuwd of hij los mee kan gaan lopen. Ik was met Yoda net zo ver dat ze los om de boerderij mee kon lopen, met enorm veel stembegeleiding, want ze peert hem gewoon op zoek naar op dit moment kastanjes, vijgen en druiven. Grrr. Maar dat doe ik nu even niet, want ik kan nu niet hard lopen om haar in te halen.

Ik had ooit op fb een oproep gezet en daar kwam toen Pip de lieg-oppas op. Meer reacties waren er niet van dichtbij. Ik zou ook Meg kunnen vragen, van de spiegelbotsing, maar we kunnen het nu zo oplossen en dat vind ik wel fijn.

Ik ga vandaag terug naar de plek waar Erwin gevallen is. Benieuwd of hij mee wil/durft.

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:44

Dat vraatzuchtige krijg je er niet meer uit bij Yoda. Wel leuk dat jullie een stuk af gaan zetten.
Gaan wij ook doen bij het nieuwe huis.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:36

Nu dat was lekker vanochtend een filmpje waar je helemaal blij van wordt.
Ik vind het super om te zien hoe blij Yoda is met haar nieuwe vriendje. Het lijkt een lief intelligent hondje dat zich super snel aanpast aan een nieuwe omgeving. Hij boft maar dat hij bij jullie mag wonen.
Ik denk dat jullie veel plezier met dit manneke gaan beleven.
Fijn voor Erwin dat de hechtingen eruit zijn. Nu op naar een goed herstel en vooral pijnvrij.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:48

Wat een lekker ding is Zozo! Het ziet er heel gezellig uit samen met Yoda.
Fijn dat bij Erwin de hechtingen eruit zijn. Sterkte verder met alle lichamelijke ongemakken!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:47

Gefeliciteerd met zozo *\o/* klinkt zeker als een leuke hond!

Dieselpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 18:52

Wat een leuk hondje! Heel veel plezier met hem!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 18:56

Hey all, dank voor jullie gezellige reacties weer.

Welkom Dieselpip, ik geloof dat ik jou nog niet veel in dit topic gezien heb.

Zozo is echt een leuk manneke. Vandaag een dagje wezen rijden met de auto met de picknickmand mee, kleine stukjes gewandeld, en hij doet het zo goed! Ook voor het eerst een kwartiertje alleen met Yoda in de auto gelaten, ook heel braaf.

Naar de plek gegaan waar Erwin was gevallen. Hoog die kade om vanaf te vallen. Heuphoogte. Maar goed om het weer eens gezien te hebben. Het was in de nacht gebeurd, dus we hadden niet gezien hoe hoog het eigenlijk was. Heftig toch wel.

Dieselpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:22

Dankjewel Monique, ik lees al jaren mee. Vanaf 2019 al gok ik. Nu heb ik pas een account aangemaakt dan moet je toch eens reageren :o

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 21:19

Dieselpip schreef:
Dankjewel Monique, ik lees al jaren mee. Vanaf 2019 al gok ik. Nu heb ik pas een account aangemaakt dan moet je toch eens reageren :o

Wauw, dat is al een heel lange tijd! nogmaals welkom!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:53

Wat een heerlijk setje zijn ze al Yo-Zo :D
Een heel aansprekend, vriendelijk hondje, die Zozo. Een mooie aanvulling op jullie beestenboel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 00:08

Dank je, kijken of het zo leuk blijft gaan. Meestal na een tijdje wordt het allemaal gewoon en kijken welke gewoontes blijven of niet.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 06:54

Daar staat ongeveer drie maanden voor inderdaad. Vooralsnog ziet het er leuk uit, geniet ervan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 09:18

Vandaag in ieder geval ontdekt dat hij het knetteren van schrikdraad kent, want er vonkte er eentje en hij durfde niet dichtbij te komen. Gunstig!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:07

Welkom Zozo!! Wat een blij ei! <3
Superleuk om te zien dat Yoda zo opbloeit!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:25

@monique
Ik lees ergens sinds voor de zoektocht naar callas al mee.
Of toen je op zoek was ofzo _O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 23:00

-Namiro- schreef:
Welkom Zozo!! Wat een blij ei! <3
Superleuk om te zien dat Yoda zo opbloeit!

Dank je, hij heeft vaak een smile van oor tot oor, maar we merken nu ook dat hij regelmatig bang is voor dingen als hem willen pakken bij zijn tuigje. Dus daar zit nog wel wat werk in, maar dat is oké, zo leren we allemaal elkaar kennen.

hagelslag schreef:
@monique
Ik lees ergens sinds voor de zoektocht naar callas al mee.
Of toen je op zoek was ofzo _O-

Dat is al een hele tijd! Gezellig dat je er nog steeds bij bent!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 18:17

Hi all, wel een grappig nieuwtje, ik ga voor bokt, het Franse paardennieuws (geen sportnieuws) bijhouden en daar blogjes over schrijven.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:25

Wat leuk zeg, dat gaat helemaal goed komen met jouw schrijfstijl.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 18:39

lukka63 schreef:
Wat leuk zeg, dat gaat helemaal goed komen met jouw schrijfstijl.

Thanks! Ben zelf ook benieuwd hoe het gaat lopen!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:03

Precies in jouw straatje. Ik ben heel benieuwd naar de artikelen. Kijk nou eens, een heuse correspondent titel bij jouw naam! :)

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:32

Wat leuk, Mo! Echt een leuke nieuwe opdrachtgever zo haha.
Ben heel benieuwd naar je eerste artikelen!

Dieselpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:54

Wat leuk! Succes met schrijven!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 22:26

Dank jullie, wat leuk dat jullie het leuk vinden. Ja deftig hoor die titel zo. Ik voel me net tot ridder geslagen of zo, zo chic.

Mijn 1e 3 nieuws art zijn ingeleverd, nu kijken of dit de bedoeling was hoe ik het heb geschreven.