[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:14

Super Marus, gefeliciteerd! Wel heel anders dan je initiële zoektocht!

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:17

@ Marus: gefeliciteerd!! Fijn is dat he, als je ineens bij een dier voelt dat't goed is! (ook al is het misschien heel iets anders dan je vooraf had bedacht...) Geniet ervan!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:25

Marus schreef:
Ach wat is veel ervaring?In het verleden op een friezenstal paarden beleerd doorgereden...Zelf ook al eeerder een friese hengst gehad voor mijn kwpn tijd..
Dus laten we het zo zeggen Ik kan me er tot mee redden...

Maar je weet niks van afstamming?
Hengst houden maar verder niks mee doen vind ik gewoon niet kunnen, hengst heeft lang niet zo relax leven als een ruin.

Verder harte met je aanwinst.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:29

Bij de Friezen blijven hengsten vaak hengst. Onze hengst van 17 is nog nooit vervelend geweest. Hij gaat gewoon het land op met zicht op de andere paarden. Op stal kan hij contact maken met BP en dat gaat super. Geen gedoe of hengstengedrag. Maar dat komt wel voort uit een consequente opvoeding :) Marus kan zelf het beste inschatten wat verstandig is.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:30

Pletje123 schreef:
Bij de Friezen blijven hengsten vaak hengst. Onze hengst van 17 is nog nooit vervelend geweest. Hij gaat gewoon het land op met zicht op de andere paarden. Op stal kan hij contact maken met BP en dat gaat super. Geen gedoe of hengstengedrag. Maar dat komt wel voort uit een consequente opvoeding :) Marus kan zelf het beste inschatten wat verstandig is.

Onze niet-friesche :') dekhengsten lopen ook gewoon met elkaar in de wei... Gaat prima... Hangt heel erg van paard, eigenaar en stal af.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:32

Dekhengsten bij elkaar in? Bijzonder dat dat kan!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:34

Pletje123 schreef:
Dekhengsten bij elkaar in? Bijzonder dat dat kan!

Zolang je ze maar sociaal houdt... Ik zie het wel vaker hoor. MAar hier gaat het prima, het gaat pas fout als je ze gaat isoleren en opsluiten tussen tralies en muren van 4 meter hoogte.

En als dat niet kan, dan gaan de ballen eraf... Laten we niet vergeten dat we het nog steeds over paarden hebben, die wel een paardwaardig bestaan verdienen. Als ik ze moet isoleren, dan worden ze ruin.

We hebben er 1 staan die wel wappie is naar anderen, maar ja... die is niet van ons, dus daar hebben wij geen invloed op.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:37

Sociaal houden? Volgens mij hebben jullie dan een ander slag paarden :+ Ik heb de spelletjes van jonge hengsten rond de 3 jaar wel erg ruig zien worden. Ze gaan dan de strijd met elkaar aan. Is puur natuur en heeft niks met opsluiten te maken..

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:37

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:41

Pletje123 schreef:
Sociaal houden? Volgens mij hebben jullie dan een ander slag paarden :+ Ik heb de spelletjes van jonge hengsten rond de 3 jaar wel erg ruig zien worden. Ze gaan dan de strijd met elkaar aan. Is puur natuur en heeft niks met opsluiten te maken..

Ja, sociaal houden ja... En heeft zeer zeker wel met opsluiten te maken, wat op zijn beurt weer niets met natuur te maken heeft...

Je kunt ze zo gek krijgen, als je zelf wilt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:43

Die paarden waar ik over praat stonden samen en dus niet opgesloten. Hengsten in het wild strijden ook om de merrie.. drang om zich voort te planten. Maar goed, dat is offtopic :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:44

Ik weet nog dat ik op ponykamp ging ergens bij den ham daar was een Merens fokkerij.
Dekhengst liep bij de merries in de wei, dekte alleen op commando ..... Ti's dat ik met mijn eigen ogen heb gezien want dit klinkt zo raar

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:46

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:47

Dat is inderdaad bijzonder Tita! :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:47

Pletje123 schreef:
Die paarden waar ik over praat stonden samen en dus niet opgesloten. Hengsten in het wild strijden ook om de merrie.. drang om zich voort te planten. Maar goed, dat is offtopic :)

Je hoeft mij niet te vertellen hoe het zit met kudde gedrag en gedrag van hengsten in het wild (die overigens helemaal zo veel niet vechten en waarbij de alpha merrie overigens een redelijk groot aandeel in de voortplanting en de hengstenkeuze heeft ;) ).

Vandaar dat ze bij mij dus ook niet alleen staan ;) en dat het dus ook gewoon goed gaat :j

Maar goed, back ontopic.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:48

miauw miauw :D :')

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:51

Pletje123 schreef:
Dat is inderdaad bijzonder Tita! :j

Zo bijzonder is dat niet... in de natuur worden lang niet alle merries gedekt en als een hengst niet 'geaccepteerd' wordt dan wordt die vriendelijk, doch zéér dringend door meerdere woeste merries van de desbetreffende 'pishengstige' merrie afgesleurd. En dan druk ik mij nog heel zachtjes uit...

Heb dat zelf ook wel eens gezien, was een wonder dat de hengst het er heelhuids vanaf bracht...

Sterker nog... ik kan rustig met mijn hengst met enkel een halstertje om en zonder zadel tussen de kudde merries doorrijden, hij zal het niet in het hoofd halen wat te doen. Geen probleem.... heb zo wel eens een paard uit de groep moeten halen.

Doe je zijn dekhalster om daarentegen, dan heb je een flinke kluif eraan... Dan staat hij op zijn achterbenen en is hij tegen het valse af.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:52

equitation schreef:
miauw miauw :D :')

Hihihihi wij wilde dat woord ook weten maar dat is me niet gelukt in die week

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:53

Dat een hengst op commando van een mens dekt als hij los loopt in een groep (hengstige) merries dan vind ik dat bijzonder :+ Maar goed, blijkbaar heb ik alleen maar onopgevoede hengsten gezien :')

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:54

Dat zegt niemand... er wordt alleen gezegd dat het dus wel gewoon kan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:56

Nou.. je brengt het wel zo. Maar goed, nogmaals: let's get back ontopic! Als anderen het al over miauwende katten hebben dan is het voor mij wel duidelijk :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:57

Pletje123 schreef:
Nou.. je brengt het wel zo. Maar goed, nogmaals: let's get back ontopic! Als anderen het al over miauwende katten hebben dan is het voor mij wel duidelijk :+

*\o/*

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:01

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:03

Er is nu trouwens op NG Untamed Americas. Hengsten in t wild :Y) .

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:04

Nynke1 schreef:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... PL1mOioV-U
Weinig geld... De manier waarop ie uit z'n ogen kijkt spreekt mij absoluut niet aan, maar misschien is t wat voor iemand hier!

Hmmm... ben wel benieuwd naar de 5 jarige merrie die ze aanbieden. Die staat niet op hun site...