Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:27

Ketly schreef:
Brainless schreef:
Klopt, a: of je geeft een paar in bruikleen en blijft eigenaar (dus kan degene hem elk moment teruggeven als kosten te hoog worden)of je betaald zelf de hogere ziektekosten.
b: je verkoopt hem of geeft hem gratis weg, dan heb je er geen zeggenschap meer over; wat voor contract je ook hebt.

Zelfs optie A hoor je nog wel eens misgaan. Paard verkocht zonder iets te melden aan eigenaar en gaat van eigenaar naar eigenaar.

Optie a dan blijft degene eigenaar, vooral als je een bruikleen contract hebt (je mag paard X lenen/gebruiken en ik blijf eigenaar en neem de extra kosten op mij) dan mag je hem niet verkopen.
Daar zal een rechter echt korte metten mee maken.
Een pensionhouder mag ook geen paard verkopen.

Maar ja: zodra de ander eigenaar is (je geeft hem weg) dan mag degene ermee doen wat hij wilt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:39

Ketly schreef:
Gelukkig krijg ik de onwijs mooie kans om het ongeboren veulen van mijn verkochte merrie over te nemen. Bewust voor een veulen gekozen omdat ik graag zijn of haar hele opvoeding en toekomst zelf wil bepalen en zo precies weet dat als er wat aan mankeert, dit niet door externe factoren is gebeurd.

Het klinkt allemaal heel leuk, dat snap ik wel. Maar besef dat 1/3 van de jaarlijks geboren veulens de 3 jaar niet haalt. Daar kun je beter op voorbereid zijn. Ook kunnen de kosten bij een ziek veulen aardig in de papieren lopen. Maar daar kun je je voor verzekeren en dat kan ik je echt aanraden. Equipepaarden heeft een veulen/foetus verzekering (dan is het veulen voor dierenartskosten verzekerd tot 4 maanden). Aansluitend kun je een gewone verzekering sluiten. Dan is je veulen ook verzekerd voor een operatie als zich OCD ontwikkelt. Een ontwikkelingsstoornis die veel voorkomt. Het is een fijn en geruststellend gevoel dat je het geld hebt om je veulen de nodige zorg te kunnen geven. Als je je veulen in de opfok in groepsverband hebt staan, lopen ze hier of daar genoeg op, waarvoor dierenartszorg nodig is. Die jonge dieren gaan allemaal niet altijd zachtzinnig met elkaar om.
Precies te weten wat er met je veulen gebeurt of is gebeurd als je een paard van veulen af aan al hebt is een utopie. Er zijn genoeg externe factoren die op de loer liggen waarvan het veulen schade oploopt. De bekende C6/7 halswervelbeschadigingen zijn vaak veroorzaakt doordat het veulen bij het spelen over de kop is geslagen en onhandig is terecht gekomen. Daar ben je niet altijd bij, en in de meeste gevallen merk je er niks van tot een latere leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 09-03-22 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:46

Spaansepony schreef:
Evamarie schreef:
Daarbij het paard is zeker niet Willens en wetens verkocht naar gegund aan iemand die maar bleef aangeven hem graag te willen hebben.

Oordelen is voor domme mensen.

Dan moet je het anders neerzetten of wijs je mond houden. Maar dat was al wat lastig voor je in dit topic.
Daarnaast is je contract niet eens rechtsgeldig en daarnaast je dier verkopen waar jezelf geen medische kosten aan wilt hebben is nogal belachelijk in mijn ogen.

Onze oude of kapotte dieren blijven hier tot hun dood of we laten ze in slapen zoals het hoort. Ik ben van mening dat ie andere niet met het probleem moet opzadelen.

Klopt omdat sommige mensen geen uitleg nodig hebben er al iets van te vinden zonder goed te weten waar het werkelijk over gaat. Daar ga ik geen tijd en energie in steken.

upendo

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 14:56

Ik oordeel niet over jouw situatie, als je op mij doelt. Maargoed.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:20

Evamarie schreef:
Spaansepony schreef:

Dan moet je het anders neerzetten of wijs je mond houden. Maar dat was al wat lastig voor je in dit topic.
Daarnaast is je contract niet eens rechtsgeldig en daarnaast je dier verkopen waar jezelf geen medische kosten aan wilt hebben is nogal belachelijk in mijn ogen.

Onze oude of kapotte dieren blijven hier tot hun dood of we laten ze in slapen zoals het hoort. Ik ben van mening dat ie andere niet met het probleem moet opzadelen.

Klopt omdat sommige mensen geen uitleg nodig hebben er al iets van te vinden zonder goed te weten waar het werkelijk over gaat. Daar ga ik geen tijd en energie in steken.

Maar als jij er ook geen goede uitleg bij geeft van wat er precies gebeurd is, dan wordt het ook gissen hé? Je blaast hoog van de toren, maar zodra er vragen zijn of kritiek begin je te mopperen. Zo werkt het niet hier. En in het dagelijks leven trouwens ook niet.

Ik geef je de tip mee om als je weer op zoek gaat, transparantie voorop te zetten bij jezelf en de verkoper. Dan gaat je dat mogelijk een hoop gedoe schelen. En keuren, want dat is ook al een stap in de goede richting denk ik. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:07

Dan is het de zaak vragen te stellen.

Je hebt niet altijd invloed of de ander transparant is, dat kun je slechts hopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:39

Evamarie schreef:

Je hebt niet altijd invloed of de ander transparant is, dat kun je slechts hopen.

Om even ontopic te blijven. Hoe is je bezichtiging gisteren eigenlijk nog gegaan?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:48

Babootje schreef:
Ketly schreef:
Gelukkig krijg ik de onwijs mooie kans om het ongeboren veulen van mijn verkochte merrie over te nemen. Bewust voor een veulen gekozen omdat ik graag zijn of haar hele opvoeding en toekomst zelf wil bepalen en zo precies weet dat als er wat aan mankeert, dit niet door externe factoren is gebeurd.

Het klinkt allemaal heel leuk, dat snap ik wel. Maar besef dat 1/3 van de jaarlijks geboren veulens de 3 jaar niet haalt. Daar kun je beter op voorbereid zijn. Ook kunnen de kosten bij een ziek veulen aardig in de papieren lopen. Maar daar kun je je voor verzekeren en dat kan ik je echt aanraden. Equipepaarden heeft een veulen/foetus verzekering (dan is het veulen voor dierenartskosten verzekerd tot 4 maanden). Aansluitend kun je een gewone verzekering sluiten. Dan is je veulen ook verzekerd voor een operatie als zich OCD ontwikkelt. Een ontwikkelingsstoornis die veel voorkomt. Het is een fijn en geruststellend gevoel dat je het geld hebt om je veulen de nodige zorg te kunnen geven. Als je je veulen in de opfok in groepsverband hebt staan, lopen ze hier of daar genoeg op, waarvoor dierenartszorg nodig is. Die jonge dieren gaan allemaal niet altijd zachtzinnig met elkaar om.
Precies te weten wat er met je veulen gebeurt of is gebeurd als je een paard van veulen af aan al hebt is een utopie. Er zijn genoeg externe factoren die op de loer liggen waarvan het veulen schade oploopt. De bekende C6/7 halswervelbeschadigingen zijn vaak veroorzaakt doordat het veulen bij het spelen over de kop is geslagen en onhandig is terecht gekomen. Daar ben je niet altijd bij, en in de meeste gevallen merk je er niks van tot een latere leeftijd.

Hoe kom je bij die 1 op de 3? Want dat kan ik echt totaal niet beamen als fokker zijnde en klinkt mij meer als een uit de lucht gegrepen getal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:04

Dilan93 schreef:
Evamarie schreef:

Om even ontopic te blijven. Hoe is je bezichtiging gisteren eigenlijk nog gegaan?

Leuk dat je het vraagt.
Dat zijn leuke vragen om te beantwoorden in dit topic! Deze was boven verwachting:

Het was een superfijne ontmoeting en het rijden en werken aan de hand ging heel fijn in overleg alsof we dit al vaker deden samen.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:16

We hadden weer een leuke pony gevonden..klinisch laten keuren.helaas ook een negatief advies van de dierenarts.Dit was de 2de pony al waar een negatief advies uitkwam..
Dus we gaan maar weer verder opzoek na een leuke E pony voor m’n dochter..(inmiddels hebben we het budget ook wat opgehoogd Mischien dat er dan iets meer keus is)

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:28

goldenarrow schreef:
Babootje schreef:

Hoe kom je bij die 1 op de 3? Want dat kan ik echt totaal niet beamen als fokker zijnde en klinkt mij meer als een uit de lucht gegrepen getal.

Ik herken het ook niet. Wij hadden ieder jaar rond de 10 veulens en zijn er 2 vrijwel direct verloren door een probleem met een merrie maar verder niet... Ook nooit problemen op latere leeftijd ontdekt.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:01

Of het een veulen, enter, twenter of volwassen paard is, er kan altijd wat gebeuren. Maar als je een veulen koopt kan je in zo verre nog wel bepalen hoe het veulen opgroeit. Je bepaald het voer, je kiest zelf de opfok, je kiest zelf de leeftijd om te beleren en zo verder. Je sluit absoluut niet alles uit, maar je hebt wel meer invloed op de toekomst.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:10

Ja dat klopt inderdaad ook wel. Veel vrienden van mij kopen ook veulens vanaf het afspenen of vanaf een veiling.
Maar dat zijn ook mensen die zelf goed zadelmak maken, doorrijden etc.
Dus als het uiteindelijk niet past, is het goed te verkopen.

Voor mezelf zou ik dat weer niet doen. Ik zoek echt een bepaald karakter, zeker ook onder het zadel, dus koop ze dan liever goed zadelmak. Of zelfs verder door gereden... maar dat is meer omdat ik zelf weet wat voor een eisen pakket ik heb daarbij, dus dan is een veulen, buiten de risico's wat je hebt tot ze zijn opgegroeid, ook net wat meer risico dat het geen passende match is.
Ik hou niet van verkopen, dus daarom zal dit niet mijn eigen keuze zijn. Maar begrijp die van anderen zeker wel.

Van Jam ken ik ook zijn volle broer die een meisje had die hier op stal lest. Zij heeft ook zijn half broer... en Jam was totaal anders qua karakter :') dus ook in dezelfde lijn of volle broer/zus kan karakter een flinke gok zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:16

Ketly schreef:

Puur uit nieuwgierigheid, maar hoe werkt zo’n constructie dan? Koop je het embryo of heb je recht op eerste koop als het veulen geboren? Want wat als het veulen geboren wordt en het je helemaal niet aanspreekt of bv enorme bokhoeven heeft. Wiens risico is dat? Jouwe of van de fokker?

Bij een vriendin van mij is dat zoiets een keer enorm misgegaan. Wel een andere situatie. Zij had een merrie waar een kennis heel graag een veulen van wou. De koper van het veulen heeft zelf de hengst uitgezocht maar bij de geboorte bleek het een tweeling en wou hij het niet. Dus de eigenaren van de merrie zaten met een enorme strop, tweelingveulens die enorm lang in de kliniek hebben gestaan, mega kostenen, vrijwel onverkoopbaar want erg klein gebleven en degene voor wie het allemaal gedaan was heeft zelfs het dekgeld niet terugbetaald. Het lijkt me bij zulke zaken echt van enorm belang hele goede en duidelijke afspraken te maken en niet onder het mom van goed vertrouwen want we kennen elkaar goed.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:44

c_alsemgeest schreef:
Ja dat klopt inderdaad ook wel. Veel vrienden van mij kopen ook veulens vanaf het afspenen of vanaf een veiling.
Maar dat zijn ook mensen die zelf goed zadelmak maken, doorrijden etc.
Dus als het uiteindelijk niet past, is het goed te verkopen.

Voor mezelf zou ik dat weer niet doen. Ik zoek echt een bepaald karakter, zeker ook onder het zadel, dus koop ze dan liever goed zadelmak. Of zelfs verder door gereden... maar dat is meer omdat ik zelf weet wat voor een eisen pakket ik heb daarbij, dus dan is een veulen, buiten de risico's wat je hebt tot ze zijn opgegroeid, ook net wat meer risico dat het geen passende match is.
Ik hou niet van verkopen, dus daarom zal dit niet mijn eigen keuze zijn. Maar begrijp die van anderen zeker wel.

Van Jam ken ik ook zijn volle broer die een meisje had die hier op stal lest. Zij heeft ook zijn half broer... en Jam was totaal anders qua karakter :') dus ook in dezelfde lijn of volle broer/zus kan karakter een flinke gok zijn.

Dat is wel echt het nadeel van het kopen van een (ongeboren) veulen. Je weet niet hoe het karakter is. Hier genoeg paarden gehad die op de grond heel anders zijn dan erop. Waarbij ik dacht dat zadelmak maken een eitje zou zijn, maar die heel moeilijk waren, maar ook andersom :+ Dat is wel echt het grootste voordeel van een beleerd paard kopen.

Maar het zien opgroeien van die kleintjes is ook zo leuk <3

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:49

Ja zeker.

Bij ons op stal hadden we een aantal jaar terug trouwens een vreselijk veulen wat hier geboren was, echt een etter. Op het land was je je leven niet zeker, hij viel aan en kwam ook echt terug bij correctie...

Nu is hij inmiddels onder het zadel en het is echt een schat. Zowel op stal als ohz.
Zit echt geen kwaad meer in.
Dus (gelukkig voor hem en de eigenaar) kan karakter ook nog wat veranderen. :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:52

Ik heb dus idd een jaarling gekocht om zelf veel keuze/ invloed te hebben in zijn leerproces :j
En omdat ik het heel leuk vind om hem op te zien groeien.

Nou maak ik hem niet zelf zadelmak, maar dan heb ik nog de keuze door wie ik dit laat doen en wanneer :)
En ja, bij de ene jaarling moest ik idd na 2 weken al kiezen voor inslapen. Maar dat kon met een volwassen paard ook gebeuren.

Het is idd maar afwachten hoe hij later ohz wordt, maar dat zien we dan wel weer. Voorlopig ga ik er vanuit dat het gewoon een fijn rijpaard wordt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:03

Ja dat is ook wel het fijne er van, je weet wel wat er mee gebeurt is.
Een bekend verleden is altijd een hele grote prè wat mij betreft.
Dat zoek ik ook altijd wel een beetje.
Warina kende ik al 15 jaar. Dus veel van haar wist ik. Was ook ouder toen ik haar ging rijden voor haar toenmalige eigenaar en haar uiteindelijk kocht. Die merrie is bijna 30 geworden, en altijd veel plezier van gehad. Zij was dan wel weer het moeilijkste paard wat ik gehad heb qua rijden... super heet en heel kijkerig, ook op zeer hoge leeftijd :+ niemand geloofde haar leeftijd altijd, ze had ook bokt ook veel turbo-oma fans :+
Op haar 28ste nog een onderlinge wedstrijd op Z niveau gewonnen. :D

Uni was ook helemaal bekend voor mij, is als 2,5 jarige door mijn vriendin en instructrice gekocht en beleerd tm het Z2 als 6 jarige, toen kocht ik hem.
Ben ook altijd mee geweest op wedstrijden en kampioenschappen toen hij nog van haar was. Dus kende hem al goed. Dat was ook een fijn en zeer goed ingereden paard.

Jam kwam van de fokker en ik heb hem toen gekocht bij de stal die hem vanaf de opfok had en zadelmak had gemaakt, toen kocht ik hem. Dus ook een bekend verleden en ook heel fijn ingereden, dat merk je dan ook wel meteen.
Jam was groen, maar in alles heel netjes beleerd en opgevoed, ik kon meteen alles met hem, zelfs binnen een paar weken mee naar het bos toen ik hem had.
Maar die had ook echt een top karakter...
Als ik een kloon van hem zou kunnen kopen zonder de headshaking zou ik er geen seconde over hoeven twijfelen. :(:)

Heb best wat paarden gehad en gereden... maar dat was echt het perfecte paard. Werkwillig, heet en super lief en bom proof.
Mis hem echt nog elke dag...
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 09-03-22 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:03

Mijn ruin is eigen fok en die was voor zijn 2e al afgeschreven, zelfs niet geschikt als weidepaard. Maar goed, hij liep met 7 jaar netjes Z en wordt van de zomer alweer 12. Naast het feit dat hij klinisch niet goed is, kan het zijn dat hij röntgenologisch ook helemaal stuk is. Toen de opfok de eigenaren de kans gaf om mee te doen met de röntgenronde, was hij te jong voor een betrouwbare uitslag. Van de 4 paarden die we hebben, is er geen enkele gekeurd (geweest). En met 2 lopen we weer het risico dat ze stuk zijn voordat je erop kunt zitten. Naar de opfok brengen doen we in geen geval meer. Dan moeten ze thuis maar verongelukken... Qua karakter blijft het ook afwachten. Het zijn in elk geval twee tegenpolen. Miss Sunshine en Mevrouw Donderwolk. :')

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:09

Evamarie schreef:
Leuk dat je het vraagt.
Dat zijn leuke vragen om te beantwoorden in dit topic! Deze was boven verwachting:

Het was een superfijne ontmoeting en het rijden en werken aan de hand ging heel fijn in overleg alsof we dit al vaker deden samen.

Dus je bent geslaagd!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:50

goldenarrow schreef:

Van meerdere grote fokkers. Ik weet niet meer of het 1 op 3 was of 30%. Ik vond t in ieder geval heel veel. Waarschijnlijk was mijn zelfgefokte veulen ook ingeslapen als hij niet van mij was geweest. Die fokkers met veel veulens nemen vaker niet de moeite om een veulen met een hele chipszak in de benen te opereren. De operatie is gelukkig goed geslaagd maar nu is het zaak dat hij heel blijft tot ik m uit de opfok ophaal. Niks is zeker met een veulen

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:23

Karakter kan je deels kneden ben ik van mening bij jonge dieren. Het is maar net hoe je ze opvoed en wat jijzelf belangrijk vind aan respect.
Dat het ene paard minder van knuffelen houd als de ander, ja dat kan je niet kneden maar wel de belangrijkste punten.
Maar dat vind ik ook dat het met oudere dieren nog kan hoor en heus er zullen altijd hufters tussen zitten heb je bij mensen ook immers ;-)

Ik hou altijd alle veulens thuis, alhoewel dat niet helemaal waar is wat ik nu typ. Ik heb 1 veulen gehad op de manege in de opfok groep. Ondanks dat de opfok prima was deed het veulen het er niet goed. Aan karakter is het een schat van dier geworden hoor, want de kinderen aaien ze de hele dag, maar aan ontwikkeling liep hij toch wat achter, hier hebben we toen alles voor uit de kast getrokken maar alles was prima volgens de veearts en bloed uitslagen continu.

Nu staat hij 4 maanden thuis en word dit jaar 2 en hij is spontaan gaan ontwikkelen zoals onze andere veulens thuis. Terug gezet in de veulen/ruinen groep en we zien echt sprongen in ontwikkeling zowel lichamelijk als mentaal. Karakter is top, ze hebben allemaal nog geen hengsten gedrag 3,2 en 1 jaar. Worden opgevoed door de oudere ponys in de groep en de ezel :+
Maar heb wel spijt van dat hij toch na het afspenen in de opfok is gebleven ivm ontwikkeling. Hij word twee maar is denk net 1,50 hoog. Terwijl ouders beide 1,68 plus zijn. Terwijl onze veulens thuis wel aan de verwachtingen voldoen.

Maar kwa karakter zie je wel dat de veulen van de opfok meer in handen is geweest om te aaien en te knuffelen door kinderen dan de veulens thuis, deze zijn wat schuwer en vinden getut worden prima, maar ik ben geen knuffel mens en dat zijn de veulens dan ook niet. Dus je kan karakter zeker met jonge dieren sturen.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:39

Nou ik heb vandaag de dag van mijn leven gehad! Ik had na alle ellende mijn zoektocht in de ijskast gezet zodat ik weer ff lekker een jaar goed kon sparen. Nu kwam ik toevallig op fb in gesprek met iemand over haar paardje. Met is een Murgese merrie van bijna 6 jaar. Wat een leuk beestje zeg. We raakte maar niet uitgepraat. Nu kwam er te sprake dat ze haar waarschijnlijk wilde verkopen. Ik heb haar verteld van alle pech die ik heb gehad met mijn paarden. Ze woonde toevallig nog in de buurt ook dus vanmiddag ben ik gezellig langs gegaan. Hele lieve en betrokken vrouw en we denken in bijna alles hetzelfde. Nu krijg ik de kans om eerst samen met haar het paardje goed te leren kennen. Gewoon bij haar op stal samen tutten en poetsen, grondwerken, longeren enz... Als ik haar nog steeds leuk vind mag ik haar bij mij in de buurt stallen en eerst een jaartje leasen. En als we echt een match zijn kan ik haar kopen. Ze wilt echt het beste voor haar paardje. Voor beide partijen heel fijn want als het toch geen match blijkt te zijn dan kan ze terug naar haar. Ik mag haar ook altijd om hulp vragen als ik iets niet weet of ergens niet aan uit kom. De enigste eis die ze stelt is dat ze merrie terug koopt als ik haar om 1 of andere reden zou moeten verkopen. De eerste kennismaking met het paardje en de eigenaresse is vanmiddag geweest en het klikte goed van alle kanten. Soms zit geluk in een klein hoekje!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 00:16

Wat fijn zeg, klinkt super!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 00:18

Babootje schreef:
goldenarrow schreef:

Van meerdere grote fokkers. Ik weet niet meer of het 1 op 3 was of 30%. Ik vond t in ieder geval heel veel. Waarschijnlijk was mijn zelfgefokte veulen ook ingeslapen als hij niet van mij was geweest. Die fokkers met veel veulens nemen vaker niet de moeite om een veulen met een hele chipszak in de benen te opereren. De operatie is gelukkig goed geslaagd maar nu is het zaak dat hij heel blijft tot ik m uit de opfok ophaal. Niks is zeker met een veulen

Dat heeft dan meer met management te maken van die fokkers. Want nogmaals, ik herken dat echt niet en ook niet bij de fokkers om mij heen.

Karakter kan je zeker een stuk vormen, maar bepaalde dingen zijn wel echt aangeboren. Zo heb ik vorig jaar een veulen gefokt wat echt bomproof en doodbraaf geboren werd, die maakte zich nergens druk om en zou ik zo als therapie paard ergens zien. Nog een ander veulen met een heel duidelijke eigen mening (vooral over de zin en onzin van dekens :') ), veel humor, niet snel ergens van onder de indruk. En nog een derde veulen dat juist veel nerveuzer is van nature, meer haar eigen ding doet en waar je veel meer tijd voor moet nemen. Alle drie hartstikke lief en goed opgevoed, maar wel allemaal met een eigen karakter. En ons eerste veulen van dit jaar is ook een temperamentje :)) Leert ontzettend snel (na 2x de voeten optillen is het al prima), maar ook echt een eigen mening over de zin en onzin van bepaalde dingen.
En voor ze geboren worden weet je natuurlijk niet wat het karakter gaat zijn :)