Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:59

Kaja schreef:
Kuggur schreef:

Voor alle duidelijkheid ik heb altijd geargumenteerd dat het gebruik van KBH-en onder Nederlandse omstandigheden een héél slecht idee is.

Elke hond is een héél slecht idee als deze niet opgevoed is!

Ook al zijn ze wel opgevoed, je blijft te maken houden met instinct.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:08

Dagahra schreef:
Kaja schreef:

Ook al zijn ze wel opgevoed, je blijft te maken houden met instinct.

Wat bedoel je?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:11

Kaja schreef:
Kuggur schreef:
Voor alle duidelijkheid ik heb altijd geargumenteerd dat het gebruik van KBH-en onder Nederlandse omstandigheden een héél slecht idee is.

KBH zijn zelfstandig werkende honden en dat is voor hun werk ook noodzakelijk. Maar dan loop je wel vast als je een ras hebt dat behoorlijke patrouille afstanden aflegd en dat gehele territorium vrij wil houden van andere hondachtigen. Niet alle rassen zwerven zo ver, maar binnen een ras is er aardig variatie mogelijk. Je kan er in elk geval van uit gaan dat alles binnen gezichtsafstand als eigen terrein gezien wordt en qua wat horen komt daar nog wel eens bij.
Voor wie het had over omheiningen, die zijn er vaak niet in dit soort omstandigheden, daar is het terrein niet geschikt voor en de honden nemen die functie deels over.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:37

Oók KBH moeten opgevoed worden! In bijvoorbeeld de VS zijn zulke honden vaker te vinden om een kudde te beschermen tegen coyotes, mountain lions etc. Dergelijke honden, uit de juiste bloedlijnen van de juiste fokkers, zijn één met hun kudde. Zij leven ook met andere hondenrassen, kindjes van het gezin etc. Feit blijft dat opvoeding nummer 1 moet zijn. Maar ook hier zijn omheiningen te vinden. Ik ben het dus wel eens met het feit dat omheining in een land als NL onmisbaar is, want een vergissing omwille van erfgrenzen, maar ook een verkeerde opvoeding geven nare gevolgen.

Popstra

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:39

Ik begreep altijd dat ze vanaf klein pupje al buiten in de kudde moesten leven willen ze die gaan verdedigen!?
Niks geen opvoeding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:43

VS waar een gemiddelde boer 170 hectare land heeft.

Dan komt die hond niet zo snel bij fikkie in de buurt...
En ja daar staat 1 prikkel draadje om.

En de wolf die te dicht bij de boerderij komt krijgt een knuffeltje lood. En zo blijven de wat schuwere over.

Opvoeden en America. Niet bij dat soort honden. Hebben ze geen tijd voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:48

Kaja schreef:
Oók KBH moeten opgevoed worden! In bijvoorbeeld de VS zijn zulke honden vaker te vinden om een kudde te beschermen tegen coyotes, mountain lions etc. Dergelijke honden, uit de juiste bloedlijnen van de juiste fokkers, zijn één met hun kudde. Zij leven ook met andere hondenrassen, kindjes van het gezin etc. Feit blijft dat opvoeding nummer 1 moet zijn. Maar ook hier zijn omheiningen te vinden. Ik ben het dus wel eens met het feit dat omheining in een land als NL onmisbaar is, want een vergissing omwille van erfgrenzen, maar ook een verkeerde opvoeding geven nare gevolgen.

In de VS zijn de afstanden iets anders dan hier, deels ook omdat je qua europees continent en VS bijna gelijk aantal km2 (rondom de 10 miljoen km2) hebt maar daar iets van 330 miljoen mensen tegenover zo'n 760 miljoen hier. En men daar kennelijk niet zoveel rondwandeld met loslopende honden, meeste buren zullen hun eigen KBH of erfhonden hebben en idd vaak ook een omheining. Echter waar deze honden vandaan komen zoals (italiaanse) alpen, pyreneeen, anatolie zijn er geen omheiningen, maar waren er tot redelijk recent ook geen andere rassen dan KBH en in een aantal gevallen was daar gewoon uitwisseling tussen. Maar dan heb je het eigenlijk over verschillende roedels honden die al onderling een overeenkomst hebben qua waar de grenzen van lopen. Een solitaire hond van een heel ander ras dat niet ruikt naar lid van roedel van de buren is in zo'n situatie inderdaad problematisch.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:22

En verder is het woest en ledig, ik denk niet dat daar op zondagmorgen hordes wandelende en fietsende toeristen de prairie onveilig maken...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:26

Voordat enkele weer in de paniek schieten en met dergelijke verhalen komt over LGD / KBH. Niet iedereen in de VS heeft 170 hectare land, afgezet met enkel een lijntje prikkeldraad, met honden die wereldvreemd zijn en alles opvreten wat ze tegenkomen.
Over vooroordelen gesproken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:52

Nee niet iedereen, wel de gemiddelde boer..... Dat betekend dat er met minder zijn, maar ook met meer.
Oke 1 lijntje prikkeldraad is wellicht overdreven, maar iig geen 6 draden stroom.
Is ook geen doen.

En iedereen in het buitengebied heeft een jachtgeweer.

En net als hier, waar zitten de meeste wolven, niet in de stad... dus bij die gemiddelde boer met dat jachtgeweer.
Waar Fikke van de toerist niet ineens het erf op wandelt bij de waakhond

Kaja schreef:
Voordat enkele weer in de paniek schieten en met dergelijke verhalen komt over LGD / KBH. Niet iedereen in de VS heeft 170 hectare land, afgezet met enkel een lijntje prikkeldraad, met honden die wereldvreemd zijn en alles opvreten wat ze tegenkomen.
Over vooroordelen gesproken.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:49

Ik weet de situatie in Amerika niet, maar ik vermoed dat een wolf die zich laat zien, een dode wolf is. Ook zouden ze 1080 vergif kunnen hebben en zelfs het zetten val vallen lijkt mij niet onwaarschijnlijk.

De moraal van het verhaal, in Nederland mag je een wolf alleen maar aanrijden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 23:12

Vreemde insinuaties.
In het buitenland hebben ze leren leven met roofdieren. En ja, ook daar gaat het mis. En ja, ook daar zijn voorstanders en tegenstanders. Die discussie is eeuwenoud en sommige hier wellicht onbekend.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 23:37

In het buitenland mag je je vee beschermen en roofdieren doden, in Nederland mag je niets. Een roofdier dat geen tegendruk krijgt is gevaarlijk voor alles en iedereen. Dit naïve gedoe, dat roofdieren zich netjes aan regels houden, moet de wereld uit.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 00:06

Ook in het buitenland mag je niet zomaar random een roofdier doden. Dergelijke fabeltjes als deze zouden juist de wereld uit moeten.

Daarbij zijn er maar weinig mensen die het sprookjesverhaal geloven welke jij schetst. Beetje kinderachtig ook.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 02:51

Tja, je mag sprookjes geloven. Ik ben een Nederlander die in het buitenland woont. Ik zie met eigen ogen wat er in het echt gebeurt. Ik kom regelmatig terug naar Nederland en heb dus ook met eigen ogen dat natuur project in de OVP aanschouwd. Ik zie dus de kleine weilandjes in Nederland als postzegeltjes, maar ook de voordelen van Nederland. Het is een feit dat grote onbejaagde / beschermde krokodillen dodelijk zijn voor de mens. Gelukkig hangen die rond aan het water. Haaien zwemmen in de zee, ga je zwemmen laat in de middag of vroeg in de ochtend loop je een enorm risico. Dingoes die hebben uitgevonden dat mensen eten betekent worden als ze te brutaal worden gedood, ook al is dit de schuld van de mens. IJsberen zijn beschermd maar zijn levensgevaarlijk en als ze aanvallen worden ze toch echt geschoten. De wolf past niet bij de vee en paarden houderij als je die dieren meer ruimte wil geven dan een stal, als je wolven uitnodigingen blijft geven. Ik denk dus dat die fotograferende mensen op een moment iets dergelijks te wachten staat als de dame waar een dingo in de bil beet. Het is gewoon een kwestie van.
Wanneer je in Nationale parken in Australië rond rijd staat er aangekondigd dat er 1080 gelaceerd aas ligt. Dus als een dingo, vos, kat of zwijn dat eet gaan ze dood.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 04:21

Afbeelding
Een voorbeeld van hekwerk bij een nationaal park.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:13

Een kbh is zelfstandig. Die neemt zelf beslissingen als hij die nodig acht, zal ook wel moeten, want hij blijft ook bij de schapen achter zonder de baas. Maar hij passeert ook zijn baas als hij denkt dat de kudde( waartoe zijn baas ook behoort) in gevaar is. En als hij denkt dat Fikkie een gevaar is dan gaat ie. Herders hebben ze daarom soms ook aan de lijn. Want ingrijpen als die kbh het in zijn hoofd heeft, gaat vaak niet meer. Vandaar dat een kbh hier in de druk bezochte natuurgebieden niet heel prettig is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:16

Kaja schreef:
Ook in het buitenland mag je niet zomaar random een roofdier doden. Dergelijke fabeltjes als deze zouden juist de wereld uit moeten.

Daarbij zijn er maar weinig mensen die het sprookjesverhaal geloven welke jij schetst. Beetje kinderachtig ook.

Wie vertelt de sprookjes?

Mijn beide broers zijn Canadezen.
Zijn daar geboren. Mijn ouders daar dus gewoond. Mijn broer heeft een tijd in Ohio gewoond. In the middle of nowhere.
We Hebben nog steeds familie in Canada wonen. Allemaal boeren.

En dan ga jij het hebben over hoe het daar gaat? En heb je het over fabeltjes en sprookjes?

Het leven is daar zo anders als hier. Dat romantische zachte ei tissue gedoe kennen ze daar niet. Op geen enkel vlak. Niet met dieren en niet met mensen.
Ja misschien in Beverly hills of zo.
Maar niet in de dorpen en het platteland.
Dat is echt Nederlands en ook pas iets van de laatste jaren.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:10

In het buitenland is heel erg ruim dat betreft de hele wereld. Laten we ons beperken tot de EU en daar mag het niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:34

Ik krijg de indruk dat er op dit moment meer schapen slachtoffer worden op de Veluwe.
Is dit het gevolg dat daar wild wegtrekt? de moeflons zijn op.

In NZ wordt ook 1080 gedropt in slecht bereikbare gebieden. Daar staan ook de nodige waarschuwingsborden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:35

tienus63 schreef:
In NZ wordt ook 1080 gedropt in slecht bereikbare gebieden. Daar staan ook de nodige waarschuwingsborden.

Ik heb geen idee wat hier staat ;(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:39

Sanet schreef:
tienus63 schreef:

Ik heb geen idee wat hier staat ;(

1080 is een gif. Waar wilde roofdieren van eten en dan aan dood gaan.
Dit word dus gedan als er teveel van zitten.

Of ja, niet wilde gaan er uiteraard ook dood aan, daarom de borden

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:40

Lanoca schreef:
Dit naïve gedoe, dat roofdieren zich netjes aan regels houden, moet de wereld uit.

Dit vindt ik een sprookje, een interpretatie die geschetst wordt. Geen enkel normaal denkend mens vindt dit, dus hoeft het wat mij betreft ook niet zo omschreven te worden. Ik vind dat kinderlijk, een sprookjes verhaal. Daarmee doe je een ander te kort. Er zijn namelijk gewoon mensen die “voorstander” van de wolf zijn omdat het dier z’n plek hier op aarde heeft gekregen.

Ongeacht of je de wolf graag ziet of juist liever ziet vertrekken, wat draagt het bij om zo kinderlijk te blijven doen alsof mensen denken dat een roofdier zich aan de regels houdt? Je kunt gewoon met wederzijds respect blijven discussiëren.

Vervolgens geef ik aan dat je in het buitenland ook niet zomaar roofdieren random mag vermoorden. Dan wordt er aangehaald dat er in het buitenland roofdieren worden vermoord indien zij een mens hebben aangevallen. Dat is dus exact wat er onlangs in NL is gebeurd. De wolf is gedood. Wat mij betreft had deze wolf al eerder geschoten mogen worden, gezien zijn grote aantal slachtoffers buiten het gebied waar hij aanvankelijk hoort te jagen. Want ja, ook ik ben een tegenstander tov het herintroduceren van de wolf.

Daarnaast heb ik eerder gezegd dat een KBH opgevoed moet zijn. Elke hond behoort opgevoed te zijn. Maar geef ik ook aan dat er ook in het buitenland gebruik wordt gemaakt van een omheining voor het beschermen van een kudde welke bewaakt worden door KBH. Om maar aan te geven dat we in NL niet ontkomen aan een omheining, of we nu wel of geen gebruik maken van een KBH. Want inderdaad, anders vreet ie wellicht een keer de hond van de buren op als die te dichtbij komt. Het sleutelwoord is en blijft dus de omheining.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:43

Kaja schreef:
Lanoca schreef:
Dit naïve gedoe, dat roofdieren zich netjes aan regels houden, moet de wereld uit.

Dit vindt ik een sprookje, een interpretatie die geschetst wordt. Geen enkel normaal denkend mens vindt dit, dus hoeft het wat mij betreft ook niet zo omschreven te worden. Ik vind dat kinderlijk, een sprookjes verhaal. Daarmee doe je een ander te kort. Er zijn namelijk gewoon mensen die “voorstander” van de wolf zijn omdat het dier z’n plek hier op aarde heeft gekregen.

Ongeacht of je de wolf graag ziet of juist liever ziet vertrekken, wat draagt het bij om zo kinderlijk te blijven doen alsof mensen denken dat een roofdier zich aan de regels houdt? Je kunt gewoon met wederzijds respect blijven discussiëren.

Vervolgens geef ik aan dat je in het buitenland ook niet zomaar roofdieren random mag vermoorden. Dan wordt er aangehaald dat er in het buitenland roofdieren worden vermoord indien zij een mens hebben aangevallen. Dat is dus exact wat er onlangs in NL is gebeurd. De wolf is gedood. Wat mij betreft had deze wolf al eerder geschoten mogen worden, gezien zijn grote aantal slachtoffers buiten het gebied waar hij aanvankelijk hoort te jagen. Want ja, ook ik ben een tegenstander tov het herintroduceren van de wolf.

Daarnaast heb ik eerder gezegd dat een KBH opgevoed moet zijn. Elke hond behoort opgevoed te zijn. Maar geef ik ook aan dat er ook in het buitenland gebruik wordt gemaakt van een omheining voor het beschermen van een kudde welke bewaakt worden door KBH. Om maar aan te geven dat we in NL niet ontkomen aan een omheining, of we nu wel of geen gebruik maken van een KBH. Want inderdaad, anders vreet ie wellicht een keer de hond van de buren op als die te dichtbij komt. Het sleutelwoord is en blijft dus de omheining.

En die opgevoede KBH die loskomt met de kudde schapen omdat de wolf het hele zaakje door de afrastering jaagt= Die wil jij liever niet tegen komen en je wilt hem ook niet in de buur van jouw slaapplaats want hij blaf alles bij elkaar ook s nachts.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:58

Kaja schreef:
Vreemde insinuaties.
In het buitenland hebben ze leren leven met roofdieren. En ja, ook daar gaat het mis. En ja, ook daar zijn voorstanders en tegenstanders. Die discussie is eeuwenoud en sommige hier wellicht onbekend.

“ hebben ze leren leven met roofdieren “

Nee, daar beheren ze wel ! Nogal een verschil.
In Zweden wordt gewoon een deel van de populatie gedood om de aantallen binnen de perken te houden.

En hier in Nederland zitten we in een kwaadaardig sprookje, dat immens veel dieren- en mensen leed veroorzaakt.