Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:01

tienus63 schreef:
Voor vraag aan iedereen die in wolvengebied woont en of wandelt met zijn hond groot en klein, denken jullie er nu ook over na om je hond(en) een tractive of weenect te laten dragen.
Een AirTag lijkt me zinloos als ie wordt meegenomen het bos in.

Is inderdaad een goed idee.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:02

rien10 schreef:
Een boerboel, cane corso of soortgelijke maakt nog een kans (je). Ik ben reddeloos verloren met m’n 11 kilo pluisje.
Maar waarom zou je het risico willen nemen?

Nee, zelfs wij zijn op ons hoede met deze honden en gaan de bossen niet meer in. Ze wegen rond de 60 kg elk, maar het gevecht alleen al.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:02

Aanlijnen wordt ook in de VS overal aangeraden, het is niet onfeilbaar maar wel veiliger dan los. De gedachte daarachter is dat wolven de mens niet snel zullen benaderen. Met dat laatste ga je hier al voor gaas natuurlijk, de paar wolven die nu voor problemen zorgen zijn bij lange na niet schuw genoeg meer. Dat zal deels komen omdat ze niet aan onze aanwezigheid (lucht) ontkomen, maar het helpt ook niet dat die beesten gevoerd worden of door ons neergegooide/niet zorgvuldig weggegooide voeding vinden.

Andere adviezen zijn vergelijkbaar met dat wat hier in NL gezegd wordt, aangevuld met: geluid blijven maken (dus praten, zingen whatever) om zo wild, incl wolf, te laten weten dat er mensen lopen. Eventueel een bel aan de halsband/tuig van je hond bevestigen en geen voedselresten laten liggen, afval goed opbergen, iets meenemen om mee te gooien en zwaaien(stok etc), om herrie mee te maken én: bearspray (of indien toegestaan een vuurwapen) bij je dragen en dat ook weten te gebruiken. En dat laatste is hier hartstikke verboden. Ik hoop echt dat die bearspray op wat voor manier dan ook wel toegestaan gaat worden.

Hoe dan ook zal aanlijnen minder snel ellende geven dan los laten lopen. En als iedereen z'n hond nou eens consequent aan de lijn zou houden zou je ook niet de telkens weer terugkomende discussie krijgen dat het (de dader) vast gewoon een hond geweest zal zijn.

Onze hond loopt sowieso altijd aan de lijn en nooit in losloopgebieden: hij kan niet met alle honden en hij heeft een flink jachtinstinct. Vanwege de vele toch loslopende honden in de aanlijngebieden loop ik altijd al met een busje haarlak, iets om herrie mee te maken, en een bodycam. Daar is nu een wandelstok (met flinke punt) bij gekomen, en vanaf nu draag ik ook zo'n personal alarm ding bij me. In de hoop dat dat iets uitricht in geval van nood. Pluspunt van dat alles is dat ik sowieso al gewend ben om ogen aan alle kanten te hebben.
Waar ik me nog het meest zorgen om maak is het feit dat hij als we in het bos lopen een muilkorf draagt, ivm die toch loslopende honden (vanwege zijn type zal hij altijd de sjaak zijn als hij zich ooit wel eens verdedigt tegen een ongeleid projectiel dat al dan niet vrolijk op 'm afduikt). Ik ga toch overwegen om die voortaan maar af te laten, zodat hij zich wel tegen een eventuele wolf kan verdedigen. Al hoop ik echt dat we ze nooit tegen gaan komen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:04

Sinds ik dat filmpje heb gezien van die hond in de tuin, die werd gepakt door een wolf (was hier toch gedeeld?) en absoluut geen kleintje was, ga ik met mijn Cane Corso ook echt geen bos in. Had ik er 10 gehad dan misschien, maar ik acht de kans klein dat ze 1 op 1 enigszins ongeschonden uit de strijd kunnen komen...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:08

Kaja schreef:
rien10 schreef:
Een boerboel, cane corso of soortgelijke maakt nog een kans (je). Ik ben reddeloos verloren met m’n 11 kilo pluisje.
Maar waarom zou je het risico willen nemen?

Nee, zelfs wij zijn op ons hoede met deze honden en gaan de bossen niet meer in. Ze wegen rond de 60 kg elk, maar het gevecht alleen al.

Ja, ik snap je. Ik had erbij moeten zetten "qua wegsleuren misschien wat veiliger" dan was mijn bericht duidelijker geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:09

Misschien is er hier ook een markt voor...

Afbeelding

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:11

Die zijn hier vast niet toegestaan, stel je voor dat je hond als steekwapen gebruikt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:13

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:18

tienus63 schreef:
Eind 2017 vond bijna 3/4 van de bokkers het nog een goed idee om de wolf in de Nederland te hebben.
[NM] Eerste wolf op de veluwe

Ik denk dat er vele zijn die nu een andere mening is toegedaan.

Klopt hoor. Toen de wolf voor het eerst terugkeerde vond ik het ook bijzonder en mooi. Mijn mening over het diersoort wolf is niet veranderd, ik vind het prachtig beesten. Ik snap ook dat mensen het indrukwekkend vinden om een wolf te spotten.
Maar door de grote getallen aanwezige wolven met alle ellende van dien is mijn mening dat er per direct heel strak beheer moet plaatsvinden.
Als je niet in wolvengebied woont, als je geen schapen etc hebt dan heb je geen idee hoeveel aanvallen er zijn geweest en nog zijn. De informatie moet je echt uit alternatieve bronnen halen. Onwetendheid van mensen is imo niet vreemd.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:48

DubbelFun schreef:
Misschien is er hier ook een markt voor...

[ Afbeelding ]

Zou die stekels dan ook bij de keel doen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:56

tienus63 schreef:
Voor vraag aan iedereen die in wolvengebied woont en of wandelt met zijn hond groot en klein, denken jullie er nu ook over na om je hond(en) een tractive of weenect te laten dragen.
Een AirTag lijkt me zinloos als ie wordt meegenomen het bos in.

Heb ik al jaren aan tuig en ook al een paar jaar echt ingeschakeld. Plus m'n telefoon mee, wat ik vroeger zelden deed.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:07

tienus63 schreef:
Eind 2017 vond bijna 3/4 van de bokkers het nog een goed idee om de wolf in de Nederland te hebben.
[NM] Eerste wolf op de veluwe

Ik denk dat er vele zijn die nu een andere mening is toegedaan.

Even de eerste pagina doorgelezen.. iemand zei zou ik nog met mijn hond in het bos kunnen wandelen als de wolf er dan loopt, geen probleem de wolf pakt geen hond, net als geen vee etc, ze zouden alleen verzwakte wilde dieren opruimen..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:08

Hadden we maar gelijk ;(

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:56

Alleen die eerste pagina slaat wel direct met de spijker op de kop hoor.
Direct de zorgen benoemd die nu dus aan de hand zijn.

Ik vraag me af: zou een grote hond niet eerder als bedreiging worden gezien? Bv als in Den Treek waar dus ter verdediging van territorium / nestje pups, de hond is gepakt? Zou een grote hond als een Corso dan niet dreigender zijn? Al dan niet met meerdere (grote) honden.

In Harderwijk lijkt me dat niet direct, omdat het "onbekend" is waarom die wolf al die honden heeft gepakt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:59

Voor wie het leuk vindt, ik heb zoveel mogelijk wolfgerelateerde topics op Bokt terug gezocht. Ik heb een schifting gemaakt tussen voor pagina berichten en de andere fora.
Ze staan op chronologische volgorde, de oudste topics staan bovenaan.
Het eerste topic op de voorpagina is van april 2016, het eerst geopende topic over de wolf is al september 2011 geopend.

Voorpagina topics
20-04-2016 VN [VN] Duitsland: Wolven vallen veulens aan
19-05-2020 VN [VN] Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant
22-09-2021 VN [VN] De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen
06-11-2021 VN [VN] Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever
15-12-2021 VN [VN] Wolf bijt pony dood in paddock
09-01-2022 VN [VN] EP behandelt voorstel beheer wolvenpopulatie
15-01-2022 VN [VN] Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort
21-01-2022 VN [VN] Wolven bezoeken boerderij in Hünxe, Duitsland
25-02-2022 VN [VN] Pony in België doodgebeten, vermoedelijk door wolf
19-03-2022 VN [VN] Schade door wolf? Nog geen subsidiemogelijkheden voor paardenhouders
14-04-2022 VN [VN] 'De wolf verandert ons landschap'
03-05-2022 VN [VN] Waar is de wolf? Over hoog oplopende emoties bij de wolf
08-09-2022 VN [VN] Wolven pakken pony in weide in Peer
11-09-2022 VN [VN] Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten
09-10-2022 VN [VN] Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte
21-10-2022 VN [VN] Dode pony aangetroffen in Elsloo
07-11-2022 VN [VN] Opnieuw pony's doodgebeten door wolf in Meeuwen, België
07-12-2022 VN [VN] Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden
10-12-2022 VN [VN] Pony van EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedood door wolf
18-12-2022 VN [VN] KWPN Magazine: De wolf en de paardensector
21-12-2022 VN [VN] Nog geen handhaving bij ontbreken van wolfwerend raster
27-12-2022 VN [VN] Wolf bijt pony dood in Limburg: “Onze kerst is vergald”
01-02-2023 VN [VN] Studioprogramma KWPN.tv: De wolf zorgt voor hoofdbrekens
20-02-2023 VN [VN] Pony doodgebeten in weide bij Boijl
12-03-2023 VN [VN] Wolven bijten 33-jarige Shetlander dood in Wapserveen
03-06-2023 VN [VN] Natuurmonumenten laat exmoorpony's verplaatsen
29-12-2023 VN [VN] Automobilist komt met de schrik vrij na aanrijding met ontsnapt paard
06-02-2024 VN [VN] Politie haalt paarden van het spoor bij station Veenendaal
08-03-2024 VN [VN] Wolven in Gelderland: Shetlander dood, provincie wil afschot
06-04-2024 VN [VN] Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2
06-04-2024 VN [VN] Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elegance_
10-04-2024 VN [VN] Weer pony in Wekerom dood na vermoedelijke wolvenaanval
12-04-2024 VN [VN] Vier pony's in Arnhem tegelijk gedood door wolven
21-04-2024 VN [VN] Paard aangevallen in Oosterbeek
25-04-2024 VN [VN] Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl
27-05-2024 VN [VN] Kort geding om Exmoorpony's van Aekingerzand te laten verwijderen
28-05-2024 VN [VN] Wolven-DNA gevonden bij paard dat overleed na uitbraak uit paddock
30-05-2024 VN [VN] Run op wolfwerende rasters in Gelderland
31-05-2024 VN [VN] Derde veulen binnen een maand verdwenen van pony's op het Aekingerzand
03-06-2024 VN [VN] Demonstranten willen Exmoorpony's weghebben uit het Drents-Friese Wold
08-07-2024 VN [VN] Ruiter Maartje achtervolgd door wolf
12-07-2024 VN [VN] Drentse paardenhouders: veulens Aekingerzand gevoerd aan wolf
12-07-2024 VN [VN] Prijzen voor runderen en paarden bij taxatie wolvenschade vastgesteld
27-08-2024 VN [VN] BIJ12 publiceert rapport over wolvenaanvallen op runderen en paarden

03-09-2011 [NM] Wolf in Nederland
06-07-2013 [NM] Dode wolf gevonden in Nederland!
06-12-2016 [LZP] Heb ik een wolf gehoord?
19-10-2017 [NM] Eerste wolf op de veluwe
20-03-2019 [VSW] Zorgen maken om wolf...
26-06-2020 [VN] Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau
12-11-2020 [PP] Wolf, Nl, Be, Du
24-05-2021 [VN] Paardenhouders wapenen zich tegen wolf
09-09-2022 [VSW] Zorgen om wolf en kleine pony’s
17-10-2022 [VSW] Wolf Omg veluwe
29-11-2022 [VSW] Omheining aanpassen ivm wolf
09-07-2023 [NM] Eerste aanval wolf op een mens
11-09-2023 [PP] Wolf, Nl, Be, Du deel 2
14-02-2024 [PP] Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.
12-03-2024 [NM] 3 Shetlanders dood aangetroffen.
24-03-2024 [NM] 4 Shetlanders zeer waarschijnlijk slachtoffer wolf
19-06-2024 [VSW] Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek
09-07-2024 [VMR] Welke maatregelen neem jij op buitenrit ivm wolf?
31-07-2024 [NM] Opnieuw mogelijke aanval door wolf op peuter.
20-08-2024 [PP] Pony gedood Kallenkote
21-08-2024 [BEU] Wandelen in gebieden als Dwingelderveld / Hoge Veluwe, kan dit nog?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:05

Grote slachting in Emst Gld, 20 schapen gedood en 25 schapen ernstig gewond.
Citaat:
Emst Gelderland
04-09-2024

Grote aanval op schapen in Emst. 20 gedood en 25 ernstig gewond. Bij12 is aanwezig

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
Let op afschuwelijke beelden in de filmpjes bij de bron.
https://www.facebook.com/share/p/tb1rQJ ... tid=K35XfP

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:08

Nyaleti schreef:
Alleen die eerste pagina slaat wel direct met de spijker op de kop hoor.
Direct de zorgen benoemd die nu dus aan de hand zijn.

Ik vraag me af: zou een grote hond niet eerder als bedreiging worden gezien? Bv als in Den Treek waar dus ter verdediging van territorium / nestje pups, de hond is gepakt? Zou een grote hond als een Corso dan niet dreigender zijn? Al dan niet met meerdere (grote) honden.

In Harderwijk lijkt me dat niet direct, omdat het "onbekend" is waarom die wolf al die honden heeft gepakt.

Het is niet zeker welke wolf dat hondje op den Treek heeft gepakt. Was het een van de wolven met pups of was het de wolf die ze Bram noemen. Die laatste heeft al vaker voor problemen gezorgd bij honden. Ik las laatst ergens dat het misschien wel komt omdat hij eenzaam is. Ik weet niet wat ik daar van moet denken.

Die in Harderwijk benaderde twee grotere honden maar pakte uiteindelijk een kleintje. En dan was er nog een in Nunspeet toch? Ik weet het even niet meer…

Inderdaad jammer om te lezen dat alles wat gevreesd werd nu aan de hand is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:09

Zichtmelding Nunspeet
Citaat:
Nunspeet Gelderland
04-09-2024
12.30 uur

Om 12.30 uur wolf gezien in Nunspeet, Petersom Ramringweg/ margarethaboslaan. Aan deze weg ligt het losloopgebied waar veel hondenbezitters lopen.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Filmpje bij bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/CrvMG5 ... tid=K35XfP

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:21

Ik denk dat kleine hondjes die gebeten en meegevoerd worden als eten bedoeld zijn en grote honden die alleen aangevallen worden als bedreiging gezien worden. Beide kunnen met welpen te maken hebben, maar hoeft niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:34

Kijkende naar escalatieladder van Geist is overdag actief zijn van wolven een gevolg van honger. Samen met het opzoeken van groepen mensen met honden en geen agressie tonen gooi ik dit allemaal op predatie, niet beschermen van.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:53

Door het toenemende aantal aanvallen op honden merk ik dat ik het steeds spannender ga vinden om met mijn (kleine) honden in het bos te lopen, maar tegelijkertijd vraag ik me ook af waar ik dan nog wel veilig kan lopen. Ik woon op de Utrechtse Heuvelrug, dus wij zijn eigenlijk omringd door bos. Kan ik dan nog langs de bosrand lopen? Het lijkt mij dat het niet lang duurt voordat de wolf ook richting het dorp komt, langs de bosranden is hij ook al wel eens gezien... Het houdt me wel bezig. Ik wandel graag met mijn honden en vind het ook erg belangrijk dat zij voldoende beweging krijgen en een uitlaatklep hebben, maar ik moet er niet aan denken dat deze uitlaatklep hun dood wordt...

Wat betreft aangelijnd wandelen of los laten lopen dacht ik in het begin dat los laten lopen misschien meer kans zou geven om aan een wolvenaanval te ontkomen, maar een wolf is natuurlijk vele malen sneller dan een hond en ik vrees dat wegrennen ook het jachtinstinct alleen maar versterkt.

Ik blijf hoop houden dat er toch een groot aantal wolven afgeschoten gaat worden, maar vrees dat dat nog lang zal gaan duren.

Wat ik me wel afvraag is waarom er in Nederland geen wolven (mogen) worden afgeschoten, maar in andere EU-landen gebeurd dit wel. Ik was in de veronderstelling dat de beschermde status van de wolf vanuit de EU was "opgelegd", maar dat is dan dus niet het geval? Of lappen de andere landen deze beschermde status aan hun laars?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:01

45 schapen gegrepen ... extreme horror ... ;(

rien10 schreef:
@popstra: lang leve de wadden eilanden!

Op 1 van de waddeneilanden van Duitsland woont intussen ook een wolf, dus helaas ....

Dat stekeljasje voor de hond doet me er aan denken dat er in Duitsland jaren geleden al eens een vermoedelijke (!) wolvenaanval is geweest waarbij de deken van een paard aan flarden was maar het paard zelf ongedeerd. Gat in de markt wellicht: wolfwerende deken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:02

maliënkolder voor paard en hond... Wie gaat ze vast maken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:04

Het gaat om niet willen of volgens de interpretatie van verdrag Bern mogen schieten zolang er geen gunstige instandhouding van de populatie is (m.a.w. zolang er te weinig wolven zijn in NL om als soort voort te bestaan). Daarbij wordt even voorbij gegaan aan hoe toegankelijk onze buurlanden zijn voor wolven, dat de wildstand aan prooidieren (die net zo goed beschermd dienen te worden trouwens) in NL zulke predatie niet aan kan, en dat de diersoort eurazische wolf genoeg genetische variatie en individuen kent uitgaande van oorspronkelijke verspreidingsgebied (= Shjanghai tot Rotterdam) en binnen dat gebied kijkende naar de afstanden die jonge dieren afleggen (noord-duitsland naar catalonie in spanje) er ook genoeg uitwisseling van genetisch materiaal is.
Iemand heeft zitten slapen toen NL dit verdrag tekende en er wetten voor implementeerde. Er zijn ook in de EU wetten gewoon mogelijkheden om een gebied ongeschikt te verklaren (en kijkende naar wat wolf nodig heeft is dat zo te onderbouwen) en dus 0 stand af te kondigen voor Nederland. Dan kan er stomweg geschoten worden als er vee gegrepen wordt of een wolf zich (overdag) aan mensen laat zien. Kan meteen de hele traineren via de rechter route geblokkeerd worden.
Wat er nu gebeurt is dierenmishandeling van zowel wolf als prooiwild als vee en huisdieren (honden & katten).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:05