Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:40

MyWishMax schreef:
Nee, dat is wel zo want de verkoper gaat akkoord met de mitsen en maren. Alleen wil ze het paard niet vasthouden. Zij wil het paard nog steeds verkopen aan mamabird als het paard er nog is en goedgekeurd wordt. Dat zij vindt dat hij dan niet verkocht is, maar ze wel alle mitsen en maren accepteert maakt het niet ineens correct.

En je zou zeker wel kunnen dwingen hoor, alleen doet (bijna) niemand dat. Maar er komen hier vaak zat dingen voorbij die juridisch gewoon echt niet correct zijn of zijn gegaan. Een mening is geen feit.

Dus jij zegt, als ik iemand laat komen die zegt ik wil hem kopen voor het geld wat je vraagt, en ik zeg nee, ik wacht nog even of ik wil nog even denken of ik hem aan jou wil verkopen dat je dan verplicht zou zijn hem te verkopen?

Dat geldt toch echt alleen als ik als verkoper zeg : verkocht, en er verder geen voorwaarden genoemd worden.

Net zo goed als de koper er een "voorwaarde" aan hangt (dus: ik koop hem onder voorbehoud van positieve keuring), mag een verkoper er natuurlijk ook een voorwaarde aan hangen, dus:

Je mag hem kopen en keuren, als hij er dan nog staat.

Misschien dat floortje hier mee leest en weet hoe het wettelijk zit....

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:45

Er valt wettelijk niks moeilijks van te maken de verkoper is in deze toch duidelijk keuren mag maar ik houd hem niet vast. Weg = weg. Dan kan je twee dingen doen afwachten op afspraak dierenarts of kopen zonder keuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:30

Ik vindt het wel een lastige, zou zelf denk ik een aanbetaling doen en dan wel ovb verkocht bij een positieve uitkomst van de keuring.Het is ook vervelend om een afspraak te maken met de DA en paard kan zo ineens al weg zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:14

StalNollie schreef:
Er valt wettelijk niks moeilijks van te maken de verkoper is in deze toch duidelijk keuren mag maar ik houd hem niet vast. Weg = weg. Dan kan je twee dingen doen afwachten op afspraak dierenarts of kopen zonder keuren.

Ho, ik ben het met jou eens! Maar blijkbaar niet iedereen denkt zo....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:54

Sky_As schreef:
StalNollie schreef:

Ho, ik ben het met jou eens! Maar blijkbaar niet iedereen denkt zo....

Soms gaat dat zo ! Kun je niks tegen doen.
Gewoon snel keuring regelen dat wel

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 20:16

Verkoper staat volkomen in zn recht om het zo te doen, maar persoonlijk vind ik t toch een beetje druk zetten op en daardoor onaangenaam.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:32

Babootje schreef:
Verkoper staat volkomen in zn recht om het zo te doen, maar persoonlijk vind ik t toch een beetje druk zetten op en daardoor onaangenaam.

Druk zetten doen verkopers heel vaak! Ik zit in een heel andere categorie dan de meeste zoekers hier. Zodat ze bij mij een andere vorm van druk proberen soms, nl. door te zeggen: Als jij hem niet koopt gaat hij naar de slacht ! Wat ik dan heel zielig vind. In 1 geval was het niet verzonnen maar ook echt gebeurd- ik had dat paard toen proefgereden maar niet gekocht omdat hij veel te groot en te machtig was voor mij en ik geloofde het verhaaltje ook niet. Toen ik later hoorde dat hij inderdaad geslacht was vond ik dat toch sneu.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:00

Maar is dat per se druk zetten? Het is gewoon waar toch?
Als ik hier een plek op stal vrij heb bvb heb ik ook meteen 5-10 man die de eerste week al wil komen zien. Ja dan zeg ik ook eerlijk dat ik de plek niet vrijhou om over na te denken en de eerste die mij een goede match lijkt het krijgt. Is dat dan druk zetten? En is dat dan zo anders als je een paard verkoopt ipv een stal te verhuren? Als ik de mijne te koop zet gaat die ook gewoon naar eender wie een goede match lijkt en zou ik die ondertussen ook niet vasthouden ter keuring als iemand hem zo wil meenemen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:21

anjali schreef:
Druk zetten doen verkopers heel vaak! Ik zit in een heel andere categorie dan de meeste zoekers hier. Zodat ze bij mij een andere vorm van druk proberen soms, nl. door te zeggen: Als jij hem niet koopt gaat hij naar de slacht ! Wat ik dan heel zielig vind. In 1 geval was het niet verzonnen maar ook echt gebeurd- ik had dat paard toen proefgereden maar niet gekocht omdat hij veel te groot en te machtig was voor mij en ik geloofde het verhaaltje ook niet. Toen ik later hoorde dat hij inderdaad geslacht was vond ik dat toch sneu.

Is een verkoper een keer eerlijk, is het weer niet goed :D

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:28

Heb het hier vorig jaar als verkoper ook meegemaakt. Had een veulen te koop staan, eerste kijker wou er over nadenken. Ik duidelijk meegegeven dat ik er geen probleem mee had maar dat de dag nadien nog iemand kwam kijken. Deze besliste meteen dat hij haar wou. Eerste kijker super lastig op mij :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:34

Poekkie schreef:
Maar is dat per se druk zetten? Het is gewoon waar toch?
Als ik hier een plek op stal vrij heb bvb heb ik ook meteen 5-10 man die de eerste week al wil komen zien. Ja dan zeg ik ook eerlijk dat ik de plek niet vrijhou om over na te denken en de eerste die mij een goede match lijkt het krijgt. Is dat dan druk zetten? En is dat dan zo anders als je een paard verkoopt ipv een stal te verhuren? Als ik de mijne te koop zet gaat die ook gewoon naar eender wie een goede match lijkt en zou ik die ondertussen ook niet vasthouden ter keuring als iemand hem zo wil meenemen.

Nou ja, als iemand zegt ik koop het paard over voorbehoud van keuring dan betekent dat niet dat iemand er dan nog 2 weken over wil nadenken.
Ik ben niet anders gewend dat dat zo gaat. Dan heb je gewoon het 1e recht van koop en is een negatief aankoopadvies de enige ontbindende voorwaarde.
Als de verkoper dit anders wil en zegt weg is weg bij de eerste die m meeneemt kan dat inderdaad ervaren worden als druk om een potentiële klant ertoe te bewegen om het paard dat ie toch graag wil hebben zonder te keuren te kopen.

Ik heb dit 2 x meegemaakt. 1 x dat de verkoper het paard tegen de afspraak in terwijl ik een keuring aan het regelen was onder mn neus verkocht aan een ander. En 1 x dat de verkoper ook aangaf dat een andere partij (na mij) het paard dat ik wilde laten keuren zonder keuring wel meenam en dat ie daarvoor koos.
Die verkoper belde me na enkele weken nog op of ik nog geïnteresseerd was, want die kopers kregen de koop niet rond. Toen kon ie wel ineens wachten op de keuring. Ik heb vriendelijk bedankt en gezegd dat ik al een ander paard had gekocht (dat was ook echt zo). Maar als het niet zo was, dan zou ik er ook niet op in zijn gegaan. Zo ben ik dan ook weer.
Ik ben echt allergisch voor deze manier van druk zetten op een koop; ik knap daar echt op af.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:40

Umeo schreef:
Heb het hier vorig jaar als verkoper ook meegemaakt. Had een veulen te koop staan, eerste kijker wou er over nadenken. Ik duidelijk meegegeven dat ik er geen probleem mee had maar dat de dag nadien nog iemand kwam kijken. Deze besliste meteen dat hij haar wou. Eerste kijker super lastig op mij :Y)

Dat vind ik een heel ander verhaal.

Als je aangeeft dat je het paard koopt onder voorbehoud van keuring en je gaat die keuring regelen zeg je niet: ik wil er nog even over nadenken. Dan heb je hem gewoon - mondeling - gekocht met als enige voorwaarde een positief advies van de veearts. En dat mag je ook wel eisen voor dit soort bedragen.
Nu zegt de verkoper eigenlijk: ik verkoop m liever aan een koper die niet zo moeilijk doet over een keuring. Want hij wil daar niet op wachten. En meestal zeggen ze er dan ook nog bij er zijn nog meer geinteresseerden na jou. Dat vind ik wel druk zetten hoor.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:33

Babootje schreef:
Umeo schreef:

Dat vind ik een heel ander verhaal.

Als je aangeeft dat je het paard koopt onder voorbehoud van keuring en je gaat die keuring regelen zeg je niet: ik wil er nog even over nadenken. Dan heb je hem gewoon - mondeling - gekocht met als enige voorwaarde een positief advies van de veearts. En dat mag je ook wel eisen voor dit soort bedragen.
Nu zegt de verkoper eigenlijk: ik verkoop m liever aan een koper die niet zo moeilijk doet over een keuring. Want hij wil daar niet op wachten. En meestal zeggen ze er dan ook nog bij er zijn nog meer geinteresseerden na jou. Dat vind ik wel druk zetten hoor.

Het kan heel cru klinken, maar ik snap ergens ook wel dat je hem gewoon verkoopt aan een koper die geen keuring wilt. Natuurlijk niet als je mondeling al tot een akkoord gekomen bent, woord is woord. Maar ik ken veel verkopers, en kopers zijn nu ook niet altijd rozengeur en maneschijn om het zo maar te zeggen. Dan snap ik wel dat je voor de gemakkelijke verkoop gaat.

Je moet het soms ook langs de andere kant bekijken. Ik snap kopers, want het gaat om veel geld. Ik snap verkopers ook. Je hebt echt mensen met een wensenlijstje van hier tot in China (ik zeg niet dat jullie hier zo zijn) die bewijze van spreken de eisen voor een GP paard hebben, en nog geen B kunnen rijden. Aan zulke mensen ben je ook iedere keer 2u kwijt en dat leidt uiteindelijk tot niks.
Heel veel kopers zien paarden kopen als hobby (wat ik snap) maar voor vele verkopers moet er wel brood op de plank komen en is tijd kostbaar.
Laatst bijgewerkt door Umeo op 22-04-24 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:35

Babo in dit geval is er geen recht van 1ste koop. Verkoper geeft duidelijk haar wensen aan rondom verkoop van haar paard.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:43

Het weekend is voorbij dus ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe het voor Mamabird is afgelopen!

En indirect dus ook of de andere kijkers een paard van 15k kopen zonder keuren :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:04

Lieser schreef:
anjali schreef:

Is een verkoper een keer eerlijk, is het weer niet goed :D

Maar veel verkopers verzinnen maar wat om het paard zo snel mogelijk te verkopen. Vandaar dat ik die verhalen niet geloof. In dit geval was het dus wel zo. Bij mij zien ze snel dat het mij niet gaat om de mogelijke sportieve prestaties van een paard maar om het emotionele gehalte. En gaan daar dan op inspelen. Ik heb in een ander topic aangegeven dat ik ,als mijn huidige paard zou overlijden, misschien geen opvolger meer zou kopen, maar ik weet nu al dat , als er een opduikt met een zielig verhaal, dat ik er snel weer in zou tuinen. Momenteel is het ook nog zo dat ik vanwege mijn leeftijd (70) het niet meer nodig vind om te rijden dus een paard die niet meer gereden kan worden zou ik ook kopen. Ten tijde van het te koop staande paard waar ik het hierboven over heb wou ik nog wel zelf rijden en die was toen daarvoor geen match voor mij. Ik zag trouwens niet dat die iets mankeerde want was gewoon rad. Waarom moet die dan geslacht ??

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:41

Bielsje schreef:
Het weekend is voorbij dus ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe het voor Mamabird is afgelopen!

En indirect dus ook of de andere kijkers een paard van 15k kopen zonder keuren :+

Paardje hier op stal is dit jaar nog verkocht zonder keuren, 10k.
Kennis van mij heeft ook haar paarden zonder keuren gekocht, 10k en 12,5k.
Mijn paarden zijn ook nooit gekeurd, al zijn dat andere prijsklasses. Dus ja zeker.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:49

Poekkie schreef:
Bielsje schreef:

Paardje hier op stal is dit jaar nog verkocht zonder keuren, 10k.
Kennis van mij heeft ook haar paarden zonder keuren gekocht, 10k en 12,5k.
Mijn paarden zijn ook nooit gekeurd, al zijn dat andere prijsklasses. Dus ja zeker.

Nou voor dat geld..Klinisch zou ik dan toch zeker laten doen! Ik laat tot 3000 niet keuren. Maar mij gaat het ook niet om het rijden. Echter ik wil niet afgezet worden met veel te veel moeten betalen voor een een paard wat iets mankeert.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:08

Tsja… tot nu toe is er geen van die paarden die iets lijkt te mankeren maar ‘t is idd een gok.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:07

Pfoei voor die bedragen zou ik zeker keuren en ook foto’s. Zou voor mij boven pak m beet de 8 al wel een ding zijn denk ik.
Is ook voor iedereen anders.
Een goedkopere, daarbij heb ik niet altijd gekeurd weet ook niet of ik dat nu ga/ zou doen…

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:28

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels in de openingspost

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:32

Dat snelle beslissers stukje is ook al een rode vlag.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:06

mamabird schreef:
Het is ook de bedoeling om zsm te keuren. Ik zie er ook niet vanaf, maar balen dat het zo gaat doe ik wel.

Is het gelukt om een afspraak te maken?

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:29

Alleen dat vandaag of morgen ophalen al.
Ik klik dan ook meteen door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 08:48

Pantykous schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels in de openingspost

Ziet er uit als snelle handel, de advertentie is ook te goed om waar te zijn voor dat geld. ;)