Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:45

Volgens mij voel jij je altijd aangesproken.. :D

Ik vertrouw mensen helaas niet op hun blauwe ogen. Er kunnen altijd omstandigheden zijn waar het paard de dupe van gaat worden. Mocht het niet lichamelijk zijn maar alleen een moeilijke qua karakter: daar moet je altijd net geluk mee hebben.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:48

Evamarie schreef:
Charmaine schreef:
Goh...zie nu een verkoopadvertentie waarin staat: voorrijkosten 100 euro ex btw...Moet niet gekker worden zeg |(
Ga er van uit dat de betreffende stal in het hogere segment zit. :+

Moet trouwens ook nog steeds lachen om de advertentie van het 'sprekende' paard :D

Hier nog steeds bezig met mijn merrie...Overweeg zo langzamerhand andere opties dan op de verkoopstal laten nu; terug naar huis halen en verkooptraject zelf doen alsnog, of handelaar bellen...Geen van twee echt leuke opties en geen van 2en zit ik op te wachten, maar heb t idee dat t op de verkoopstal niet echt op gaat schieten zo...En heb er al 5x meer aan uitgegeven dan oorspronkelijk de bedoeling was. Zit er erg mee in mijn maag en helpt niet dat ik overwerkt thuis zit nu...Werkt je brein toch net even anders als normaal :+

Als ik zo lees dat jullie nog 'vrij simpel' de ietwat gecompliceerde merries verkocht krijgen, is het mss toch te overwegen...En dan is die van mij eigenlijk niet eens echt gecompliceerd..Heb vanmorgen even contact gehad met de handelaar, om te kijken wat mijn opties zijn...

Op deze voel ik mij aangesproken.

Mijn zws afgekeurde pony was binnen 1, 5 week verkocht. Onder contract waarin duidelijk staat dat hij medisch behandeld moet worden en niet als rijpaard. Voor een scheintje. Dus echt een gezelschapsponyprijs. Wat het ook is. Mocht dit paard niet gebruikt en behandeld worden zoals afgesproken kan ik vanwege contractbreuk stappen ondernemen. Ik heb er financieel op toegeleged de best mogelijk optie voor het paard zelf te kiezen (wat ik dacht op dat moment) bij iemand die aangaf het leuk te vinden hem medisch te laten onderzoeken. Uiteindelijk is het afwachten of ze de afspraken na komt. Als je een paard weg doet zit je daar mee..

Veel mensen denken een stuk paard op te knappen en er met 5 jaar weer vrolijk mee weg te rijden. Het is idd moeilijk. Soms is inslapen beter dan steeds weer verkeerd terecht te komen. Jouw geval weet ik niet, wel wens je veel sterkte en kracht. Ik weet hoe zwaar het is..

Succes met je contract :+ Ik hoop dat je weet dat je hier over het algemeen helemaal niks mee kunt en aan hebt. En ik ken ook niemand die voor een scheintje een rechtzaak gaat starten van vele 1000en euro's (en dan nog, voor wat?)
Als je zeker wilt weten dat een paard behandeld wordt zoals jij wenst, is er maar 1 optie, en dat is daar zelf voor zorgen. Alle andere opties zijn altijd een risico dat het toch anders gaat.

upendo

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 10:50

Willens en wetens een stuk paard verkopen vind ik sowieso wat van, maar ik blijf veilig op mijn handjes zitten voor ik de volgende rel ontketen. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:52

Wat lastig charmaine. Je hoopt dat je adres hebt gevonden en zelf geen zorgen meer er aan hebt en dan nu toch alsnog. Sterkte ermee

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:55

Ook de reden waarom we onze huidige grasmaaier niet verkopen. Ik vertrouw er echt niet op dat ze er dan toch niet op gaan rijden. Van de buitenkant is er namelijk niks aan te zien. Wil hem echt het beste leven nog kunnen geven en als het niet meer gaat dan inslapen.

Jammer dat we nu niet gelijk het budget hebben voor een tweede waar we wel op kunnen rijden maar dat komt ook met geduld en sparen. Hopelijk hebben we later zelf ook iets waar hij goedkoper als weidemaatje kan staan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 10:59

Ik had je verhaal meegekregen Plop... Bizar, wat verdrietig.. :( Hopelijk hebben jullie snel budget voor een tweede paard. Naar wat voor type paard kijken jullie?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:19

Zo herkenbaar Plop. Ik heb mijn 4-jarige ook in laten slapen na advies van meerdere artsen over zijn toekomst. Waren ook genoeg die zeiden dat ik hem ook wel als recreatiepaard kon verkopen. Heb er nog hele lieve mensen voor gehad maar ook die gaven eerlijk toe dat als hij begon te puberen hij daar niet kon blijven. Toen toch besloten om de enige keuze te maken waarbij hij voor altijd pijnvrij zou blijven. Heb ik zeer pittige reacties op gehad maar sta nog steeds achter mijn keuze. Wel verschrikkelijk moeilijk mee gehad en nu nog steeds vaak.

Gelukkig krijg ik de onwijs mooie kans om het ongeboren veulen van mijn verkochte merrie over te nemen. Bewust voor een veulen gekozen omdat ik graag zijn of haar hele opvoeding en toekomst zelf wil bepalen en zo precies weet dat als er wat aan mankeert, dit niet door externe factoren is gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:25

upendo schreef:
Willens en wetens een stuk paard verkopen vind ik sowieso wat van, maar ik blijf veilig op mijn handjes zitten voor ik de volgende rel ontketen. :+

Dat zou je vaker moeten doen :D

Maakt bokt er een stuk beter op :D

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:32

upendo schreef:
Ik had je verhaal meegekregen Plop... Bizar, wat verdrietig.. :( Hopelijk hebben jullie snel budget voor een tweede paard. Naar wat voor type paard kijken jullie?

We willen qua karakter absoluut hetzelfde als Valentijn. Dus nuchter, knuffelig en meewerkend.
Voor mijn vriend z'n lengte is het belangrijk dat het paard wat body heeft en lengte omdat hij 1.89m is.
We vinden barock types erg mooi en qua rassen zijn we aan het kijken naar Friezen, (Friesse kruisingen bijv. barock pinto) of Lusitano's/Andalusiers.
Vanuit onze ervaring nu met Valentijn zouden we ook de voorkeur hebben voor een Merrie.
Leeftijd tussen de 4 en 8, mag nog groen of onbeleerd zijn maar niet compleet "wild".
Doel is grondwerken, buitenrijden, voor de kar, vrijheidsdressuur en Dressuur breedtesport (Met een fries zouden dat ook Friese keuringen zijn).
Een wens qua kleur zou voor ons zwart of schimmel zijn.
Uiteraard bieden wij een 5* huisje met optie voor 24/7 paddock paradise of 'snachts op stal. Daarbij een goed gebalanceerd dieet, osteopaat, tandarts en vaste hoefsmid. Wel willen we zowel een klinische als röntgenologische keuring hebben gedaan.

Van Friezen weet ik dat ze momenteel in een hogere prijsklasse liggen, zeker met de leeftijd die we zoeken. We willen ook nog wat bekender worden met bovengenoemde rassen zodat we echt zeker weten wat bij ons zou passen.Daarom blijven we nu liever doorsparen zodat we straks echt ons droompaard kunnen kopen. Zeker met de eisen en wensen die we hebben.

Ook willen we nog even wachten om te zien hoe het met Valentijn uitpakt en of hij inderdaad pijnvrij de weide op kan. Hij blijft onze prioriteit nu. Mocht het zo zijn dat we hem alsnog moeten laten inslapen dan gaan we wel wat actiever zoeken.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:37

Ketly schreef:
Zo herkenbaar Plop. Ik heb mijn 4-jarige ook in laten slapen na advies van meerdere artsen over zijn toekomst. Waren ook genoeg die zeiden dat ik hem ook wel als recreatiepaard kon verkopen. Heb er nog hele lieve mensen voor gehad maar ook die gaven eerlijk toe dat als hij begon te puberen hij daar niet kon blijven. Toen toch besloten om de enige keuze te maken waarbij hij voor altijd pijnvrij zou blijven. Heb ik zeer pittige reacties op gehad maar sta nog steeds achter mijn keuze. Wel verschrikkelijk moeilijk mee gehad en nu nog steeds vaak.

Gelukkig krijg ik de onwijs mooie kans om het ongeboren veulen van mijn verkochte merrie over te nemen. Bewust voor een veulen gekozen omdat ik graag zijn of haar hele opvoeding en toekomst zelf wil bepalen en zo precies weet dat als er wat aan mankeert, dit niet door externe factoren is gebeurd.

Ik begrijp je helemaal! Zelf ben ik nu wat huiveriger met jonge paarden. Valentijn hebben we ook met 2 gekocht want " een jong paard heeft nog niks" maar het is echt pech geweest met z'n conformatie en je had het van te voren of met de aankoop niet kunnen weten. Kan natuurlijk altijd gebeuren maar ik hoop het nooit meer mee te hoeven maken.

Veel mensen vinden er ook wat van dat we Valentijn nog niet laten inslapen en het nog gaan proberen met orthopedisch beslag om hem pijnvrij te krijgen maar uiteindelijk ken je je eigen paard het beste. Zo'n keuzes blijven moeilijk en pijnlijk, ook om aan te zien of horen maar ligt ten alle tijde bij de eigenaar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:38

Evamarie schreef:
upendo schreef:

Dat zou je vaker moeten doen :D

Maakt bokt er een stuk beter op :D

Het lijkt me handig als jij je erbuiten houdt, denk je ook niet?

Plop1997 schreef:
Ook de reden waarom we onze huidige grasmaaier niet verkopen. Ik vertrouw er echt niet op dat ze er dan toch niet op gaan rijden. Van de buitenkant is er namelijk niks aan te zien. Wil hem echt het beste leven nog kunnen geven en als het niet meer gaat dan inslapen.

Jammer dat we nu niet gelijk het budget hebben voor een tweede waar we wel op kunnen rijden maar dat komt ook met geduld en sparen. Hopelijk hebben we later zelf ook iets waar hij goedkoper als weidemaatje kan staan.

Ik denk dat je daar goed aan doet. Heel wijs en liefdevol :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:40

Daarbij het paard is zeker niet Willens en wetens verkocht naar gegund aan iemand die maar bleef aangeven hem graag te willen hebben.

Oordelen is voor domme mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:44

Spreek voor jezelf Avalanche

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:46

Plop1997 schreef:
Ketly schreef:

Ik begrijp je helemaal! Zelf ben ik nu wat huiveriger met jonge paarden. Valentijn hebben we ook met 2 gekocht want " een jong paard heeft nog niks" maar het is echt pech geweest met z'n conformatie en je had het van te voren of met de aankoop niet kunnen weten. Kan natuurlijk altijd gebeuren maar ik hoop het nooit meer mee te hoeven maken.

Veel mensen vinden er ook wat van dat we Valentijn nog niet laten inslapen en het nog gaan proberen met orthopedisch beslag om hem pijnvrij te krijgen maar uiteindelijk ken je je eigen paard het beste. Zo'n keuzes blijven moeilijk en pijnlijk, ook om aan te zien of horen maar ligt ten alle tijde bij de eigenaar.

Nee daar heb je helemaal gelijk in. Je weet het nooit zeker. Het veulen is wel KWPN gefokt met een gezonde merrie en een bewezen vader dus wel met weinig risico, maar zonder risico is het nooit. Paarden houden blijft een zeker risico. Mijn paard was een kruising Fries x KWPN (niet goedgekeurd) welke met 2,5 al ingereden is. Al veel tweetjes op het rapport op 2-jarige leeftijd, maar in mijn onwetendheid toch gewoon gekocht. Zo'n risico zou ik na deze ervaring nooit meer nemen.

Heel veel respect voor jouw keuze (ik ben je topic aan het lezen). Als ik de paarden thuis had staan of hem een leven als recreatiepaard had kunnen geven had ik hetzelfde als jou gedaan. Maar ik vind dat als je een paard aanschaft, je ook de keuze moet maken om hem uit zijn lijden te verlossen en niet voor een prikje te verkopen met een contract.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:48

Trek nu niet weer het hele topic naar jouw situatie toe aub. De reactie waar jij op reageerde dat je je aangesproken voelde gaat om een wat lastiger karakter dus is heel wat anders.

Laten we gewoon verder gaan zonder weer hetzelfde riedeltje.

Plop, wat naar. Je maakt een goede keuze :j ik houd ze of zelf als het pijnvrij kan en anders laat ik ze inslapen. Niet gezonde dieren gaan hier het erf absoluut niet meer af naar een ander. Sterkte!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:49

Ik denk idd dat Plop een heel goede eerlijke keuze maakt, en ik vind het knap. Het moet best heel heftig zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:59

Deden veel meer mensen maar die keuze maken plop & MWM, dat zou veel paardenleed schelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:10

Moderatoropmerking:
De sfeer in dit topic dreigt op deze manier weer grimmig te worden. Elkaar negeren kan ook een oplossing zijn, en bij deze dan ook het verzoek het te negeren en er niet meer op in te gaan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:11

Ik had je verhaal van Valentijn gelezen Plop. Heel verdrietig, maar je hebt er alles aan gedaan en maakt nu een super eerlijke keuze naar je paard toe. Respect!

En voor een stuk paard neem je idd in mijn ogen zelf verantwoordelijkheid. Of je biedt hem een pijnvrij leven als grasmaaier, of je maakt de moeilijke beslissing tot inslapen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:15

Ik kan enkel maar respect hebben voor die eigenaars die hun verantwoordelijkheid opnemen en wanneer hun paard lichamelijk of geestelijk een ernstig gebrek heeft, het dier laten inslapen. Hoe pijnlijk ook, emotioneel en financieel, maar dit is in mijn ogen de enigste eerlijke keuze voor het paard. Hoe’n mooi verhaal er ook verteld wordt, in welk “contract” je het ook giet, eens verkocht heb je niets meer te zeggen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:25

Ik heb er ook respect voor als mensen voor hun paard kiezen. Of dat nou zelf als grasmaaier houden is, of inslapen, als er echt niks meer aan te doen is.

Je hebt idd niks meer te zeggen n verkoop

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 12:59

Dilan93 schreef:
Ik heb er ook respect voor als mensen voor hun paard kiezen. Of dat nou zelf als grasmaaier houden is, of inslapen, als er echt niks meer aan te doen is.

Je hebt idd niks meer te zeggen n verkoop

Precies. :)

Als je er zeggenschap over wilt houden moet je zelf de keuze maken wat je wilt.

Je ziet het zo onwijs vaak fout gaan.. Hoe vaak je die verhalen wel niet voorbij ziet komen op FB 'paard verkocht als gezelschapspaard en wordt nu aangeboden voor de sport maar heeft ... waardoor dat helemaal niet kan'..

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:22

Evamarie schreef:
Daarbij het paard is zeker niet Willens en wetens verkocht naar gegund aan iemand die maar bleef aangeven hem graag te willen hebben.

Oordelen is voor domme mensen.

Dan moet je het anders neerzetten of wijs je mond houden. Maar dat was al wat lastig voor je in dit topic.
Daarnaast is je contract niet eens rechtsgeldig en daarnaast je dier verkopen waar jezelf geen medische kosten aan wilt hebben is nogal belachelijk in mijn ogen.

Onze oude of kapotte dieren blijven hier tot hun dood of we laten ze in slapen zoals het hoort. Ik ben van mening dat ie andere niet met het probleem moet opzadelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:36

Klopt, a: of je geeft een paar in bruikleen en blijft eigenaar (dus kan degene hem elk moment teruggeven als kosten te hoog worden)of je betaald zelf de hogere ziektekosten.
b: je verkoopt hem of geeft hem gratis weg, dan heb je er geen zeggenschap meer over; wat voor contract je ook hebt.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:08

Brainless schreef:
Klopt, a: of je geeft een paar in bruikleen en blijft eigenaar (dus kan degene hem elk moment teruggeven als kosten te hoog worden)of je betaald zelf de hogere ziektekosten.
b: je verkoopt hem of geeft hem gratis weg, dan heb je er geen zeggenschap meer over; wat voor contract je ook hebt.

Zelfs optie A hoor je nog wel eens misgaan. Paard verkocht zonder iets te melden aan eigenaar en gaat van eigenaar naar eigenaar.