MyWishMax schreef:Avalanche schreef:Ik denk echt dat je termen als "ergens ingetrapt" zijn moet laten liggen.
Paarden kunnen gewoon prima onthouden wie welke regels heeftEn dan heb je nog paarden zoals de mijne die daar een mening over hebben
Dat is de simpele vertaling van mijn betoogen dan verschilt het ook nog per paard hoe ze ermee omgaan. De ene kan je alles toelaten en gebeurt nooit wat. De ander duidelijk niet.
Alleen maar mooi als je leert ermee om te gaan en de problemen weg gaan.
Daar gaat het mij niet om. Het gaat me om de terminologie. Ergens intrappen suggereert een paard dat doelbewust een mens in de maling neemt.
Earth schreef:Idd, en paarden hebben niet het vermogen om vooruit te denken. Natuurlijk koppelen ze zaken aan elkaar, maar een paard is niet in staat om te denken 'als ik dit doe, dan hoef ik dat niet te doen.'
Precies dat. Ze weten heus dat bepaald gedrag resulteert in iets anders, maar als dat niet op de seconde gebeurt of in een tijdsbestek van 5 seconden leggen ze de link al niet meer.
Daarom is clicker training ook zo effectief. Je leert ze eerst de link leggen met de click en de beloning en dan kun je dus markeren op de seconde.
Wat er veel vaker gebeurt is dat mensen op een verkeerd moment belonen en daardoor zelf het paard verkeerd gedrag aanleren, en dan vervolgens het paard straffen omdat ze denken dat het paard ze in de maling neemt. Hoe oneerlijk is dat?