Fijne update Tibeella, heel veel plezier nog gewenst met jullie paard.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kyrkelover schreef:Ik heb een iets andere mening over equitom, maar dat terzijde.
Ze doen daar te veel dingen die niets te maken heben met paardenwelzijn, maar puur voor de likes en baasjes die geen afscheid kunnen nemen.
Dilan93 schreef:Maar dat is in zekere zin ook logisch.
Waarom zou een paard iets doen wat jij als eigenaar/ruiter wilt, terwijl ie jou niet vertrouwd als leider?
Ik geloof niet dat paarden bewust ongewenst gedrag laten zien om iemand te zieken, maar (indien pijn uitgesloten is) geloof ik wel degelijk dat ze uitproberen om te zien wie waar staat
Levita schreef:Oh ik geloof daar ook in. Zodra je onzeker wordt kan een paard daar zeker gebruik van maken. Ze willen leiderschap en als je dat niet kan geven dan pakken ze dat wel. Hoewel er ook paarden zijn die een stuk vergevingsgezinder zijn dan een ander.
Dilan93 schreef:Oh dat zeker. En sommige paarden kunnen idd net wat beter met onzekere mensen overweg dan andere paarden.
Die van ons vind het al gauw best als iemand de leiding neemt, graag zelfs. Maar als je dat niet doet, dan heb je wel problemen met 'm.
Terwijl ie echt zo lief en werkwillig is. Maar hij kan ook heel onzeker zijn.
Ineke2 schreef:Nee, de ruiter / verzorgster pesten doen ze inderdaad niet. Dat is mensengedrag ( helaas )
ikke schreef:Datzelfde paard: ik zadel op, heb een paard op mijn teen.
Een keer kan toeval zijn. Twee keer op rij is apart maar als een paard dat drie keer op rij doet, is het een doelbewuste actie. De vierde keer had ze een welgemikte knie in de buik; probleem opgelost, 17 jaar geen last van gehad.
ikke schreef:Avalanche schreef:Nah, onzin. Ik onderhoud nooit contact met de oude eigenaren. Paard is daar ook niet per se bij gebaat. Soms wel, soms niet.
Verder geloof ik ook niet dat paarden mensen in de maling nemen. Daar moet je behoorlijk berekenend voor zijn en een paard mist de frontale kwab die daarvoor nodig is.
Aanpakken is ook niet altijd de oplossing. Zelfs bijna nooit. Consequent zijn en luisteren naar het paard wel. Snap waarom je paard doet wat hij doet en pas daar je aanpak op aan.
Nou, leg uit: bij bijrijdster loopt paard kreupel, bij mij niet.
Nadat bijrijdster, onder toeziend oog van instructeur door rijdt, probleem uit de wereld.
In hoevrre het "berekenend" is, kunnen we het over hebben maar paarden kunnen wel degelijk de connectie leggen dat ze bij persoon A ermee weg komen en bij persoon B niet.
Het klinkt voor mij dus niet zozeer "berekenend" alswel gebruik makend van geboden ruimte. DAT is wat vrijwel elk paard kan en veel paarden ook doen.
ikke schreef:Ja, ik weet dat dat een bijzonder paard was; ze vrat ook m'n broodje-frikandel-met op en een stalgenoot ontdeed ze effectief van d'r portie patat speciaal en zo heeft ze een boekwerk aan stunts op haar naam staan, dus ja, ik ben ervan overtuigd dat paarden vele malen intelligenter zijn dan men aan wil nemen.
joyce B schreef:Misschien rijdt bijrijdster het paard scheef? Houdt ze vast aan 1 kant? Heeft ze spanning in haar lijf of een slechte balans waardoor het paard onregelmatig of net taktfouten gaat lopen?
En corrigeert instructeur haar als ze lest waardoor het dan minder problemen geeft?
Avalanche schreef:ikke schreef:Ja, ik weet dat dat een bijzonder paard was; ze vrat ook m'n broodje-frikandel-met op en een stalgenoot ontdeed ze effectief van d'r portie patat speciaal en zo heeft ze een boekwerk aan stunts op haar naam staan, dus ja, ik ben ervan overtuigd dat paarden vele malen intelligenter zijn dan men aan wil nemen.
En dat paarden intelligenter zijn dan dat wij willen aannemen (veel intelligenter zelfs) wil nog niet zeggen dat ze kunnen plannen.
Paarden kunnen wel heel goed links leggen en hebben een veel beter geheugen dan wij. Paarden vergeten bijna nooit iets.
Maar het een met het ander linken is niet hetzelfde als plannen, er zit ook geen logica achter.
Avalanche schreef:Nah, onzin. Ik onderhoud nooit contact met de oude eigenaren. Paard is daar ook niet per se bij gebaat. Soms wel, soms niet.
Verder geloof ik ook niet dat paarden mensen in de maling nemen. Daar moet je behoorlijk berekenend voor zijn en een paard mist de frontale kwab die daarvoor nodig is.
Aanpakken is ook niet altijd de oplossing. Zelfs bijna nooit. Consequent zijn en luisteren naar het paard wel. Snap waarom je paard doet wat hij doet en pas daar je aanpak op aan.
Ineke2 schreef:@MWM en als stalhouder of stalgenoot zou ik met zo’n paard niet heel blij zijn, want het is nogal een groot risico op ongelukken.
Mijn laatste paard stond in een pp en als het druk met paarden voor de uitgang was, nam ik een longeerzweep mee. Niet om te slaan. Ik creëerde er ruimte voor mij zelf en mijn paard mee. Mijn paard stond laag in rangorde en zo zorgde ik er tevens voor dat ze met vertrouwen mij kon volgen vanwege de ruime bubbel aan eigen ruimte.
tita schreef:Evamarie schreef:Zullen we verder ontopic blijven?
Hoe gaat het met de nieuwe aanwinsten en zoektochten verder?
Binnenkomt komt mijn pensioenmerrie tijdelijk terug. Dit betekend dat we minder ruimte hebben mocht ik wel een leuk paard vinden.
Zeg jij dat?
Earth schreef:Ach de nieuwe aanwinst van mn lesklant kan heel leuk lopen, maar doet bij haar net of ie niet harder kanDus ja ze maken gewoon gebruik van de mogelijkheden die ze krijgen
Avalanche schreef:Ik denk echt dat je termen als "ergens ingetrapt" zijn moet laten liggen.
Paarden kunnen gewoon prima onthouden wie welke regels heeftEn dan heb je nog paarden zoals de mijne die daar een mening over hebben
Avalanche schreef:Ik denk echt dat je termen als "ergens ingetrapt" zijn moet laten liggen.
Paarden kunnen gewoon prima onthouden wie welke regels heeftEn dan heb je nog paarden zoals de mijne die daar een mening over hebben