Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:33

Paarden maken zeker gebruik ( of misbruik in hun eigen voordeel :+ ) van de mogelijkheden die de ruiter / verzorger ze bied.

Fijne update Tibeella, heel veel plezier nog gewenst met jullie paard.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:50

Maar dat is in zekere zin ook logisch.
Waarom zou een paard iets doen wat jij als eigenaar/ruiter wilt, terwijl ie jou niet vertrouwd als leider?

Ik geloof niet dat paarden bewust ongewenst gedrag laten zien om iemand te zieken, maar (indien pijn uitgesloten is) geloof ik wel degelijk dat ze uitproberen om te zien wie waar staat

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:54

Oh ik geloof daar ook in. Zodra je onzeker wordt kan een paard daar zeker gebruik van maken. Ze willen leiderschap en als je dat niet kan geven dan pakken ze dat wel. Hoewel er ook paarden zijn die een stuk vergevingsgezinder zijn dan een ander.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:54

Nee, de ruiter / verzorgster pesten doen ze inderdaad niet. Dat is mensengedrag ( helaas )

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:56

kyrkelover schreef:
Ik heb een iets andere mening over equitom, maar dat terzijde.
Ze doen daar te veel dingen die niets te maken heben met paardenwelzijn, maar puur voor de likes en baasjes die geen afscheid kunnen nemen.

Dat misschien ook, maar ze kunnen zeker ook meer en beter dan een gemiddelde kliniek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:58

Dilan93 schreef:
Maar dat is in zekere zin ook logisch.
Waarom zou een paard iets doen wat jij als eigenaar/ruiter wilt, terwijl ie jou niet vertrouwd als leider?

Ik geloof niet dat paarden bewust ongewenst gedrag laten zien om iemand te zieken, maar (indien pijn uitgesloten is) geloof ik wel degelijk dat ze uitproberen om te zien wie waar staat

Datzelfde paard: ik zadel op, heb een paard op mijn teen.
Een keer kan toeval zijn. Twee keer op rij is apart maar als een paard dat drie keer op rij doet, is het een doelbewuste actie. De vierde keer had ze een welgemikte knie in de buik; probleem opgelost, 17 jaar geen last van gehad.

Ja, ik weet dat dat een bijzonder paard was; ze vrat ook m'n broodje-frikandel-met op en een stalgenoot ontdeed ze effectief van d'r portie patat speciaal en zo heeft ze een boekwerk aan stunts op haar naam staan, dus ja, ik ben ervan overtuigd dat paarden vele malen intelligenter zijn dan men aan wil nemen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:59

Levita schreef:
Oh ik geloof daar ook in. Zodra je onzeker wordt kan een paard daar zeker gebruik van maken. Ze willen leiderschap en als je dat niet kan geven dan pakken ze dat wel. Hoewel er ook paarden zijn die een stuk vergevingsgezinder zijn dan een ander.

Oh dat zeker. En sommige paarden kunnen idd net wat beter met onzekere mensen overweg dan andere paarden.
Die van ons vind het al gauw best als iemand de leiding neemt, graag zelfs. Maar als je dat niet doet, dan heb je wel problemen met 'm.
Terwijl ie echt zo lief en werkwillig is. Maar hij kan ook heel onzeker zijn.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:02

Dilan93 schreef:
Oh dat zeker. En sommige paarden kunnen idd net wat beter met onzekere mensen overweg dan andere paarden.
Die van ons vind het al gauw best als iemand de leiding neemt, graag zelfs. Maar als je dat niet doet, dan heb je wel problemen met 'm.
Terwijl ie echt zo lief en werkwillig is. Maar hij kan ook heel onzeker zijn.

Ja dat heb ik ook ervaren met een ruin die ik gekocht had en uiteindelijk bleek dat ik gewoon te onzeker was voor hem. Dan klikt het niet en heb ik uiteindelijk dus ook verkocht.

Terwijl ik daarvoor een best dominante merrie had, en daar kon ik mee lezen en schrijven. Daar ben ik in het begin ook onzeker op geweest, maar zij was veel vergevingsgezinder en het klikte gewoon.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:03

Natuurlijk pakken ze de ruimte die jij ze geeft. En ze kunnen ook heel goed mensen uit elkaar houden, en ze weten prima bij wie iets wel kan en bij wie niet. En bij wie ze zich fijn en veilig voelen en bij wie niet.

Alleen dat een paard welbewust mensen in de maling neemt, geloof ik simpelweg niet, omdat paarden de frontale hersenkwab die daarvoor nodig is niet hebben. Paarden zijn niet in staat tot plannen en berekenen. Paarden leggen links, maar indirecte connecties zijn al moeilijk (al kunnen ze dat wel). Maar die links zijn altijd in het hier en nu. Nooit in de toekomst.

Ineke2 schreef:
Nee, de ruiter / verzorgster pesten doen ze inderdaad niet. Dat is mensengedrag ( helaas )

Precies. En we moeten geen mensengedrag op paarden projecteren.

Er zit ook geen enkele logica in de gedachte. Aan de ene kant het idee dat paarden doelgericht kunnen pesten (en dus niet alleen onderscheid maken tussen heel veel mensen, maar ook dan ook nog plannen en berekenen om die ene mens te kunnen pesten) maar dan kan hij niet onderscheid maken tussen een paard en een mens? Kom op........

ikke schreef:
Datzelfde paard: ik zadel op, heb een paard op mijn teen.
Een keer kan toeval zijn. Twee keer op rij is apart maar als een paard dat drie keer op rij doet, is het een doelbewuste actie. De vierde keer had ze een welgemikte knie in de buik; probleem opgelost, 17 jaar geen last van gehad.

En paard heeft geen ongemak van het rijden of het zadel?
Ik ken ook paarden die beten als je een singel aan het zadel maakte. Andere, beter passende en vooral veel comfortabeler singel en het probleem was ook opgelost.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:04

Misschien rijdt bijrijdster het paard scheef? Houdt ze vast aan 1 kant? Heeft ze spanning in haar lijf of een slechte balans waardoor het paard onregelmatig of net taktfouten gaat lopen?

En corrigeert instructeur haar als ze lest waardoor het dan minder problemen geeft?

ikke schreef:
Avalanche schreef:
Nah, onzin. Ik onderhoud nooit contact met de oude eigenaren. Paard is daar ook niet per se bij gebaat. Soms wel, soms niet.

Verder geloof ik ook niet dat paarden mensen in de maling nemen. Daar moet je behoorlijk berekenend voor zijn en een paard mist de frontale kwab die daarvoor nodig is.
Aanpakken is ook niet altijd de oplossing. Zelfs bijna nooit. Consequent zijn en luisteren naar het paard wel. Snap waarom je paard doet wat hij doet en pas daar je aanpak op aan.

Nou, leg uit: bij bijrijdster loopt paard kreupel, bij mij niet.
Nadat bijrijdster, onder toeziend oog van instructeur door rijdt, probleem uit de wereld.

In hoevrre het "berekenend" is, kunnen we het over hebben maar paarden kunnen wel degelijk de connectie leggen dat ze bij persoon A ermee weg komen en bij persoon B niet.

Het klinkt voor mij dus niet zozeer "berekenend" alswel gebruik makend van geboden ruimte. DAT is wat vrijwel elk paard kan en veel paarden ook doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:06

ikke schreef:
Ja, ik weet dat dat een bijzonder paard was; ze vrat ook m'n broodje-frikandel-met op en een stalgenoot ontdeed ze effectief van d'r portie patat speciaal en zo heeft ze een boekwerk aan stunts op haar naam staan, dus ja, ik ben ervan overtuigd dat paarden vele malen intelligenter zijn dan men aan wil nemen.

En dat paarden intelligenter zijn dan dat wij willen aannemen (veel intelligenter zelfs) wil nog niet zeggen dat ze kunnen plannen.
Paarden kunnen wel heel goed links leggen en hebben een veel beter geheugen dan wij. Paarden vergeten bijna nooit iets.
Maar het een met het ander linken is niet hetzelfde als plannen, er zit ook geen logica achter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:22

joyce B schreef:
Misschien rijdt bijrijdster het paard scheef? Houdt ze vast aan 1 kant? Heeft ze spanning in haar lijf of een slechte balans waardoor het paard onregelmatig of net taktfouten gaat lopen?

En corrigeert instructeur haar als ze lest waardoor het dan minder problemen geeft?

Dan zou die instructeur daar ook wat van tegen mij gezegd hebben. We lesten bij dezelfde instructeur en we hebben het diverse keren besproken voordat er doorgepakt werd.

Maar zoals gezegd, ik kan een boek schrijven over wat die Ouwe Taart allemaal uitgevreten heeft, wat volgens Bokt onmogelijk is.

Avalanche schreef:
ikke schreef:

En dat paarden intelligenter zijn dan dat wij willen aannemen (veel intelligenter zelfs) wil nog niet zeggen dat ze kunnen plannen.
Paarden kunnen wel heel goed links leggen en hebben een veel beter geheugen dan wij. Paarden vergeten bijna nooit iets.
Maar het een met het ander linken is niet hetzelfde als plannen, er zit ook geen logica achter.

Paarden hebben wellicht een andere logica maar ik ben er ondertussen van overtuigd dat ze weldegelijk meer kunnen dan geleerde dingen aan elkaar knopen.
Ik heb die Ouwe dingen zien doen die niet zouden kunnen maar de Fjord die ik met een toenmalige relatie had, deed nauwelijks voor haar onder. En nee, die twee hebben elkaar nooit gekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:50

Dat maakt het begrip geschikt voor beginner of zekere ruiter ook lastig.

Wat voor de een een puppie paard is, is voor de ander een doodbrave lieverd. Mijn (verkochte) kwpn was een braaf paard geschikt voor de halfgevorderde ruiter bij verkoop. Mijn Fjord is geschikt voor gevorderde ruiter. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Toch zullen veel meer mensen eerder hun kind op mijn Fjord zetten omdat die er zo sullig bij staat. Mijn Kwpn is vele malen braver. Momenteel kunnen daar volgens mij ook wel beginners mee weg rijden, dat hij jonger was niet.

Mijn Fjord is zo goed als *bomproef (ook weer een term waar je over zou kunnen discussiëren) buiten. Mocht je haar een jaar lang buiten rijden waarin er niets is gebeurd zou je dit zo in de advertentie neerzetten. Doodbraaf in de hand, netjes met hoeven geven, volledig verkeersmak en loopt doodleuk een L proef. Ook na enkele weken niets doen opstappen en weg rijden. Maar ze kan wel de handstand bok die moeilijk uit te zitten is en die zij dus zelden en zeer onverwachts laat zien ;)

Dat maakt een doodbraaf paard weg halen bij een handelaar in mijn ogen meer een risico. Zij kennen het paard vaak wat minder intensief dan iemand die zelf het paard gehouden heeft.

Ik ben ook open over mijn paarden bij verkoop. Als ik iets met zekerheid weet zal ik het altijd vermelden. Niemand heeft er wat aan als het geen match blijkt te zijn.
Het maakt mij dan ook boos als mensen niet eerlijk zijn, afspraken met een dier niet nakomen en dat soort fratsen. Niet alleen de persoon aan de andere kant v h verhaal, maar juist ook het paard is altijd te dupe.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 09:07

Ik geloof ook echt wel dat paarden slimmer zijn dan wij ze soms toeschrijven. Wij zien de signalen alleen niet.

Ik heb hier een zoektocht gehad met singels, veel singels moeten passen. Ik kon precies aflezen wat paardlief ervan vond. Sommige hoefde ik alleen maar twee minuten te longeren en dan kon die alweer retour ruitersport.
En dan vond de ruitershop dat ik het niet goed had getest want ik had ermee moeten rijden.. Nou, nee. Paard geeft duidelijk aan dat ze hem niet fijn vindt. Dan ga ik niet langer pesten dan noodzakelijk. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:21

Avalanche schreef:
Nah, onzin. Ik onderhoud nooit contact met de oude eigenaren. Paard is daar ook niet per se bij gebaat. Soms wel, soms niet.

Verder geloof ik ook niet dat paarden mensen in de maling nemen. Daar moet je behoorlijk berekenend voor zijn en een paard mist de frontale kwab die daarvoor nodig is.
Aanpakken is ook niet altijd de oplossing. Zelfs bijna nooit. Consequent zijn en luisteren naar het paard wel. Snap waarom je paard doet wat hij doet en pas daar je aanpak op aan.

Ze kunnen wel volledig schijt aan je hebben als je niet duidelijk en consequent genoeg bent.

Mijn merrie liet andere paarden niet de wei uit gaan. Ze joeg ze weg, sloeg naar die eigenaren of ontsnapte. Zelf nooit meegemaakt en het was niet bij iedereen. Vooral bij mensen die te lief en voorzichtig waren. Daar zag ze niet bij in waarom ze zou moeten luisteren en werd ze steeds vervelender en gevaarlijker. Ik snapte er niks van tot ik het zdlf zag. Die mensen gingen zelf al keurig aan de kant voor haar en wilden daarna door haar ruimte lopen met paard. 1 keer duidelijk wegsturen en problemen waren over... Maar dat zit er bij haar wel in, geef je niet duidelijk de grenzen aan gaat zij steeds verder tot het gevaarlijk wordt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:34

@MWM en als stalhouder of stalgenoot zou ik met zo’n paard niet heel blij zijn, want het is nogal een groot risico op ongelukken.

Mijn laatste paard stond in een pp en als het druk met paarden voor de uitgang was, nam ik een longeerzweep mee. Niet om te slaan. Ik creëerde er ruimte voor mij zelf en mijn paard mee. Mijn paard stond laag in rangorde en zo zorgde ik er tevens voor dat ze met vertrouwen mij kon volgen vanwege de ruime bubbel aan eigen ruimte.

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:18

Je in de maling nemen is misschien niet echt goed uitgedrukt maar je testen en kijken wat kan en niet geloof ik wel. Die van ons deed dit wel degelijk, ook omdat wij in zijn geval geen duidelijke grenzen stelden( het is altijd zoeken bij een nieuw paard maar het moest wel veilig blijven)en hij heel snel doorhad wat kon bij wie en wat niet. In het rijden heeft hij mij ook eens heel duidelijk laten merken dat het niet ok was. Ik was zeer nerveus van mijn werk gekomen, had al alle hoeken van zijn stal gezien want hij reageerde direct op mijn zenuwachtig gedoe. Dus al in vechtmodus voor ik erop gingBen er dan af gegaan want had weinig nut op die manier. Dochter erop en niets meer aan de handOok ernaast zoekt hij duidelijk een houvast, een leider. Bij nieuwe dingen plakt hij tegen je aan en maar blazen. Stel je hem dadelijk gerust is het snel over. Doe je het niet dan maakt hij zich snel groot en sterk. Mijn vorige was van hetzelfde kaliber maar die had ik dan ook al van zijn 9 maanden en kon ermee lezen en schrijven. Die liet ook snel merken of hij je moest of niet. Nu wij zijn alvast zeer tevreden dat we de vorige eigenaresse hebben laten komen zo zijn we korte tijd toch heel wat wijzer geworden☺️

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:09

Paarden spiegelen ook je gedrag he. Het is goed bewust te zijn welke energie je mee neemt. Maar ze zijn echt niet achterlijk. Ze hebben het beter door wat voor vlees ze in de kuip hebben dan mening mens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:14

Ineke2 schreef:
@MWM en als stalhouder of stalgenoot zou ik met zo’n paard niet heel blij zijn, want het is nogal een groot risico op ongelukken.

Mijn laatste paard stond in een pp en als het druk met paarden voor de uitgang was, nam ik een longeerzweep mee. Niet om te slaan. Ik creëerde er ruimte voor mij zelf en mijn paard mee. Mijn paard stond laag in rangorde en zo zorgde ik er tevens voor dat ze met vertrouwen mij kon volgen vanwege de ruime bubbel aan eigen ruimte.

Mijne is voor stalhouder en 95% van de stalgenoten juist 1 van de makkelijkste paarden ooit. Gooi een nieuw paard maar liever bij haar als bij een ander, omdat zij heel duidelijk is zonder geweld. Ze probeert eens 1 keer een pasje teveel en als je dan nee zegt doet ze het niet meer bij je. Ze gaat niet meteen schoppen, pas als je een tijd lang alles toelaat. Er zijn dus met haar ook nooit ongelukken gebeurd. Maar het is wel een paard waar je duidelijk bij moet zijn. Niet grof, maar als jij paard uit het hek wil halen en je stuurt haar weg gaat ze de keren daarna keurig aan de kant juist. Wij hoorden het ook pas toen ze dus wel geslagen had (van een afstand). Daarvoor had ik alleen gehoord dat ze ontsnapt was en dat snapten stalhouder als andere stalgenootjes al niet, ik helemaal niet.

Maar zij is dus wel een voorbeeld die gevaarlijk kan worden als ze geen grenzen krijgt. Niet van de 1 op andere dag, maar steeds iets verder gaat. Groot risico op ongelukken absoluut niet, ik schreef toch dat het na 1 keer duidelijk wegsturen over was? Ze staan alweer bijna 6 jaar in groepen waar 25 verschillende mensen haar binnen halen en buiten zetten. Er waren dus ongeveer 2 mensen die problemen hadden.

Bij jou had ze dus ook niks gedaan en was ze keurig opzij gegaan, want ze had juist heel veel respect voor je als je ruimte eiste. Hoeft niet eens met zweep, maar kan wel.

Dat was dus ook voorbeeld van paard dat bij bepaalde personen een compleet ander beeld liet zien als bij de rest.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 08-03-22 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:15

Evamarie schreef:
Zullen we verder ontopic blijven?

Hoe gaat het met de nieuwe aanwinsten en zoektochten verder?

Binnenkomt komt mijn pensioenmerrie tijdelijk terug. Dit betekend dat we minder ruimte hebben mocht ik wel een leuk paard vinden.

Zeg jij dat?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:16

tita schreef:
Evamarie schreef:
Zullen we verder ontopic blijven?

Hoe gaat het met de nieuwe aanwinsten en zoektochten verder?

Binnenkomt komt mijn pensioenmerrie tijdelijk terug. Dit betekend dat we minder ruimte hebben mocht ik wel een leuk paard vinden.

Zeg jij dat?

:') :')

Ach de nieuwe aanwinst van mn lesklant kan heel leuk lopen, maar doet bij haar net of ie niet harder kan :') Dus ja ze maken gewoon gebruik van de mogelijkheden die ze krijgen :P

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:23

Earth schreef:
Ach de nieuwe aanwinst van mn lesklant kan heel leuk lopen, maar doet bij haar net of ie niet harder kan :') Dus ja ze maken gewoon gebruik van de mogelijkheden die ze krijgen :P

Ik ben er ook wel eens ingetrapt hoor. Een manegeruin van 21, die ik 'beledigd' had doordat ik op het verkeerde moment een tikje op de hals gaf met de zweep. De ruin ging in staking, ik voelde me schuldig en durfde de zweep niet meer te gebruiken. Beest deed toen helemaal niks meer.
Wat heeft mijn dochter gelachen, bij haar galoppeert hij braaf de hele bak door }:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:26

Ik denk echt dat je termen als "ergens ingetrapt" zijn moet laten liggen.

Paarden kunnen gewoon prima onthouden wie welke regels heeft :) En dan heb je nog paarden zoals de mijne die daar een mening over hebben :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:38

Avalanche schreef:

Paarden kunnen gewoon prima onthouden wie welke regels heeft :) En dan heb je nog paarden zoals de mijne die daar een mening over hebben :)

Dat is de simpele vertaling van mijn betoog _O- en dan verschilt het ook nog per paard hoe ze ermee omgaan. De ene kan je alles toelaten en gebeurt nooit wat. De ander duidelijk niet.

Alleen maar mooi als je leert ermee om te gaan en de problemen weg gaan.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:40

Avalanche schreef:

Idd, en paarden hebben niet het vermogen om vooruit te denken. Natuurlijk koppelen ze zaken aan elkaar, maar een paard is niet in staat om te denken 'als ik dit doe, dan hoef ik dat niet te doen.'