Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:36

Jij stelt dat een paard wat LDR ingesteld wordt, tergelijkertijd opgericht moet lopen. Ik snap niet waar je dat idee vandaan haalt. Dat is nou pas werkelijk fysiek onmogelijk.

...ik snap eerlijk gezegd niet waarom ik dit nog moet uitleggen..? Paard kan toch niet naar beneden met zijn hoofd, en tergelijkertijd omhoog met zijn hoofd?
Laatst bijgewerkt door VValar op 23-10-07 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:36

ldr is losrijden, waarna je je paard langzaam weer opricht...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:37

Af en toe een scheutje LDR erbij en hoppa- we zijn lekker bezig, toch? Doel?... Koe

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:38

Langzaam omhoog? Gewoon handen omhoog en huppa omhoog sjorren Haha! Haha! Haha! Zo doen wij dat toch altijd? Haha!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:43

ja sorry...lol....

wilde toch nog even het idee hooghouden dat wij iets om onze paarden geven, maar ja...haha...ik ben dresuurruiter dus koop ik om het jaar een ander paard (want dan is de vorige natuurlijk helemaal naar de kloten wegens te laag rijden) en sjor ik die ook weer kapot...

vond het wel grappig voor de discussie om te doen alsof ik iets om mijn paard geef..uh...hoe heet hij ook alweer...naja die bruine dus...lol *LOL*

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:52

???

Willen jullie er over praten dames? Waarom zoveel ophef?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:55

ik hoef geloof ik nergens over te praten...jij misschien..? je mag me altijd pm-en hoor Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:59

Owh, wat waren dat dan voor reacties? Beetje puberaal doorslaan? Frusty
Zullen we het gezellig houden en proberen te accepteren dat we andere meningen vormen? mag zo maar!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:03

nou, gezien het verloop van deze discussie is dit de indruk die een wedstrijdruiter volgens mij wekt bij de deelnemers:

self-fullfilling prophesie he? je wordt waar je bang voor bent..!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:08

Citaat:
Maar als je hetzelfde gedrag en dezelfde houding bij klassiek getrainde paarden van de spaanse rijschool ziet, dan zou het natuurlijk ook kunnen zijn dat het boekje van de FEI niet helemaal klopt. Al denk ik zelf dat de huidige manier van jureren meer met het olympisch blijven van de sport en de daarvoor benodigde kijkcijfers te maken heeft.

Alleen is dat een hele andere discussie, moet dressuur exclusief voor een klein groepje liefhebbers zijn of moet dressuur een kijksport voor een grotere massa zijn? Ik krijg alleen vaak het gevoel dat de voorstanders van de exclusiviteit de vermeende paardenmishandeling erbij halen om die exclusiviteit weer te proberen te waarborgen.

Waarom zou de massa af- of opgescheept moeten worden met een slap aftreksel van wat de dressuur volgens de FEI behoort te zijn? Waarom zou de massa niet mogen genieten van de natuurlijke schoonheid die door een harmonieus samenspel van mens en paard tot stand komt?
Laatst bijgewerkt door arie53 op 23-10-07 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:09

Volgens mij rijdt elke ruiter anders, maar goed, schade aan het dier richten is per definitie niet goed, en helaas gaat dit nu toch nog teveel ongemerkt; het zou mooi zijn als er nav onderzoek een beter beld wordt geschetst waardoor ruiters (in het algemeen) inzicht zouden kunnen krijgen in wat ze hun dier eventueel aandoen.

Je laatste opmerking slaat in mijn ogen nergens op.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:15

Als ik de titel van het topic lees: Wat gaat de KNHS hier mee doen? Dan ben ik bang dat het antwoord zal zijn: niets. En dat heeft dan vast heel veel met politiek en netwerken te maken en weinig met paardensport.
Ik heb geen flauw idee of LDR/Rollkur goed is of slecht, daarvoor heb ik veel te weinig ervaring. Maar daar waar men enerzijds iets niet door de beugel vindt kunnen en anderzijds de Olympisch kampioene en blijkbaar driekwart van de top van het land deze methode toepast, zal geen enkele bond het in zijn hoofd halen daar iets tegen te doen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:17

je moet niet alles serieus nemen wat er wordt gezegd.!

ik ben het met je eens dat er onderzoek moet komen naar de gevolgen van deze manier van rijden...ik denk dat iedereen dan beter gefundeerd deze discussie in kan gaan. op dit moment is het naar mijn mening nog steeds niets anders dan modder gooien...

goed gefundeerd, onafhankelijk onderzoek zal uitwijzen of en hoe er verder kan worden gegaan met deze manier van rijden.

ik verwacht zelf dat er absoluut geen reden zal worden gevonden waarom dit niet zou kunnen, maar goed, deze mening is slechts gevormd door eigen ervaring. daarnaast rijd ik natuurlijk niet zo laag en diep dat de kaken van mijn paard open vallen...dat is wel een verschil met de topruiters waar ik mij absoluut niet mee kan meten! maar aan de andere kant...bonfire is inmiddels ook al in de 20 en lijkt nergens last van te hebebn..net als andere toppaarden...onderzoek zal het uitwijzen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:07

Ilja000 schreef:
Maar daar waar men enerzijds iets niet door de beugel vindt kunnen en anderzijds de Olympisch kampioene en blijkbaar driekwart van de top van het land deze methode toepast, zal geen enkele bond het in zijn hoofd halen daar iets tegen te doen.

Kijk en dáár komt de OVERheid bij om de hoek kijken.
De taak van de overhied is het regelen dat wat in de samenleving gebeurt plaatsvindt volgens de normen van die samenleving.
Op het gebied van dierenwelzijn, specifiek paardenwelzijn, is er een verschil tussen de normen van de 21ste eeuwse maatschappij en de hoofdstroom van de ruiterij.
Zo is het boek ´Het dressuurpaad´ van W.Rosie een verwoording van de perceptie van de harde kern van die hoofdstroom en het verschil met de maatschappelijke norm glashelder.
Het verschil gaat verder dan LDR of ´anky´.

De welzijnsnota ligt inmiddels op tafel. De aftrap is gegeven en de bal ligt bij de sector. Het is de vraag of het antwoord ´niets´ voor de overheid goed genoeg is Haha!

hc

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:51

Yeps, ze willen ook meteen kijken naar het gebruik van zweepjes en sporen.

Ach, en of een welzijnsnota nu verschil gaat maken? Mijn ervaring met wat voor nota's dan ook is dat het veel gebla is, veel media, veel vergaderingen en mensen in chique pakken en weinig concreets dat verandert.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:28

waar staan die foto;s van p&p dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:49

Ilja000 schreef:
Yeps, ze willen ook meteen kijken naar het gebruik van zweepjes en sporen.

Ach, en of een welzijnsnota nu verschil gaat maken? Mijn ervaring met wat voor nota's dan ook is dat het veel gebla is, veel media, veel vergaderingen en mensen in chique pakken en weinig concreets dat verandert.

Mijn ervaring in ándere sectoren is dat het per direct een groot verschil gaat maken.

Het uitvoeren en handhaven is ook geen enkel probleem. Hooguit op details, maar dat zijn details en niet de prioriteiten.
Voorbeeld: verplicht op welke wedstrijd danook een registrenede sensor tussen teugel en optoming. Stel een maximum voor het gemiddelde en een maximum voor de piekwaarde. Erboven = automatische diskwalificatie. Tweede keer is volgende wedstrijd geschorst. De derde keer erboven is het rest van het jaar schorsing.
Bijvoorbeeld en zo is erg erg veel erg makkelijk in te voeren.

Verplicht VLIJMscherpe sporen. Het minste bloed = automatische dikwalificatie. Twwede keer is... etc.

Achter de looodlijn = diskwalificatie etc. Hang maar een e-waterpas met (vertraagd) piepsignaal op het voorhoofd en klaar Haha!

hc

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:52

Lol Haha!

M_gan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:01

Er zijn maar weinig paarden die zo los door het hele lijf lopen als de paarden van anky!! Je moet weten waar je mee bezig bent. Jullie kunnen het wel allemaal niet kunnen maar jullie zouden zelf eens moeten voelen hoe fijn je dan kunt rijden als je paard zo los is. Je zou de mensen moeten aanpakken die de 'anky' methode proberen dus trekken maar en been eraf!! Dat kan niet. Anky voelt wanneer er weerstand komt van het paard en dan kan zij het gelijk veranderen zodat de weerstand weer weg is. Bij P&P die VAST stond, kon niet aangeven dat het niet ging want er zat niemand op zijn rug en hij is een half uur gelongeerd enn geen 3 rondjes!!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:24

Ik merk zelf ook dat wanneer ik mijn bijrijdpaard lager heb gereden, met mijn been erbij, hij lekkerder loopt. Helemaal omdat ik voorzien ben van een aantal extra kilo's, wat natuurlijk op zich al weer een hele andere discussie is. Maar met lijf merk ik heel snel dat het paard lager beter loopt en sneller, beter los is. Zo extreem als de top dat doet kan ik niet en doe ik niet.
Als ik te strak in mijn hand ben, dan reageert het paard daar ook weer op door vast te houden en wordt het rijden steeds meer een gevecht. Loslaten is dus niet alleen prettig voor het paard, ook voor mij.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:34

waar staan die foto;s dan? ik ben wel erg benieuwd!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:35

Wel dan is er dus geen reden om de teugelkrachtsensor niet per direct in te voeren!

Kan simpel met een piëzo-electrisch element in een zwart blokje met twee clips. Kan elke electronica hobbyist maken dus een mailtje naar Taiwan en je hebt er 1000.
Strass ´diamantjes´op de buitenkant en het is nog een BLING hebbending ook.

Aangezien niemand met veel kracht aan de teugels rijdt is de waarde ook makkelijk te bepalen.

Oranje LEDjes geven aan of het gemiddelde boven de 350 gram komt, rood LEDsignaal = > 1 kilo.

Simpel, betaalbaar, per direct te te realiseren, kan per 2008 geïmplementeerd worden.
Op wedstrijden een glashelder signaal, bij opleiden van de ruiter idem.

Ok KNHS, laat maar zien hoe serieus het jullie daadwerkelijk is met welzijn en kwaliteit.

hc

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:12

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:34

VValar schreef:
Langzaam omhoog? Gewoon handen omhoog en huppa omhoog sjorren Haha! Haha! Haha! Zo doen wij dat toch altijd? Haha!

Ik vroeg me altijd al af hoe jij dat toch altijd doet Clown

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:38

Rhodos schreef:
Breitling schreef:
waar staan die foto;s dan? ik ben wel erg benieuwd!

http://www.syndicatlinaro.com/SLforum/r ... 51&t=22151

De foto's. Heb je die hele discussie gemist? zijn diverse topics over (geweest)

jep niks over gelezen.
Ik vind dat ook niet kunnen. Kan me niet voorstellen dat zo'n dier er plezier in kan houden als hij zo vast gebonden met kin op de borst loopt. Zijn neem ik aan toch ook wel andere manieren om beter resultaat te bereiken maarja daar ging het niet om in dit topic Clown