slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:56

misschien moet je je eens wat meer verdiepen in andermans mening voor je zo gaat bleren,gipsyboy.........

ik kan me in beide opties vinden,en je kan niet oordelen voor je zelf voor de keuze hebt gestaan.
gelukkig heb ik het nooit hoeven meemaken.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:58

Ik heb het gelukkig ook niet hoeven mee maken, ik zou het ook echt nog niet weten wat mijn keuze wordt.* Als het me eige paard zou zijn*
En hoop het nog lang niet mee hoeven te maken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:02

ach, dergelijke oordelen kunnen mij werkelijk niet boeiend. Ik weet welke afwegingen een rol hebben gespeeld, en hoe alles is verlopen en dat lijkt me het enige relevante. Mijn 3jarige was weg voor hij door had wat er gebeurde, en dat telt.

Voor beide opties zijn argumenten te bedenken, en als ze goed worden uitgevoerd, zijn zowel spuitje als de kogel (even ter educatie voor gipsyboy, dat is dus geen pistool maar een ijzeren pin die tussen de ogen in de hersenen wordt geschoten) een paardvriendelijke en snelle manier. Het is de eigenaar die bepaalt waar hij/zij beter mee kan leven, en dat is een persoonlijke keuze. Ik vind alleen dat je de plicht hebt om je erin te verdiepen en niet uitsluitend op basis van wat argumenten uit de penny en de vriendinnetjes van de manege te kiezen.

Overigens hebben we nog een heel oudje rondlopen, bijna 30; als zijn tijd gekomen is, weet ik nog niet wat we kiezen. Dat hangt er ook vanaf of hij dan nog vervoerd kan worden, en dat soort zaken. Maar hopelijk kunnnen we nog langer van hem genieten dan de 27 jaar die we al hebben gehad. en zet die kosten van 5 jaar pensioen eens af tegen de slachtopbrengst, dan weet je dat het financiele argument voor de slager ook al rap van tafel is

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:05

Snoevie schreef:
misschien moet je je eens wat meer verdiepen in andermans mening voor je zo gaat bleren,gipsyboy.........

ik kan me in beide opties vinden,en je kan niet oordelen voor je zelf voor de keuze hebt gestaan.
gelukkig heb ik het nooit hoeven meemaken.

zei loopt anders ook flink te bleren.
heb het ook nog nooit hoeven doen maar weet wel heel goed hoe het gaat in beide gevallen.
ik kan er gewoon niet bijkomen hoe mensen hun gelieve paard waar ( de meeste) ik in ieder geval wel, veel van houden, en dan naar de slager kunnen brengen.
ik snap dat gewoon niet.
die van mij word ingeslapen en dan laat ik hem cremeren en in een urn, dan heb ik hem nog altijd bij me.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:08

ZIJ blèrt niet, ik probeer mijn mening normaal en in gewoon Nederlands te formuleren. Als je nou oprecht benieuwd zou zijn naar de argumenten voor en tegen de slacht, zou ik daar best eea over willen zeggen. Maar zo lang je maar wat loopt te roepen zonder te lezen, steek ik daar geen moeite in.

Houden van mijn paarden? Nee, daar doe ik niet aan. Daarom loopt Trammelant al 5 jaar op de wei van zijn pensioen te genieten. Mocht je nog een stok zoeken, ik rijd ook sgw trouwens Tong uitsteken

Maar ik geloof niet dat ik hieraan nog energie ga verspillen, misschien hebben anderen nog zin om tegen windmolens te gaan vechten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:10

@ Gipsyboy:kijk,een paard wat in de ochtend heel vroeg naar het abbatoir gaat,is écht zo weg,ik vind dat wel getuigen van liefde,een snelle huma dood,ondanks dat het voor jezelf wel een naar idee is.
en je paard hoeft niet opgegeten te worden,je kan er ook voor kiezen dat je paard niet voor consumptie bestemd is.

kan je het dan zo een beetje begrijpen?

want na een spuitje word je paard opgehaald door een destructiebedrijf,dat gaat er soms ook ruw aan toe hoor,ook niet fijn!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:11

Lielle schreef:
ach, dergelijke oordelen kunnen mij werkelijk niet boeiend. Ik weet welke afwegingen een rol hebben gespeeld, en hoe alles is verlopen en dat lijkt me het enige relevante. Mijn 3jarige was weg voor hij door had wat er gebeurde, en dat telt.

Voor beide opties zijn argumenten te bedenken, en als ze goed worden uitgevoerd, zijn zowel spuitje als de kogel (even ter educatie voor gipsyboy, dat is dus geen pistool maar een ijzeren pin die tussen de ogen in de hersenen wordt geschoten) een paardvriendelijke en snelle manier. Het is de eigenaar die bepaalt waar hij/zij beter mee kan leven, en dat is een persoonlijke keuze. Ik vind alleen dat je de plicht hebt om je erin te verdiepen en niet uitsluitend op basis van wat argumenten uit de penny en de vriendinnetjes van de manege te kiezen.

Overigens hebben we nog een heel oudje rondlopen, bijna 30; als zijn tijd gekomen is, weet ik nog niet wat we kiezen. Dat hangt er ook vanaf of hij dan nog vervoerd kan worden, en dat soort zaken. Maar hopelijk kunnnen we nog langer van hem genieten dan de 27 jaar die we al hebben gehad. en zet die kosten van 5 jaar pensioen eens af tegen de slachtopbrengst, dan weet je dat het financiele argument voor de slager ook al rap van tafel is

daaraan is dus wel te zien dat je niet aan het dier denkt.

en aan het laatset wat je zegt dus ook niet!!!
dat wou je horen toch.

nou ik stop hier mee, want word alleen maar bozer, en haat gewoon zulke mensen, die hebben gewoon geen hart, en zien een paard als machine.

veel plezier nog met je paardjes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:16

gipsyboy schreef:
Lielle schreef:

daaraan is dus wel te zien dat je niet aan het dier denkt.

en aan het laatset wat je zegt dus ook niet!!!
dat wou je horen toch.

nou ik stop hier mee, want word alleen maar bozer, en haat gewoon zulke mensen, die hebben gewoon geen hart, en zien een paard als machine.

veel plezier nog met je paardjes

je bent het stuk ervoor vergeten te lezen. Nog maar even vet gemaakt voor je.
Heb je trouwens enig idee wat de slachtprijs is? Daar schrik je van. Ik houd meer van mijn paarden dan jij je kunt voorstellen, en juist daarom kies ik voor de slager. Mijn laatste opmerking was sarcastisch bedoeld, de kosten van een oud paard al 5 jaar in pension houden, gaan de slachtprijs ver te boven.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:20

Snoevie schreef:
@ Gipsyboy:kijk,een paard wat in de ochtend heel vroeg naar het abbatoir gaat,is écht zo weg,ik vind dat wel getuigen van liefde,een snelle huma dood,ondanks dat het voor jezelf wel een naar idee is.
en je paard hoeft niet opgegeten te worden,je kan er ook voor kiezen dat je paard niet voor consumptie bestemd is.

kan je het dan zo een beetje begrijpen?

want na een spuitje word je paard opgehaald door een destructiebedrijf,dat gaat er soms ook ruw aan toe hoor,ook niet fijn!

het gaat mij er gewoon om dat een paard op zijn eigen vertrouwde plekje met ze vriendjes erbij mag sterven.
en wat er mee gebeurd als hij dood is dat weet ik. maar dan voelt hij toch niks meer en het gaat mij om het paard zijn laatste minuutjes moeten gewoon rustig verlopen.
en met de slacht moet hij toch de trailer in, een stuk rijden terwijl de meeste toch pijn hebben, ( ze gaan niet voor niks weg) en dan andere omgeving vreemde mensen en moet hij in een klein hokje staan omsingeld met stalen buizen.
en over de gedachte van dat je paard op je bord licht is ook niet lekker nee, en ik zeg ook niet dat dat altijd zo is, dat ze voor consumptie worden gebruikt.
want ik vind het voor een koe net zo zielig als voor een paard.
( ik eet ook geen vlees ff voor duidelijkheid)

wij hebben overschot aan eten waarom moeten er dan dierenlevens afgepakt worden???

maar ik stop nu echt.
mischien dat jullie me nu begrijpen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:23

En daarom vroeg ik dus of je er ooit bij bent geweest. Je beeld klopt gewoon echt niet, en ik wil je er best meer over vertellen, maar alleen als je op een normale manier reageert.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:23

wij moeten jou begrijpen,maar jij ons niet,gispyboy?
nee dat vind ik niet helemaal eerlijk,en vooral niet als jij denkt dat lielle niet van haar paarden houdt,weet je wel hoeveel pijn jouw opmerkingen doen?

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 00:05

en ook ik heb mn paard naar de slacht gebracht.ik hield ontzettend veel haar,dus dat je niet van je paard houd als je je paard naar de slacht brengt is pure onzin.ze was rustig en kalm,dus van stres was geen sprake in het slacht huis.ik breng haar liever naar de slacht als dat ik zie hoe ze in de kadaver bak van rendac word gegooid.
verder vind ik dat we elkaars mening moeten respecteren,de een kiest voor een spuitje,de ander voor de slacht.
dus ga elkaar nou niet aanvallen,iedereen doet wat ze het beste voor hun paarden vinden.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 00:26

Nou Gipsyboy, het is mij wel duidelijk hoor ! Jij weet nergens iets van af, omschrijft de slachtprocedure helemaal fout, reageert alleen maar als een Penny die blind slaat bij het woord "slacht" en dat zal met je leeftijd te maken hebben. Veroordeelt mensen totaal onterecht omdat je helemaal niet weet waar je het over hebt. Dat is ons allemaal al vanaf het begin heeeel duidelijk.

Paard laten cremeren en in in urn, forever op je nachtkastje ?
Wie betaalt dat pappie ? Lieve schat, het is een hele leuke idealistische maar vooral onvolwassen droom maar wel schattig hoor ! Oooit zijn we misschien allemaal zo geweest.....

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:04

Jij vind dat je paard een vredige dood moet hebben dat is niet door een paard in te slapen vind ik een paard vecht dan voor zijn leven en dat lijkt mij obsoluut geen vredige dood! Als je paard weet dat die dood gaat. Ik zelf zou voor de slager gaan omdat een paard dan niet merkt dat die dood gaat omdat alles schoongemaakt wordt en die in een knal dood is en bij een spuitje is dat niet zo als een paard sterk is en echt vecht voor zijn leven kan die nog wel uren er voor vechten en weet die dus ook uren dat die dood gaat! Het is ook niet fijn om te weten dat iemand anders je paard op je broodje heeft maar zo is het wel fijner voor je paard lijkt mij!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:22

Ach, ik denk dat gipsyboy nog niet zo oud is, als 8-jarige vond ik slachten ongetwijfeld ook heel zielig. Hopelijk voor haar mag ze nog lang zo naief blijven voor het "echte" leven voor haar begint. En hopelijk blijven moeilijke beslissingen over haar paard nog even uit tot ze wat meer levenswijsheid heeft om dingen rationeel af te wegen.
Lielle, petje af dat je zo rustig kunt reageren. Onwetendheid is 1 ding, maar mevrouw heeft duidelijk ook nog een en ander over respect te leren.

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:27

Ik vind het ook heel zielig als 8-jarige! Maar inslapen vind ik nog erger als een paard ervoor gaat vechten ik zou het ook onwijs moeilijk vinden om hem naar de slacht te brengen maar toch als je er over gaat nadenken!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:32

Laurine, ook jij hebt een paar hardnekkige misverstanden in je bericht staan. Als een DA het spuitje doet volgens de richtlijnen, vecht het paard er echt niet tegen. En je kunt aangeven dat je paard niet bedoeld is voor menselijke consumptie.

Ellebel, thanks.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:53

Het is gewoon een persoonlijke keuze (van de mens) !!! Als het goed wordt uitgevoerd, in beide gevallen, leidt je dier er niets onder !!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:10

het is en blijft zeker een persoonlijke keuze,maar sommigen kunnen ook proberen begrip te tonen voor de keuze van een ander.
ik heb ook mijn voorkeur,maar zal een ander ook niet aankijken als hij het anders doet.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:22

gipsyboy schreef:
dan weet ik niet waar jij je hart hebt zitten, maar iig niet op de goeie plek.

en die aap zegt ook genoeg over jou!!

Ga jij je mond eens spoelen zeg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Boos! Boos! Boos! Boos!

Volgens mij heb jij namelijk niet eens een hart!

*edit* Wil me er niet boos over maken, maar toch doet zo'n opmerking elke keer weer heel erg zeer... En dan maakt het me niet uit of het een penny is of niet.. sorry.....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:29

iemand die zo praat,heeft zelf geen hart(pennyyyyyyyyyyy)

dus ik zou me er niet te boos om maken
(mooie opmerking die ik ooit hoorde: 'domme mensen kunnen mij niet beledigen en slimme mensen doen het niet' )

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:49

Snoevie schreef:
iemand die zo praat,heeft zelf geen hart(pennyyyyyyyyyyy)

dus ik zou me er niet te boos om maken
(mooie opmerking die ik ooit hoorde: 'domme mensen kunnen mij niet beledigen en slimme mensen doen het niet' )

Ik maak er mijn onderschrift van, misschien helpt het me onthouden niet te reageren op die penny opmerkingen Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:33

Lachen ik probeer het ook in gedachte te houden,bedenk maar dat iemand die zo praat,er gewoon niks vanaf weet.
onwetendheid!

mijn oude instructrice heeft haar paard naar de slager gebracht,als 1e in de ochtend,en ze vertelde dat het zo snel ging,dat je als paard haast geen tijd hebt om bang te worden,het is gebeurd voor je het in de gaten hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:17

Ik ken aardig wat paarden die door een spuitje vredig ingeslapen zijn. Ik ken er geen een die heeft gevochten tegen zijn dood (ze waren dan ook allemaal ziek en/of oud). Ik lees dat hier vaker op bokt dan dat ik in werkelijkheid gehoord heb om me heen in het echte leven. Clown
Over broodje Aap verhalen gesproken......

Als het de tijd van mijn eigen paard zou zijn, kies ik ook voor een spuitje. Ik ga hem dan echt niet op transport zetten naar het slachthuis. Alleen die stress al, zou ik mijn eigen schat niet aan willen doen. En dat de Rendac hem dan op komt halen. Tja, dan is hij al dood en merkt er niets meer van. Maar ik ben nog aan het overwegen om hem te laten cremeren. Wel duur, maar ik vind het een fijner idee. Ik hoop dat hij nog jaren bij me zal zijn (hij is pas 3) en later gewoon van ouderdom zal sterven. We zullen zien....
Maar slachthuizen, nee, daar voel ik persoonlijk niets voor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:22

niet elk paard heeft stress op transport,is ook per paard anders.