X2305 schreef:Imaudy het gaat niet om een bepaald paard. Dit was niet Valegro in het filmpje en Charlotte zat er niet op.
Het gaat mij erom dat continue de jurering wordt aangehaald maar dat dat niets zegt over de wijze waarop er thuis getraind wordt of les gegeven wordt. En ook 90% of 95% van de trainingen thuis niet. De proef staat er los van. De proef beoordelen de jury’s. Andere dingen niet.
Jij hebt het over harmonieus, maar is harmonieus per definitie correct? Ik denk dat we allemaal weleens een oefening hebben gezien die heel ontspannen was, maar puntje bij paaltje niet correct uitgevoerd.
En ik denk wel degelijk dat de jurering bij kan dragen aan een verandering. Kijk naar het Krack C/Vivaldi/Totilas effect. Toen werd veel voorbeen beloond. Dat tegelijkertijd de achterhand er als een dweil achteraan ging, dat boeide niet zo. Daarna kreeg je Valegro, welke met veel meer ontspanning gereden werd. Toen kwam de nadruk op harmonie en de happy athlete te liggen. Daar was als ik me goed herinner zelfs nog een campagne rondom. Ik heb nu al een aantal jaar die term niet meer gehoord, en ik zie dat toch wel terug in wie er momenteel bovenin meedraaien. Die paarden lopen meer flashy dan ontspannen en correct.