Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:26

X2305 schreef:
Imaudy het gaat niet om een bepaald paard. Dit was niet Valegro in het filmpje en Charlotte zat er niet op.

Het gaat mij erom dat continue de jurering wordt aangehaald maar dat dat niets zegt over de wijze waarop er thuis getraind wordt of les gegeven wordt. En ook 90% of 95% van de trainingen thuis niet. De proef staat er los van. De proef beoordelen de jury’s. Andere dingen niet.

Jij hebt het over harmonieus, maar is harmonieus per definitie correct? Ik denk dat we allemaal weleens een oefening hebben gezien die heel ontspannen was, maar puntje bij paaltje niet correct uitgevoerd.

En ik denk wel degelijk dat de jurering bij kan dragen aan een verandering. Kijk naar het Krack C/Vivaldi/Totilas effect. Toen werd veel voorbeen beloond. Dat tegelijkertijd de achterhand er als een dweil achteraan ging, dat boeide niet zo. Daarna kreeg je Valegro, welke met veel meer ontspanning gereden werd. Toen kwam de nadruk op harmonie en de happy athlete te liggen. Daar was als ik me goed herinner zelfs nog een campagne rondom. Ik heb nu al een aantal jaar die term niet meer gehoord, en ik zie dat toch wel terug in wie er momenteel bovenin meedraaien. Die paarden lopen meer flashy dan ontspannen en correct.

Cer

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:39

Maar Totilas is dan al heel ingewikkeld, want er zijn bijna net zoveel mensen die dat prachtig vonden, als die het lelijk vonden.. Dus hoe ga je daar dan overeenstemming in bereiken?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:13

Ik ben een lekkere stille meelezer...

Maar voor diegene die 'premium' artikelen willen lezen: archive.is

Even intypen in je adresbalk, link van het artikel in de 'zoekbalk' typen en met een beetje geluk kan je het artikel lezen. Soms moet je even een dagje wachten, omdat het artikel er dan nog niet is.

Werkt perfect voor nagenoeg alle 'premiums' voor mij, maar dat even ter zijde :o

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:25

Heeft Carl Hester hier eigenlijk al op gereageerd?
Ben wel benieuwd naar zijn reactie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 08:31

Needje schreef:
Heeft Carl Hester hier eigenlijk al op gereageerd?
Ben wel benieuwd naar zijn reactie.

Nee, alleen via de ruiterclub waar hij lid van is.

Ik kan me zo voorstellen dat hij zich eerst focust op de OS en de resultaten van het onderzoek van de FEI wil afwachten.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:38

denisesilver schreef:
X2305 schreef:
Imaudy het gaat niet om een bepaald paard. Dit was niet Valegro in het filmpje en Charlotte zat er niet op.

Het gaat mij erom dat continue de jurering wordt aangehaald maar dat dat niets zegt over de wijze waarop er thuis getraind wordt of les gegeven wordt. En ook 90% of 95% van de trainingen thuis niet. De proef staat er los van. De proef beoordelen de jury’s. Andere dingen niet.

Jij hebt het over harmonieus, maar is harmonieus per definitie correct? Ik denk dat we allemaal weleens een oefening hebben gezien die heel ontspannen was, maar puntje bij paaltje niet correct uitgevoerd.

En ik denk wel degelijk dat de jurering bij kan dragen aan een verandering. Kijk naar het Krack C/Vivaldi/Totilas effect. Toen werd veel voorbeen beloond. Dat tegelijkertijd de achterhand er als een dweil achteraan ging, dat boeide niet zo. Daarna kreeg je Valegro, welke met veel meer ontspanning gereden werd. Toen kwam de nadruk op harmonie en de happy athlete te liggen. Daar was als ik me goed herinner zelfs nog een campagne rondom. Ik heb nu al een aantal jaar die term niet meer gehoord, en ik zie dat toch wel terug in wie er momenteel bovenin meedraaien. Die paarden lopen meer flashy dan ontspannen en correct.

Met alleen harmonie kom je er niet. Lijkt me ook logisch dat je de oefeningen ook correct moet uitvoeren. Het skala bestaat niet alleen uit harmonie.

Dat laatste is toch wat ik benoem? De jurering is al veranderd ten opzichte van 10 jaar geleden. Of dat nog meer moet is een andere discussie. Maar een jury beoordeeld wat ze in de ring zien. En toch komen er telkens berichten in dit topic voorbij met de jurering moet aangepast worden alsof dat dit soort momenten oplost . Ik snap niet wat dat voor invloed heeft op de trainingen want de jurering is al deels veranderd en toch weten we allemaal niet wat er thuis gebeurd. Wat iemand in de ring laat zien kan heel anders zijn. Dus met een andere jurering of geen competitieverband verander je dát niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:49

denisesilver schreef:
X2305 schreef:

Volgens mij was dat toen voorbeenzwaaien in kwam, HP en EG die ieder paard strak reden op druk met veel voorbeengezwaai aan de voorkant en er ook verschillende bezweken onder die druk. (Sandreo, United) Krack liep op het hoogste niveau met Anky maar juist door zijn bewegingen slingerde ie vaak de hele baan door en dat werd niet graag gezien. Vivaldi heeft zelf nooit gepresteerd, maar men ziet inderdaad wel graag een mooi voorbeen. Totilas was een paard apart, want die kon juist verschrikkelijk goed zitten en verzamelen.

Wat ik eigenlijk interessant vindt, hoe denken jullie dat dit soort zaken te voorkomen zijn in de toekomst? Hoe kan er nu een mentaliteitsverandering komen? en hoe kunnen de rotte appels nu aangepakt worden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:18

Rotte appels aanpakken? Dat lukt alleen wanneer elke training de camera’s erop gericht staan.
Ik maak me geen illusies dat iedere ruiter, niet alleen de top maar echt iedereen zich gaat beperken tot correct gedrag tov hun dier.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:24

Hele zware straffen zetten op bewezen misbruik. Ruiter lang uitsluiten en voor mijn part ook al zijn/haar paarden, zodat ook eigenaren druk op ruiters leggen om paardvriendelijk te trainen.

Leeftijdsgrenzen voor starten flink verhogen. 5 jaar voor L, 7 jaar voor Z, minstens 9 jaar voor subtop en 11 voor GP. Dan haal je de druk eraf.

Maar dat laatste gaat er nooit komen. Daar zijn de belangen van fokkers,eigenaren en trainers niet mee gediend. Het aanhouden van paarden wordt daar te duur voor

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 09:26

Tango1979 schreef:
Hele zware straffen zetten op bewezen misbruik. Ruiter lang uitsluiten en voor mijn part ook al zijn/haar paarden, zodat ook eigenaren druk op ruiters leggen om paardvriendelijk te trainen.

Leeftijdsgrenzen voor starten flink verhogen. 5 jaar voor L, 7 jaar voor Z, minstens 9 jaar voor subtop en 11 voor GP. Dan haal je de druk eraf.

Maar dat laatste gaat er nooit komen. Daar zijn de belangen van fokkers,eigenaren en trainers niet mee gediend. Het aanhouden van paarden wordt daar te duur voor

Strafrechtelijk vervolgen :j.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:29

X2305 schreef:
denisesilver schreef:

Met alleen harmonie kom je er niet. Lijkt me ook logisch dat je de oefeningen ook correct moet uitvoeren. Het skala bestaat niet alleen uit harmonie.

Dat laatste is toch wat ik benoem? De jurering is al veranderd ten opzichte van 10 jaar geleden. Of dat nog meer moet is een andere discussie. Maar een jury beoordeeld wat ze in de ring zien. En toch komen er telkens berichten in dit topic voorbij met de jurering moet aangepast worden alsof dat dit soort momenten oplost . Ik snap niet wat dat voor invloed heeft op de trainingen want de jurering is al deels veranderd en toch weten we allemaal niet wat er thuis gebeurd. Wat iemand in de ring laat zien kan heel anders zijn. Dus met een andere jurering of geen competitieverband verander je dát niet.

Zo moeilijk is het toch niet? Wat is nu precies hetgeen men denkt te moeten bereiken met die verkeerde trainingen? Want dat is dan hetgeen je niet meer moet belonen in de wedstrijdring. Zo simpel is het.
Maar heel eerlijk? Ik denk dat de paardensport nog eerder verboden wordt, dan dat er écht structurele veranderingen worden doorgevoerd. Want hier op het forum zie je het ook gebeuren, bij iedere verandering wordt geroepen "maar dat lost het probleem niet op hoor". Met die houding houd je vooral alles bij het oude :j
En om nog even in te gaan op de vraag van @elisa2: jurering aanpakken, terug naar de bedoeling: wat is nu precies hetgeen waar het ook alweer over gaat? Maar ook een veilige klokkenluiderscultuur. Ik heb in de jaren genoeg mensen gelezen hier op bokt die uit het professionele paardenwereldje zijn gestapt vanwege hetgeen ze hebben gezien. Zelfs in dit topic.
Waarom zijn diegenen niet naar voren gestapt met wat ze hebben gezien en ervaren?
Als het gaat om degene die nu de beelden van CD openbaar heeft laten maken, diegene wordt door een aantal zo ongeveer afgemaakt, gedreigd met rechtszaken (als ze dat bij mij zou hebben gedaan, dan....) en wil blijkbaar voor haar eigen veiligheid alleen communiceren via een advocaat. Zo onveilig is het dus in de paardenwereld. Misschien is de conclusie dan wel dat deze sport te ziek is en zichzelf uiteindelijk de das om zal doen?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:33

Ik denk dat de grootste reden voor paardonvriendelijk gedrag, de druk is om iets snel voor elkaar te krijgen. De quick fix, om geld te verdienen.

Imo moet je maatregelen nemen om die druk te verminderen.

Maar elke maatregel gaat de sector veel geld kosten. Wat denk je dat het de grote fokkers kost als de hengstencompetitie en de jonge paardencompetities worden verlegd naar minimaal 5 jarige?

2 jaar langer paard aanhouden. 2 jaar later dekkingen etc etc

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:36

Zolang er mensen/kopers zijn die 7 jaarige al GP -klaar willen hebben, zal echt niets veranderen.
Die tijden dat (topsport)ruiters alleen op reputatie, winsten en sponsoren konden bestaan is al heel lang voorbij.
Er zijn weinig die van huis uit de centen hebben om het materiaal ( dus goede paarden) en accomodatie, enz - zelf te bekostigen.
Mooi voorbeeld (dan uit de Springsport) was/is Franke. Toen San Patrignano wegviel (en dus ook de paarden , in hun eigendom) was het redelijk snel gedaan met de topsport . En zo tijn er meer.

In mijn journalisten-tijd waren lessen of clinics van topruiters zeldzaam en erg gewild.
Nu moeten ze het allemaal doen, of jonge paaden opleiden, of handel...
En als de financiële druk er is, dan zullen zo uitspattingen blijven bestaan - achter gesloten deuren

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:56

Er zit natuurlijk wel ook een heel groot grijs gebied in "paarden rijden" .....als we het hebben over mishandeling.

Want wanneer is het mishandeling? En dan heb ik het niet over 24x in een minuut met een longeerzweep slaan, want denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn dat dat echt niet kan.

Maar wanneer zou je dan wel een tikje mogen geven? Of de zweep helemaal verbieden?
En hoe hard trekken in de mond is "toegestaan"....en geldt dat ook als het paard er tussenuit schiet?
Een beginner op een paardenrug is vaak ook zielig, en dan heb ik het niet over kindjes van 30 kg....maar volwassen beginners van 80 kg bijvoorbeeld. Maar goed, je moet het wel ergens leren....
Alleen heeft het paard daar natuurlijk geen boodschap aan.

Dat stukje is natuurlijk wat het hele verhaal moeilijk maakt.
Natuurlijk weten we allemaal wat echte mishandeling is.....maar het grijze gebied, hoe zou je dat aan moeten pakken?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:57

Tango1979 schreef:
Ik denk dat de grootste reden voor paardonvriendelijk gedrag, de druk is om iets snel voor elkaar te krijgen. De quick fix, om geld te verdienen.

Imo moet je maatregelen nemen om die druk te verminderen.

Maar elke maatregel gaat de sector veel geld kosten. Wat denk je dat het de grote fokkers kost als de hengstencompetitie en de jonge paardencompetities worden verlegd naar minimaal 5 jarige?

2 jaar langer paard aanhouden. 2 jaar later dekkingen etc etc

Misschien is een economische tegenslag wel nodig om de sector te zuiveren. Zo verdwijnen de puur winstgerichte ondernemers en blijven alleen de gepassioneerde ondernemers over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:59

Citaat:

%)

Das Skala der Ausbildung IS harmonie.
Punt.
In zes stappen (wat mij betreft min of meer tegelijkertijd te nemen) naar harmonie.

Klein voorbeeld: bij correcte dressuur neemt het paard aanleuning. Wij ruiters worden aangeraakt door het paard dat onze hand vertrouwt, en het resultaat van een goed ontspannen, stevige en onafhankelijke zit plus een paard dat aanleuning wil nemen is die verende verbinding.
(Dat is niet wat mijn stalgenoten doen: dat is trekken en doen om het dier in de krul te krijgen en te houden.)

Citaat:
En toch komen er telkens berichten in dit topic voorbij met de jurering moet aangepast worden alsof dat dit soort momenten oplost . Ik snap niet wat dat voor invloed heeft op de trainingen want de jurering is al deels veranderd en toch weten we allemaal niet wat er thuis gebeurd. Wat iemand in de ring laat zien kan heel anders zijn. Dus met een andere jurering of geen competitieverband verander je dát niet.

Mijn pleidooi gaat over echte dressuur.
Meer kennis.
Betere instructies.
En graag juries die oordelen aan de hand van het oude fei regelement.

Dat je niet weet wat er thuis gebeurt, hmm, tja, op een politiestaat zit ik ook niet te wachten.

Maar als mensen eens wisten dat dressuur gaat over harmonie, en dat ruiters, instructeurs en juries zich dáár om bekommerden en dáár de paarden op beoordeelden, dan was er geen behoefte of noodzaak om er op los te slaan.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:00

Ik denk dar de verandering bezig is, maar nooit af is. Net zoiets als de strijd tegen doping in vele sporten.

Ik rijd gewoon basiswedstrijden en zie dat mistoestanden sneller gerapporteerd worden en dat er duidelijker op gereageerd wordt. Wat aan de top gebeurt heeft wel degelijk invloed, maar het is een langzame bewustwording.

Waar volgens mij nog winst te halen valt?
- minimumleeftijden per niveau.
- de proeven aanpassen en er meer ontspanningsgerelateerde oefeningen in stoppen zoals hals laten strekken in draf en minimum 5 seconden stil staan. Meteen een halt toeroepen aan het steeds verder opdrijven van de moeilijkheidsgraad. Ik vind dubbele pirouettes en een proef die bijna helemaal in passage wordt gereden zo bovennatuurlijk dat het pijn begint te doen.

Verder hoop ik dat niet te veel mensen gekraakt worden op social media

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:03

Meer ontspanningsgerelateerde oefeningen vind ik een goede! Laten we daar dan ook dubbelpunters van maken.

Halthouden, hals strekken, stap en middenstap.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:04

Tango1979 schreef:

Denk echt niet dat dat helpt. Een paard kan echt wel met heel veel gemak en zonder druk met 6 jaar een Z proef lopen. Ook als je leeftijden verhoogd kan er verkeerd getraind worden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:05

JessicaD88 schreef:
Tango1979 schreef:

Denk echt niet dat dat helpt. Een paard kan echt wel met heel veel gemak en zonder druk met 6 jaar een Z proef lopen. Ook als je leeftijden verhoogd kan er verkeerd getraind worden.

Dat klopt maar de druk om de net wat minder getalenteerde paarden toch maar net wat meer door te drukken, wordt wel lager.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:05

koend schreef:
Ik denk dar de verandering bezig is, maar nooit af is. Net zoiets als de strijd tegen doping in vele sporten.

Ik rijd gewoon basiswedstrijden en zie dat mistoestanden sneller gerapporteerd worden en dat er duidelijker op gereageerd wordt. Wat aan de top gebeurt heeft wel degelijk invloed, maar het is een langzame bewustwording.

Waar volgens mij nog winst te halen valt?
- minimumleeftijden per niveau.
- de proeven aanpassen en er meer ontspanningsgerelateerde oefeningen in stoppen zoals hals laten strekken in draf en minimum 5 seconden stil staan. Meteen een halt toeroepen aan het steeds verder opdrijven van de moeilijkheidsgraad. Ik vind dubbele pirouettes en een proef die bijna helemaal in passage wordt gereden zo bovennatuurlijk dat het pijn begint te doen.

Verder hoop ik dat niet te veel mensen gekraakt worden op social media

In Nederland zitten die dingen er al in he? In de basis tenminste. Net als geen verplichting tot s&t, geen s&t toegestaan in Z1, wel bitloos in de basis enzovoorts. In de basis moet je in elke proef halsstrekken en halthouden moet je altijd 4 seconden. Het halsstrekken mag zwaarder wegen vind ik, maar hier zit dat er alweer wat jaar in.

Maar sommige dingen die in de basis hard afgestraft worden lijken in de subtop of de internationale GP veel milder beoordeeld te worden. Waarom is niet stil staan in de M een 3 oid en op een veel hoger niveau ineens een 5 of 6. Of een mislukte wissel in de Z2 een 3 of 4 en Zz zwaar ineens een 5,5 of zelfs 6. Telgangen nog zoiets.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:37

Cer schreef:
Maar Totilas is dan al heel ingewikkeld, want er zijn bijna net zoveel mensen die dat prachtig vonden, als die het lelijk vonden.. Dus hoe ga je daar dan overeenstemming in bereiken?

Ik volg je vraag niet. Kan je die toelichten?

Ik denk dat de dressuur moet gaan om correcte africhting en daarin perfectie nastreven, maar daarbij moet de harmonie niet in het gedrang komen. Dus niet meer veruimen, meer sprong, meer voorbeen.

Al zullen er dan ook absoluut mensen zijn die van alles benutten om misbruik te maken van de goedaardigheid van een paard. Tegelijk krijgen de normale paarden een kans om hoger opgeleid te worden, omdat dressuur dan meer gaat om het paard en niet meer om de show.

De leeftijden tot het Z vind ik wel prima, maar ik vind het bizar dat die 6 jaar ook telt voor het ZZ zwaar. Een Z1/2 proef is toch heel wat anders dan dat. Dus ja, de leeftijden in de sub top mogen van mij wel even opgehoogd worden. Vroeger werd er gezegd dat een paard met 12-14 jaar op hun top presteren. Nu moeten ze het liefst met 9 jaar al gp lopen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:46

Piaffe en Passage maar uit de proeven halen!!! is in principe geen natuurlijke gang van een paard,

veel paarden die het door hun bouw ook niet kunnen maar het wel moet kunnen om.................ieder heeft zo zijn/haar eigen reden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:49

De grap is.

Het lijkt nu slechter dan ooit te gaan met de sport.
Maar misschien gaat het wel beter dan ooit......

Want dat deze video uitkomt én de bonden er meteen duidelijk bovenop duiken/ de ruiter meteen weet hoe laat het is. IS vooruitgang.
Het betekend dat we dit steeds minder accepteren en meer bereid blijken te zijn dit aan de kaak te stellen.

Pijnlijk wel ja. Maar misschien groeistuipen.

CD heeft eigenlijk ook best veel goed gedaan voor paardenwelzijn door er samen met CH op te hameren dat die beesten best gewoon lekker in de wei kunnen. Ook samen met een maatje. Het rijden zag er (vaak) vriendelijker uit. Dat heeft mede haar populariteit bepaald. Dat je op die manier een held kunt worden is positief.

Dit vinden we dus niet goed aan haar. Balen om er achter te komen dat zoiets misschien schuil kan gaan achter vriendelijk(er) rijden.
Zij zal haar zweep niet meer zo snel oppakken zoals meer instructeurs zich voortaan weer meer bewust zijn van.
Op naar meer verbetering.

Misschien zitten we juist op het goede kantelpunt...
Ik ben geschokt maar ergens nog steeds hoopvol.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:52

Iedereen die denkt dat dit bij gaat dragen aan minder foute methodes, keep on dreaming.
De luiken gaan gewoon dicht.