Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 08:51

Fly_high schreef:
Uit lange ruiter nieuwsgierigheid ;) hoeveel cm schelen jullie als combinatie?

Ik ben ook wel benieuwd. Ik pas met mijn 1.74m prima op normale type dressuurpaarden van rond de 1.62m.

boemel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 09:04

10cm
174cm - 164cm is het paard.

Mijn vriend 23cm verschil.
187cm - 164 cm is het paard.

Hij is smal, paard is breed. Ik vind het niet storend.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 09:06

Ik rijd met mijn 1.69 op een grote D-pony (ik ben niet wel niet zwaar).

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 09:16

Ik ben 1.85 en mijn paard 1.73
Paard hiervoor was 1.62 maar breed en als ie goed over de rug liep toonde hij een stuk groter. Vriendin van mij is ook iets van 1.80 en heeft een niet supergrote haf, dat is voor het mooie geen perfect plaatje maar so what, ze zit m niet in de weg. Ik ben vooral benieuwd waarom stalgenoten van Lieser zich blijkbaar genoodzaakt zien daar hun mening over te ventileren. Dat vind ik niet zo netjes, ik ‘bemoei’ me alleen ergens mee als om mijn mening wordt gevraagd of als ik duidelijk zie dat een paard niet goed is

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 09:31

Wat denkt wie dat ie voorstelt dat ie denkt te kunnen bepalen of ik wel of niet op mijn paard pas?

NixeNiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 09:52

Hoi allemaal,

Ik ben ook stilaan aan het rondkijken maar vind het dus echt moeilijk. Exact 2 jaar terug verkocht ik mijn paard Niro doordat ik net mama was geworden, en m'n zoontje een huilbaby was. Dit in combi met een papa die het allemaal niet goed kon plaatsen liep niet lekker met een paard die idealiter toch 5x per week werd gereden. Ik had een halve stal maar die gaf ook aan dat het wat veel werd dus toen de moeilijkste beslissing ooit genomen.

Ik heb er geen spijt van, zeker niet, maar we zijn 2 jaar verder, m'n zoontje mag bijna naar school en ik voel aan alles dat ik dat eigen paard echt mis.

Alleen de markt, wat is me dat. Ze vragen toch vaak hele hoge bedragen...

Niro kocht ik toen hij 1 jaar was, maar dat zie ik nu allemaal niet meer zitten. Ik ben ook nog wat zoekende naar wat ik exact wil. Het ene moment wil ik dressuurwedstrijden lopen, en het andere moment denk ik gewoon te gaan dressuren in de bak en we zien wel weer. Dat scheelt natuurlijk in welk paard je dan precies koopt.

Anyway, ik lees graag met jullie mee, en zal ook mijn verhaal hier delen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:11

Er zijn echt wel voorbeelden van mensen die niet op hun pony of paard passen. Doen alsof het er niet toe doet is niet in het belang van welzijn van het paard. Zowel qua gewicht als grootte van het zadel moet passen op het paard en soms kan je qua lengte ook echt een paard uit balans brengen. Maar er is wel een groot verschil tussen niet helemaal passen voor het plaatje en niet passen vanwege welzijn.

Hoezo scheelt dat welk type paard je koopt, nixeniro? Ieder paard kan wel een wedstrijdje lopen. Pas als je echt hoog niveau wilt gaan starten gaat het meer verschil maken, maar dan is alsnog vaak de ruiter degene die het niet kan ipv het paard.

NixeNiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:27

MyWishMax schreef:
Hoezo scheelt dat welk type paard je koopt, nixeniro? Ieder paard kan wel een wedstrijdje lopen. Pas als je echt hoog niveau wilt gaan starten gaat het meer verschil maken, maar dan is alsnog vaak de ruiter degene die het niet kan ipv het paard.

Daar heb je wel een punt. Ik heb nu een 7jaarse merrie op het oog. Eigenaar verkoopt omdat ze een ander paard heeft gekocht die al verder staat in de opleiding, nu M niveau. En dat ze dus minder moet sleutelen. Paard is een vluchter, naar wat ik begreep dus gefokt om galopkoersen te doen. Mss dat dit toch de nodige uitdaging geeft voor mij, en ik me toch gewoon kan amuseren. Ik ga ze in elk geval wel gaan bekijken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:01

ikke schreef:
Wat denkt wie dat ie voorstelt dat ie denkt te kunnen bepalen of ik wel of niet op mijn paard pas?

Nou dat dus.

Oude instructrice reed met 1,85 op een grote E pony. Ik heb Hans van Bedaf eens zien rijden op een kleiner paard. Ja, die zag er wel extra lang uit, maar niet per se te lang voor dat paard.

Tegen mij hebben ze weleens gezegd dat het tijd werd voor overstap naar een grotere pony of paard. Sinds ik de pony was gaan rijden ben ik wel geteld 2 hele centimeters gegroeid in 7 jaar tijd :+

Ook eens met MWM in deze, maar mensen kunnen vreselijk overdrijven. Moet je eens lezen in het topic van volwassenen die met ponies starten.

En dubbel eens met MWM wat betreft jouw eisen NixeNiro. Je hoeft geen idioot knappe, sterren van de wereld lopende te hebben om gewoon in de basissport mee te draaien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:07

Er is ook een verschil tussen niet passen en er niet mooi op staan.
Ik vind veel mensen op huidige paard/pony niet mooi staan. Maar een deel ervan vind ik er oprecht niet op passen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:45

Ik ben 168 en heb voornamelijk erg dikke benen door oedeem.. waar ik dus helaas ook niks aan kan doen. Pas qua lengte op veel paarden en pony’s maar qua gewicht niet :(

Op 1 van rond de 150
Afbeelding
164
Afbeelding
174
Afbeelding
164
Afbeelding

En veel mensen zullen er wat van vinden, ik doe m’n hele leven al aan de lijn. Paardrijden is het enige wat ik zonder pijn kan doen wat echt sport is.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:53

Hier op een merrie van 164 en een pony van 146. Zelf 166 lang, beide past maar op de pony ben ik iets meer bezig om goed in balans te zitten, je merk dat iets naar voren achter links of rechts een groter effect heeft.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:00

1.39
Afbeelding

1.34
Afbeelding

1.52
Afbeelding

1.50
Afbeelding

Huidige paard van 1.58
Afbeelding

Ik ben 1.62 en net als Marjan mega lichamelijke problemen waardoor dit nu gewoon is wie ik ben.

We hebben nog een jonkie en die komt eind augustus naar huis. Die zal nu rond de 150 zijn.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:01

jazzejam schreef:
Hier op een merrie van 164 en een pony van 146. Zelf 166 lang, beide past maar op de pony ben ik iets meer bezig om goed in balans te zitten, je merk dat iets naar voren achter links of rechts een groter effect heeft.

Ja grappig is dat he. Op die ijslanders kon ik zo fijn vanuit balans rijden. Op mijn huidige paard moet ik alle zeilen bijzetten om haar in balans te volgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:18

Niet naar anderen luisteren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:29

Fly_high schreef:

Ik ben 1m78 en mijn paard is ons verkocht als 1m57. Ze is wel rond (koudbloed), maar toch.
En we zijn eigenlijk niet zeker van die 1m57, dus dinsdag wordt ze officieel gemeten.
Het gewicht is geen probleem, ik ben speciaal voor mijn paard 7 kg aan corona-gewicht afgevallen :D
En het zadel (17,5 inch) past ook goed op haar rug en onder mijn billen. Het gaat echt om de lengte.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:37

NixeNiro schreef:
Daar heb je wel een punt. Ik heb nu een 7jaarse merrie op het oog. Eigenaar verkoopt omdat ze een ander paard heeft gekocht die al verder staat in de opleiding, nu M niveau. En dat ze dus minder moet sleutelen. Paard is een vluchter, naar wat ik begreep dus gefokt om galopkoersen te doen. Mss dat dit toch de nodige uitdaging geeft voor mij, en ik me toch gewoon kan amuseren. Ik ga ze in elk geval wel gaan bekijken.

Als jij graag en snel op wedstrijd wilt gaan, lijkt me deze niet geschikt . Wil je lekker rijden en sleutelen en misschien eens op wedstrijd: dan wel.

T ging ook over kinderpony 's. Die moeten imo dus ook echt alleen maar door kinderen gereden kunnen worden. En niet adverteren als kinderpony als hij door n te grote ruiter wordt gereden en er af en toe een kind op zit.
En meestal zijn ze ook hartstikke Bomproof. En dat als 4 jarige
:')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:56

Maar het is niet zo dat 'het is nu eenmaal wie ik ben' en 'ik heb lichamelijke problemen dus' hé. Het gaat om het paard. Als je zelf door wat voor reden dan ook lichamelijk lang bent of gezet, dien je wel een paard te kopen (of rijden) waarop je daadwerkelijk past.

Of het mooi staat is een 2e. Dat maakt niet altijd uit. Maar het moet wel passen voor het paard, je kan niet omdat je er niks aan kan doen een paard in de weg gaan zitte. :=

Overigens nog geen enkele foto hier gezien dat er nou zo uit ziet dat je denkt: 'goh hier moet ik iets van zeggen'.
Er wat van zeggen mag zeker wel, als het niet past en paard er last van heeft.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:11

Maar je gaat toch geen 2e paard kopen omdat een ander een mening over jullie heeft?? Wat is dat nou voor onzin. Of gaan die betweters/bemoeials de kosten voor dat 2e paard voor je betalen? Vast niet. Laat ze een andere Hobby zoeken zeg dan commentaar op jou te hebben.. :roll:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:18

Lizenlotte schreef:
Maar je gaat toch geen 2e paard kopen omdat een ander een mening over jullie heeft?? Wat is dat nou voor onzin. Of gaan die betweters/bemoeials de kosten voor dat 2e paard voor je betalen? Vast niet. Laat ze een andere Hobby zoeken zeg dan commentaar op jou te hebben.. :roll:

Nou, dat dus!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:23

Lieser schreef:
Fly_high schreef:

Ik ben 1m78 en mijn paard is ons verkocht als 1m57. Ze is wel rond (koudbloed), maar toch.
En we zijn eigenlijk niet zeker van die 1m57, dus dinsdag wordt ze officieel gemeten.
Het gewicht is geen probleem, ik ben speciaal voor mijn paard 7 kg aan corona-gewicht afgevallen :D
En het zadel (17,5 inch) past ook goed op haar rug en onder mijn billen. Het gaat echt om de lengte.

Nou niks aan de hand dan toch? Als het zadel goed past en jij past goed in het zadel en je bent niet te zwaar voor haar dan gaat het dus blijkbaar alleen om ‘het plaatje’ dat dan in de ogen van je stalgenoten niet perfect is? Of loop je zelf tegen een probleem aan? De verhouding bij m’n bijrijdpaard was meer uit verhouding dan bij jou nu met 1.85 en 1.62 :D Heb nooit commentaar gehad, ook niet op wedstrijden oid

Edit: en heleboel eens met Lizenlotte

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:29

Ik ben net zo lang als jij lieser en mijn Freiberger is 1.55. Nooit commentaar op gehad van wie dan ook. Laat ze gewoon lekker kletsen hoor! Dat doen ze toch wel. Ook als jij een 2e paard koopt, want dan zoeken ze daar wel weer wat over te zeuren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:35

Lizenlotte schreef:

Nou ja, volgens die mensen zouden we een ánder (groter) paard moeten kopen. Maar wij willen ons huidige paard niet wegdoen/verkopen. En dan betekent een ander paard dus dat er eentje bij komt.

Ik denk dat het me vooral raakt omdat ik zelf vanaf het begin heb getwijfeld of het paard niet te klein was voor mij (of ik te lang voor het paard).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:48

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar het plaatje! Het klinkt mij als zeuren en zijn zowel jij als je paard blij met elkaar en dat is veruit het belangrijkste!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:59

Eigenlijk ben ik niet zo van de foto's, maar bij deze

Afbeelding
Normaal zit ik meer rechtop, maar ik keek naar het water.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 30-06-24 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt