Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:46

Toch wel frappant dat ze niet hengstig toonde deze zomer.
Ik dacht ( maar dat hoeft blijkbaar niet ) dat merries in gezelschap van andere paarden meestal wel hengstigheid laten zien

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:50

Mijn (nu drachtige) merrie toont nooit hengstig. Dus dat zegt niet altijd wat. Ik heb toen gedacht het bij te houden wanneer ik iets dacht te zien. Maar dan zat er de ene keer 10 dagen tussen en de andere keer 30. Dus dat sloeg nergens op allemaal :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:55

Even onder mijn steen vandaan:
Wat een heerlijk topic is dit <3 .
Mijn drachtige merrie was juist de laatste helft van de dracht steeds hengstig 8)7 . Daar word je ook zenuwachtig van hoor. Dus het kan alle kanten op. :P .

En als het een maiden merrie is zou het uier ook gewoon pas de laatste 5 minuten kunnen vollopen.

Nog een idee: kun je wellicht met zo'n hartslagapparaatje dat zwangere dames gebruiken naar Skyla's buik luisteren? Wie weet hoor je twee hartslagen. En dan ter vergelijking even naar die van de andere shet luisteren.
Geen idee of het werkt, maar ik dacht, ik opper eens een idee.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:06

assie schreef:
Nog een idee: kun je wellicht met zo'n hartslagapparaatje dat zwangere dames gebruiken naar Skyla's buik luisteren? Wie weet hoor je twee hartslagen. En dan ter vergelijking even naar die van de andere shet luisteren.
Geen idee of het werkt, maar ik dacht, ik opper eens een idee.

Briljant! Yes please doe eens!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:17

Afgezien of je nou wel of niet wilt weten of er echt iets in zit en of je wel of niet iets zou ondernemen vind ik het wel een heel interessant idee. Ben überhaupt benieuwd of je zo'n hartslag zou kunnen meten daarmee. Lijkt me heel tof om dan opeens twee hartjes te horen kloppen. <3

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:22

2 pagina's erbij dus ik denk jaaa zou het?
Maar nee hoor ;)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 22:30

Gezellig Lieser!

Ik had in iedergeval wel wat hengstigheid bij de introductie verwacht thequeensmum maar ze heeft nooit wat laten zien... Alleen zag ik haar laast knipogen na het plassen (normale plas) dus toen schrok ik even omdat ik het wat vaker vond dan bij de andere merries. Maar zovaak knipogen was ook maar eenmalig (voor zover ik heb gezien dan ik monitor nou ook weer niet elke plas, er zijn grenzen :') )
Sterra staat er zo bij als ze goed hengstig is, dat is niet missen :oo

Afbeelding

Ja ik las ook al dat dat ook kan Sanet. Ik ben bij Skyla ook alles wat maar enigszins heel in de verte op hengstigheid lijkt gaan bijhouden maar daar zit bij haar inderdaad ook geen logica in >;) Dus ze is of niet hengstig of ze verstopt het heel erg goed.

Wat gezellig dat je onder je steen vandaan komt assie! Ojee ik snap dat dat ook stress geeft :oo Ik las inderdaad ook al (ja ik lees alles wat los en vast zit over dracht en hoe te herkennen enzo) dat merries ook gewoon hengstig kunnen blijven tonen, al helemaal in de laatste periode inderdaad. En de uier zegt inderdaad ook niet alles al heb ik wel het idee dat verreweg de meeste merries toch wel iets met hun uiers doen voor de bevalling...
Ik vind het wel een creatief idee om met zo'n doppler te gaan luisteren! Maar dat werkt wel met gel en ik weet niet of dat gaat met die vacht... Zou wel heel leuk zijn als het zou kunnen!

Maar ik twijfel wel of het gaat lukken Celebi -O- Ik lees bij de reviews ook wel dat het zelfs bij een mens niet lukt om de hartslag van de baby te vinden en dat het ding storing geeft als je beweegt... Ik weet niet of het überhaupt haalbaar is bij een pony, ik denk dat vooral de gel die nodig is het lastig maakt...

Nee helaas Froukje_J, gewoon gezellig geklets :D

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:31

Hier ook een voormalig-team-veulen-lid dat de overstap maakte naar team-hooi, maar stiekem wel hopen op een veulentje en telkens bij veel nieuwe berichten denkt: ja, zou het? Voer extra beentjes?

Blijft spannend. En een leuk topic!

En heerlijk ts, hoe je zelfs haar knipperfrequentie als signaal gaat zien!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:35

Ik ben ook overgestapt op team hooi. Maar ik blijf wel voor je hopen!!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:38

Oh ja ik kan beamen dat die gel en een dikke pluizige vacht niet een hele ideale combinatie is. :') Heb het ooit moeiten gebruiken toen mijn pony een hartslagmeter om moest. Na de eerste keer heb ik alles na de sessie zoveel mogelijk weg geveegd maar de eerste keer stond ik daar niet bij stil. Twee dagen later zat het nog in de vacht samen met een lading zand, mest en haar. _O-

De dikke vacht maakte trouwens ook dat er echt een halve tube op leeg geknepen moest worden voordat de hartslagmeter wat oppikte. :o

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:42

Je zou ook nog zo'n soort toeter op haar buik kunnen zetten?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:43

Ik heb net even naar de foto's gekeken van je eerste bericht op 9 december.
Maar ik vind haar in die 1,5 maand voor een 'moeder is spe' te weinig veranderd om nog aan een dracht te denken.. :o

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 22:52

Leuk dat mensen toch nog blijven meeleven en hopen ondanks een overstap naar Tteam hooi!

Hou maar op gonniee, je wil niet weten wat voor signalen ik allemaal heb gezien voor zowel veulen als geen veulen :') Gelukkig kan ik nog om mezelf lachen en de idioterie er ook van inzien. Maar ik vraag me wel af wat niet paarden mensen zouden denken als ze mee bezig zouden zien 8)7

Dat klinkt inderdaad niet ideaal Celebi :') Dat soort goedkope Dopplers zijn denk ik niet in staat om iets op te pikken met een beweeglijke pony en een dikke vacht, wel jammer...

Dat zou misschien nog meer kans van slagen hebben gonniee maar ik verwacht dan vooral darmgeluiden. Ik verwacht niet dat zoiets uitsluitsel gaat geven eigenlijk...

Ze veranderd inderdaad niet heel duidelijk Casarell. Onze jongste dochter zegt "Skyla haar buik komt dichter bij de grond" dat is ook het enige wat er met een beetje fantasie aan haar buik te zien is. Ze oogt zeker niet als een hoogdrachtige merrie, dat ben ik helemaal met je eens. En ze laat ook nog eens bijna elke dag een ander beeld zien >;) Dat maakt vergelijken extra lastig (vind ik).

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:57

Een stethoscoop is zonder gel O:)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 22:58

Clever assie! Wie weet lukt dat!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:05

Dat het uier op en af gaat is heel normaal hoor, zeker na een enerverende wandeling. Zodra de bevalling aanstaande is loopt hij niet meer terug.
Bij stal merries is hij na de nacht voller dan aan het eind van een dag buiten lopen.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:06

Vroeger had je ook van die soort toeters waarmee je de baby kon horen in de buik...
Ook zonder gel enz
Ik ben een beelddenker en zie je al helemaal zitten

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:08

Ahhhh ik heb even niet mee kunnen lezen sinds eergisteren, inmiddels 4 pagina’s verder. Yessss denk ik, mooi op de 25e…. *\%/*

Maar nee hoor. Het is waarschijnlijk nog niet ver genoeg opgewarmd. Skyla wacht gewoon tot de temperatuur weer even lekker omhoog schiet. Groot gelijk heeft ze.

(Ik ben dus duidelijk niet in de wieg gelegd als meteoroloog := )

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 00:21

Je kunt toch gewoon met een drinkglas naar de buren buik luisteren? :+

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:11

Kom maar door met dat vosappaloosa-merrieveulen!

Al heb ik zo'n idee dat mijn gokje niets wordt _O-

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:31

Ik blijf stug in het wel veulen team :j :') maar mijn gok datum is al voorbij gegaan

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:42

Nog een tip. Als je tijdens voeren elke dag voelt aan de buik ( liefst hand voor de uier en zo de buik langs 1 kant omarmen) dan voel je normaal wel het veulen schoppen. Zeker tijdens eten worden de veulens vaker drukke. Doe je dat een week elke dag en heb je niks gevoeld dan is de kans groot dat er toch echt niks inzit. Ik voel ze zo allemaal. Sommige van de eerste x. Sommige pas na 4x voelen maar allemaal heb ik ze hier al gevoeld op deze manier.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 10:43

Ja ik las :') al zoiets tiwi1969! Maar qua uier stelt het überhaupt niet heel veel voor. Ik zag op een gegeven moment wel duidelijke veranderingen maar dat stagneert nu ook weer wat... Maar ik heb vanmorgen nog geen uier check gedaan dus wie weet :D

Ik weet wat je bedoelt Froukje_J, lijkt mij ook een bijzonder gezicht :')

Ik snap de verwarring Taucha, het topic gaat ook zonder veulen gezellig door! Mooier weer erbij zou wel fijn zijn, nu weer stormachtig met veel regen -O-

Hahaha ja Ponytante waarom niet :+

Van mij mag het Kookaburra, wij zijn er klaar voor! De dag is nog lang dus wie weet :D

Heel goed RanjaRietje! Laten we hopen dat ze gewoon wat meer tijd nodig heeft voor de afwerking en het veulen er binnenkort wel aankomt.

Wat een goede tip nieky1993! Werkt dat ook in dit stadium van een eventuele dracht? Ik heb gelezen (gaan we weer :') ). Dat veulens aan het eind van de dracht steeds minder gaan bewegen. Ik heb het idee dat ik af en toe nog wel een grotere golf beweging zie zeg maar. Dus ineens zo'n scheve bobbel die ik gister op de foto had gezet die daarna weer verdwijnt. Maar dat is misschien ook wel iets heel anders, wishful thinking kan best sterk zijn :o Maar ik ga het zeker proberen, hopelijk kan ik wel de juiste beweging herkennen! Kun je ook omschrijven wat ik ongeveer kan voelen (best ingewikkeld om te doen maar misschien helpt het)?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:55

Ik voel ze altijd in elk moment van de dracht ( vanaf 170 dagen dan, ervoor gaat dat nog niet haha).
https://fb.watch/pPaYk_CVtF/
Deze bv was een week voor de bevalling.

https://fb.watch/pPb6KO5vTo/
Deze is 5 dagen voor de bevalling. Dit waren overigens beide echt super drukke veulens.

Meer nog tegen het einde vind ik zelfs dat je het duidelijker ziet en voelt. Soms lijkt het alsof ze als een alien langs de zijkant eruit willen :+

Als het veulen rustig stampt voelt het als een soort plopjes maar kunt het echt niet missen tegenover darm bewegingen. Het verschil is er echt duidelijk. Als ze hard schoppen beweegt heel mijn hand :')

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:37

Ik heb inderdaad bij alle 3 mijn merrietjes tot op de dag van de bevalling beweging gevoeld in de buik!