Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:31

@Rose_Sonny, wauww! Staat al goed!

@Sababber, toch even schrikken. Nu verder wel alles goed met de kleine?

Over schriktraining gesproken, weten jullie waar je dat soort dingen kan vinden? Zou graag ook zoiets doen met de kleine, maar waar vind je dat nou...

Hier afgelopen weekend voor het eerst met een singeltje gelongeerd. Ze gaf geen kik. Toppertje. :D

Ze zit overigens niet aan een bijzet ofzo, dus dit was even een natuurlijk rollkur momentje lol

Afbeelding

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:38

Ah die Fjord ziet er super leuk uit met zijn zadel. Als je hem zo ziet staan, zou je er bijna zo opstappen <3

38.1 is in principe wel nog verhoging Sababber, hou hem maar goed in de gaten. Sneu als ze wat hebben..

Ik zie veel evenementen op Facebook waar ze schriktraining geven. Maar als je handig bent, kun je het ook gewoon zelf doen. Weet niet of je paard al vaak van huis is geweest, maar ik zou daarmee beginnen zonder dat zij ook gelijk een schriktraining moet doen, maar bijvoorbeeld gewoon even in een (binnen)bak wandelen waar zij nog nooit is geweest. Anders is het wel veel in 1x misschien :=

En vertel haar maar even dat ze niet zo rollkur moet doen, daar vinden toetsenbordhelden altijd iets van haha
Ze loopt wel echt met veel actie in de benen zeg, mooi!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:48

Rose_Sonny schreef:
Ah die Fjord ziet er super leuk uit met zijn zadel. Als je hem zo ziet staan, zou je er bijna zo opstappen <3

Half februari gaat hij eerst naar de tandarts, als dat allemaal goed/ klaar is overweeg ik ook er binnenkort op te stappen. Nog een paar dingen die we vooraf moeten wennen, maar we zijn al een heel eind. Hij vind al die andere dingen maar dom en niets aan. Longeren is ook niet zo zijn ding, dan kan ik er beter op gaan zitten en gewoon leuk wat bakwerk pielen zeg maar.

Rose_Sonny schreef:
Ik zie veel evenementen op Facebook waar ze schriktraining geven. Maar als je handig bent, kun je het ook gewoon zelf doen. Weet niet of je paard al vaak van huis is geweest, maar ik zou daarmee beginnen zonder dat zij ook gelijk een schriktraining moet doen, maar bijvoorbeeld gewoon even in een (binnen)bak wandelen waar zij nog nooit is geweest. Anders is het wel veel in 1x misschien :=

Mee eens, hoe braaf onze Fred ook is, ook zijn emmertje kan echt overlopen. Eerst paar keer gewoon maar met de trailer op pad geweest voordat we iets gingen doen met heen en terug rijden. Want ik merk wel ergens heen met de trailer, iets doen en dan terug op de trailer is best veel. Als we voor de 2de keer moeten laden zit zijn hoofdje vaak toch wel vol en wil hij niet altijd even makkelijk de trailer op.
Hier verkijk je je snel op bij die Jonkies

DreamGuide

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:54

Ze is al vaker met me mee op pad geweest, in binnenbakken, ook heel stoer op de trailer dus schriktraining leek me de perfecte volgende stap. Zal Facebook even door gaan spitten.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:11

Hij zit nu netjes op 37.6.

Schriktraining doen we hier gewoon thuis. Met afzetlint, een oude zweep, plastic tas, een zijl, klapper van AliExpress, een paraplu en een vlag kom je al heeeeel ver. Ik vind het juist wel fijn om af en toe iets te laten zien en inderdaad een paard niet op 1 dag te overprikkelen met alles op vreemd terrein ook nog. Overigens kun je op AliExpress ook zelf rookbommetjes bestellen. Ik heb bij de action wel eens van die hoela rokjes gehaald, die zijn ook top, die kun je overal met klittenband aan vastmaken. +:)+

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:14

DreamGuide schreef:
Ze is al vaker met me mee op pad geweest, in binnenbakken, ook heel stoer op de trailer dus schriktraining leek me de perfecte volgende stap. Zal Facebook even door gaan spitten.

Welke omgeving zit je? Zag net toevallig op FB iets voorbij komen over schriktraining bij TopHorseTraining in Lunteren op 23 maart.

Wat een schrik Sababber! Fijn dat z'n temperatuur weer wat gedaald is!

Knappe paarden al zo met hun zadels op! :D

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:27

Tophorsetraining zag ik ook, zou ik willen doen om ervaring op ander terrein op te doen.
Hier doen we zelf aan schriktraining. Soms organiseren we een hele dag. Compleet met trekker :+
Maar ik probeer het in het dagelijks leven ook mee te nemen. Langs wapperend plastic lopen. Zwabberen met de grondwerkvlag. Laatst zei mijn instructrice, ga maar los met een Western pad :+ daar heeft ze mee geoefend toen ze 2 was maar ze gaf er nog steeds niet om. Luna is gezegend met een lompe eigenaresse :’) ik kan niet meer as twee dingen vasthouden. Dus de pad knalde tegen haar hoofd aan. Geeft ze niets om. Misschien juist omdat ik zo lomp ben :’)
En vanochtend schrok ze zich lens van iemand die met een knalroze jas in de stapmolen stond om paarden te wisselen. Dus zijn we nog 10x bij de stapmolen wezen kijken tot ze weer normaal kon ademen. Schriktraining genoeg :+
De spuitplaats is ook niet eng meer omdat ik in mijn onhandigheid de waterslang regelmatig tegen haar aan heb laten vallen. Als ze mij overleefd kan ze alles aan haha :D
(Overigens is er in het hele grondwerkproces nooit een paard of mens gewond geraakt en is ze heel erg gek op mij <3 :+)Afbeelding
Afbeelding

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:54

Ah ja, dan klinkt een schriktraining op locatie als een goeie volgende stap.
Ik weet ook nog een aantal trainingen in het noorden, dus mocht je daar wonen, kan ik je die wel doorgeven

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:18

Rose_Sonny schreef:
Ah ja, dan klinkt een schriktraining op locatie als een goeie volgende stap.
Ik weet ook nog een aantal trainingen in het noorden, dus mocht je daar wonen, kan ik je die wel doorgeven

Hé ik woon in het noorden :D, maar voor nu doen we alleen in de buurt. Trailer rijden vind Fred nog best een dingetje, dus wil nog niet te ver weg met hem.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:25

Ik zou ook graag mijzelf hier willen melden!
Sinds vorig jaar oktober in het bezit van een mega jonkie.
Ze word in maart 4 jaar en zijn nu laatste maand wat bezig met longeren/ grondwerk.
Singeltje hoofdstel ect kent ze prima. Het is een mega knuffelkont en mensgericht maar een erge binnenvetter. Je denkt ow ze is braaf doet niks, maar als je haar dan goed bekijkt bouwt ze binnen enorm spanning op. Dus zal onze focus vooral verder op grondwerk liggen. Aangezien ze mega is 180 ong.. hebben we geen haast.. wellicht zadelmak maken zomer en dan weer even wegzetten.

Afbeelding

Afbeelding

Verder lees ik graag al jullie tips en berichten mee

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:48

Het is wel een heel knap jonkie <3 maar wat een hoogte 1,80m := Ik krijg al hoogtevrees bij de gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:21

Ik heb een kleine change of plans. Onze Saga is met haar 4 jaar toch nog te jong om dit jaar echt te beleren. Maar ik heb nu redelijk onverwacht een nieuw paard gekocht!

Dit is Fjölnir van 't Slingerbos en hij wordt 5 jaar in april. Hij is afgelopen december zadelmak gemaakt en aan mij de eer om hem verder door te rijden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:23

Mer1980 schreef:
Het is wel een heel knap jonkie <3 maar wat een hoogte 1,80m := Ik krijg al hoogtevrees bij de gedachte.

Nou inderdaad, wat een kasteel! :wow: Ik stap op mijn pony al op met een krukje, ik zou een takelwagen nodig hebben om er op te komen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:28

Flygill schreef:
Ik heb een kleine change of plans. Onze Saga is met haar 4 jaar toch nog te jong om dit jaar echt te beleren. Maar ik heb nu redelijk onverwacht een nieuw paard gekocht!

Dit is Fjölnir van 't Slingerbos en hij wordt 5 jaar in april. Hij is afgelopen december zadelmak gemaakt en aan mij de eer om hem verder door te rijden.
[ [url=m/YxssY6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XJtguV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KW4wmv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leukerd, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst *\o/*

Hier vandaag voor het eerst weer alleen met Fred een korte wandeling langs de weg gemaakt. Hij was heel braaf, alleen op de terug weg beetje haastig :D Afgelopen zondag was mijn man al even mee geweest zelfde stukje lopen. Toen we hem net hadden ook geprobeerd te wandelen wat eindigde in een galopperend paard op de weg, die gelukkig al snel besloot dat hij wel erg alleen was, omdraaide en weer naar mij toe gerent kwam 8)7 Toen eerst maar aan wat andere dingen gewerkt en nu is hij weer zover dat we het aandurven, nu wel met een hoofdstel om met bitje in :j

Meteen ook maar weer wat krukje training gedaan met erop staan en hem overal aaien en klopjes geven. Hij vond het maar raar :D

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:41

@Iccc, da’s een joekel zeg :wow:
@Flygill, wat een knapperd is Fjölnir! <3
@SandraWierda, wat fijn dat de wandeling goed ging!

Hier ging het vandaag weer super goed *\o/*
We hebben wel 2 rondjes over het erf gewandeld, eerste rondje ging super. Zo goed, dat mevrouw lekker door wou wandelen. Dus tweede rondje gelopen, wat ook echt super ging.
Zo goed zelfs, dat we zelfs een stukje over de weg konden *\o/* *\o/* *\o/*
Nicky stapte stevig door, en in plaats van over het erf terug te lopen, liepen we de ene oprit op, stukje de weg over, en over de andere oprit terug.
Voordat we de oprit afliepen, kwam er nog een fietser en busje langs, en Nicky bleef super braaf stilstaan. En hoppakee ging zo vol goede moed de weg op toen het verkeer voorbij was gereden. Oortjes vooruit en genieten <3
Alleen de tweede keer langs de waakhond van stal werd ze weer wat schrikachtiger, maar liep alsnog met een mooie stevige pas door. Als het aan haar lag, maakte we nog een derde rondje :+
Ik had echt niet verwacht, of op de planning staan om nu al weer de weg op te gaan, maar het voelde gewoon echt goed en Nicky wou het duidelijk zelf ook, ik hoefde haar echt amper aan te sporen. Idee om de weg op te wandelen kwam van haarzelf eigenlijk, alleen maar mooi :D
Helemaal trots op haar, nu hopen dat dit in een stijgende lijn blijft en we binnenkort zorgeloos van onze wandelingetjes kunnen genieten.

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:40

Iccc schreef:
Ik zou ook graag mijzelf hier willen melden!
Sinds vorig jaar oktober in het bezit van een mega jonkie.
Ze word in maart 4 jaar en zijn nu laatste maand wat bezig met longeren/ grondwerk.
Singeltje hoofdstel ect kent ze prima. Het is een mega knuffelkont en mensgericht maar een erge binnenvetter. Je denkt ow ze is braaf doet niks, maar als je haar dan goed bekijkt bouwt ze binnen enorm spanning op. Dus zal onze focus vooral verder op grondwerk liggen. Aangezien ze mega is 180 ong.. hebben we geen haast.. wellicht zadelmak maken zomer en dan weer even wegzetten.

[ [url=m/3EhXbp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fOtM2u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder lees ik graag al jullie tips en berichten mee

wauw wat een knap paard! Heel veel plezier ermee ^^

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:44

Leuke updates weer allemaal! :D

@Flygill: leuk dier, gefeliciteerd met je nieuwe paard!

@Iccc: 1,80 wow! Dat je daarop durft haha

Hier vandaag "schriktraining" gedaan. Ik had een paraplu meegenomen. En echt super braaf gewoon! Natuurlijk wel even kijken en aftasten, maar niet schrikken of wegspringen. Uiteindelijk heeft meneer de paraplu in de mond meegenomen :')
Ook mij volgen met paraplu boven mijn hoofd geen probleem. En ook voor het eerst een dekentje op gedaan, paard stond los in zijn stal. Wederom geen probleem <3

Soms maak ik me zo druk of ik wel op hem kan rijden en als ik dit dan zo zie denk ik: ik maak me druk om niets...

Afbeelding

28 februari komt de zadelpasser. Besloten het toch zelf te betalen en dus te laten komen. Ben heel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:10

Flygill schreef:

[ [url=m/YxssY6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XJtguV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KW4wmv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knapperd <3

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 01:14

Pfoeee 1.80 :wow: Wat een dino! :D

Wat een knappe IJslander :):)

Nick en ik wat goed!! Dapper hoor, ik doe het je nog even niet na!

Fijn dat de zadel passer komt Zertab, ik
Doe dit voor Prop en mijn “bijrijdpaard” ook zelf. Is toch investeren in je eigen hobby uiteindelijk..

Vandaag is bij mijn paardjes de gebitsverzorger geweest. Mijn trofee van Prop:
Afbeelding

Hij moet boven zijn snijtanden nog wisselen en zijn kiezen moeten ook nog. Had wel zijn tong kapot van de haken, maar goed dat we niet verder hebben door gepakt. Had dit al wel aan zien komen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:02

Reus en Tin Tin staan al sinds 1 januari stil maar maandag kwam mijn vriend met het idee om met Reus en Tin Tin te gaan wandelen. Reus was al meer dan een jaar niet in het bos geweest en Tin Tin had buiten zijn eigen paddock nog überhaupt nog nooit aan een touw gelopen.

Maar mijn vriend doet zo een voorstel nooit dus ondanks de storm gewoon de paarden gepakt en lekker een half uur het bos is geweest. Het ging super goed.
Alleen op het laatste stuk moesten we langs de paarden van de buren (Tin Tin had nog nooit een ander paard gezien dan zijn eigen moeder en Reus) En Tin Tin begon dus enorm te rennen toen de buur paarden het op een rennen zetten. Mijn vriend belande met Tin Tin in de bosjes maar Reus gaf geen enkele reactie op de rennende paarden of zijn eigen rennende vriendje die dwars overal door heen ging.
Vriend en Tin Tin kwamen weer de bosjes uit en toen was ook Tin Tin helemaal oke!
Dus al met al TOP ervaring!

En nu weet ik dat Reus echt super relaxt is met rennende paarden om zich heen geeft hij niets om.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:59

DDDara schreef:
Reus en Tin Tin staan al sinds 1 januari stil maar maandag kwam mijn vriend met het idee om met Reus en Tin Tin te gaan wandelen. Reus was al meer dan een jaar niet in het bos geweest en Tin Tin had buiten zijn eigen paddock nog überhaupt nog nooit aan een touw gelopen.

Maar mijn vriend doet zo een voorstel nooit dus ondanks de storm gewoon de paarden gepakt en lekker een half uur het bos is geweest. Het ging super goed.
Alleen op het laatste stuk moesten we langs de paarden van de buren (Tin Tin had nog nooit een ander paard gezien dan zijn eigen moeder en Reus) En Tin Tin begon dus enorm te rennen toen de buur paarden het op een rennen zetten. Mijn vriend belande met Tin Tin in de bosjes maar Reus gaf geen enkele reactie op de rennende paarden of zijn eigen rennende vriendje die dwars overal door heen ging.
Vriend en Tin Tin kwamen weer de bosjes uit en toen was ook Tin Tin helemaal oke!
Dus al met al TOP ervaring!

En nu weet ik dat Reus echt super relaxt is met rennende paarden om zich heen geeft hij niets om.

Gelukkig alles goed gegaan, wat vond vriendlief zelf van het bosjes avontuur?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:42

Wat een leuke updates en foto's weer!

Hier wat minder nieuws deze keer. Een matige weerstand, veel regen, dunne mest, veel behang en een eigenaresse die 3 weken op vakantie was, was blijkbaar niet zo'n goede combinatie voor Tinkerbenen. Gisteren een paar uur bezig geweest met knippen, wassen en smeren van zijn achterbenen en veel plekjes/wondjes gevonden. Op zich zijn de plekjes niet ernstig en hij lijkt er geen last van te hebben, maar het vereist toch wel wat zorg. Dus even afwachten of het met wat extra zorg om het schoon te houden en mokzalf smeren beter gaat, anders komt toch de dierenarts binnenkort maar langs om wat te testen. En ik heb weer wat probiotica en weerstandsupplementen besteld...

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:36

SandraWierda schreef:
Gelukkig alles goed gegaan, wat vond vriendlief zelf van het bosjes avontuur?

Hahaha ja pijnlijk die viel over een boomstronk heen maar gelukkig laat hij nooit los..... Als ik iets ga doen zie ik altijd alles voor me wat mis zou kunnen gaan..... bij hem is dat juist anders om hij denkt dat alles wel goed komt. Komt het uiteindelijk ook meestal wel maar ik ben toch graag voorbereid op wat er kan gebeuren :') Ik had dus al gewaarschuwd voor deze reactie maar hij was er toch niet op voorbereid :+

Zo loop ik ook altijd pratend en met een boog om me paarden heen, en heeft hij al is een flinke klap gehad }>
Hij vindt mij te voorzichtig en ik hem soms te lomp..... leuk stel he :D

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:16

Wat een joekel ICCC! En welkom :D

Flygill wat een schatje. Zit er nog een leuk verhaal achter? Aangezien je schrijft over onverwachte aankoop denk ik niet dat de aankoop gepland was :D
Veel geluk samen!

Fijn dat het wandelen braaf ging SandraWierda

Wat een mooie opsteker Nick_en_ik. Hopelijk kunnen jullie de goede ervaringen nu weer opbouwen.

Fijn dat de zadelpasser komt Zertab. Ben benieuwd!

DDDDara lekker als je paard niet reageert op rennende paarden :D dat vind ik altijd wel spannende momentjes haha.

Gisteren is onze trainster met Luna begonnen. Ik vind dit zo leuk, we kennen haar al 12 jaar, toen was ze hooguit 10. Inmiddels heeft ze voor diverse grote stallen gewerkt en is ze weer terug op het thuishonk. Ze start nu 2x per week met basis grondwerk. Ik blijf in hand oefeningen doen (trail en showmanship) en volgende maand wordt ze wat serieuzer opgepakt om zadelmak gemaakt te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:31

Hier even fijn nieuws. Buurvrouw van de eigenaar heeft ook paarden, en zo'n speciale bak (met van die stof snippers zeg maar) en ik mag een keer gebruik maken van die bak! Ook als de zadelpasser komt en bijvoorbeeld perse de galop wil zien *\o/* *\o/* *\o/*
Echt zo fijn dit! :D