Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:39

Vandaag eindelijk weer een beetje mooi weer, alleen gelijk weer zo benauwd hier 8)7 .

@dierenfan wat fijn dat je weer wat energie had. Klinkt als een geslaagde training.

Hier vandaag weer mijn paardje opgepakt. Ik wilde longeren zonder halster onder het hoofdstel, maar ze had bedacht dat ze direct kon vertrekken dan ofzo _O- . Dus even losgewerkt en gefilmd. Hieronder een still uit het filmpje ging best goed. Ook met die loshangende bijzet..

Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:01

@dierenfan dat klinkt als een fijne training :j

@elina haha zo gaat het ook prima toch :')

dierenfan

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:30

Wat een rust hier ondanks het mooie weer. Gaat het zo lekker bij iedereen?
Hier wordt het de komende dagen spannend haha. De paarden zitten ontzettend lekker in hun vel. Helaas heeft de oudste last van mok op dit moment. Volgende week weer de sokken eraf zo zonde! Gaan we weer vol goede moed het bestrijden.

Gisteren met Gibbs in enkelspan gelopen. Was hard nodig want in 2 span kun je lastig 1 van de 2 corrigeren en daar maakt meneer dankbaar gebruik van. Dit was in enkelspan ook goed te merken. Ik heb zelf gemend maar had veel paard in mijn handen. Paar keer heeft mijn man zelfs over moeten pakken omdat ik tempo verminderen niet voor elkaar kreeg. Uiteindelijk kregen we hem wel weer in gareel maar was flink werken. Hij wil zoooo graag en is zo fit dat hij normaal stappen stom vond en normaal draven was net zo stom. Er waren overal boskabouters en als hij er geen zag dan bedacht hij er wel haha. Je kan normaal door de bochten maar je kan er ook vierkant doorheen gaan... maarrrr tractoren, vrachtwagens, auto's, quads,motoren alles kon van alle kanten passeren zonder problemen. Uiteindelijk is dat nog veel belangrijker dan het te graag willen lopen. Normaal doen we 2 a 3x per week wat maar deze week gaat hij bijna dagelijks mee en zaterdag 2x want s avonds ons trouwfeest en dan moet meneer toch echt rustig zijn. We zien dat ook wel goed komen. Ze kunnen gelukkig paar kilometer lopen voor we er zijn en terug natuurlijk ook weer. Vanaf volgende week gaan we terug enkelspan en onder zadel ipv 2 span. Weer even alle neuzen dezelfde kant op zetten haha. Als mensen denken dat trekpaarden suf en duf zijn...kom dan maar eens een keertje mee haha

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:04

Haha ik heb ook altijd het idee dat trekpaarden van nature rustig zijn :')

Ik heb nu het inparkeren aangeleerd dmv heup-target. Maar als ik hem nu om vraag, komt hij ook naar me toe met zn heup :')

Daar kwam ik achter toen ik hem achteruit door het "labyrint" wilde begeleiden.

Ik ga het commando maar even ombouwen naar hand (of zweep) hoog houden. Dan is hand laag (heup hoogte) "ga van mij af" en hand hoog "kom naar mij toe".

Ik had er vooraf weer lekker over nagedacht haha

Over het algemeen is hij slim genoeg om vernieuwd commando aan te leren, dus het zal wel goedkomen.

Afgelopen week even geoefend met longeren. Hij zag natuurlijk weer bakkabouters dus toen ging ik skiënd door de bak :roll: Na een braaf rondje maar weer lekker gestopt.

Binnenkort voor het eerst les. Ik merk dat nadat hij stuk is geweest, we even een beetje hulp nodig hebben om weer op te starten of een "doel" te stellen. Hij geeft heel goed aan wanneer hij iets stom of moeilijk vindt, maar wanneer zet je dan door en wanneer kan je beter een stapje terug doen. Beetje dat soort dingen.

Hij is wel heel knap met zn bitloze hoofdstel. <3

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:44

Leedebee inderdaad is hij prachtig en stoer zo!!! Succes met opstarten. Soms idd ontzettend fijn dat er dan iemand extra bij komt.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:11

Thanx! Gaat vast goedkomen :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:19

Gave foto, veel uitstraling zo!

Ik heb weinig te updaten, zowel merrie als ik zijn bevallen, dus even mak an :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:40

Thanx!

Beide gefeliciteerd! *\o/*

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:55

Hier niet zo heel veel te vertellen, gaan gewoon gestaag door! Wel blij hoe bitje oefenen gaat nu, hij heeft het kopstuk al achter de oren gehad, zo knap.

Maaaaarrr… Azu is vandaag jarig! 3 alweer!! Y)(^) **\O/**
[ITP] Hoera! Azu mag vandaag 3 kaarsjes uitblazen!

@Leedebee, ik las het in het VD topic. :P Komt vast goed, tis hier herkenbaar. Na paar keer hebben ze door dag het verschillende dingen zijn.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:19

Gefeliciteerd! Wat een leuke foto's en wat ziet hij er goed uit :D

Stip wordt ook bijna 3. Echt de tijd vliegt!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:47

Gefeliciteerd met Azu!!

Ellie wordt 1 juli 3, gaat zo snel.
Deze week was er een groep van het laatste jaar van de E-quine opleiding bij ons op stal. Ellie geeft nog steeds niet graag haar achtervoeten. We kunnen haar inmiddels overal aanraken en voorvoetjes bekappen gaat redelijk, maar achter vind ze nog niet zo grappig. Dus daar ging E-quine mee aan de slag. Was leuk om te zien:
Afbeelding

Verder heb ik nog steeds het plan haar in augustus weg te brengen om zadelmak te laten maken. Grote kans dat we haar daarna nog even wegzetten om verder te groeien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:24

ruitje schreef:
Gave foto, veel uitstraling zo!

Ik heb weinig te updaten, zowel merrie als ik zijn bevallen, dus even mak an :D

Gefeliciteerd beide! *\o/*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:44

AlwaysH schreef:
Hier niet zo heel veel te vertellen, gaan gewoon gestaag door! Wel blij hoe bitje oefenen gaat nu, hij heeft het kopstuk al achter de oren gehad, zo knap.

@Leedebee, ik las het in het VD topic. :P Komt vast goed, tis hier herkenbaar. Na paar keer hebben ze door dag het verschillende dingen zijn.

En gefeliciteerd met Azu.
Op koningsdag is onze Pol 3 geworden.

Van de week is mn dochter begonnen met hangen, maar hij gaf er zo niks om dat ze gewoon maar is gaan zitten. Daarna een rondje gedraaid en weer afgestapt. Gaf ie ook niks om. Heerlijk zo'n paard :D

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:46

Babootje schreef:
AlwaysH schreef:
Ja, hij heeft nu inderdaad een heel groot hoofd. :+ Zadelmak maken en inrijden vind ik sowieso los van elkaar staan. Maar nu ga ik er niet opzitten. Even wachten tot ‘ie weer wat is bijgetrokken.

Ja precies. Belasten is ook gewoon goed voor de groei en het spiergeheugen van je paard. Daarom advies om jonge leeftijd een begin te maken met gedoseerd belasten maar met inrijden ruim de tijd te nemen. Wachten tot ie bijgetrokken is kan bij paarden die echt groot gaan worden nog zo maar eens een paar jaar duren. En als je te lang wacht met belasten is dit nadelig voor spieren en weefsels, omdat juist in de groei weefsels het beste in staat zijn zich aan te passen.
https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Wat is het verschil tussen zadelmak maken en inrijden?
En wat is jullie definitie van belasten?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:22

Babootje schreef:
AlwaysH schreef:

En gefeliciteerd met Azu.
Op koningsdag is onze Pol 3 geworden.

Van de week is mn dochter begonnen met hangen, maar hij gaf er zo niks om dat ze gewoon maar is gaan zitten. Daarna een rondje gedraaid en weer afgestapt. Gaf ie ook niks om. Heerlijk zo'n paard :D

Ik zag dit toevallig via gezamenlijk Facebook vrienden langs komen, stond erbij alsof hij al jaren gereden werd :')

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:03

@ruitje jij ook gefeliciteerd :o Hoe gaat het met jou en met jullie kindje?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:12

@Babootje wat een topper is Polletje. Je dochter is weer helemaal hersteld?

@leedebee wanneer wordt Stip 3?

Dochter kon het niet laten, dus vandaag even een paar keer het springzadel van onze pony er op gelegd.
Ze gaf geen kick :o

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:22

Afbeelding

Hier beiden nog dik :')

Gaat goed hoor! Ik ben wat later bevallen dan Pypsa, die is alweer up and running. Ik vind nu pas net weer wat tijd om Bokt bij te lezen haha :+

Zit een beetje met wat te doen, wil eigenlijk maar 1 Fjord. Verder heb ik nog een partij Dravers te trainen weer straks dus worden er teveel anders.

Het veulen(Ursin) van Pypsa is zo onwijs leuk en mensgericht en lijkt vooralsnog net wat stokmaat van haar vader mee te pakken. Pypsa is nu 1.40 ongeveer. Ik ben 1.78, kan wel maar zou niet heel verkeerd zijn als ik er 1 heb die net 5 centimeter groter wil worden :o

Aan de andere kant is 1.40 voor mijn kinderen weer juist een prima maat en is Pypsa verder zo braaf, wat is nou een paar centimeter als het karakter goed is( pun intented :+ )

En Ursin kan de zijgangen al:

Voorlopig houd ik ze nog maar even alletwee aan. Je moet ook niet gaan fokken als je slecht afscheid kan nemen :')

Pypsa pak ik pas over tijdje weer op hoor, dus ik lees hier wel mee, maar nu niet zoveel te melden.

Behalve dat ze niet zo hoog moet stijgeren want daar koop ik geen Fjord voor natuurlijk :+ :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:29

Koekie73 schreef:
@Babootje wat een topper is Polletje. Je dochter is weer helemaal hersteld?

@leedebee wanneer wordt Stip 3?

Dochter kon het niet laten, dus vandaag even een paar keer het springzadel van onze pony er op gelegd.
Ze gaf geen kick :o

[ [url=m/Uj8PWS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi zadeltje :D

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:38

Super leuk topic, ik zou graag meelezen en afentoe posten.

Ik heb zelf sinds een week een nieuwe pony. Hij wordt maandag gecastreerd en daarna ga ik beginnen met zadelmak maken. Hij is wel al bekend met longeren met bijzet.
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:39

ruitje schreef:
[ [url=m/bpPQEL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier beiden nog dik :')

Prachtige foto; die kan zo boven de bank :D

ruitje schreef:
Zit een beetje met wat te doen, wil eigenlijk maar 1 Fjord. Verder heb ik nog een partij Dravers te trainen weer straks dus worden er teveel anders.
Het veulen(Ursin) van Pypsa is zo onwijs leuk en mensgericht en lijkt vooralsnog net wat stokmaat van haar vader mee te pakken. Pypsa is nu 1.40 ongeveer. Ik ben 1.78, kan wel maar zou niet heel verkeerd zijn als ik er 1 heb die net 5 centimeter groter wil worden :o
Aan de andere kant is 1.40 voor mijn kinderen weer juist een prima maat en is Pypsa verder zo braaf, wat is nou een paar centimeter als het karakter goed is( pun intented :+ )

Zou ze nog lekker ff houden. Het zijn - net als welshcobs en connemara's - echte doelgroep paardjes. Een goede vinden is echt nog geen makkelijke taak en er zijn liefhebbers voor. Bovendien.... zo'n schatje kun je alleen maar van genieten.
*Knappe mamma ook*

ruitje schreef:
Voorlopig houd ik ze nog maar even alletwee aan. Je moet ook niet gaan fokken als je slecht afscheid kan nemen :')

Praat me er niet van....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:41

manonnevot schreef:

Ik heb zelf sinds een week een nieuwe pony. Hij wordt maandag gecastreerd en daarna ga ik beginnen met zadelmak maken. Hij is wel al bekend met longeren met bijzet.
[ [url=m/aqy1sJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow wat een knapperd? Is het een Welsh?
Wat ga je ermee doen? Springen, dressuur of allebei?

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:43

Babootje schreef:
manonnevot schreef:

[ [url=m/aqy1sJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow wat een knapperd? Is het een Welsh?
Wat ga je ermee doen? Springen, dressuur of allebei?

Het is inderdaad een Welsh van Nijebert's Marc. Focus zal voornamelijk liggen op dressuur, aangezien ik zelf absoluut geen held ben met springen. Maar we gaan zeker ook een sprongetje meenemen in de training

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:51

Ooo dat is ook een hele mooie papa. Kun je goed zien hoe straks je pony eruit gaat zien (Voor een welsh moet je uberhaupt wel een beetje een held zijn hoor, want het zijn pittige pony's maar ik houd ervan) :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:13

@koekie leuk paard hoor! Is er ook een bekende reden waarom haar achterbenen zo lastig zijn?

Stip wordt op 2 juni 3 jaar.

@Babootje heerlijk zo'n nuchter paard (en dochter) :D

@jaimy ik zou zeggen:
Zadelmak = er kan zonder problemen een zadel op liggen, aansingelen enz.
Inrijden = dan zit je er ook op.
Belasten = belasten van een beetje naar veel "er op hangen" tot "echt rijden"

@ruitje hihi samen "drachtig".
Wat een draakje is die kleine!
Ik zou echt geen fokker kunnen worden. Dan hou ik alles :')

@mannonevot welkom en wat een knapperd! Stip is een Welsh cob, daar moet je ook de persoon voor zijn :')

Stip zn gemixte heup commando is zo goed als opgelost. Dat is dan wel weer een voordeel dat hij snel leert!
Hier 3 jaar kont op een rij :D

Afbeelding