Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 01:45

Ah wat een lief ventje! Nog overduidelijk aan het zoeken waar hij z’n pootjes moet laten _O- ben benieuwd hoe hij eruit ziet als hij wat sterker is! En wat glanst hij zeg

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:30

Knappe Parker <3
Doet hij super goed zo voor de eerste keer zeg, en meteen los is ook stoer! Echt heel knap van jullie.
Ik ‘rijd’ nog aan de longe in onze grote baan. Van de week wel voor het eerst een galopje gedaan zelf en ging ook heel dus helemaal blij mee. Hoop volgende week oid ook keer los te kunnen met hulp van midden voor het voorwaartse stukje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:55

Wat een knapperd Magootie. Die is zadelmak geboren. Alsof hij nooit anders heeft gedaan. En capriootje ook lekker bezig..

Wij longeren nu ook met bit en van de week een bijzetje er heel losjes aan. Het bit doet hij zo in, maar het contact aan het bit vindt hij heeel raar wat resulteert in mond open, pullen etc. Kortom hij moet nog wennen.
Iedere x weer een stukje tot hij er niet meer om geeft. En dan weer wat nieuws.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:24

Knappe Parker!! <3
Super braaf hoor, doet ie echt goed.

Hier helaas weer gevallen :( .
Ging super goed in de les, maar toen ze schrok blokkeerde ik door angst en kon ik het niet oplossen. Mega balen want het ging juist zo goed.
Weer een paar stappen terug en daarna hopelijk weer vooruit.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 23:32

Ik zie veel positieve berichten voorbij komen zeg. Soms een klein stapje terug om vanuit daar weer verder te gaan. Dit hebben wij ook moeten doen helaas.

Ze was even heel angstig geworden met aanleggen v.h been (of het mede door hengstigheid kwam was moeilijk te zeggen)

Nu is het vertrouwen na een paar weken grondwerk weer opgebouwd.
Ze biedt zich nu aan meer te doen onder zadel, maar we houden het nog even rustig.

Ze is extreem bang voor water. Zodra er ergens een kraan open gaat staat ze al stijf. Heeft iemand daar oefentips voor?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:40

Hallo vanaf mijn roze wolk <3

Frits gaat echt per keer dat ik erop zit zoveel beter. Nu ongeveer 2x per week een kwartiertje met vooraf kort longeren. Hij is nu al veel stoerder, voorwaartser en de kleine stukjes galop gaan ook echt fijn. Sinds 2x stappen we los uit, nog even achter m’n moeder aan want zonder steun is het allemaal wel erg spannend en staan we vooral stil :') en zo kwam ik gisteravond op het idee om hem 1 lange zijde draf te vragen en zo is ons eerste drafje los ook een feit. Ik wil hem stukje bij beetje zelfverzekerder maken en hij pakt het echt fijn op dus super trots op hem :D

Afbeelding

Afbeelding

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:42

Babootje schreef:
Wat een knapperd Magootie. Die is zadelmak geboren. Alsof hij nooit anders heeft gedaan. En capriootje ook lekker bezig..

Wij longeren nu ook met bit en van de week een bijzetje er heel losjes aan. Het bit doet hij zo in, maar het contact aan het bit vindt hij heeel raar wat resulteert in mond open, pullen etc. Kortom hij moet nog wennen.
Iedere x weer een stukje tot hij er niet meer om geeft. En dan weer wat nieuws.

Zo heb ik het ook gedaan inderdaad. Zodra hij echt oké was met iets nieuws pas iets anders doen of toevoegen. Het ene gaat soms sneller als het andere maar geduld is key en uiteindelijk heb je daardoor wel een fijner dier eraan denk ik :j

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:42

Josien_ schreef:
Knappe Parker!! <3

Ging super goed in de les, maar toen ze schrok blokkeerde ik door angst en kon ik het niet oplossen. Mega balen want het ging juist zo goed.

[ [url=m/VFc2dp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje balen zeg :(:) Vooral als het net zo lekker gaat is een stap terug wel even jammer maar wel de juiste keuze voor jullie. Wat doe je dan nu minder/anders?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:43

Evamarie schreef:
Ik zie veel positieve berichten voorbij komen zeg. Soms een klein stapje terug om vanuit daar weer verder te gaan. Dit hebben wij ook moeten doen helaas.

Ze was even heel angstig geworden met aanleggen v.h been (of het mede door hengstigheid kwam was moeilijk te zeggen)

Nu is het vertrouwen na een paar weken grondwerk weer opgebouwd.
Ze biedt zich nu aan meer te doen onder zadel, maar we houden het nog even rustig.

Ze is extreem bang voor water. Zodra er ergens een kraan open gaat staat ze al stijf. Heeft iemand daar oefentips voor?

Fijn dat het vertrouwen weer hersteld is! Hengstigheid kan zeker een rol spelen natuurlijk.

Qua water: is ze ook bang voor een emmer met water? Of alleen stromend uit de kraan? En plasjes enz?

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:43

Babootje, ze moeten er even aan wennen vaak. Parker had het ook heel erg in het begin, nu als ik de bijzet eraan doe weet hij het en doet er niet heel veel meer op. Heb hem ook altijd wel mega los hangen hoor.

Wat balen van je val Josien! Hopelijk snel weer een stap vooruit!!

Fijn dat het grondwerk zo heeft geholpen evamarie! En van het water, dat is lastig. Mijn merrie had dat in het begin ook heel erg. Werd naarmate ze steeds meer in aanraking kwam met water steeds minder. Misschien in je een grondwerk oefening met water doen om haar zo te leren dat het niet eng is?

Wauw capriootje! Jullie gaan als een speer!! Wat leuk om te zien hoe je geniet van je knapperd!! :D

Ik heb gister ook weer heel even met Parker gereden. We rijden Max 10/15 minuutjes en dat is vooral stap en een paar rondjes draf. Hij doet het zo goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:50

Wat een fijn beeld magootje!

Heerlijk om de foto's te zien Capriootje.

Wat gaan jullie goed!

Leuke tip v.h water met grondwerk. Dankje, die ga ik voorleggen morgen bij de les.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:29

Parker doet het zeker goed <3 Jullie gaan ook heel lekker!
Vind het vooral knap al meteen los, daarin ben jij verder maar ik doe weer stukjes galop meenemen. Toch heel leuk om verschillende manieren van aanpak te zien :j En natuurlijk ook per paard afhankelijk, en verschil spring/dressuur paard misschien ook wel. Als die van mij wat minder homootje zou zijn had ik ook wel wat sneller los gegaan denk ik maar hij zoekt enorm veel steun van iemand op de grond dus. Dat wil ik hem dan ook bieden en telkens een stapje terug/minder en dan komt het vanzelf goed. Ik heb ook geen haast verder.

Als we straks los alle gangen links/rechts kunnen krijgt hij weer lekker even vakantie. Hoe doen jullie dat qua werk/vrij balans?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:27

Capriootje schreef:
Josien_ schreef:
Knappe Parker!! <3

[ [url=m/VFc2dp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje balen zeg :(:) Vooral als het net zo lekker gaat is een stap terug wel even jammer maar wel de juiste keuze voor jullie. Wat doe je dan nu minder/anders?

Ze is nu weer even ruim 1,5 week vrij van rijden en doen we even alleen longeren/wandelen/grondwerk en volgende week gaan we weer rijden. Dan beginnen we weer aan de longeerlijn in de longeercirkel, dan los in de longeercirkel en daarna pas weer terug los in de grote bak.
We gaan ook vanaf volgende week even logeren bij mijn instructrice zodat ze ons wat intensiever kan helpen.
Heb wel getwijfeld over vrij geven of juist doorpakken, maar uiteindelijk besloten het laatste te doen.

Ze is deze week ook weer helemaal los gemaakt door de fysio, hopelijk scheelt dat ook weer :D .

@EvaMarie: wat vervelend dat ze zo bang is voor water! Hier was stromend water ook wat spannend in het begin, maar nu gelukkig niet meer. Bij mij heeft het geholpen om mijn andere merrie als voorbeeld te nemen zodat ze kan zien dat het niet zo spannend is en verder rustig opbouwen.

Frits en Parker gaan ook echt lekker he! Knappe en dappere jongens *\o/* .

Qua vakantie hebben wij het ook ongeveer zo gedaan. Oktober/november/december gereden totdat we los door de bak konden in alle gangen. Daarna januari/februari vrij qua rijden, wel grondwerk en wandelen. Daarna in maart weer rustig opgepakt aan de longeerlijn/in de longeercirkel en doorgewerkt tot weer los in de bak rijden in alle gangen wat we nu doen.
We rijden nu maar 1 of 2x per week een half uurtje, gaan nu opbouwen naar 3x per week. Bij mij krijgen ze regelmatig wel eens een weekje of twee vrij en waarschijnlijk in de winter weer een of twee maanden, maar dat laatste is ook omdat wij geen licht etc. op stal hebben dus in de winter gewoon veel minder mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:11

Mooi om te zien hoe iedereen het aanpakt in alle rust. Mooi schema Josien!

Jane heeft 2@3x in de week een training van ongeveer 30 minuten en heeft verder ook gewoon nog vrij.

Ik zal weer eens foto's en filmpjes maken.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:45

Ik kijk heel goed naar Parker wat hij aan kan en wanneer hij even rust nodig heeft. We willen ze nu even doorpakken om een fijne basis te leggen. Pim en Parker (Pim is zijn vriendje en ben ik ook zadelmak aan het maken) hoeven ook als we ze even onder het zadel pakken niet lang, 10/15 minuutjes is genoeg. Probeer het nu een keer of 2/3 per week te doen. Maar zijn pas sinds vorige week bezig natuurlijk. Die keren ervoor dat ik er alleen op ging stappen even niet meegeteld. Zodra ik denk dat het teveel is of iets krijg hij vrij/vakantie. Heb ik destijds met cookie ook zo gedaan en dat werkte echt heel fijn!

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:55

Nog even een egopost! Vandaag 10/15 minuutjes met Parker gereden. Hij liep mega fijn rond al en heb ons eerste galopje gedaan. Heel beheerst alsof hij al jaren doet! Ik ben zo mega super trots op hem!! <3

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:45

Wat goed!! Mag je zeker trots op zijn :D !

Helaas wordt het logeren en intensief lessen toch even uitgesteld.
Mijn oudere merrie is sinds zondag ziek en waarschijnlijk een virusje te pakken dus om geen risico's te nemen qua besmettelijkheid gaan we even niet naar een locatie met allerlei anderen paarden.
Maargoed even thuis wat aanrommelen is ook niet erg.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:24

magootie schreef:
Nog even een egopost! Vandaag 10/15 minuutjes met Parker gereden. Hij liep mega fijn rond al en heb ons eerste galopje gedaan. Heel beheerst alsof hij al jaren doet! Ik ben zo mega super trots op hem!! <3

Wat heerlijk! Terecht heel trots *\o/*

Had je iemand op de grond om te helpen met galop hulp? Hier gaat dat steeds makkelijker gelukkig maar de eerste keren kreeg ik hem nog niet zelf op stem in galop terwijl hij met longeren hier super scherp op is. Stem vanaf boven is blijkbaar toch anders :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:36

magootie schreef:

Dat mag je zeker zijn en wat zal dat een fijn gevoel gegeven hebben! Die hebben jullie samen in de pocket!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:48

magootie schreef:

Gefeliciteerd!!! En ook een leuk filmpje. Ziet echt dat het een zachtaardig dier is . Ben benieuwd naar het eerste galop filmpje :):)

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:59

Capriootje schreef:
magootie schreef:

Wat heerlijk! Terecht heel trots *\o/*

Had je iemand op de grond om te helpen met galop hulp? Hier gaat dat steeds makkelijker gelukkig maar de eerste keren kreeg ik hem nog niet zelf op stem in galop terwijl hij met longeren hier super scherp op is. Stem vanaf boven is blijkbaar toch anders :')

Ik had wel niemand op de grond maar die heeft niet geholpen. Ik heb het zelf gedaan. Eerst wat meer naar voren draven, toen met mijn stem en toen ging hij al. Ik was echt verbaasd, alsof hij het al jaren doet!

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:59

Raineri schreef:
magootie schreef:

Gefeliciteerd!!! En ook een leuk filmpje. Ziet echt dat het een zachtaardig dier is . Ben benieuwd naar het eerste galop filmpje :):)

Die heb ik! Ga hem even uploaden ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:04

Polletje heeft het bit inmiddels alweer aardig geaccepteerd ook met een beetje druk door het bijzetje.
Dus maar gelongeerd met zadel. Even weer zonder bijzetje voor als hij het toch erg spannend zou vinden en door de klapperende zweetbladen zou gaan rennen. Zadel is nog een beetje te groot, er moet nog even een frontriser onder. Hij was niet onder de indruk, dus dat is fijn.
https://youtube.com/shorts/kbhi_wTxDlA?feature=share

Wat een fijn braaf dier is het Magootie. Parker is Dailey Diamond x Rousseau toch? Van die laatste hoor je nogal eens spookverhalen.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:05

Hier het filmpje van de galop en een stukje draf. Wat een fijn dier is het toch! <3

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:14

Babootje schreef:
Polletje heeft het bit inmiddels alweer aardig geaccepteerd ook met een beetje druk door het bijzetje.
Dus maar gelongeerd met zadel. Even weer zonder bijzetje voor als hij het toch erg spannend zou vinden en door de klapperende zweetbladen zou gaan rennen. Zadel is nog een beetje te groot, er moet nog even een frontriser onder. Hij was niet onder de indruk, dus dat is fijn.
https://youtube.com/shorts/kbhi_wTxDlA?feature=share

Wat een fijn braaf dier is het Magootie. Parker is Dailey Diamond x Rousseau toch? Van die laatste hoor je nogal eens spookverhalen.

Wat braaf zeg!!

Ja klopt! Daily Diamond heeft goed zijn best gedaan dan wat betreft het karakter! Ik moet ook wel zeggen dat ik echt heel veel met hem bezig ben kwa grondwerk en schriktraining want het was echt wel een rillerig onzeker dier!