[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CairnTerrier

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 18:42

Wat bijzonder en daar gaat vast een heel mooi veulentje uitkomen <3

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 09:01

Ja ondanks alles heb ik hier heel veel zin in. Even niet focussen op het rijden met mijn eigen paard, maar gewoon lekker genieten van mijn jonkie in de opfok en met de fries heb ik ook geen verplichtingen en kan ik rijden wanneer ik wil. Ik ben heel benieuwd wat voor knap veulen uit deze combinatie komt en kan niet wachten <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:04

Ketly schreef:
Ik heb zelf mijn hele topic weer doorgenomen en met een lach en een traan alles foto's weer bekeken van mijn knappe Autan. Wat mis ik hem ontzettend. Ik merk dat ik veel afleiding zoek omdat ik nog steeds heel verdrietig wordt als ik aan hem denk.

Ik vond het naar alle mensen die mij vanaf het begin hebben gesteund en ook door de moeilijke tijd hebben geholpen in en buiten dit topic nog wel de moeite waard om nog een laatste keer te updaten in dit topic om dit helemaal af te kunnen sluiten. Ik heb helaas twee weken geleden nog een keer afscheid moeten nemen. Dit keer van mijn kat die nog bij mijn ouders woonde. Hij bleek een tumor in zijn hoofd te hebben waardoor hij net daarvoor al een oog moest missen. Ik was toevallig vrij en ben bij het inslapen geweest. Ze is 12 jaar onderdeel van mijn leven geweest dus jullie kunnen begrijpen dat ik mij de afgelopen periode erg ellendig heb gevoeld.

Maar gelukkig heb ik ook nog een paar wat leukere dingen te melden. Ik rijd nog steeds op de friese ruin waar ik het ontzettend leuk mee heb. Ik krijg alle mogelijkheden en kansen en ik kan wel zeggen dat hij veel pijn verzacht heeft in de tijd dat het allemaal even niet meer zo positief leek voor mij. We moeten samen nog veel leren maar waar ik nooit gedacht had om weer plezier in het rijden te krijgen geeft hij me dit stapje voor stapje weer terug.

[ [url=m/SuELdZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/APrF74.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een voor mij nog een hele spannende en nieuwe stap. Hoe raar is het om dit topic te beginnen met het einde van het avontuur met mijn Garola, en een soort van 'af te sluiten' met weer nieuws over haar? Ik heb namelijk de mooiste kans gekregen die ik mij kan bedenken. Toen ik Kim (eigenaresse van Garola enn ook een Bokker) vertelde dat ik misschien volgend jaar weer eens wilde kijken naar een paard kreeg ik meteen antwoord dat als ik het wilde ik Garola haar veulen over mocht nemen. Hoe vreselijk mijn verhaal ook gelopen is, dit voelt als een heel groot geschenk. In overleg met Kim mag ik dus plaatsen dat als alles goed gaat, ik volgend jaar het veulen van Garola in mijn bezit krijg. Mijn kleine lichtpuntje in deze hectische tijd. Dankjewel Kim, ik ben je zo dankbaar.

[ [url=m/Mu1yIT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is mooi Ketly, ben je niet bang dat dit veulen wellicht ook haar karakter erft wat eigenlijk niet zo bij je past?

Fijn dat de fries je door de moeilijke tijd heen sleept, beetje fijne afleiding lijkt me wel welkom.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:05

Ah wat leuk! Het is je gegund!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:21

Wat een mooi nieuws! <3 Fijn voor je!! Lekker genieten!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 09:25

Elisa2 schreef:
Dat is mooi Ketly, ben je niet bang dat dit veulen wellicht ook haar karakter erft wat eigenlijk niet zo bij je past?

Fijn dat de fries je door de moeilijke tijd heen sleept, beetje fijne afleiding lijkt me wel welkom.

Ik begrijp je vraag! Dit heb ik ook in mijn overweging meegenomen. Garola is een hele lieve, eerlijke merrie maar een tikje sensibel. Mede daarom heeft de huidige eigenaresse ook gekozen om haar te dekken met Spielberg omdat hij meestal erg fijne karakters meegeeft. Omdat ik wel bewust voor een veulen kies weet ik in dit geval wel wat ik kan verwachten. Het blijft een gok, maar het is een gok welke ik in deze situatie wel wil nemen.

De fries is ook best wel een heftig dier, maar ik merk dat ik hier meer van geniet dan de hele brave paarden :o Ik heb nog nooit echt mijn draai kunnen vinden met een paard maar met hem heb ik het gevoel dat we samen nog veel kunnen leren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:27

Ah dat is fijn! ja karakters moeten je liggen en soms is het even uitvogelen wat het beste past natuurlijk. Het blijft inderdaad een gok met een veulen, je weet nooit wat voor een karakter ze precies krijgen maar ik snap de keuze voor Spielberg. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen en als het niet past later ohz kun je het dier natuurlijk altijd nog verkopen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 09:37

Ja precies! Bij elk ander veulen voelt de gok nog groter omdat je de merrie niet kent. Garola ken ik wel erg goed en ondanks haar nukken is zij wel altijd mijn droompaard geweest. Het helpt ook wel mee dat ik niet een veulen koop zodat ik 3 jaar kan wachten om dan te rijden, maar juist om het rijden even op een lager pitje te zetten en te genieten van mijn opgroeiende veulen. Ik kan nu zelf kiezen op welke leeftijd het paard ingereden wordt en op welk tempo, maar ook de huisvesting en het hele proces in opvoeden. Na alle pech met mijn paarden maak ik bewust deze keuze zodat ik uit kan sluiten dat er externe factoren zijn welke de gezondheid of het karakter van mijn paard beïnvloeden. Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat er wat gebeurt, maar als ik het op mijn eigen manier doe dan weet ik in ieder geval het hele proces wat dit paard meegemaakt heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:40

Ja dat begrijp ik ook helemaal, en je kan op tijd keuren en monitoren hoe het gaat qua ontwikkeling in de opfok. Je hebt alles zelf in de hand inderdaad, het zadelmak maken en de manier waarop.

Ik hoop voor je dat dit uiteindelijk het paard gaat zijn wat daardoor echt helemaal bij je past. En hopelijk gaat dit proces je ook weer wat vertrouwen en plezier geven.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 10:53

Ik wil even ingaan op de hengstenkeuze voor Garola.

Zoals sommigen weten, is Garola nu in mijn bezit.
Het is uiteraard een heel bewuste keuze geweest om haar te dekken met Spielberg.
Buiten dat garola veel hengsten in haar lijn heeft die momenteel veel terugkomen in andere hengsten, is de keuze wel moeilijk om een geschikte hengst te vinden die op haar bloedlijnen aansluiten.

Spielberg is hier in ieder geval 1 van.

Buiten dat garola heel erg lief, aanhankelijk en toch ook heel relaxt en nuchter is, klopt het wel dat ze een tikkeltje sensibel is en soms van de meest stomme dingen wat autistisch kan reageren.
De keuze voor spielberg is gebasseerd op het feit dat ik inderdaad een hengst zocht met een uitmuntend karakter, 1 die dit ook bewezen doorgeeft maar naast een uitmuntend karakter, niet inleverd op werkwilligheid, bewegingen en bouw.
Garola is groot, lang en best wel slap in haar achterbenen, daar waar spielberg heel mooi in het rechthoeksmodel staat maar wel hele sterke achterbenen heeft en dit ook goed doorgeeft.

Vandaar dat mijn keuze op spielberg is gevallen, hij verbeterd garola op haar zwakke punten, en haar sterke punten blijven behouden omdat spielberg ook deze punten sterk heeft.

Ik gun Marianne van harte dit veulen, ik denk zelf dat dit veulen goed bij Marianne past, anders had ik het haar niet aangeboden. Uiteraard is het niet de bedoeling dat ze dit veulen overneemt en met de tijd weer verkoopt, ik wil graag een goede match voor paard en eigenaar en ik denk dat dat hier wel goed zit.

Ik ben zeer benieuwd wat Garola voor knappe lieve bruine spruit aan het bakken is voor Marianne.

Marianne, dit veulen is jou met heel veel liefde gegunt en ik hoop echt dat jullie heel erg gelukkig worden samen <3

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 11:01

Bedankt voor je toelichting en lieve bericht Kim <3 Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe dankbaar ik je ben voor deze kans.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 11:06

Ik snap de gedachtegang wbt de hengstenkeuze, als ik kritisch wil zijn dan kan ik zeggen dat je met Spielberg lijnenteelt doet op Sandro Hit. Waar niet iedereen weg van is qua karakter en achterbeen en persoonlijk vind ik Spielberg niet zo sterk achter. Maar, daarnaast fokt hij inderdaad een uitmuntend karakter door en een mooi model dus ik hoop echt dat hij de sterke punten door geeft en de zwakke compenseert. Uiteindelijk is denk ik het karakter van een paard de meest bepalende factor, karakter en gezondheid en de rest is allemaal bijzaak en vaak met training wel te verbeteren.

Het is in ieder geval echt een heel mooi gebaar vind ik, en soms worden merries ook makkelijker nadat ze geveulend hebben. Dus dat zou nog een mooie bijkomstigheid kunnen zijn.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 11:07

Wat een achtbaan heb je de laatste tijd gehad joh, pittig! En super gaaf dat je volgend jaar Garola haar veulen kan overnemen, the circle of life enzo <3

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 15:31

Elisa2 schreef:
Ik snap de gedachtegang wbt de hengstenkeuze, als ik kritisch wil zijn dan kan ik zeggen dat je met Spielberg lijnenteelt doet op Sandro Hit. Waar niet iedereen weg van is qua karakter en achterbeen en persoonlijk vind ik Spielberg niet zo sterk achter. Maar, daarnaast fokt hij inderdaad een uitmuntend karakter door en een mooi model dus ik hoop echt dat hij de sterke punten door geeft en de zwakke compenseert. Uiteindelijk is denk ik het karakter van een paard de meest bepalende factor, karakter en gezondheid en de rest is allemaal bijzaak en vaak met training wel te verbeteren.

Het is in ieder geval echt een heel mooi gebaar vind ik, en soms worden merries ook makkelijker nadat ze geveulend hebben. Dus dat zou nog een mooie bijkomstigheid kunnen zijn.

Klopt wat je zegt Elisa. Er zit inderdaad lijnenteelt op sandro hit waar ik overigens helemaal niet ontevreden over kan zijn.
Spielberg heeft in dusdanige mate betere achterbenen dan garola dat hij dit echt kan (en ook gaat) verbeteren. Dat en zijn karakter + bekende nafok waarin duidelijk naar voren komt dat hij fijne werkwillige karakters geeft, mooie modellen en goede bewegingen, maakt mijn keuze dus dat spielberg echt op garola past voor mij en mijn idee van een veulen fokken. Inderdaad staat het karakter van het dier en de gezondheid bij mij echt op 1 :j

Garola wordt momenteel niet gereden, maar normaal gesproken rijd ik garola en mijn bijrijder van 15, rijd ook super makkelijk weg op haar. Dit wil niet zeggen dat ze niet sensibel is, want dat is ze zeer zeker wel...ze is ook autistisch geloof ik :') maar ze is echt goudeerlijk, enorm lief en aanhankelijk, ik hoop dat dit niet verandert tijdens de rest van de dracht en na het veulenen...een vriendelijker en vrolijker dier als Garola heb ik nog nooit ontmoet hahaha

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:00

Tja, leijlijke mensen krijgen ook soms mooie kinderen. Weet je, je heb helemaal geen idee wat er uit komt tot dat ie er is.

Gefeliciteerd Ketly, wordt super leuk om te volgen. Hoop in iig dat je ons blijft updaten :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:48

Wat gun ik je dit toch zo!! <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:16

Wat super om te horen Kim, sommige paarden hebben dat autistische stukje nu eenmaal inderdaad maar maakt ze niet minder braaf. Ik heb zelf ook geen slechte ervaringen met Sandro Hit bloed hoor, maar weet dat de meningen verschillen. Spielberg geeft gewoon echt werkbare paarden en ik ben heel benieuwd naar het veulen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:20

Ach ja t is toch altijd de vraag en het is ook een deel opvoeding en ervaring van een dier. Die van mij is in de basis echt het meest brave paard dat ik ooit gehad heb. Maar ja ze heeft zoveel meegemaakt en spanning gehad dat ze nu soms gewoon even niet meer weet hoe en wat, afsluit en vervolgens in paniek weg wil. Dat is er nu een heel eind uit maar dat maakt het geen paard voor iedereen. Had ze een andere start gehad dan was dat een heel ander verhaal geweest.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 09:40

Ik verwacht dat dit bij Garola ook het geval is geweest. Toen zij weg ging te beleren werd door die jongen gezegd dat hij dacht dat ze al eerder gereden was. Ze kende al zo veel. Er zal ergens in haar proces wat mis zijn gegaan. Net zoals Autan met 2,5 al ingereden was. Is het de oorzaak geweest? Dat weet ik niet. Maar met dit veulen heb ik alles in de hand en kan ik het mijzelf niet kwalijk nemen wanneer er wel wat aan mankeert omdat ik het op mijn eigen manier aan wil pakken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:20

Och wat fijn Ketly. Het blijft een enorme rollercoaster, met een aantal lichtpuntjes erbij de aankomende tijd :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:06

Ik duim gewoon dat je nu een keertje geen pech hebt en dat het alles wordt wat je wil. Nadat de deur Autan werd gesloten zijn er gelukkig ook weer deuren open gegaan. Ik hoop op een veulen volgtopic volgend jaar ;)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 13:44

Bedankt iedereen <3 Ik heb nu heel erg geluk met de leuke fries die ik mag rijden en hopelijk zet mijn geluk straks voort met mijn nieuwe veulen. Ik ben druk namen aan het bedenken, de voorpret is ook al erg leuk!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:09

Veulennamen bedenken...Marianne mag zelfs meekijken bij de echo...net een echte mensen zwangerschap...niet _O-

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 19:12

Hahaha toen ik het mijn ouders vertelde feliciteerden ze mij ook al met mijn zwangerschap.. :D Oefenen voor de toekomst!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 08:57

Ketly schreef:
Ik verwacht dat dit bij Garola ook het geval is geweest. Toen zij weg ging te beleren werd door die jongen gezegd dat hij dacht dat ze al eerder gereden was. Ze kende al zo veel. Er zal ergens in haar proces wat mis zijn gegaan. Net zoals Autan met 2,5 al ingereden was. Is het de oorzaak geweest? Dat weet ik niet. Maar met dit veulen heb ik alles in de hand en kan ik het mijzelf niet kwalijk nemen wanneer er wel wat aan mankeert omdat ik het op mijn eigen manier aan wil pakken.

Dat kan heel goed, vaak als het mis gaat in het beleerproces dan nemen ze dat de rest van hun leven mee helaas.

Autan was niet gezond en dat is ook het nadeel van dat soort kruisingen en hengsten van de stamboeken waar hij van was dat daar veel minder op erfelijke gezondheid wordt gelet dan bij het kwpn. Bij het KWPN hebben ze HKO er aardig uitgefokt gelukkig. Dat soort dingen wordt vaak pas waarde aan gehecht na dit soort trieste ervaringen. Sowieso vind ik 2.5 ook veel te vroeg voor een paard om ingereden te worden dus ik snap het heel goed dat je alles zelf in de hand wilt houden.