Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:23

Precies... en dat is ook wat je hoopt dat gewoon sowieso niet gebeurd.. met een goeie voorbereiding hoop je de meeste spanning er al wel uit te hebben :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:05

Het zonder zadel beleren heeft twee redenen:
-je kunt er makkelijk afglijden
-ik heb nog geen passend zadel voor haar. Zelfs geen leenzadel wat enigszins past. Ze is heel breed en moet ook een zadel met een extra ruimte tussen de kussens

Ben niet heel dapper ofzo maar binnen de Academische Rijkunst is het idee dat je er pas op gaat zitten als het veilig is. Waarom zou je het risico nemen om je nek te breken.
Heb veel tijd besteed aan de voorbereiding en tot nu pakt dat goed uit.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:25

Vientje schreef:
Jonge paarden wedstrijd zit nog even of dat echt gaat kunnen, haar singelplekje speelt nu toch weer wat op helaas -O- Madam is nu voorzien van een gloedjenieuwe fluffy bontsingel terwijl de andere paarden de oudere singels moeten delen, de diva :)) Dat heeft ze van haar moeke :+
Nu hopen dat het werkt (uierzalf/vaseline en bontsingel), anders weet ik het ook niet meer...tips zijn heel erg welkom!

Vientje, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen, maar is het wondje altijd maar aan 1 kant? Misschien is de huid daar gewoon minder soepel geworden.. Je kunt kijken of je de singel aan die kant één of twee gaatjes hoger kunt vastmaken en aan de andere kant dus lager. Moet je wel even uitkijken dat hij aan de lagere kant niet op een heel vervelende plek zit. Maar misschien helpt het wel om dat plekje wat langer rust te geven :D
Dan kan je na een paar keer altijd nog kijken of je een langere singel wilt kopen

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:32

Ik heb gisteren eens op een krukje gestaan zodat ik hoger ben en hij leert dat er iets boven hem zit. Dat vond hij in eerste instantie een beetje spannend maarna een keer of 2 opstappen bedacht meneer dat het een spelletje was en wilde hij weer happen. Helaas voor hem stond hij vast. Met oefenen met sturen ook weer verschillende keren proberen om de teugels te pakken...Dat wordt nog wat straks, met rijden :))

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:39

Bij Malik weet ik nog niet of het zadel past.
Maar ik heb hier nog wat meer dus wel wat keus.
Ik ben zijn sarcoid aan het behandelen en die zit op de singelplek dus het kan nu sowieso niet.
Maar idd, ik wil ook zonder spanning en het maakt me ook niet uit als dat meer tijd kost.

Fransje, hoe wil je dat oplossen, bestaat er een zadel of ga je iets op maat laten maken?

Noisy, meestal is het ook een periode, al blijven sommige paarden erger dan andere..
Wel lekker geoefend!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:46

Ik heb op Joya ongeveer alle zadels, ongeveer 20, van mijn stalgenoten gepast. Allemaal te smal dus ik moet echt een zadel passend laten maken.
Er zijn gelukkig wel opties maar niet heel budgetvriendelijk.
Wil dus een zadel wat makkelijk aanpasbaar is.

Ben ook "bang" dat ze nog breder gaat worden.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 17:30

Ik ben er eerst ook zonder zadel op gekropen! Een tiental keer, gewoon zitten. Niet echt een specifieke reden maar vond het ook wel een fijn idee dat er niks kapot kon gaan haha

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 18:28

Ook van mij dan nog maar eens een update. We doen niet zo veel maar ik hoef me in ieder geval nooit druk te maken dat Duke niet genoeg pauze krijgt tussendoor :')

Ik heb gisteren voor de tweede keer op Duke gereden! De eerste keer was het tot het einde van de straat en terug (en dat was ook alweer meer dan een maand geleden) en nu zijn we een hele blok rond het veld geweest, dat is zo'n 20 minuten!

En dan nog wel zonder Dexter er bij :) Wel met een andere merrie die hij kent maar hij plakt aan niemand zo hard als aan Dexter en daar wil ik een beetje vanaf. Die merrie is 6, afgelopen zomer beleerd en staat nu al een half jaar weer stil. Die was, om het zacht uit te drukken, een beetje overenthousiast. Met aansingelen gingen er al zeker 3 van de 4 benen de lucht in, oeps.

"Nee ze is wel braaf, je kunt Duke gerust meenemen!"
Ik heb meer dan 1 keer gedacht om Duke gewoon terug in de wei te zetten _O-
Maar soit, alles opgelost en uiteindelijk rustig kunnen opstappen dus ik zet het krukje neer, parkeer Duke er voor en dat was opstappen en wegrijden :') Onbeleerd heet dat dan :+

Onderweg ging alles heel gemakkelijk, hij keek nergens van op behalve zijn spiegelbeeld maar ging 2 seconden stil staan en sjokte weer lekker verder.
Al bij al vond ik het dus, mede dankzij die merrie, een STUK spannender dan Duke het leek te vinden :+
Hij was zo zo zo braaf de hele weg!

Kan het zelf nog niet goed geloven, prutske loopt al zo braaf zijn rondje en heeft nog nooit een omheinde piste/rijbak gezien in zijn leven haha. Je krijgt toch soort van mee dat dat is hoe het 'hoort' zeg maar dus ik vind het wel heel speciaal!

Hij kan zo lekker charmant gaan staan ook altijd

Afbeelding

Beleerde merrie die zich de hele weg aanstelde
Afbeelding

Onbeleerde baby die braaf zijn rondje sjokte :')
Afbeelding

Hij had een beetje zweet onder de singel en verder niks haha

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:40

Goed zeg, Granoek! Heerlijk meteen een rondje om!

Ik heb nog een filmpje van 3 weken geleden waar ik aan het oefenen ben voor de "opstapchallenge" :) Nog niet perfect en duidelijk dat ik a) niet stil kan zijn en b) rechts opstappen erg lastig vind. :+

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:13

Oh lekker zeg Granoek! Brave Duke met zo'n schrikvis naast hem.

Ik wil er voor het eerst ook zonder zadel op. Gewoon zitten zodat hij kan wennen. Vandaag ben ik weer even verder gegaan met het krukje. Beetje hangen en aaien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna nog even een beetje aan de hand geoefend voor het Showmanshippen. Dat gaat steeds beter, alleen met achterwaarts en pivot wil hij dus nog happen. Alles wat in de buurt komt van zijn hoofd is fair game :roll:

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:21

Anoek wat is hij toch braaf!
Echt super hoe jullie het doen.

Fransje, leuk om te zien zo het filmpje!
Ik heb wel het idee dat ze er een beetje een potje van maakt.. _O-
Ze lijkt te denken, "mens, stap gewoon op en maak er niet zo'n toestand van.. :D "

Met Malik ben ik ook bezig, nog niet met krukje maar wel met het naar me toe draaien.
Ik moet ook echt eens filmen want hoe het voelt en hoe het eruit ziet kan wel eens heel anders zijn. _O-

Wel balen dat je niet zo makkelijk een zadel voor elkaar hebt.

Leuk Noisy, hij vindt het wel oké.
Je kan altijd nog zijn tanden eruit laten trekken natuurlijk! :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 23:50

Goed toch Noisy :j Zo ben ik ook begonnen met het krukje en er over hangen. Later ging ik dan overal kloppen en bewegen.

MirandaFuego, ze heeft er zeker een mening over :D Maar goed was de derde keer, denk ik met inparkeren dus vond dat ik wel geduldig mocht zijn. De grote correcties geven te grote reacties en dan zijn ze ineens ver uit de buurt van het krukje.

Eerder had Joya bedacht dat ze naast mij op het krukje moest staan.. Geen goed idee :+

Zadel is wel te vinden in de barokke hoek. Had bedacht een Deuber te kopen maar twijfel sinds kort omdat ik de Signum omega zadels ook heel gaaf vind.
Keuzestress!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:20

Ohh Zuidlaardermeer, tof <3 Jaloers! Ik moet echt gaan verhuizen...

Hier ook zonder zadel eerst gehangen hoor. Maar volgens mij is bij het beleren wel alles met zadel gegaan...het is ook geen klein beetje kasteel waar je op moet zien te klimmen die Pinda := Hoewel Duke vast groter is :)) Maar die heeft ook meteen een mooie bos manen om je aan op te trekken <3

Oei, lastig een sarcoid op de singelplek :\ Waar behandel je die mee?

Wat is Duke een brave stoere kerel! Zomaar met een stuitermerrie me en dan de braafste zijn :) Heel fijn paard zo dan!

Rudi's hoofd bij het hangen is grappig :)) Die eerste heeft hij echt een ondeugende snoet!

Samen op krukje....arm krukje :))

Dank jullie wel voor de tips tegen singelwondjes! Die langere singel/het verleggen van de gespen is ook nog wel een hele goede :j De grotere geïrriteerde plek zit aan 1 kant, maar aan de andere kant is er ook een klein schraal plekje. Ze zitten heel laag, achter de oksel. Na het rijden zelf is alles rustig, maar de dag erna is het wel gevoelig... Zal straks eens informeren hoe het vandaag is, als het goed is hebben ze gisteren met bont geprobeerd :) Als het niet wil is het pech en is het voorlopig een Pinda met voorjaarsvakantie tot alles helemaal rustig is, maar ja dan moet ik nog steeds wat verzinnen dat het niet meteen weer misgaat als ze weer terug aan het werk gaat.

Hier komt dinsdag de zadelmaker, hopelijk is een van mijn vier rondzwervende zadels enigszins passend voorlopig := En anders wordt het tweedehands zoeken denk ik, ze gaat nog zo veel veranderen als het goed is...

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 09:31

Lekker noisy! Hier ook zo begonnen. Alleen had ik hem los in de wei staan, had hier niks stevigs genoeg om hem aan vast te binden :') ben dan ook meer dan 1 keer van mijn krukje gevallen als meneer zijn gat draaide

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:54

Wauw, wat knap van Duke!!! :):) Hij is sowieso knap <3

En fijn dat dit zo goed gaat al Noisy :D

Leuk filmpje Fransje! Toch wel handig om te leren, dat inparkeren :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:22

Hahaha Fransje Joya ook op het krukje.. _/-\o_
Ik zie wel ja dat ze een duidelijke mening heeft maar ze werkt wel mee. <3
Geen idee wat voor zadels dat zijn, plaats eens een fotootje van welke je mooi vindt!

Granoek ik heb Malik ook los staan bij de oefeningen, het is voor mij toch niet anders dan andere (vrijheidsdressuur) dingen leren en dan zet je ze ook niet vast.
Ze moeten ook gewoon leren om te blijven stilstaan.

Vientje bij de oksel is lastig, eigenlijk zit de singel dan te ver naar voren. Soms helpt het om de voorbenen even omhoog te trekken zodat er geen rimpels zitten en een anatomisch gevormde is dan vaak een aanrader.
Malik had ik al behandeld met dermequin maar dat werkte niet en nu doe ik met salicylzuur 40% en het wordt wat dunner dus ik hoop dat dat doorzet!
Anders wordt het snijden en dat vindt ik toch wel spannend.

Succes met de zadels, hopelijk makkelijk klaar.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:10

Ik heb toevallig laatst een Ludomar gekocht! Heerlijke zadels <3

Hier op mijn drachtige merrie, dus hij lijkt vrij minuscuul _O-
Afbeelding

Ik hoefde me trouwens geen zorgen te maken wat betreft Valetta. We hebben haar vandaag opgehaald, ze stond nu nog sneller op de wagen, draaide gelijk mooi haar billen om zodat het deurtje dicht kon. Ze stond wel even te snuiven, maar toen we eenmaal gingen rijden heeft ze ongeveer de hele weg staan te slapen. Het is dat ik een camera heb, anders had ik gedacht dat ik haar per ongeluk achter had gelaten, want voelde haar helemaal niet. Ik ben dus heel trots!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:43

Ah fijn dat het zo goed ging met vervoeren!
Sorry dat ik je ongerust heb gemaakt.. :D
Het lijkt idd wel een heel klein zadel zo. :')
Wel mooi!

Malik had nog geprobeerd me te vermoorden.. :P
Ik was aan het uitmesten, Malik stond in de stal naast me (is open van boven) en toen werd ik afgeleid door de cutie poownietjes dus ik zette de mestvork ff neer en liep de stal uit en bukte bij de ponnies.
Toen pakte Malik de vork op en gooide hem vlak achter me neer, gelukkig kreeg ik hem niet in m'n hoofd. :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:28

Oh die Ludomar is ook mooi! Zit vast ook lekker?
Lijkt inderdaad wel klein zo :j

Ik wilde in de eerste instantie een Deuber Impuls. Die ook gepast en lag goed op Joya

Afbeelding

Maar nu ben ik er achter dat de Signum Omega zadels ook aanpasbaar zijn.
Dan "val" ik op zoiets:

Afbeelding

Afbeelding

Ben bezig om een afspraak te maken met een zadelpasser voor de Signum.
Kan ik ook beter vergelijken :j
Voordeel is wel dat de zadelpasser die dat merk verkoopt veel dichterbij is. Is maar 30 kilometer ipv 300 :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 08:10

Heb hem alleen op het bokje getest, toen zat hij best prima. Heb nog niet kunnen rijden ermee want mijn merrie is hoogdrachtig en de rest is nog niet zadelmak :')

Die Deuber Impuls is mooi! Lastste zadel vind ik ook tof!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:44

Oja fransje het bovenste zadel had ik al eens gezien!
De andere zijn ook mooi.
Is idd ook wel praktisch als het in de buurt zit, ook als er iets aan moet gebeuren.

Remark je pastte er in ieder geval in, ik vind het zo klein lijken, lijkt wel een shetzadel! _O-

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:15

Ooohh die zadels! Gaaf hoor!

Waar kan ik de inparkeerchallenge vinden? Dat is net wat voor Feyre.

Vandaag lekker in het zonnetje gewandeld. Kwamen in het bos zo’n acht crossmotoren tegen. Die minderden vaart op mijn teken, wij de paarden stil gezet en het ging perfect! Zoooo trots op mijn blonde topper, ze is echt zo ontzettend dapper en braaf.

Afbeelding
:D :D :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:59

Berdien schreef:
Waar kan ik de inparkeerchallenge vinden? Dat is net wat voor Feyre.

Op Facebook bij de trainingsggroep van Celine vd Stroom.

Wat fijn de bestuurders van de motoren goed reageerde en de paarden vervolgens ook!
Herken je gevoel van trots!

Heb vanmorgen ook van de zon genoten en lekker een uur gewandeld met Joya.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:25

Ik ben echt fan van Feyre! Wat een leukerd <3

Wij zij heeel erg dapper geweest vandaag. Buitenbak was leeg, t was droog dus het begon toch te kriebelen.
Klein stukje afgezet, longe eraan en hup erop!
Paar keer schrok hij, maar dan ging hij 1 meter vooruit en dan was het weer oké. Dus ben erg tevreden <3

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:18

Gave zadels!
En wat een leuk paard is Feyre <3
Wat goed Jodym! Was ook zo met Marie vrijdag. Ook heel tevreden. _/-\o_

Gisteren is Marie uitgeschoven op de betonnen ondergrond met buiten zetten. Ze heeft een wondje op haar heup (gelukkig niet diep, heeft een beetje gebloed maar is intussen dicht en droog) maar ik vind haar wel stijf lopen. Ook is ze wel wat afgevallen, vooral haar achterhand, en ik vermoed van de stress maar ze zit ook in haar groeispurt. Morgen of overmorgen bel ik sowieso de dierenarts want die moest toch komen en ontworming heb ik ook gehaald. Maar intussen, wat voor voeder geven jullie jullie jonkies in hun groeispurt waar niet te veel energie-gevende stoffen in zitten? Ze heeft op de weide onbeperkt hooi tot haar beschikking en in de stal krijgt ze 1x per dag een halve portie basismengeling.