Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lily_Fee

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 21:30

Hallo allemaal,

Ik lees de hele tijd mee hoor! Maar op iedereen reageren doe je niet zo maar en af en toe ontploft dit topic met leuke voortgangen. Jullie zijn allemaal zo lekker bezig, echt wouw!

Fluffr is zo’n leuke pony. Echt zo’n pony waarvan ik zou willen dat ze ook een kopietje in het groot had. En alia gaat zo snel, wat een leergierig en knap paard. Echt tof om jullie vertrouwen en groei als combinatie te zien. Ooo en wat blijft Joy mij elke keer weer verbazen hoe volwassen ze is, misschien is dat de keerzijde van alle pech. En nu noem ik zo veel andere niet, maar echt elke keer vind ik het fantastisch om jullie verhalen te lezen.

Lily-Fee is morgen 2 jaar en 8 maanden en dan hebben we onze eerste longeerles met dubbele lijnen. Heeft iemand nog tips? Ik doe het al samen met mijn juf. Dat maakt het al een stukje makkelijker. Tevens ook even stokmaat meten.

Verder zie ik dat jullie toch nog foto’s gaan laten maken? Heeft het veel meerwaarde denken jullie?

Ik ga proberen morgen een update te geven hoe het is gegaan als jullie dat leuk vinden. Als jullie er niet op zitten wachten ook goed hoor :Y)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:47

Ik heb geen tips voor longeren met dubbele lijnen, nog nooit gedaan, maar ik zou het wel heel graag kunnen! Veel succes met je les morgen! Ik zou het heel leuk vinden als je een update plaatst! :D

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:48

Lily_Fee schreef:
Verder zie ik dat jullie toch nog foto’s gaan laten maken? Heeft het veel meerwaarde denken jullie?

Bedoel je xrays?
Die ga ik ook laten maken als ze 3 jaar en paar maanden is, nog voor het beleren. Zodat ik weet dat ze OK is om daarmee te beginnen. Heb nooit fotos laten maken, dus wie weet hoe die benen erbij liggen. Of sinds geboorte, of door wild gedrag in de opfok. Als ik dat weet voordat ze aan het werk gaat, dan heb ik misschien nog kans er iets aan te doen of kan erger voorkomen. Ik weet alleen nog niet hoeveel fotos ik laat maken, en of ik er een echo bij doe van voorbenen of achterbenen. Handig is wel dat ze het gewoon op stal kunnen doen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:02

Ik ga geen foto's laten maken. Heeft geen meerwaarde voor mij.

Fflur een kopietje in het groot? Doe maar niet, dat is een dodewens _O- Maar qua looks wel ja <3

Veel succes met je les!

Ik heb geen tips. Ik probeer met Fflur gewoon uit. Inmiddels gaat het veel fijner dan voorheen. Ik vogel zelf uit hoe ik druk houd zonder dat ze de krul in schiet.
Een les zou ik wel graag ook nog willen doen!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 23:06

KittyDylan schreef:

Fflur een kopietje in het groot? Doe maar niet, dat is een dodewens _O- Maar qua looks wel ja <3

Veel succes met je les!

Ik heb geen tips. Ik probeer met Fflur gewoon uit. Inmiddels gaat het veel fijner dan voorheen. Ik vogel zelf uit hoe ik druk houd zonder dat ze de krul in schiet.

Ik ben wel benieuwd waarom het geen meerwaarde heeft voor je eigenlijk? :)

Absoluut geen aanval hoor, ik probeer gewoon zoveel mogelijk pro's en con's te verzamelen. Het is nigal een smak geld en 100% zekerheid heb je nooit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:34

Ik heb ook getwijfeld over een uitgebreide keuring voor het beleren. Heb besloten het niet te doen. Ten eerste omdat ze ongeacht de uitslag blijft zelfs als 25 jaar weidedecoratie zou zijn.
Ten tweede omdat het klinische beeld en foto's lang niet altijd overeenkomen. Ga ik mij jaren druk lopen maken over een mogelijke hoger risico op een blessure die misschien nooit komt.
Ten derde ik ga niet de hogere sport in met haar.
Ten vierde het blijft een momentopname en geen garantie voor de toekomst.

Als ik nu een paard zou kopen zou ik het wel laten keuren trouwens.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 19-02-19 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:34

Retjethorse schreef:
goldenarrow: Hoe ging het rijden? :D

Het rijden ging heel goed! Ondanks dat ze een paar weken vrij weinig heeft gedaan konden we eigenlijk gewoon verder waar we gebleven waren. Ik heb haar alleen niet losgeklikt van de lijn, want vond het al braaf zat. Dus het was voor nu even goed. Volgende keer kunnen we weer verder :)

Hier inmiddels ook een paardje in training gekregen dat ook ingereden moet worden. Die staat hier nu anderhalve week en heb haar voor het eerst een bitje ingedaan. Was mevrouw niet heel erg van gecharmeerd :+ Maar ze is echt heel braaf en pakt alles heel snel op. Het is nu vooral nog kracht krijgen, van de week kon ze alleen maar overkruist galopperen, gisteren maar 3 passen in de goede galop en vandaag lukte het al anderhalf rondje. Dus de vooruitgang is echt super. Ik ben heel benieuwd hoe ze het straks onder het zadel gaat doen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:40

Gimme_Joy schreef:
KittyDylan schreef:

Veel succes met je les!

Ik ben wel benieuwd waarom het geen meerwaarde heeft voor je eigenlijk? :)

Absoluut geen aanval hoor, ik probeer gewoon zoveel mogelijk pro's en con's te verzamelen. Het is nigal een smak geld en 100% zekerheid heb je nooit.

Omdat ik pony aan heb gekocht met oog op recreatief mennen en fok.

Met mennen hoeven ze minder te belasten. Ja, de benen, maar minder rug. Dus die valt al af.
Benen vind ik dan nog een klein puntje. Aangezien mijn pony erg kleinzerig is, toont ze meteen aan als ze ook maar iets van pijn oid voelt. Zodra ze mank loopt kan ik gaan onderzoeken. Mocht er dan iets uitkomen, geen probleem. Ze is immers ook voor de fok bedoelt.
Míts het geen erfelijk iets is, maar daar ga ik niet van uit. Ook is ze niet voor de sport bedoelt, maar recreatief.

En daarbij, zou ik niet weten waar ik het geld vandaan moet halen. Ik ben immers gewoon maar een 17 jarige, met 2 pony's en een parttime baantje...

Pony's zijn zover gezond (Fflur in ieder geval, Poppy niet, maar dat geen "bewegings" probleem). Bij een rijpaard vind ik dit een heel ander beeld. Niet te vergelijken. Betekend natuurlijk niet dat pony mindere zorg krijgt dan een (sport)paard. Ook hier komt gewoon bijvoorbeeld de dierenarts bij problemen, de tandarts en de hoefsmid.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:44

Voor mij is het wel met het oog op sportpaard, inclusief Eventing.
Ze blijft toch wel, ongeacht uitkomst. Maar ik heb een baan en kan het geld opzij leggen, en wil het graag weten voor ik haar belast. Als ik haar als 3 jarige zou kopen, zou ik haar ook keuren op xrays.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 23:47

Ik heb Joy niet gekocht als sportpaard. Maar ze laat nu al duidelijk talent zien, dus ik neig toch wel wat meer aan sport te gaan denken. Uiteraard ligt het er helemaal aan of ze dat talent ook obder het zadel zal hebben.

Dat geld opzij leggen is mij na twee operaties helaas niet gelukt. #) Ze is verzekerd, maar niet voor ocd uiteraard.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:58

Ik heb een kleine 2000 opzij nu. Maar daar moet ik ook nog beleerkosten, tuigkosten ect van af tellen. En voer, bodembedekking, dierenarts en andere kosten.
Blijft er niet veel meer over. Van de zomer word die weer goed aangevuld. Dan kan ik 6 dagen per week bij 2 bedrijven aan de slag.

Ohja en mijn geitjes moeten er van mee eten (hooi) en brokken kopen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 00:09

Ik heb wel wat hoor. Dat is het probleem ook niet. Maar de financiële wonden van de operaties zijn net geheeld zeg maar :D

Ik ga dit jaar niet op vakantie, dus ik kan wel wat sparen. En besloten Joy zelf te beleren (met hulp uiteraatd) en haar niet in training te zetten, dus die kosten heb ik niet gelukkig.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:23

Hier al röntgenologisch laten keuren en daar blij mee! Geen rug maar wel beenwerk, vooral bij de quarters & paints komen nogal vaak problemen in de benen naar voren (spat, kapotte knieën, slechte straalbenen etc).

Jonge paard van kennissen heeft dus spat (3 jarige), Gentle is goed op 2 fragmentjes na in zijn sprong gewrichten... hoef ik niet meteen iets aan te laten doen omdat hij er geen last van heeft (keuringsarts was nl erg blij met de keuring want hij had zelden n westernpaard gezien met weinig tot geen beenproblemen!) maar aangezien Gentle toch naar de kliniek gaat vanwege castratie ook meteen besloten dan de fragmentjes weg te laten halen meer omdat t er dan maar gewoon uit is en ik niet meer daarover na hoef te denken ;)

Volgende week donderdag gaan we m ophalen, dan gaat hij meteen door naar de kliniek en zijn operatie staat ingepland op vrijdag om 8.30u. Ik ga naar de kliniek omdat ik graag wil zien hoe ze dit alles doen en tja, t is toch mijn kleine puppypaardje (klein is relatief, hij is 1.48m en zal straks als ruin zijnde zeker nog wat cm's erbij gaan krijgen).

Dus straks gaat hij van 24/7 buiten naar 6 weken 24/7 binnen, vind ik wel super sneu maar ja... anders zou hij ergens in dit jaar nogmaals naar de kliniek moeten, nu moet hij toch op de tafel en onder narcose dus dan is het weghalen van de fragmentjes n fluitje van een cent en scheelt dat weer n extra volledige narcose (dat is sowieso al zwaar genoeg!).

Financieel is het even n uitgave maar wel 1 die op de lange termijn zich terugbetaald.... althans voor mij wel ;)

Combi operatie en castratie scheelt me ook ruim 300€ dan wanneer ik het los zou doen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:33

Ik heb de mijne vanaf dat ze een veulen is, en haar gezondheid is dus altijd goed gemonitord.

Dat gezegd hebbende: ik heb besloten het beleren voorlopig nog even uit te stellen. Ze is weer enorm hard aan het groeien en lijkt al haar energie nodig te hebben voor de groei. Verder vind ik haar mentaal nog erg een kleuter, en om mijn paard heel te houden heb ik dus besloten dat zij voorlopig nog vrolijk met haar matties rond mag hangen en afgezien van basis opvoeding zal er voorlopig niets met haar gebeuren.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:15

Verstandige beslissing!

Joep heb ik gekregen met een verleden, dus ik zou niet verbaasd zijn als er iets zit in zijn rug. Maar ik zie niets aan hem, hij loopt goed door het lijf, is niet (meer) stijf in de rug. Ik monitor het goed en haal er best vaak een osteopaat bij. Maar ik heb geen sportambities en hij mag toch blijven. In eerste instantie wist ik niet eens of ik hem zou kunnen gaan beleren. Dus rijden is voor mij niet belangrijk genoeg om hem volledig op de foto te zetten. Heb ik nu ook geen reden toe. Als ik die wel krijg, dan doe ik dat.

Ii zou als ik een paard zou kopen ook niet röntgenologisch keuren. Klinisch wel en alleen bij twijfel op de foto.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:11

Haha, dit bedoel ik nou. Ik ga slapen en opeens zijn er tien reacties! Wat een heerlijk topic. Vind jullie allemaal zo inspirerend.

Mijn dierenarts is verrassend jong, maar toch heel ouderwets met keuringen. Klinisch altijd doen zegt ze, maar zelf keurt ze haar paarden nooit röntgen. Ze gelooft er niet in. Te vaak meegemaakt dat ze een chipje hadden weggehaald en dat daar juist irritatie door ontstond. Ze vindt het overbodig en zelf gaat ze pas behandelen als een paard tekenen geeft. Ik vind het daarom heel moeilijk. Hoeveel kost een röntgenologische keuring bij jullie als ik mag vragen en wat werd er dan gekeurd? Hoeveel kost dan een fragmentje weghalen? En hoe lang is de herstelperiode meestal?

Ik heb genoeg geld opzij gezet. Denk nu 7000 euro. Verder ben ik verzekerd. Ben zo iemand die als de dood is dat er wat gebeurd en ik het niet kan betalen :$

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:22

Ik laat ook geen foto's maken tenzij daar aanleiding voor is. Ik ken Joy al vanaf zijn geboorte en heb hem sinds hij 5 maanden oud is. Tot nu toe heeft hij nooit iets gehad waardoor ik dacht hem op de foto te moeten laten zetten.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 10:30

Keuren op röntgen is goedkoop. Loopt zo naar de 500,-. Chipje weghalen zit zo rond 1200,- bij Utrecht.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:40

Gimme_Joy schreef:
Keuren op röntgen is goedkoop. Loopt zo naar de 500,-. Chipje weghalen zit zo rond 1200,- bij Utrecht.

Best wel prijzig inderdaad, maar ook wel begrijpelijk. Ik moet er nog eens goed over nadenken. Jullie meningen helpen mij wel hoor. Verhaal van CubaLibre ook zeker. Zal het vandaag ook eens overleggen met mijn instructrice. Eens kijken wat voor licht zij er over laat schijnen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:50

Keuren ligt aan wat je wil keuren, Gentle is voor de sport gekeurd (21 röntgenfoto's van beenwerk en knieën). Wij waren incl sedatie minder dan €400,- kwijt.

Operaties zijn heel verschillend kwa prijzen maar je kan het beste rekenen dat je tussen de €1200 en €2000 kwijt bent maar ligt er heel erg aan waar n fragmentje zit en hoeveel het er zijn.

De reden dat Gentle gekeurd is is 1 omdat ik al eens eerder een jonge terug naar huis heb gehaald, die gekeurd werd voor de verkoop en toen bleek dat hij n fragment in zijn kogel had zitten en meteen was hij kwa prijs gezakt naar minder dan ik wilde.... Toen info op gaan vragen bij diverse DA's want de keurende arts zei letterlijk: niets aan doen! zit niet op een verkeerde plek.
Vervolgens keurden 2 verschillende DA's hem dus ram af vanwege dat fragment |o

Dus operatie ingepland, bleken er dus 2 fragmentjes te zitten waarvan de ene al het gewricht aan het irriteren was ;(
Kosten werden toen ineens 1800 ipv 1200 -O-
Paard is geopereerd en verkocht, heeft NOOIT 1 pas kreupel gelopen op dat been maar toch heel erg blij dat ik m geopereerd heb!

Gentle werd gekeurd vanwege dat dus en omdat ik hem graag wilde gaan gebruiken voor de dekdienst (alleen al omdat hij dus kwa bloedlijn uniek in in de Benelux), dat is nu wegens omstadigheden dan niet meer van toepassing maar ook hij word eerst geopereerd voordat ik er ook maar aan denk om met hem aan de slag te gaan.....

Revalidatie valt eigenlijk best mee, 3 weken volledige boxrust (hij mag wel n keer uit de stal en op en neer wandelen door de stalgang) en dan nog 3 weken boxrust met stappen aan de hand. Daarna mag hij gewoon alles weer en kunnen we aan de slag.

Volgende week vrijdag staat zijn operatie/castratie gepland en ik ga kijken..... zo vaak zie je zulke operaties niet :D
Dus camera mee en dan zal ik wat foto's maken van n slapende Gentle :D

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:11

Meelezer hier, heb in het begin Livia en mij wel geïntroduceerd maar jullie gaan veel te snel om bij te houden en ik doe ook lekker niks met Livia dus heb niet veel mee te praten. Het verhuizen heeft er best ingehakt dus ik geef dr lekker de tijd om dr plekje te vinden op borstelbeurtjes na.

Ik wilde even reageren op het foto's maken. Ik ben ook van het lekker laten zitten als het niet stoort. Er zijn genoeg paarden die met een ditje of datje die prima meegaan, ook in de hogere klassen. Opereren en in het been roeren doet soms juist meer kwaad dan het gewoon laten zitten.
Dus ik zou wel foto's kunnen laten maken maar ik zou er toch niks aan willen laten doen dus mij is het het geld niet waard. Pas als er een aanleiding is zou ik foto's laten maken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:39

Het is dat ik het geld er niet voor heb anders zou ik zeker rondom op de foto laten zetten.Soms is het gewoon zonde om er een hoop tijd en geld in te steken als het risico op uitval te groot is.
Bij mij blijven ze zeker niet als er wat mee mis is. Mijn Lolli is eigen fok en de merrie en hengst zijn spijkerhard en zij is goed opgefokt.Geen dag op stal gestaan en een heuvelachtige wei.
Mijn andere 2 zijn ook niet gekeurd, ook niet klinisch.Maar ik neem altijd het risico en dus ook mijn verlies als het niet goed blijkt te zijn.
Met het oog op eventuele verkoop in de toekomst is alvast keuren natuurlijk helemaal aan te raden.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:41

Dat heb ik ook. Als het verder goed gaat zie ik niet een reden om in een been te lopen prutten.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 12:47

Ja dat is ook wel weer een goed argument.

Joy loopt spatzuiver, dus voor nu geen reden tot paniek of ook maar een vermoeden. Moest wel lachen net, zag een foto voorbijkomen waarvan ik best schrok (wat! Wie zit er op mijn paard?!) Maar het bleek haar vader te zijn! Gelijkenis is treffend al vind ik dat Joy net even iets ruimer beweegt:

Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:58

Dank jullie wel allemaal voor jullie argumenten. Ik vind het zo dubbel allemaal. Iedereen gelooft eigenlijk wel in voorkomen is beter dan genezen, maar wat nou als je het een voorkomt en het ander veroorzaakt. Ik vind het dus een lastige. Daarbij zitten er altijd risico’s aan een operatie. Misschien doe ik gewoon keuren en dan eens kijken wat de foto’s zeggen. Kortom ik ben er nog niet uit. Gelukkig heb ik nog even. Bij ons op stal ook een paardje met een lelijk chipje op de kogel laatst, alleen die was dus niet verwijderd toen ze jong was en is daardoor mooi ingekapseld en nu geen probleem meer. Vaak lost het lichaam het dan zelf op. En soms heb je pech en krijg je een lelijke blessure en kan je jezelf wel voor je kop slaan. Lastig lastig... ik snap allebei de kanten helemaal.

Joy lijkt inderdaad op haar vader zeg, tjonge jonge. Beweegt op de foto iets ruimer ja, maar de ander is onder het zadel dus niet helemaal een eerlijke vergelijking. Is haar papa ook zo’n grote?