Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
In je filmpje meen ik terug te zien dat je paard beter stapt wanneer zijn hoofd goed kan heen en weer bewegen naar een ietsje lagere houding toe. Als hij iets hoger komt gaat hij meteen zijn bovenlijn wat vastzetten en krijg je dat lateralere. Maar dat is een hele dunne lijn want als ie net te veel op de voorhand komt krijg je het laterale weer terug. Persoonlijk vind ik dat ook echt 1 van de moeilijkste dingen om aan te werken! Ook bij ietwat spanning zie je meteen dat hij naar die telgang neigt, bijvoorbeeld bij 1 stukje waar hij naar draf gaat. In de galop lijkt het me te komen omdat hij gewoon nog niet zoveel draagkracht heeft. Wat bij mijn laterale paarden vaak wonderen doet is om te longeren met drafbalkjes waar ze dan heel rustig moeten overheen draven. Worden ze lekker soepel en sterk van!
Na 3 jaar trainen zitten we op een 5, waar ik eigenlijk heel tevreden mee ben.. Maar als hij ook maar ietsje op de teugel gaat hangen, ietsje boven de hand komt, ietsje te weinig impuls heeft of ietsje te veel spanning is die laterale stap weer meteen terug. Het helpt ook niet dat hij in vrijheid in de weide ook zweinepas (stijve, trage telgang) verkiest
Door die hele laterale aanleg hebben we ook altijd een vierslag in draf, in plaats van 2takt. Dat neigt heel erg naar de tolt. Met een ijzertje kan ik dat goed corrigeren maar ik hoop door de online training ook zoveel tools in handen te krijgen dat ik hem gewoon nog veel losser krijg en dus ook die draf beter!
) je plaatst schouder naar binnen met je buitenhand, binnenhand vioral niet terug werken. Buitenbeen op singel om bu achterbern indien nodig actief te houden. Met binnenbeen zeker niet naar achteren dan wordt het kont naar buiten ipv sb.

Promisse schreef:heel herkenbaar wat je zegt RavenIris!
Nee geeft ook niet Zuchini. Alhoewel ik aan het trainen ben voor de ZZ licht. Als ik handiger was en meer door had gehad wat er nou precies aan schortte, dan had ik de stap allang voor elkaar gehad. Ze is nu 9! Maar goed, ik begin het nu pas een beetje door te hebben, wat niet wil zeggen dat ik de handigheid al heb. Dus kan zomaar nog veel langer duren of misschien zelfs helemaal niet lukken....
Ik moet nu de paarden naar binnen doen dus geen tijd om je vragen te beantwoorden. Maar kan je wel verwijzen naar het hulpenboek of hoe het ook heet, van de cursus van Rien. Daar moeten alle hulpen voor de beide oefeningen in staan als het goed is. Of begrijp je dat niet helemaal? Dan kunnen hier misschien wel mensen proberen uit te leggen. Of we het goed doen is natuurlijk altijd maar de vraag![]()
En als we er met z'n allen niet uitkomen, dan kunnen we altijd nog vragen stellen in de cursus. Hebben anderen na ons er ook nog wat aan.
Promisse schreef:Ik heb even bij module 2 gekeken omdat ik daar de zijgangen verwachtte en als je het werkboek download en een heel eind naar beneden scrolt, tot ik geloof pagina 15 of zo, dan zie je daar een hulpenkaart.