Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 21:07

Noor nee zeker niet met frisse moed. Wel kan ik nu oefenen bij mijn buurman. Die heeft een heel groot terrein ook met gewoon land. Maar geheel rondom afgezet. De vorige keer brak ze weer los. Maar kon dus geen kant op gelukkig. Ook op ons eigen terrein kan ze niks, maar is veel kleiner. En bij de buren zijn mijn andere paarden echt uit het zicht. Naar de buurman lopen is ongeveer 30 meter langs de weg. De beruchte 80 km weg. Bij mij gaat er ook iemand mee, maar dat leverde dus geen garantie op dat ze kan uitbreken. Ze weegt al 400 kilo dus daar houdt je niks aan. Wat ik wel doe is om de dag een rondje in de bak oefenen. Stappen en halthouden. En dan weer eens naar buiten. Ze is echt heel koel buiten. Maar reageerd als er een ander paard in beeld is of binnen gehoor. Echt een kwestie van op mij leren vertrouwen. En ik op haar. Want de eerste keer naar hij losbreken stond ik echt met hartkloppingen. En dan is het wel fijn als er iemand bij is. Dat helpt wel je zenuwen in de hand te houden. En we houden de uitstapjes kort. Beter kort en vaak dan af en toe lang.

biancalaylo

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:54

Mijne heb ook van die wratjes. Toen ik het voor het eerst zag dacht ik echt omg wat lelijk hahaha maar toen vertelde later een vriendin dat het weer weg ging was ik toch wel erg blij haha!

Net weer bij me vriendje geweest. Hij word steeds meer een knuffelkont. Vind het echt een heerlijk dier, ben heel blij met hem <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:13

Ik heb het paarden handboek over ziektes er even op nageslagen.
Over wratten staat er de naam: paardenpapilloma virus komt veel voor bij jonge paarden, geen behandeling nodig gaat vanzelf weg.
Over bultjes: nodulaire huidziekte vermoedelijk veroorzaakt door allergische reactie op insectenbeten of larven na ontwormen.
Geen behandeling nodig gaat vanzelf weg.
*\o/*

Wat een leuke fotos Bianca..
Zelfde soort opfokstal als bij ons!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:19

Tijdje niet gepost hier, was even druk met het beleren van mijn 3 jarige Shetlander
voor de sulky. Wat enorm goed gaat ! :D

Even bijlezen hoor!

@Murosch; Wow ze lijkt op haar moeder zeg! Mag wel wat bij qua spekjes of niet?
@Annikoe; Welkom in het topic! Leuk paard heb je zeg :j Echt een lieve uitstraling vind ik hem hebben.
@Kitty; Haha wat grappig dat hij dat al kent :')
@Noor; Wat fijn dat het zo goed ging! Eigenlijk moeten we ook minder vaak denken; wat zullen ze allemaal eng vinden, en waar zouden ze allemaal van schrikken? :+ Ze zijn allemaal zo braaf :D
@Brightbren; Wow die is mooi geworden zeg! Dat wordt een plaatje straks. En inderdaad..
Ze groeien zo enorm in een jaar.
@Annikoe; Ik doe best 'veel' met mijn jaarling maar ik doe dat maar soms. Hij staat thuis dus ik kan ook veel met hem doen. We oefenen met trailerladen, buiten wandelen, sowieso natuurlijk meelopen, vaststaan, hoefjes krabben/hoefsmid, manen knippen (bij een fjord best een werkje dus lang stilstaan), staart wassen en uitpluizen, lichaam nat maken (in de zomer) en wassen, we zijn vorige maand zelfs een keer naar het strand geweest. Ik ben van mening dat als je alles jong leert, je daar alleen maar veel profijt van hebt. Maar in verhouding pak ik hem haast nooit hoor, 2 keer per maand ongeveer doen we iets. Verder knuffel ik hem alleen plat en voer ik hem groot :D
@Fennadev; Hopen dat die wormenkuur nu aanslaat en dat het was..
@Cvsdevries; Spulletjes die je nodig hebt.. Ik heb zelf volgend jaar niks nodig want dan is Lars 2/2.5 dus dan doe ik niets anders dan nu. Als hij 3 is begin ik met oefenen met longeersingeltje, dekje, zadeltje enz. Dan begin ik rustig aan met zadelmak maken.
@Fenna; Wow hij is echt klein.. Hoe klein is hij?
@Cvsdevries; Ik heb de naam veranderd. Hij heet eigenlijk Lucky maar dat vond ik echt te soft voor een grote, stoere, brede Fjord.. Heb hem dus Lars gedoopt. Maar ik noem hem altijd Lassie :D Ik vind Lamar persoonlijk een beetje slomig klinken ofzo..
@Annikoe; Lars zijn hoofd groeit zeker nog.. Ik denk dat het wel een Full wordt. Zou dat soort dingen nog niet kopen voor later.
@Kel-tje; Welkom! Leuk paardje! Inderdaad erg laat. Echt zo jong nog. Vind je 1,5 uur ver weg..? Mijn paarden heb ik altijd aan de andere kant van Nederland moeten halen.. Lars stond ook helemaal in Zeeland :') (Ik woon in de kop van Noord-Holland).
@Annikoe; Lars is mijn 4e paard. Wow dat klinkt gek om te zeggen. 4e paard alweer.. Alsof ik ze verslijt. Mijn 1e pony heb ik verkocht, mijn 2e is onlangs overleden en de 3e was haar maatje; een Shetlander die heb ik nog.

@

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:20

Lars staat lekker te stinken in de paddock :D Die vermaakt zich prima. Lekker z'n stiefmam pesten en Gaya d'r d'r deken opvreten ~~}>

Vandaag z'n manen lekker geknipt. Ik doe niet zo veel met hem want ik ben m'n Shetlander aan 't beleren voor de sulky ! :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:27

Afbeelding
Dit was binnen bij de da. Jorie is op het moment 77 cm hoog en ik doe zeer weinig met hem.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 15:58

haha grappig. Ik ken een bedrijf in Australie die traint dit soort kleine paardjes als blind begeleiding en die gaan dus ook overal naar binnen. Echt leuk. Ze leven trouwens ook gewoon binnenshuis. ;-)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:00

Ik vandaag weer een beetje grondwerk gedaan met Puzzle.
Merk aan hem als ik er niks mee doe hij toch wat moeilijker wordt in de omgang.
En als ik er met regelmaat mee bezig ben is het goed.

Vandaag heeft de "buurman" weer paarden op het stuk grond langs ons neergezet.
Puzzle voelt zich weer helemaal het mannetje. :))
Staat continue langs de draad te roepen. _O-

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:10

Haha wat schattig fennadev, 'er staat een paard in de gang' :+

@ Rense_W, Wat voor grondwerk doe je allemaal met Puzzle? :)

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:05

Stoer kvulden dat je wel gewoon blijft oefenen op je eigen terrein en dat van de buurman. Duurt misschien een tijd, maar dat komt vast helemaal goed.

biancalaylo, haha die wratjes zijn ook lelijk. De foto's zijn wel super lief. Hoe lang heeft die van jou ze nu? Vond het wel vrij lang duren voor ze bij Jaro weggingen.

Cvsdevries vind bultjes wel een hele algemene term eigenlijk. Lijkt mij dat een bultje heel veel verschillende oorzaken kan hebben, maar in de meeste gevallen gaan ze wel vanzelf weg inderdaad.

Vind ik wel een goede reden om niet in het topic aanwezig te zijn xAppel :D Geniet er maar van.
Is Lars braaf met knippen? Ik merk aan die van mij dat heel lang stilstaan niet zo gewaardeerd wordt.

Super grappig zo'n pony binnen, net een hondje zo braaf als hij daar staat.

Ben wel jaloers op de mensen die in een bak wat kunnen doen met hun jonkie. Lijkt mij leuk om wat met balkjes te prutsen. Ik moet een eind lopen als ik naar een bak zou willen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:20

Ik werk met de trt method annikoe.

Hier ook geen bak hoor, oefen gewoon op de wei

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:33

Oe dat vind ik zon knappe man :9 :=

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:35

Ik heb het net even opgezocht Renske_W, maar wat een interessante methode zeg!
Wellicht interessant om mezelf hier ook wat verder in te verdiepen :j

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:40

Ilayla schreef:
Stoer kvulden dat je wel gewoon blijft oefenen op je eigen terrein en dat van de buurman. Duurt misschien een tijd, maar dat komt vast helemaal goed.

biancalaylo, haha die wratjes zijn ook lelijk. De foto's zijn wel super lief. Hoe lang heeft die van jou ze nu? Vond het wel vrij lang duren voor ze bij Jaro weggingen.

Cvsdevries vind bultjes wel een hele algemene term eigenlijk. Lijkt mij dat een bultje heel veel verschillende oorzaken kan hebben, maar in de meeste gevallen gaan ze wel vanzelf weg inderdaad.

Vind ik wel een goede reden om niet in het topic aanwezig te zijn xAppel :D Geniet er maar van.
Is Lars braaf met knippen? Ik merk aan die van mij dat heel lang stilstaan niet zo gewaardeerd wordt.

Super grappig zo'n pony binnen, net een hondje zo braaf als hij daar staat.

Ben wel jaloers op de mensen die in een bak wat kunnen doen met hun jonkie. Lijkt mij leuk om wat met balkjes te prutsen. Ik moet een eind lopen als ik naar een bak zou willen.

Nou hij heb ze zeker als een halfjaar hahaha

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:31

Als je op yt filmpjes zoekt van Pavo Tristan Tucker krijg je ook leuke filmpjes (vind ik)

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:06

Goedemorgen, nog 1 dagje werken en dan weer weekend!
Morgenochtend eindelijk weer op bezoek bij mijn paardje *\o/*

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:32

Ontdek dit topic nou pas... ik heb ook een 2015 veulen en meld me ook even, lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen.

Jaycee is 27 maart 2015 geboren en is mijn eerste eigen gefokte veulen. Een eigen veulen fokken was al heel lang mijn droom maar iedere keer mislukte het om verschillende redenen (met verschillende merries). Dat is een heel verhaal op zich en daar zal ik jullie niet mee lastig vallen. :o

Ik wilde het liefst een Champagne merrie en die heb ik ook gekregen, dus ik was helemaal in de wolken natuurlijk. Jaycee is een classic champagne Quarter en ze is cowhorse gefokt. Ze staat samen met haar moeder bij mij thuis. Ze loopt nog steeds bij haar moeder en drinkt zelfs nog af en toe. Ik was eerst van plan om haar een paar weken samen met moeder in een gemengde kudde te zetten (bij een vriendin) en zo af te spenen maar het ging eigenlijk samen thuis zo goed dat ik het zo gelaten heb. Ik heb 2 stallen die altijd open staan met een kleine stenen uitloop en daaraan vast een grote zandpaddock, en daaraan vast een wei (in een L vorm om het huis heen). Ze trekt wel veel op met de 2 jonge merries van de buren (jaarling en half jaar oud) en ook al zit er een omheining tussen, ze trekken wel met elkaar op elke dag. Ze staan vaak samen bij de omheining, peuzelen wat gras of rennen wat rond. Aan de andere kant staat een oude ruin waar ze af en toe bij gaat staan maar die vind ze minder leuk dan de merries. Ze geeft er weinig om als haar moeder Roxy niet in de buurt is, andersom vind moeder het wel vervelend als Jaycee uit zicht is. Maar dat had Roxy ook met het vorige paard voordat ze een veulen had.

Wat heb ik met Jaycee gedaan? Buiten wat iedereen met een jong paard doet (poetsen, meelopen halster enz) ben ik al wel veel bezig geweest met desensibiliseren en wijken voor druk. Altijd korte sessies en meestal zonder halster, spelenderwijs. Ze is dan ook redelijk bomproof. Ze is heel erg gericht op mij en ze komt altijd als ik haar roep, ook zonder voer. Ze was van de week ontsnapt en liep in de tuin rond te scharrelen (ze kan namelijk deuren openmaken, erg irritant) en als ik dan roep komt ze toch meteen naar me toe. Het is echt een heel fijn paardje, mijn droompaardje.

Als veulen
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

En nu
Afbeelding
Afbeelding

Jaycee, ik en Roxy

Afbeelding

Ik met d'r moeder
Afbeelding

En de vader
Afbeelding

Desensibiliseren

Afbeelding
Afbeelding

De buurpaarden

Afbeelding

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:53

Renske_W schreef:

Werk je daar al lang mee? en waarom heb je voor die methode gekozen? (had er wel eens van gehoord, maar nog niet in verdiept)
Heb je dan geen last van een opdringerig weidemaatje? Ik wel toen ik een poging deed :+ maar zal vast wat duidelijker moeten zijn met die andere wegsturen.

biancalaylo schreef:
Nou hij heb ze zeker als een halfjaar hahaha

O best lang! Zal vast gauw weggaan dan en anders kun je ook appelstroop of teatree proberen (smeren) :P

Jaa weekend! Wat ga je met Jack doen Annikoe?
Ik ga morgen misschien met Jaro fietsen.

Hi astridklomp! Heb je paard wel eens in een ander topic gezien, vind haar heel mooi en niet alleen het kleurtje. Zij lijkt al helemaal niet op een jaarling, dat wordt echt een stoer dier :9

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:59

Hey wat leuk dat jij hier ook bent Astrid. Je bent goed bezig met Jaycee, fijn dat ze al aan van alles is gewend zo. Wel een boef dat ze in de tuin liep te scharrelen!

Vorig jaar ben ik met Veroon ook bezig geweest met een soort schriktraining-parcourtje. Ik denk dat ik zoiets binnenkort maar eens weer ga doen, bedankt voor de inspiratie :)

Ze kan nog steeds een aardig stukje sjouwen :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:59

Een bak zou ik ook wel handig vinden!
Idd wat met balkje oefenen enzo lijkt me leuk.
Helaas gaat dat nu dus niet.
Zou hem ook graag een keer willen laten los springen, om te kijken of hij een beetje talent heeft :P

Welkom astridklomp!
Wat een prachtig paard heb je!
Leuk dat je er al zoveel mee doet :)

Ze ziet er goed uit Murosch!
Zo'n schriktraining lijkt mij idd ook leuk om te doen!
Wat gebruik je voor materialen en wat je doe je dan precies?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:43

Ilayla schreef:
Renske_W schreef:

Werk je daar al lang mee? en waarom heb je voor die methode gekozen? (had er wel eens van gehoord, maar nog niet in verdiept)
Heb je dan geen last van een opdringerig weidemaatje? Ik wel toen ik een poging deed :+ maar zal vast wat duidelijker moeten zijn met die andere wegsturen.

Ik oefen altijd met Puzzle als Olivia haar brokjes eet.
Trt method heb ik met mijn vorige paard ook gedaan.
Ik deed het voor het de trt method werd. :))
Toen Tristan net in Nederland woonde heb ik voor hem gewerkt, en zodoende ben ik met zijn manier van trainen in aanmerking gekomen.
En op mijn vorige paard had het veel effect.
Bovendien vind ik het een hele fijne manier van werken met je paard.

Welkom Astrid!
Wat een ontzettend gaaf dier is Jaycee!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 00:20

Jaycee kan ik me nog wel herinneren. Ik wil zelf zo graag eens een quarter rijden, lijkt me heerlijk <3

Hier staat Jorie nog altijd niks te doen en hij vindt het wel best. Panikeert ff twee seconden als ik iets met zijn vriend doe en staat dan weer hooi te eten. Laatst stond Alex in de schuilstal hooi te eten en lag Jorie langs het hek te slapen met 1 van de buurmerrie's op wacht. Hij is nog zo'n baby, helemaal niet hengst. (Oké, tenzij je tandjes wilt bekijken, dan is het een wilde mustang :') )

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:22

@Astridklomp wat een gaaf paard heb je! Ze ziet er echt al supervolwassen uit vind ik, als je had gezegd dat ze 4 jaar oud was had ik het ook geloofd :+

@Ilayla: Ik doe nog niet zo veel met Jack, ik heb hem nu pas 2 weken en volgens mij weet hij nog geeneens wie ik ben :') Maarja, ik werk ook fulltime. En aangezien het nu al zo vroeg donker is kan ik 's avonds niet meer langs gaan, dus zie ik hem alleen in het weekend.
Maar vandaag lekker geknuffeld en gekriebeld, ik heb gemerkt dat ie dat wel lekker vindt, dan gaat hij helemaal mee schuren. Het is zo'n lieverd <3

@ Murosch: Ik vindt Veronia ook zon leukerd om te zien!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:24

Fflurtje is een beetje enorm dik :=

Afbeelding
Afbeelding

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:04

Gisteren hadden we een mijlpaaltje, ging met een vriendin mee die ging rijden. Ik met de fiets en Jaro ernaast. Op de helft van de rit gewisseld. Ik op het paard en zij met Jaro, maar ze vond het niet zo makkelijk om te fietsen met het paard. Dus heb ik het laatste stukje Jaro als handpaard meegenomen. :D Was vet leuk.

Per ongeluk pokon gevoerd KittyDylan? :Y) Vind haar wel onwijs schattig zo <3

Annikoe, Dat is toch alleen maar fijn dat dat zo kan, hij leert je vanzelf kennen en zo leer jij hem ook op je gemak kennen. Vind dat juist ook een van de leukere dingen zo langzaam aan je paard steeds beter leren kennen. Ik ging in het begin vaak alleen de wei uit mesten en als hij dan kwam kijken, gaf ik hem wat aandacht.

Fenndev, Fijn dat Jorie zo makkelijk is! Maakt het veel makkelijker om wat met de ander te doen. Schattig ook dat je hem bij de buurmerrie zag slapen. Stiekem droomt hij wel van zo'n merrietje.

Renske_W, Slim! Bij mij werkt dat dus niet, want die pony wil liever aandacht en knuffelen dan z'n voer }:0 Dus zal toch iets anders moeten bedenken. Maar gaaf dat je er al zo lang mee werkt en zelfs voor hem gewerkt hebt! Dat lijkt me best wel waardevol.

Murosch, Veronia tilt haar beentjes mooi op! Meteen ook een waterbak training gedaan leuk. :P

Jammer dat jij ook geen bak hebt Noor, wil Dex ook wel een keer zien springen :D Hij is spring gefokt toch?